Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jiha

När brukar ni sjösätta båten?

Rekommendera Poster

Själv är jag lite styrd av när bommarna kommer i på klubben, brukar vara i början av maj. Skulle vilja komma i lite tidigare men det blir så meckigt med egen boj och strul.

 

// Jiha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösätta?????????

Har inte tagit upp än. Fick ta snipan och bryta mej in till mastkranen för att kunna masta av segelbåten. Det går trögt att segla i isen så den får ligga still någon månad.

Nu är bästa tiden på sjön.

post-571-1394235799,559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar försöka få i båten i början av april. Ännu ligger isen tjock men det brukar gå fort när det väl tar fart (Mälaren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är styrd av bomilläggning och fasta sjösättningsdagar. Första brukar vara i mitten av april, men första maj brukar det oftast bli för min del. Lite varmt och mysigt vill man ju ändå ha när man gnuggar gelcoat! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon gång framåt maj skulle jag tippa på. Har ingen direkt brådska och vill helst ha lite värme både i luften och vattnet innan jag drar igång på allvar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bli i början/mitten av maj.

Tycker en del av tjusningen med vårrustningen är när det börjar bli varmt och tvättandet och vaxningen kan utföras utan att man fryser fingrarna av sig.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort isen går, skulle tro att det blir i mitten av april isen brukar sticka då i Mälaren.
Det är kanonis nu 20cm så jag fick knalla till kobben igår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutet av april eller början på maj blir det, håller med någon tidigare som sade att man skall kunna jobba med båten utan att frysa. Kollar faktiskt lite på segelbåt för tillfället oxå.

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir någongång i mitten av Maj, gissar jag. När jag åker båt så ska det vara varmt och skönt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Början av Maj om man nu haft en bra vår och hunnit putsat till räckligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året blev det 20:e feb. Gick 25nm samma dag. Till skillnad från i år var det vid tidpunkten isfritt och ca 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, bästa tid är väl att överdriva.

Försökte *bryta loss* 22/2 för att åka och tanka (värmaren suger ju diesel för att hålla plusgrader inne när det är minusgrader ute).Gråter

Kunde dock inte bryta tillräckligt snett för att komma ut då det ligger en fastfrusen båt föröver (akterbojen syns i övre delen av bilden) som hindrar mig att köra rakt på.

Men nu har det ju *töat* så i morgon blir det återigen en tur till sjömacken på Rörö (~20  nm Tur & Retur) Skrattande

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 februari 2009 | 18:37

post-22127-1394235799,7547_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar komma i någon gång kring 25-27 april. Då brukar vi ha varit klara någon vecka.

Ibland har det varit is längst in i hamnen när vi kommit i. Har hört skrönor om ett år när isen låg så tjock att ingen kunde komma in i hamnbassängen utan fick ligga på redden och vänta på bättre tiden

Vi bor 7 mil norr om Stockholm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isen här i Gävle släppte i förrgår........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar försöka vara tidig, men i år blir det första veckan i april.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe... enda gången man har fördel av att ha boj. När bojarna är upptagna, dvs Nov-april förtöjs båten längs med bryggan. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bestämt med ÅF där båten vinterförvaras att hämta den 15/4 så det blir sjösättning anting isen ligger eller inte.

Hoppas att bommarna kommit i då, men skiter i vilket för gäddorna väntar och båten ska i!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt! Då är det bara att lägga i för dig då ;)

Vi som bor vid Mälaren har det lite värre. Men skridskoåkarna har det kul!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta upp båten i maj för lite polering o bättring av bottenfärg. Då blir den nog på land en vecka max.

Båtar är byggda för att vara i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv båt med ett ett stort tyg uppe på men det är kanske ok att skriva i m-båtsnack ändå?! Det här med att det snackas sjösättning är ju kul=våren snart här. Segelbåten kommer att sjösättas under påsklovet här nere (läs Lomma). Är ledig helavecka så det kommer bli under tisdagen den 7 april om inget oplanerat händer. Sen skall masten på under onsdagen, sen årspremiär :-))

Idag skall styrpulpetaren bottenmålas, hjälper min far med detta. Sen ligger den redo på trailer och kommer i sjön runt påsklovet den med.

Fler än jag som hastigt och lustigt känner sig lite stressad med att få allt klart innan sjösättning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För bästa grepp följde tidigare i och ur med båten vinterdäckslagen men nu med bättre  dragbil kan i och ur bli lite mer flytande.Flört

 

 

post-15930-1394235800,1052_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första veckan i april är tanken, får hoppas på att köldgraderna är förbi så att marinan släpper fram vattnet. En tvätt samt ytbehandling är vad som återstår.

 

Mvh

styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beställt sjösättning till 4/4 för segelbåten. Ekan kommer i snart. Det är ju öringpremiär 1/4. men....den blir nog dålig i år då det är väldigt kallt i vattnet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösätter första söndagen i maj, sen blir det direkt en veckas semester. Kallt som fan i vattnet och inga andra semesterdrullar ute gör det lugnt och skönt.

Jag får tillgång till vatten 1 maj och vill hinna tvätta av båten ordentligt efter vintervilan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm .... i våran BK tar vi det tydligen lugnt och försiktigt .... vi har alltid sjösättning andra lördagen i maj (oavsett om isen ligger eller inte .... nej jag bara skoja ...) tiden just innan sjösättning när alla är nere på klubben och pysslar och man sitter och fikar, och småljuger ute på bryggan i solskenet är helt underbart ... då känner man att sommaren är på g ..... mats

post-17548-1394235800,2928_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt måttning för nytt kapell första veckan i maj, så då måste jag vara inne i stan.

Försöker få i fortast möjligt, men står man ute och har plastjobb att göra som kräver ett antal dagar plusgrader även nattetid så... :-(  (Ska höja vattenlinjen och ska grundmåla med epoxi innan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...