Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Nu är jag igång. Tänkte försöka hålla liv i en separat tråd med erfarenheter, goda och dåliga, när jag nu försöker uppfylla en drygt 30 år gammal dröm. Att bo i båten.

Det började för en herrans massa år sen, när man som liten knatte växte upp på sjön vid sommarstugan. 6 år var man när pappa betrodde en med att åka ut själv i den lilla lilla roddbåen. En Örnvik 370 om jag inte minns fel. Orange var den iallafall. Ett par år senare betroddes man med att få använda motorn; En liten 4hk Johnson som relativt sett tedde sig stor och tung som en ångmaskin när man släpade den genom skogen till bryggan vid Vänerns strand. Redan då vaknade BEGÄRET! Vill ha. Vill ha mer. Vill ha ännu mer. Åren gick, båtarna avlöste varann från storleken där tårna stack ut under kapellet, till något större HT:s. Familjstartades, barn efter barn tillkom och när den 3e illbattingen behagade ploppa ut erkände man sig besegrad. Båt för 5 personer, att tillbringa 5 veckor på sjön samt åtskilliga helgeri var något som ekonomin inte tillät. Drömmen försvann dock aldrig och nu, nyskild, relativt stora barn och utan stadig arbete kände jag att det var dags. Nu, eller inte alls. Jag har tillbringat säkert ett år att fundera mer inriktat och åtskilliga månader med att riktigt seriöst överväga vad det innebär rent praktiskt att faktiskt bosätta sig i en båt. Till saken hör att det fortfarande ska vara en båt. Inget skepp som inte kan hanteras av en, ensam person utan större segelvana. En båt som vilken som helst. En båt man kan känna stolthet över både som hem, sommarstuga och hobbysysselsättning. Utan jobb och med en annan dyr fritidssysselsättning landade till slut budgeten på max 60 000:- för båt, inkl den värsta tillbehörshetsen. Max 9 meter fick hon vara. Ståhöjd prioriterades, ganska högt, men efter en hel del letande var det det första som fick stryka på foten. Full ståhöjd i ruffen för 180 cm värmlänning lät sig inte göras i den storleken på båt jag ville ha. Utrymmesmässigt ville jag givetvis ha så stort och välplanerat som möjligt, och efter lite tips bl.a. här på MG letade jag till slut efter 4 modeller: Vega, TUR80, Compis 27 samt Maxi 77. Compisen blev lite i dyraste laget, samt de jag såg föll mig inte på läppen. Blev helt enkelt inte kär i båten. Ett par Vegor inspekterades med det föll hela tiden på maskin. Gamla, bristfälligt servade motorer var inget som lockade. Av samma skäl gick de TUR80-båtar jag hittade bort. Alla utom en som faktiskt hade utombordare vilket ju ekonomiskt sett kan vara ett alternativ till en risig inombordare. Men ett av grundkraven var just att båten skulle ha inombordare, helst en dieselsnurra. Detta var jag beredd att tumma på när det gällde just TUR80 eftersom jag gillade båten skarpt, samt planlösningen, med dinett, skulle passat mig perfekt. Tyvärr var båten VÄLDIGT sunkig. Mögel på insidan skrovet, där klädseln släppt från plaste, Luktade inte fräscht och någon mögelsanering var INTE något som ingick i mina planer. Tittade sedan på några Maxi77-or, men där var man i stort sett hänvisad till utombordare. Ända tills jag i torsdags hittade ett, enligt annonsen, fint och välvårdat exemplar, dessutom med en färskvattenkyld MD6:a. Åkte och tittade på igår (fredag) och bästämde mig efter en (troligen inte alltför grundlig) genomgång av pinalerna. Jag blev helt enkelt fast för DEN båten som såldes för ett dödsbos räkning. Tidigare ägare har ägt den sedan 1988 och den verkar ha varit hans ögonsten. Saker och ting blev inte mer lockande när jag tillsammans med säljaren gick igenom pappersbunt efter pappersbunt tillhörande, vad som skulle bli, min Båt.
Hör och häpna: Loggböcker sedan 1990 har förts och finns kvar, med noteringar av ALLA åtgärder som gjorts. Allt från nyanskaffning av segel, byte av winschar, byte av timräknaren för motorn till servicenoteringar, vårrustningar, bottenmålning osv osv osv i all oändlighet. Samtliga tankningstillfällen fanns dokumenterade, komplett med mätarställning på timräknaren och mängd bränsle. Till och med när han bytt magnetlåset till knivlådan var det noterat. Detta, ihop med allmänskicket på båten gjorde att jag, trots noll erfarenhet av segelbåtar, kände mig trygg nog att köpa båten utan att återvända ännu en gång med seglingskunniga kamrater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag utanför Karlstad, otålig som få, och väntar på att få åka till Mariestad för att hämta den båt jag tror och hoppas jag klarar av att bo en längre tid i. Jag åker imorgon, söndag, för att få ett par dagar på mig för vårfixet innan jag på tisdag får hjälp med påmastning och lite grundläggande seglingsinfo. Därefter börjar äventyret att lra sig segla.. själv.. för att kunna segla hem till Karlstad.

En Maxi77, årsmodell 1972

Segel: Komplett förutom spinnaker. Ännu ingen rulle dock. Segelnr 11

Motor: VP MD6A/100S

Värme: Ardic, dieselvärmare

Kök, toa och annan standradutrustning givetvis, men väl på plats i hemmahamnen börjar den stora genomgången av vad som ska bytas, vad som skall kompletteras upp osv.

FY FAAAAEN vad skoj det ska bli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Gratulerar dig till ett bra val av båt. Du kommer att bli nöjd och lycklig över vilka förutsättningar det finns i en Maxi 77

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja välkommen i gänget! Ska snart ner till båten och fixa lite. Sjösättning den 16 maj =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag i båten (på land) o njuter m en bärs på altanen. Imorrn kl 13.15 är det sjösättning. Har tillbringat dagen med att gå igenom mskin. Bytt såväl förfilter som finfilter till bränslet, dränerat tanken o fyllt med ny fin dyr diesel. Bytt olja och oljefilter, även om det enl loggboken redan är gjort. Kollat all el så att det inte fallerar halvvägs hem. Köpt 2 nya batterier (huga så dyyyrt det var hehe) Bytt impeller även om den befintliga såg helt ny ut. Provstartat och VP:n tuffade igång snällare än man kan säga Ohoy. Bunkrat bränsle, vatten och systemvaror samt en diabolisk massa mat att inmundiga på nån kul liten ö nånstans. Seglingen hem sker med jängenuan eftersom min seglingskunniga kompis tyvärr var tvungen att lämna återbud och jag själv bara sett pinnbåtar vid bryggan tidigare. Ajja man lär sig säkert, men det känns sådär att lära sig helt ensam mitt ute på Vänern allra första gången..

Somnade med Ardicen på full sprutt inatt... hmmmm lagom kul kl 04 när jag vaknade sjöblöt av svett... 36 grader i piken

Men GUUUUUUUD vad jag njuter :)

Skål pojkar, snart åker hon i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noll vind (Nåja kanske 0.5 m/s motvind) samt återbud från min seglarkompis medförde att sträckan Mariestad-Hammarö fick avnjutas med motor. Efter knappt 2 timmar inträffade det hittills första missödet. Motorn började tjoffa o puffa, men gick ändå jämnt o fint. Dessutom luktade det avgaser. Konstaterade ganska snart att det troligen är avgaspackningen som gett sig varför jag fortsatte färden. På drygt tomgångsvarv för säkerhets skull... 40 nm i 2,5 kn  :) Kallt var det också, c:a 3 grader, vilket innebar att jag tillbringade långa stunder inne i ruffen, med låst roder, kokandes kaffe, soppa osv. Allt för att hålla värmen. Hade ju (självklart) lämnat flytoverallen hemma och inga kläder i världen ville stoppa för kylan i längden. Nåväl, hade en suveränt fin överresa och gott om tid på mig att lära känna båten för motor. Har legat i naturhamn 3 nätter och i hemmahamnen ytterligare 3 för att fixa landströmsanlutningar och allmänt fix. Provat lite på egen hand att segla med blandat resultat, men Fy fasen va gött livet är just nu :)

Jag blev förvånad över utrymmet i Maxin redan fr början. Nu, efter att ha lassat in pinal efter pinal, banankartong efter banankartong har jag upphört att förvånas. Det finns plats för mer, bara man stuvar smart.

Imorron gäller byte av avgaspackning och förhoppningsvis ska det räcka för att maskinen åter ska vara i topptrim. Sen blir det nog en sväng neråt Djurö framåt helgen.



Senast ändrad av KillerBoo | 04 maj 2009 | 21:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara så att du inte ska tro att du skriver förgäves:
I vart fall jag tycker att det är intressant att läsa det du skriver, så fortsätt, det uppskattas Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till vad som låter som ett bra köp... Den dag jag bestämmer mig för att köpa segelbåt kommer jag nog göra som du, lära mig seglingens konster, allt efter hand.

Säljer du kåken/lägenheten också för att bo på heltid eller blir det under de varma månaderna endast?

 

Fortsätt att skriva... skitkul läsning...

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, Jag har läst så mycket intressant på MG och tyckte det var dags att betala tillbaka för alla tips, råd och inspiration. Mer kommer efterhand. Bilden från det sista fastlandet jag såg innan jag hade Vänern för mig själv

 

post-22514-1394235895,8654_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget behövdes säljas iom att tanten behöll huset. JAg skippade att skaffa lägenhet, så nu återstår att se hur man klarar livet i en koja :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Nä, det var jobbigt nog att få med det nödvändigaste för hemseglingen, utan att ta med 2 ton fiskeprylar också. Men vaffasen, jag har ju hela liiivet på mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himla kul att läsa att du är nöjd med din båt. Nu har du hela sommaren på dig att fundera ut hur du ska få den optimerad inför vintern.

Det är väl mest kondens och kyla underifrån som kan bli ett problem. Jag brukade lägga liggunderlag under kojdynorna och på durkarna där jag sedan hade mattor över när vattentemperaturen var låg (flyttad in i båten när den låg på 5 grader ett år. Den  väststa kondensen kan man slippa genom att ha ett extra lager ovanpå båten i form av en press eller dyligt.

 

Men det är långt dit ännu! Hoppas du trollar fram många fiskar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter härligt. Är själv en riktig nybörjare och hittade en maxi77 -76 nu i våras som jag föll för direkt. Måste säga att jag har svårt att lämna båten när det är dax att återgå till vardagen :D Har ännu inte seglat båten utan bara puttrat för motor (10h resa från säljarens klubb till min) men i helgen ska vi ut och se hur hon går för vinden. Jag skulle nog fasiken kunna tänka mig och bo i en 77:a om det finns vettig toa, värmare och kyl. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var mycket trevlig läsning, blir sugen på att sjösätta en vecka tidigare än planerat nu ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du med barnen? Eller är de riktigt stora nu?

Ps. Din beslutsamhet hedrar dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme har jag i min (Ardic MiniMax) Kyla löser jag genom att isolera en av stuvarna o montera in en supercool-enhet. Toa är det sora problemet, men till sjöss blir det PortaPottin, o vintertid så finns det ju alla faciliteter i hamnen så dom bitarna är jag mindre oroad över än utrymmet för alla hlvts vinterkläder, fiskeprylar o annat livsnödvändigt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, det kändes liksom som nu eller aldrig. Och jag har aldrig gillat ordet aldrig Cool

Barnen är 20, 19, 14 samt 11. De 3 yngsta var med i helgen och stormtrivdes. Mellantjejen gnällde lite för att jag inte hunnit skaffa TV men helgpappa utan barn verkar jag inte behöva riskera bli. Nästa helg är vikt  av den äldsta samt yngsta för en tripp åt Kristinehamnshållet.

Nåt jag märkte imorse var att det blir en hel del sopr som man inte kan kasta varje dag. Kråkorna hittade givetvis dit och jag väcktes vid 5-tiden på morronen av tassandet av fågelben och rafsandet i påsar. Måste hitta på nåt smidigt sätt att inbrottssäkra soppåsarna om jag inte vill ha dom inombords

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe  kul läsning detta. livet ombord. mkt intressant eftersom jag och min sambo OCH min nya son skall bo i våran båt. håller på och renoverar den inför långsegling och boende. = mkt isolering ,bra kyl,ev frys,bra toa,vattenvärmare,god ventilaton,mysig inredning,mkt fack,ev avfuktare m.m

 

lycka till. inga problem att bo i båt. om man bara se till att fixa inomhus/båt klimatet, och en bra toalett.o kyl

 

mvh Johannes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se att det är andra som har likadana planer som mig! Har ingen båtvana alls men har köpt mig en segelbåt här nu och ska ut och segla för första gången nu på lördag. Kommer bli en underbar sommar/tidig höst sen får vi se om jag lyckats med isolering och värmare. Har inte riktigt bestämt mig vilken värme jag ska ha men har u en hel sommar att bestämma det ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma gäller för mig, har iofs massor av båtvana men i princip noll båt-timmar i segelbåt.

Hittills har jag bara inriktat mig på det mest akuta för att det ska fungera att bo medan man fingrar o funderar på långsiktiga lösningar för allt man aldrig tänkt på förut. Maxin är ju förviosso ganska rymlig inuti, men många saker vill man ju ha lättåtkomligt för att slippa lyfta på 10 saker för att komma åt den elfte.

Pentryt börjar likna en kokvrå nu iallafall, med det mest använda stående framme, fastsatta med resårband så man kan segla utan att få en kryddmix i hela ruffen...

Värmen kör jag med dieselvärmare i de fall jag inte ligger på landström. Kallast hittills var första natten, då det var 3 grader ute, men 25 inne, utan att köra fullt på värmen så den biten avser jag inte göra något åt. Däremot blir det alldeles för dyrt med diesel i längden, så när jag ligger på landström har jag hittills använt en vanlig kupévärmare till bilen. Funkar bra, men det är ju inte precis tyst, så framåt hösten när det kyler på igen så ska jag prova ett par andra lösningar. Det lutar åt ett par små oljefyllda elradiatorer, kompletterat med en bordsfläkt, för cirkulationens skull.

Isolering är jag i full gång med redan nu. Jag har skurit till liggunderlag och limmat mot durkarna och lagt heltäckningsmattan ovanpå. Det gjorde även nytta genom att det blev mjukt o skönt att stå och gå på.
Likaså ska alla stuvfack i ruff och förpi isoleras med liggunderlag. Eventuellt kompletterar jag detta med liggunderlag under dynorna också, men det är inte prio ett inför sommaren. Taket i salongen och förpiken består ju av beklädda skivor som innertak. Dessa har jag inte skruvat ner än, så jag får se framöver hur jag ska lösa isoleringen av taket. Skrovsidorna har jag heller ännu inte kommit fram till hur jag bäst ska isolera. I dagsläget är alla inombords ytor förutom skotten till förpik/garderober klädda med skrovbeklädnadsmatta, som är någon mm tjock. Frågan är om detta räcker för att slippa kondens, eller om jag ska riva bort beklädnaden på skrovsidorna och lägga liggunderlag där med, för att sedan klä med samma skrovbeklädnad igen.

Kyla för den varmare delen av säsongen kommer jag att lösa genom att isolera halva BB stuvfack extra och sedan montera en Supercool-enhet (el liknande) för att på så vis få en kylbox. Senhöst och vinter löser det sig per automatik genom att använda ett av stuvfacken i sittbrunnen som kylbox om utrymmet inombords tryter.

Jag hade ju problem med ett konstigt tjoffande ljud på hemresan. Jag diagnosticerade detta felaktigt till en läcka på den torra delen av kyllimpan. Det visade sig vara en bult till en av spridarna som gått av. Utan att veta så mkt om dieselmotorer kändes det som lite av en slump/Neptuns vilja att jag kunde köra motorn såpass länge utan problem. Nåja, det var lätt åtgärdat när jag väl hittade felet och nu tickar MD6:an på som klockan igen. Slutar det bara regna så ska jag dyka ner i motorrummet igen, för att tvätta såväl motorrum som motor helt o hållet. Det förtjänar hon :)

Har tröttnat rejält på lösningen att stänga till för ruffen med 2 skivor. Måste kolla på nån lösning att helt enkelt sätta gångjärn på skiten. Annars kommer det att bli kallt i ruffen vintertid, innan man hunnit stänga till. Just nu spelar det ju eg ingen roll eftersom det även finns en dörr i kapellväv, som jag stänger med dragkedja med det håller ju inte i minusgrader. Troligen blir det en 2 delad dörr på gångjärn, för attt kunna öppna o stänga snabbt. Antagligen någon typ av isolering på dessa också.

Oj, bäst att sluta f den här gången, annars blir det en lång jäkla novell av ett enda inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faan va Avis jag blir,jag vill också skilja mig SkrattandeCool                                                                KILLERBOO! Äktenskapsdräparen Foten



Senast ändrad av kalledrag | 07 maj 2009 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul inlägg.

Är precis nybliven segelbåtsägare med planer på långsegling(med äkta hälft). Detta ligger dock långt fram i tiden, först skall vi lära oss segla. Känslan när man första gången sätter segel och stänger av motorn är formdabel, tystnaden när man lungt och stilla flyter fram. Att bo i båten mer permanent är oxå något som lockar, vattnets kluckande och att vaggas varje kväll.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just köpt ny tomt och fått nya grannar igen :) Sitter med en Captn Morgan o Cola o kollar hockeyn. Sve ligger under 3-0 men vad gör det..? Det är en fin kväll, värmaren jobbar lugnt o fint och grannarna är trevliga :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad jag blir avundsjuk!!!

Över ett år kvar innan vi kan sitta med en Captain Morgan och mysa.

Bero på Captain Morgan - håll koll på Fejan krogens program!

Vi hamnade på en sanslös Captain Morgan-kväll där för några år sedan. Massor av olika groggar och ett steelband som spelade på bryggan. Efter någon grogg eller så var vi i Karibien - riktigt tung-gung!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska oxå börja med isoleringen snart. Hade tänkt mig liggunderlag från Ö&B. Vad använder du för lim för att fästa dem?

Var och hämtade båten i Karlshamn i helgen. Förra ägaren hade gått med på att hjälpa till med att segla upp den till Kalmar så jag fick en chans att lära känna båten ordentligt. Tur var det kan jag säga för efter en 2 timmars segling i lördags så börjar det blåsa upp ordentligt och i 5-6 timmar slet vi med upp till 15 m/s och 2-3 meter vågor till vi kunde runda Utklippan eller vad det heter och fick en lite lugnare resa upp till Sandhamn där vi låg över natt. Var kul att se lite vad båten går för. Vi hade kul förutom stackars flickvännen som låg och spydde hela lördagen :S

Söndagen i sundet blev lugnare med riktigt behaglig segling enda upp till Kalmar. Tjejen kunde till och med sitta upp i sittbrunnen utan att bli allt för dålig. Nu ligger båten i Kalmar iaf och får vara kvar där någon vecka eller två då jag ska ge mig ut på eget bevåg och segla lite. Jag får nog ta med en polare som kan hjälpa till med angöringen men annars ska jag nog klara av resten själv.

 

post-10006899-1394235908,7462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj, ja det var skillnad mot när jag körde hem min då.. jag hade inte mer än pyttesmå krusningar mestadels. De sista kanske 1.5/2 timmarna blåste det på bra iofs, men då var ju resan snart över ändå.

Jag limmar liggunderlaget med vattenbaserat kontaktlim. Luktar inte så förfärligt och jag vet att det sitter sedan tidigare båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, grattis till valet av båt. Hon är säker hon gamla bettan :)
Du ser ju ut att trivas med tillvaron och barnen verkar ju gilla det,
så det löser sig säkert till det bästa till slut.
Har själv sjösättning på Söndag, men blir där i veckan iaf.
Hade en sån där gul rand du vet vid vattenlinjen som inte ens gick bort med autosol!
Höll på att bli tokigare :D
Så jag köpte en flaska Rönnqwist 249:- / liter? Skitdyrt!!!
Smetade på med svamp hela sidorna ovan vattenlinjen, det gick åt en tredjedel av flaskan.
Väntade till dagen efter och när jag kom till båten var det gula borta :)
Så det kan jag varmt rekommendera. Tog den där sorten för bottentvätt, tänkte att den är säkert starkare.

Så lycka till med boendet, vi får se hur det blir för oss framåt hösten. Men det fungerade ju bra sist, kanske det blir lika igen :)

Ett tips:
Ps. Fick en idé på biltema sist! Ett uterum billigt när det regnar.
Så jag köpte plaströr för eldragningar 8 st à 2 meter långa (se sid 296). Det finns 2 storlekar = 4 av varje köpte jag. Tänker sätta 2 grövre bitar i nederkant på varje sida. Det ena passar bra i mantågsfästet, det andra får jag klura på. Förlänga med den smalare som sätts ihop med ett grövre i toppen. Sedan den smalare ner till den grova och vipps :) en båge över sittbrunnen.
En likadan till och tjoho, 2 bågar. Köpte den där vita/ofärgade pressenningen som är 2,85 x 4,75. (Se sid 55)
Tanken är 2,85 i längd över sittbrunnen och den andra längden tvärsöver sas, sedan får man fästa efter bästa förmåga. Tror det bli skitbra och torrt iaf om det regnar i år :D. Skickar in en bild om det blir bra senare.
Plaströren kostade c:a 20:- st = c.a 160 och pressen kostade ungefär 75:- 
Lagomt dyrt. DS.


/ U.M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå isoleringen du pratade om tidigare. Vanlig väggmatta håller inte kondensen borta.

Du får nog klistra liggunderlag där med  Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...