Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Tja

Ny spelare med i matchen!

Mina planer:

Sälja lägenheten och köpa segelbåt modell större (40-45 fot) för permanent bosättning i någon Stockholmshamn. Massa frågetecken kring det såklart:

Kommer det bli tillräckligt rymligt? Värme, fukt, isolering? Är metallskrov ett måste? Vatten, latrin, utrustning (kan man ha diskmaskin?). Hitta hamn / hamnavgifter. Lås/larm/säkerhet. Försäkringar..

Skönt att det finns folk att fråga. Allmänna tips och/eller tips på båt mottages tacksamt.

Hoppas kunna bidra med mina erfarenheter under resans gång också såklart! :)

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir att isolera ordentligt i augusti sen när jag lagt mig till ro i Kalmar. Är inte så orolig för värmen som jag är för kondensen. Har hört att det kan bli ordentligt med kondens på vintern om man inte är noga med isoleringen.

 

Jonas: Vilken utrustning du behöver i båten beror ju helt på vad som finns i hamnen du ska ligga. Jag har t.ex. tillgång till dusch, toalett och tvättmaskin året om i den hamnen jag ska ligga så det är ju ingen jag prioriterade när jag valde båt. Dock i den prisklass/storlek du har tänkt dig borde du iaf ha en dusch, om inte iaf möjligeheten att koppla in ett duschhandtag vid handfatet. Det är ju också en fråga om dina möjligheter att fylla på vatten i båten. Om du t.ex. måste flytta båten varje gång du ska fylla på vatten så är det ju inte så smart att slösa bort det med att duscha i båten för det kan vara nog så jobbigt att flytta båten när det är is på sjön :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input Jontax

Just vattenfrågan är ngt jag tänkt mkt på. Vet ngn om det finns möjlighet att ha separata vattensystem - ett för dricksvatten och ett för disk/spol/dusch/tvätt.. och om man iså fall kan ta in vatten utifrån (där man ligger) och filtrera eller liknande?

/Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ju helt klart möjligheten att ta in sjövatten i båten genom ett hål i skrovet, ett förslag är ju dock att göra det när båten ligger på land :P Jag tror väl Killerboo hade samma planer. Hur det är att rena sådant vatten vet jag dock inte, framförallt inte hur det går att rena vattnet runt sthlm.

Det finns ju olika sorters filter, t.ex järnfilter och avsyrningsfilter, men om det finns något system som tar hand om alla föroreningar vet jag inte. Ett alternativ är ju att ta ett vattenprov, skicka in det till närmaste labb och sen kontakta t.ex http://www.vattenrening.info/ när du fått tillbaka resultatet.

 

Har du kollat något på båtplats? Kan tänka mig att det inte är det lättaste att få tag i runt sthlm. Ibland kan det ju dock ingå i köpet av båt om man har tur.



Senast ändrad av jontax | 23 juni 2009 | 01:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor i vår segelbåt, 53 fot, sedan ett år tillbaka. Hemmahamn i södra Sverige.

Vår erfarenhet är att det blir gott om kondens under vattenlinjen varför vi kan rekommendera extra isolering där, så långt som du kommer åt.
Väggarna i garderoberna kommer vi att isolera innan vinterna, dvs vi kommer att hänga upp liggunderlag mellan skrovet och kläderna. Var lite trist att få en massa skjortor förstörda av mögel då de hängde mot skrovet. Läderartiklar som du inte använder regelbundet blir även de mögelangripna. Dvs skor, bälten, handväskor odyl.

Du bör stämma av med hamnen du tänkte ligga i om de accepterar åretruntboende. Vad hamnen isåfall bör hålla tillgängligt är en öppen vattenpost så att du kan koppla en slang för att fylla på vatten i båten. Likaså bör det finnas en toatömnings anläggning som du kan använda hela vintern.

Vi har diskmaskin i vår båt och enda problemet är att säkringen på bryggan inte tål att vi använder diskmaskinen annars är det inga problem. Men om du inte har diskmaskinen installerad från början i båten kan det bli utrymmesbrist.

Försäkringsmässigt bör du kontrollera med ditt båtförsäkringsbolag att du kan ha båten i vattnet året om, annars får du begära utökad tid.
Hemförsäkring, där har vi bara hittat ett bolag som har den servicen, Salus-Ansvar.

För övrigt är det härligt att bo på båten. Du kommer närmare naturen, lättare att koppla av. Även om det ibland under den mörkaste tiden på vintern kan kännas lite instängt när man av värmeskäl inte kan ha ruffluckan öppen.

Värmemässigt hade vi inga som helst problem, vi har en dieselvärmare vars termostat som högst stod på lite drygt kvartsfart och vi hade runt 20 grader varmt i båten trots -10 ute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrrrrrrgh, hade skrivit ett låååångt inlägg o klickade på skicka..

Allt försvann :(

Nåväl, jag gör ett nytt försök.

Eftersom det var en tid sedan jag var inne o kladdade i den här tråden tänkte jag att det kan vara dags att uppdatera litegrann.

Sedan jag hämtade båten i slutet av april har jag räknat ut att jag har cirka 10-12 nätter i vanlig säng, övrigt i båten. Fortfarande stortrivs jag även om man givetvis ibland undrar vaffan man gett sig in på. Mestadels när det regnat oavbrutet i en vecka och humöret är lika surt som regnkläderna. Men kläder torkar och humöret stiger varje gång. Man behöver bara se sig omkring på alla de nya tomterna man har så vet man vad lyckligt lottad man är. Oavsett väder...

Vad har hänt då? Jo, isoleringen är nästan klar. Fattas bara lite i taket i förpiken. Tempen har ju nu på slutet ett par nätter legat bara marginellt på rätt sida nollan, men vare sig värme el kondens har varit något problem. Visserligen fungerar ju sjön ännu så länge som ett element, men det känns skönt att inte saker o ting blir dyngsura pga kondens iallafall.

Landström installerade jag ju tidigt, men har nu uppdaterat litegrann med uttag lite här o var, ett fast element med inbyggd fläkt har satts upp. Batteriladdaren har bytts mot en fast monterad CTEK och ett par extra ljuspunkter har satts upp. TV-antenn har införskaffats men ännu ej monterats då jag inte vet om masten ska stå i vinter eller inte. Stuvarna har isolerats såväl invändigt som upptill mot dynorna. Salongen har fått golvvärme (durkvärme??) och i förpiken, där jag sover har jag tänkt montera värme under dynorna. Vet att jag sett något sådant någonstans och om jag kan finna på det igen, så vore det en skön grej.

En pytteugn, i storlek som den minsta micro man kan tänka sig, har införskaffats och har tillsammans med kaffebryggare o vattenkokare fått sin permanenta vinterplats. Spritköket kommer i vinter att temporärt få vika undan för en 230V dubbel kokplatta.

Allt eftersom tiden gått har man fått problem, löst dem och gått vidare. Ett av de största problemen visade sig ha en av de enklaste lösningarna. Kläder, fiskeprylar och mycket annat skulle ju trängas med seglen (har inte rulle ännu) och det tog åtskillig tid innan jag kom på hur jag skulle lösa problemet med vad som fanns var, för att slippa riva ut allt för att komma åt nån liten skitgrej. Garderoberna härbärgerar numer endast 1 veckas ombyte inkl sängkläder. Övrigt ligger i väskor i stuvarna. Efter en vecka, när garderoberna är tomma tas en veckas förbrukning fram o det gamla åker i en tvättsäck. Efter 3-4 veckor är det tvättdags, och bagarna får nytt, rent o fräscht innehåll. Kanske är 4 veckor för långa intervall på vintern, men det återstår att se. Poängen med det hela blev iallafall att jag har en inplastad förteckning över vilka grejor som finns i vilken bag, och i vilken stuv den ligger. Så. behöver jag det nånting, räcker det att flytta på max 2 väskor för att komma åt den 3e. I början låg sakerna packade för att ta minsta möjliga plats, men det funkade inte rent praktiskt. Har dessutom monterat nät vid hyllorna som löper runt båten, ovanför ryggstöden. Slipper grejer i hela båten när det seglas i lite hårdare väder, men fick ju även den bonusen att jag kan stoppa i lite mer grejer där, utan att det ramlar ner även när man ligger i hamn en längre tid.

Min o svågerns årliga höstresa lades i segelbåten. Vi inledde med 17m/s en fredagkväll. Mörker och stora härliga vågor gjorde fredagkvällen väldigt spännande och fascinerande men det kändes alltid tryggt trots att jag nog inte ens skulle lämnat hamnen med en motorbåt i samma storlek som min lille Maxi. Nu vet jag ju dessutom av egen erfarenhet att båten klarar det galant. Det är en helt annan sak än att höra av någon annan att den gör det.

Men men, nu börjar ju vintern komma närmare och en del praktiska frågor inför isläggningen dyker upp. Frågor som jag hoppas ni med erfarenhet av att ha båten i vattnet kan hjälpa mig med. Nu är det ju inget överhängande akut. Jag räknar med åtm 2, kanske tillochmed 3, månaders segling innan isen tar över Vänern men lite planering skadar ju inte.

1) Riggen: Kan jag låta masten stå i vinter? Ska jag isf slacka på vant o stag? Mår skrov o rigg bättre av att masten monteras av så får jag väl göra det, men det innebär nog att jag måste korta ner säsongen något.

2) Motor/drev: Färskvattensystemet är ju inga konstigheter. Bytte vatten/glykol i våras när jag köpte båten så jag avser endast att kontrollera fryspunkten på det slutna systemet samt byta motoroljan. Däremot undrar jag över sjövattendelen... Ska jag stänga ventilen på intaget o köra igenom glykolblandning som om båten stod på land och sedan stänga ventilen för utloppet? Nu är väl inte modern glykol så där jättefarligt för miljön, men om det finns andra sätt så är ju det bättre. Frostvakt skall dessutom installeras i motorrummet, alternativt att jag sätter ett litet pytteelement därinne.

3) Diskvattenavloppet: Det mynnar under vattenlinjen. Om isen blir tillräckligt tjock för att blockera det vet jag inte, men hur gör jag där? Ska jag stänga ventilen, slå i lite glykol och sedan inte använda vasken i vinter, eller hur funkar det?

4) Vad har jag missat? Något allvarligt jag måste tänka på?

Ha det gott på sjön alla ni som fortsätter säsongen ett tag till. Ni som inte gör det.. ah, ni får väl ha det så gott på land istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impad att du orkade skriva om  ;)

Mitt råd är att låta masten vara kvar på båten. Annars rullar den något alldeles förtvivlat mýcket. Masten hjälper till att häva rullningarna.

en grannbåt låg omastad i vattnet i vintras. Den rullade så vi trodde att både knapar och förtöjningsgods skulle gå allvärldens väg. Hade någon bott på båten hade dom varit ordentligt sjösjuka.

Vi konserverar inte vår motor över vintern. Men däremot varmkör vi den lite då och då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vad gör man inte :)

Så du menar att jag inte behöver göra nåt med motorn (mer än oljebyte o frostskyddskontroll som jag ändå tänkt göra)? Eftersom du varmkör ibland måste det ju betyda att ventlier till kylvatten in o ut är öppna?

Och disken? Ventilen på vasken, ska jag ha den öppen? Även fast den mynnar under vattenlinjen?

En 3e sak.. seglen, kan dom ligga i säckarna i varmförråd, eller mår dom bättre av att hängas upp nånstans där d är torrt?

Har jag missat nåt fundamentalt annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel kan ligga i säckarna om dom är helt torra när de lades i.

När det gäller avloppet hade du varit tvungen att stänga det om det inte hade mynnat ut under vattenytan. Problemet är om det blir is i området. Du kan skaffa en liten akvariepump som du sätter vid detta område så kommer isen inte att kunna lägga sig här. Det är mycket värt att kunna använda avloppet, särskilt vintertid.

Fast jag tror inte du kommer att ha några problem för en uppvärmd båt brukar inte frysa fast i isen utan ha en liten spalt med vatten närmast skrovet.

 



Senast ändrad av ciaraud | 14 september 2009 | 07:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack f inputen. Frågan är inte OM det blir is utan hur mycket. :)
En bra vinter kanske bara 30-40 cm medan det en hård vinter lätt blir 50cm tjockt. Akvariepumpsidén låter som det är att ta fasta på. Vill inte gärna chansa och upptäcka i januari att avloppet är fullt med is.. när man just avklarat den största disken sedan Hedenhös. Det kan ju bli ganska kallt i Värmeland....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppvärmningav de aktuella ventilerna kunde kanske vara en modell. Man kan tänka sig en glödlampa på 10W som man lägger nära en genomföring och lindar runt isolering runt lampan. T.ex en spollampa skulle kunna passa.

Det går även med ledningstråd av tunnaste sort.

Jag använde 28 m 0,22kvmm när jag gjorde ett antal värmevästar för MC-körning på vintern. Även i båten har den kommit till användning för att tina upp nedkyld besättning. Dessa 28 m 0,22 kvmm kopplingstråd av koppar ansluten till 12V ger 70W. Drar då 6 A vilket kan vara i mesta laget kanske. Men man kunde tänka sig att sätta en termostat så den oftast inte drar nån ström. Du skulle kunna linda 30 m tråd fördelade på två eller tre genomföringar. Då får du 35 W på varje om du har två och 23W om du har tre genomföringar.

Termostaten ska väl vara på c:a 7-8 grader. Genomföringarna som är av brons eller mässing leder nog värme ganska bra. Linda tråden runt genomföringen så nära botten som möjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kuuuuul att se och läsa,att det finns flera som bor i sina båtar stora delar av året ,själv bor jag till största delen av året i en B 31a från -74 det fungerar till stort rätt så bra,hemma hamn i en liten å vi Högakusten,Har planer på en lite längre tur när allt är på plats,har ochså isolerat upp båten som det beskrivs i annan text,,,Hur många är vi som bor i båt,inte fartyg och skutor,men i vanliga fritidsbåtar???????någon som vet!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är vanligare än man kan tro, även om väldigt väldigt många hissar mer än ena ögonbrynet när man talar om var man bor...

Det ska bli intressant att se hur det funkar nu när kallare tider står bakom ruffluckan o väntar.. Hittills har det i stort sett enbart varit positivt. Ett fåtal nätter iland hos min syster eller kompis har inte direkt gjort att jag längtar till hus eller lägenhet igen även om jag kan tänka mig att det kommer den dagen när jag åtminstone högst tillfälligt kommer att ifrågasätta mitt val.. Typ när termometern visar 25-30 minusgrader. Har iallafall en bra deal på båtplatsen så jag kan förbruka all el jag vill utan att det blir nåt dyrare än om sommaren. Så blir det FÖR kallt får jag väl sätta in en värmefläkt eller 2. Har ju iaf tillgång till 2 separata 16A uttag så det ska väl räcka till. Har tagit fasta på ovanstående inlägg och ska lägga ett par 25W-lampor intill varje ventil. Det, tillsammans med att övriga utrymmen ju hålls riktigt varma, ska väl klara av att hålla frostfritt intill ventilerna. En billig gasolkamin på 4Kw står på inköpslistan för att, åtminstone temporärt och i inte alltför många minusgrader, kunna hålla några plusgrader ute i sittbrunnen under kapellet. Det kan vara skönt att få lite extra utrymme när saker o ting blir blöta under vintern. En förvaringslåda i plast av den där sorten man har i trädgårdar för att förvara redskap osv i, kommer att hitta in i sittbrunnen över vintern. Det knycker lite plats, men å andra sidan så behöver jag knappast hela sittbrunnen under istiden.

Har även funderat lite på att ta sig i och ur båten när snön ligger tjock, och ska experimentera lite med att lägga mig med aktern in mellan Y-bommarna. Mindre risk för att halka och slå sig fördärvad när man ska bära ner matkassar, bolagssäckar osv. Det löser sig säkert automatiskt när isen väl ligger så man kan gå på den, men tiden när det varken bär eller brister är väl så jobbig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dom i Y-bommarna på vintern förväntar dom sig väl ingen isbildning att tala om ?

På de platser jag sett med vinterliggare så brukar dom ligga bredsida mot bryggan, längst in mot land (för det finns inga andra båtar och det är enklast & säkrast så).

har du snackat med *marinan* om det ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Is blir det... skapligt med is dessutom. Och jo, bommarna ligger iallafall. Möjligt att jag lägger mig långsides vid en gästbrygga, men troligtvis blir det att ligga mellan bommarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla Båtboende,Jag kommer ochså att ligga i under vintern,min pärla ska ligga i en älvmynning i Sanningssundet under vintern,det kommer att frysa nån gång i Jan. men der kommer nog att gå bra,jag har ochså ordnat med varme runt ventiler och motor så det inte fryser sönder,kommer att täcka båten från för till akter med en vit pressening som man kan gå nästan fritt under,Från förstag till akterstag med hål för masten,En ny matta och en extra värmare har tillkomit,sitter i båten just nu,det var minus 1 grad i morrse inne har jag just nu 22 grader och tort, var ute och seglade i en vecka för 2 dagar sedan och det märks direkt att man vill ha 220v ombord under vintern..Men i hemma hamn torkar det snappt upp och alt är fridens just nu men det kommer säkert nya prövningar,men låt dom komma så löser vi det DA,,,,Skrattande 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten update. Det mesta är klart inför vintern.


*Skrovet är isolerat överallt det går att komma åt.
*Garderober och stuvutrymmen är likaså isolerade.
*Durkarna har fått såväl isolering som golvvärme.
*Landströmsinstallationen har fått ett par extra, provisoriska, uttag så jag kan koppla på en 60W-lampa vid varje bordsgenomföring.
*Oljefyllda radiatorer i förpik och salong sitter på plats och ett par värmefläktar för extra kalla tider finns i en stuv.
*Sittbrunnskapell har införskaffats. (Vilken lyx med ett extra rum)
*Gasolkamin att ha i sittbrunnen är inköpt och gasolinstallation gjord. Det ger en underbar värme när man vill röka, eller bara sitta ute ett tag.
*Alla tampar, linor, hästsko, ankare och liknande prylar man inte behöver mer i vinter ligger i en box a´ la trädgårdsförvaringslåda, placerad på aktertoften i sittbrunnen.
*Övriga sommarprylar, tex en miljard fiskespön, är magasinerade hos släkt o vänner.
*Belysning i sittbrunnen ordnad.
*Fryspunkten i kylsystemet har kollats och ska nu palla 35 minus (Räcker inte det så fryser jag nog ihjäl ändå haha)
*Termometrar med utefunktion på plats vid alla genomföringar och i motorrum.
*Vinterpyssel i form av autopilot, VHF och plotter/ekolod-kombo är beställt och kommer förhoppn.vis nästa vecka.
*Minus 5 grader inatt men 23 inne, med värmen på låg, gör att jag inte är alltför rädd att vinterkylan ska driva mig från vettet.
*Bränsletanken är dränerad för att kolla ev bakterieflora och sedan återfylld med några liter så att jag kan starta pärlan ibland under vintern

Byte av olja och -filter nästa vecka .
Impellerbyte till våren, innan säsongen drar igång.

Man är väl sjuk, men jag ser (nästan) fram mot vintern....



Senast ändrad av KillerBoo | 29 oktober 2009 | 09:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt Killer-boo!

Har du gasolspis också eller bara gasolvärme i sittbrunnen?

Vi som använder båten så mycket har bytt från 2kg till 6 kg komposit-flaskor. Det blir otroligt mycket billigare att köpa gasol om man har större flaskor. Säkert halva priset.

En 6 kg flaska räcker i ca 4 månader för oss och då lagar vi mycket mat och rostar bröd mm. Använder bara gasolen till matlagning. Vi kommer att ha 2 st 6-kg bredvid varandra i ankarboxen med en koppling som gör att man bara vrider på ett reglage för att byta flaska. Anledningen att vi vill ha mycket gasol är att det kan vara svårt att få den bytt i andra länder - räcker med Danmark så passar inget!

Har man gasolvärme går det åt mycket gasol om dagen. Kolla med husvagnsfolket som har det. Tror att man kan gör av med en 2 kg flaska på en långhelg om det är kallt.

Bilden är på Linjett 37 Ancellas gasolinstallation men en komposit-6kg-flaska

 

post-2001-1394236142,241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu så länge bara kaminen på gasol. Det var mest tänkt som en extra värmekälla i uterummet, men nu när jag ändå gör själva gasolinstallationen permanent så ligger det väl till hands att bygga ut det så jag kan köra gasolspis istf det sotande, ständigt-dags-att-fylla-på spritköket. Kaminen är dock inget jag kommer att använda under segelsäsongen. Den är stor och otymplig, men som extra värmekälla under kapellet i vinter är den perfekt.

Jag tog ett mellanting när det gäller gasolflaska, Blev en PC5, 5kg komposit. Lite i minsta laget för kaminen, men det är nåra till macken f att byta, och när sommaren är här räcker den mer än väl till för matlagningen om jag nu bestämmer mig för gasolspis. Vintern är ju (för) lång, så omöjligt är det ju inte att jag tar mig för att bygga ut installationen ;)

 

EDIT: Stavning i vanl ordning



Senast ändrad av KillerBoo | 29 oktober 2009 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en säker backup i båten kan du göra som vi i förra båten där vi inte hade plats för två stora flaskor. Vi hade en 2kg i reserv som bara användes de dagar det tog att hitta ett ställe att köpa ny gasol på. Den hannaldrig ta slut innan vi sålde båten.

Inte så kul att stå där i båten och inte få kaffe/te på morgonen. Annars kan du spara spritspisen så du alltid kan få i dig varm mat om gasolen tar slut

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen dum idé alls. Har ju dessutom vintern på mig att hitta en bra, mer permanent, plats för gasolflaska/flaskor, Nu över vintern så löste jag själva placeringen av flaskan genom att hänga hinken utanför båten, över pushpit. Inte snyggt, men över vintern får det duga. När isen väl lag sig så jag kan gå på den kommer jag att skruva fast fästen för behållaren i akterspegeln. Åtminstone är det tänkt så. Det är ju en del att tänka på ifråga om gasolinstallation, men tills vidare är det en säker, om än inte särskilt snygg, lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Killerboo! Åh vad avis man blir på ditt val av boende! När vi hade kört vår MANTHONA upp till Åmål i dag och mastat av henne och transporterat allt som skulle med, de drygt fyra milen hem till huset, så kände jag att NEEJ!!! Jag vill INTE!!! Jag vill tillbaka! Jag vill fira jul ombord! Jag vill bo på MANTHONA! Somna ombord på kvällen! Vakna ombord på morgonen! Leva spartanskt! Njuta av det enkla i livet! Och ja, det skulle passa en strykarkatt, som mej! MVH Marine



Senast ändrad av thomas-marine | 03 november 2009 | 23:03



Senast ändrad av thomas-marine | 03 november 2009 | 23:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marine,

Jo, jag klagar inte (än så länge iallafall). Visst är det lite litet, M77an är ju ungefär av samma storlek som Vegan så inte behöver man springa benen av sig från kojen till köket om man så säger.. men jag njuter i fulla drag. Har numer tillbringat kanske 10-12 nätter i en vanlig säng sedan i april, men det slutar alltid med att jag vill åka tillbaka snarast möjligt. Ni får se till att lägga i Manthona tidigt till våren så kanske vi kan ses neråt Dalbosjön. Jag ligger ju inte i hamn särskilt mycket över en sommar. Lyckligt lottad som man är och inte behöver passa arbetstider så kan man ju vakna med ny sjötomt var morron om man så vill. Bara jag har internet så klarar jag både inkomst och övriga måsten :)

Fira jul ombord ja. Det blir lite kul. Syrran lagar ju mat i vanlig ordning så nog ska jag lyckas tigga till mig ett extra skrovmål att ta med efter det vanliga firandet. Letar som bäst efter dekorationer att sätta på för- o akterstag :) Blir säkert inte helt o-mysigt i vintermörkret, med snö, is och lite olikfärgade lampor.

Men visst är seglingen ett gift? För ett par år sedan kunde jag bara se mig själv i en motorbåt. Numer skulle jag ALDRIG byta seglen mot dom gamla synderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan faktiskt vara i båten på vintern också. Vi brukar lämna kvar alla kapock-kuddar och elvärmarna vid upptagningen. Sedan betar vi av attgöralistan i värmen i båten under vintern. Vi har kaffekalas (bilden är från 13/1 -08 ombord med inbjudna gäster också. Brukar uppskattas.

Sist men inte minst tillbringar vi alltid några timmar i båten på julafton med glögg och godis. Pyntar båten med lite julfint och ger henne en present. Likadant på nyårsafton, alltid ner och önskar henne ett gott nytt år med många långa seglingar.

Och vi är inte ensamma om det. Även om vi nog är några av de mest vinteraktiva på varvet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Okay, det snöade en dag och det lär bli mer av den varan! Men jag hoppas verkligen att du håller ut i vintermörkret, för kroppen vänjer sej vid det mesta! Och jag tror du skulle känna dej ganska instängd om du skaffade annat boende över vintern. Och visst är det härligt uppfriskande med människor som vågar gå mot strömmen och välja att leva lite, i andras ögon, udda! Hur är föresten omgivningens kommentarer på ditt val av boende? Vi har valt bort TV och bara DET får folk att stirra misstänksamt på oss, som om vi kom från en annan planet! SkrattandeDe skulle bara veta hur mycket kvalitetstid vi har fått, sen vi kastade ut den!  MVH Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja... det har varit minst sagt blandade reaktioner. Allt från WOW, önskar jag vågade köra mitt race också till Är du HELT dum i huvet, eller helt pank samt nägra mittimellan..  Men de flesta icke båtinvigda tror nog att man är mer eööer mindre galen. Jag gör det här för att jag velat göra det hela mitt medvetna liv och möjligheten dök ju upp när tanten och jag bröt upp efter en massa år. Funkar det inte så kan man alltid skaffa en tråkig lägenhet när den tiden kommer, men än så länge är det åtskilligt mer glädje än bekymmer att bo i båten. TV har jag förresten hehe ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning av din lördag låter helt kanon! Och även om du nu går för motor, så visst är det härligt att minnas det låga, milda prasslandet av segel?! Och man upptäcker att man har blivit omvänd från motornörd! Här är det en mullrande V8 instoppad i en Oldsmobile ninety eight och som jag tidigare tyckte lät förföriskt vackert, men som nu har fått stryka på tassen och ligger till försäljning på blocket pga en gammal vega som gick rakt in i hjärtat! Och vars segel nu ligger nytvättade och ihoprullade på övervåningen, så man kan ta lite på dom och drömma... And remember, if there is a God, I`m sure he have the scent of a woman. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det med barnen då?

Är dom med dig lika mycket som om du skulle bott i en lägenhet eller missar du något av livets väsentligheter på det planet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha, ja, det hoppas jag så är fallet. Inte vill vi ju att Han luktar gammal gubbe iaf ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...