Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
KillerBoo

Projekt: Bo i båt

Rekommendera Poster

Nej, det var säkert inte Sailonline det var fel på. Troligen satte jag väl delayen åt helsike och/eller råkade förväxla nåt annat, typ vindrodret. Hursomhelst igår strulade mitt internet nåt otroligt, så att försöka segla nåt då var dömt att misslyckas. Internet försvann sedan totalt vid 20-tiden, mitt i en pokerturnering jag ledde stort, för att inte komma tillbaka förrän efter midnatt, och då var jag redan död i turren. Grrrrrrrrrrr

EDIT: Apropå energiläckan så hittade jag felet efter att ha sett att det även gick ett rakt tinat streck längsledes mitt i fördäcket. Då slog det mig att det ju i den gamla takmattan var delad på längden, just på mitten, och att det även var utskuret en rektangel i samma storlek som snön tinar. Så.. faktiskt, den gamla mattan (vanlig standard båtväggmatta) har nog åtminstone halvskapliga isoleringsegenskaper.



Senast ändrad av KillerBoo | 04 februari 2010 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killer

 

Kan detta va din båt?

 

tommy

post-945-1394236232,4132_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst :)

Fan, varför ringde du inte innan... för du fick välan mitt SMS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att jag i första hand skulle lyfta upp denna tråd igen och i andra hand ställa en fråga.

Jag har min båt fastfrusen i isen (en alumniumbåt av det ädla märket ABAL) men jag bor inte i den. Är dock ofta och kollar till den och tar en mugg glögg. Igår märkte jag att den hade börjat luta betänkligt. Har den med ena långsidan mot land och det är sidan mot sjön som har sjunkit ned (eller den mot land som 'brutits' upp.)

Är det någon fara på taket? Ska jag vara orolig? Misstänker att isen smälte lite ut mot sjön när det var lite varmare och att det är därför den sjunkit ned. Finns det något jag kan göra eller är det bara att ta det kallt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är där inget vatten i båten så ta't lugnt! Vi märkte i helgen att våran lutade. Inklinometern sa 3.5 grader. Först förstog jag inte varför, men sen såg jag hur hårt sträckt och nerdraget mantåget på bryggsidan var. Det visade sig att fendrarna hänger så lågt att de frusit fast i isen. Vattnet hade sedan stigit, men isen satt fast runt bryggpålarna och hängde inte med, varpå fendrarna drog ner båten. Hon väger ändå nästan 15 ton... Fick kapa ena fendertampen, så hårt satt den...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hände med en snipa som jag ägde för några år sedan. Jag drog slutsatsen att isen pressade båten mot bryggan varpå båten rullade uppåt på grund av skrovets form.

Din båt ser ut att ha plana sidor men kraften är förmodligen så stor att båten måste röra sig åt något håll (alternativt implodera Cool).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det har sina fördelar att jag struntade i långsidesliggandet ändå.

Läste nyss lokalblaskan på nätet och när man tycker det går åt rätt håll så slänger dom en hink iskallt vatten över huvudet på en: Vänern är tll slut helt isbelagd. Nu känns det inte längre som om isen är borta till mitten av mars Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men till midsommar är den nog borta ska du se, så misströsta inte.  Förresten, du har väl liksom jag en öppen pöl som det går att köra och backa fram och tillbaka i lite?  Alltid något sa fan när han såg Åmål. Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, ja man får väl sikta på att knuffa undan de sista isflaken på väg ut till midsommarfirandet på sjön.

Du anar inte Terra... du anar inte vad sugen jag blev på att backa liiiiitegranna när jag såg dina rader haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligga i Y-bommar vid en pontonbrygga är nog egentligen det bästa. Dels håller bryggan och Y-bommarna isen i ett visst grepp, så inga stora lösa isflak kan fara omkring inne ihamnen och dels rör sig hela paketet upp och ner samtidigt. Nu är det väl kanske ingen större variation på vattenståndet i Vänern. Jag har under vintern haft närmare en meter mellan högsta och lägsta här hemma.

Värsta vintern i sjön, var när kompisen köpt in sig i min gamla Bianca 27 och vi flyttade ut båten till hans sjöbod vid Srömsund, viken som är skiljet mellan Smögen och Hasselön. Båtplatsen vid rött märke på bifogad bild. Hade haft båten i sjön ett par vintrar tidigare och vi bestämde att den skulle få ligga i även denna vintern.

Stömsund är ju en ganska bra hamn, åtminstone på sommaren. Havet kan ju ligga på i inloppet och det är dåligt med vindlä och i viss mån sjölä från väster. Under höstens stormar hade vi lagt en grov lina från aktern och till ett par sjöbodar bort, för att minska påkännet på akterförtöjningarna.

När det blev kallt frös det på på linan, som tyngde ner båten allt mer åt styrbord. Samtidigt frös Strömsund till och när jag kom ner till båten hade den kraftig slagsida. Jag lossade linan och högg loss båten runtom med ett spett. När båten rättta sig fick den frysa fast igen. Det har ju egentligen ingen betydelse.

När jag kom ner till båten en dag när isen började ge sig hade ett isflak pressat på så att pinnpultarna till akterknaparn hade gått av. Båten hade dessutom pressats upp mot bryggan så att pulpiten hade fått sig en redig törn. Som de kallsmeder som både jag och kompisen är lyckades vi någorlunda rikta pullpiten, men den blev aldrig som den varit.

När vi skulle gå för att ta upp båten för vårutrustning, konstaterade vi att isflaket dessutom skurit av rodret. Biancan ha rodret på akterspegel och isflaket som pressade på båten hade helt enkelt skurit bort ca 10 cm i vattenlinjen. Två brädstumpar som stoppades ner i roderbladet och sattes fast med ett par tvinga till hjärtstocken fick bli en provisorisk reparation under färden till upptaget.

Efter den vintern tog vi upp båten varje år under de 10 åren vi hade kvar båten.

Vad man har för hamn är viktigt om man ligger kvar i sjön.

tommy

 

 

 



Senast ändrad av toaen | 17 februari 2010 | 18:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch vad man slarvläser ibland, först läste jag värsta vintern i sjön och sedan 27  Det var ett tag sedan det Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var i en avlägsen forntid, fast vissa saker känns som om det va igår.

Enligt vår nuvarande tideräkning var det i början på 1980-talet.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej....hur går det med Xynthia, har hon hälsat på ännu, här utanför snöar och blåser det rejält, så antar att du inte sett några vårtecken ännu??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jajjemen, vi flytt int :)

Men inte mkt har hänt.. Bor bra och inga överraskningar, otrevliga eller trevliga på sistone

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi? Är ni flera nu? Har du hyresgäster? Pippin har väl flyttat, eller blev han middag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han saknade mig nog haha. Han bor i vaken fortfarande. Nån dagstur ibland, men kommer alltid tillbaka :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo

Det kom in en bryggranne till mig när jag jobbade i båten och frågade om jag ville bada. Han hade köpt en dränkbar länspump, borrat och huggit upp ett hål och satt ner pumpen och hade renan en vak. Isen är ca 50 cm tjock. Efter två dygn såg det ut så här.

 

post-945-1394236274,5039_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det suveränt? Enkelt, billigt och effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på din fina vak och bryggrannes smet jag in på Clas i sjön när jag var i Uddevalla nu på eftermiddagen. Biltema hade en liknande pump, men den var 100 kr dyrare.

Dom 100 kronorna slarvade vi bort genom att gå på Bohusläns museum och se på en konstutställning med tavlor av Karl Willhelmsson. Han kunde verkligen måla. Man kan se vad det föreställer och i många fall väldigt uttrycksfullt. Så det var nog värt dom pengarna - frun blev nöjd.

När jag kom hem samlade jag ihop lite verktyg och sladdar och åkte ner till båtarna. Med min lilla yxa hugg jag så mycket jag kunde. Varken bordet fick hack eller prkettgolvet sprack, som det gick för pojken i Povel rammels visa. Men det blev en grop i isen. När jag inte kom djupare med yxan tog jag fram spettet och högg tills jag var helt slut.

Efter att ha suttit på bryggkanten en stund och hämtat andan gick jag till bilen och hämtade min stora sladdvinda, la den på isen och gick bort till Thallatha, min Fjord 28cs och anslöt sladden i ett uttag. Sladden räckte precis. På väg tillbaka hämtade jag den nya dränkbara länspumpen. Satte ner den i det vattenfyllda hålen. Det var så djupt att pumpen inte syntes över vattenytan och satte i sladden. Pumpen fumgerade.

 

Tog upp pumpen och fortsatte hugga med spettet. Till slut kom jag igenom. Det är minst 50 cm is. Släppte ner pumpen på botten. Det var två meter. Jag hade slått knopar på repet på varje meter - överhandsknop. Hissade upp pumpen en halv meter och satte fast den i båten.

 

Hur har du gjort? Står din pump på botten eller på vilket djup har du den?

 

tommy

post-945-1394236274,5615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min pump sitter på ett alu.rör, fastsatt så den inte kan snurra runt av sin egen kraft, ungefär en halvmeter ovanför botten. Närmare botten vågade jag inte sätta den med tanke på allt skit som kan sugas in i pumpen fr botten. Nu har jag inte mkt djupare än 2-2.5m där jag ligger så avståndet fr ytan t pumpen är ung 1.5-2 meter och det har ju funkat ypperligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var med tanke på ev skit på botten jag hissade upp den en halmeter. funderade också på det där med att den kan snurra. Drog fastsättningslinan åt ena hålle och sladden åt andra. Får se imorgon hur det har gått.

 

Att jag började tänka på att få båten att släppafrån isen var att jag fick se att ena propellerbladet hade frusit fast i isen. Det farliga är inte att båten är fastfrusen. Det farliga är när isen går.

 

tommy

 

post-945-1394236274,7386_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan nog Bo tala för sig själv - men.

Jag tror att har bytat en gång - på garantin.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fantastisk tråd!

Kunde inte sluta läsa så jag kom till och med försent till jobbet..

Kul att läsa att du fortfarande verkar trivas ombord. Längtar mer och mer efter (den vanliga) båtsäsongen nu. Blir lite sugen på att själv prova detta nån gång i framtiden.

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss om läget.

 

Ha det gott!

 

/Nagnud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadå, nog fasen trivs jag som... hmmm fisken/båten i vattnet alltid :) Dock har det inte varit mycket att uppdatera om på sistone. Vintern har ju hållit såväl mig som båten i ett järngrepp, men nu nalkas varmare tider. Igår natt var nog första dygnet sen i januari som vi haft plusgrader dygnet om.. och idag regnade det. Trodde faen aldrig jag skulle uppskatta regn så mycket..  Men det tar på snön, och allt som tar på snön är efterlängtat.. Båten flyter iaf fritt nu, med nån dec frivatten mellan båt och is och snön försvinner så fort att man nästan kan se det med blotta ögat. UNDERBART. Snart är det seglardags. (Hmmm, nåja, allt är relativt, och det tar nog 3-4 veckor till innan man kan hoppas på segling)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo

Jag annamade till slut din idee om en dränkbar länspump. När vintern var som värst här ute i väster med ymnigt snöfall gick jag bort ( medans limmet torkade)och skottade ur min bohusjulle som jag inte fick upp innan den frös fast. Jag fick då se att ena propellerbladet på aktersnurran hade frusit fast i isen.

 

Det är egentligen inet problem att en plastbåt fryser fast. Det farligaste är när isen går.  Ett par dar senare kom det in en båtgranne i Thallatha när jag var där och jobbade. han frågade om jag ville bada. Isen runt hans båt var i det närmaste metertjock och han började bli orolig för rodret som han har på akterspegeln. Högg upp en vak med mycket möda. åkte till Uddevaalla och köpte en rostfri länspump på Svedol som han satte ner i vaken. Hur lång tid det tog för att få upp en lagom stor vak för ett dopp vet jag inte, men ganska snartvar båten inte infrusen.

 

Inspirerad av båtgrannen och dig gjorde jag mig en tur till Uddevalla och köpte en lika dan länspump som din. Mindre än en tredjedel av priset mot den rostfria. De har en liknande pump på biltema men den är faktiskt 100 kr dyrare en Claaes i sjön`s.

 

Trotts en del strul fick jag bohusjullen isfri på några dar.

Vi talade om blogg tidigare. Om du inte märkt det så har jag svängt ihop en egen. På http://thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html

ger jag en redogörelse i text och bild för tiningsarbetet.

 

Tack för tippset.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj Tommy, om jag vore hälften så flitig med kameran som du så vore jag fotograf :)

Bra blogg om än mä litte kônstie ord ;)

Tipset om pumpen skulle jag gärna ta cred för, men äras den som äras bör och tipset fick jag via Terrafobica

 

EDIT Stavfel i vanl ordning



Senast ändrad av KillerBoo | 20 mars 2010 | 15:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att en bild säger mer än 1000 ord, å ettersôm en språgar sôm en gâr, sô behövs det en massa bilder för att fôlk ska fôrastå hô en sier.

För nôrra utå dom söm läser sô spellar de nogg inge röll hålles en skriver. Jä trur ite fôlk fra Ryssland, Liatuen, Estland, Polen, Israel, Malaysia kan sô värst me bohuslänska. Ryssen som skekka meg ett mail härömdan kunne i alla fall ente de världspråget utan skrev på knaggli engelska. De e klart att nörra utriges kan ju va svenskar även ô dom e i USA eller kanada London eller Kanarieholmarne.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...