Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

mattiasj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    100
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mattiasj

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Hade precis samma fel på min motor också en Yamma 60 2T Det var huvudbrytare, jag kortslöt den genom att sätta båda ledningarna på samma pol för att kunna komma iväg, och köpte sen en bättre brytare. Det sitter tyvärr ofta alldeles för dåliga brytare monterat från början...
  2. Har en sån motor på min Örnvik 630PH, det lär inte vara några som helst problem med kraften, momentet kommer tidigt på en Diesel. Den nackdel som jag ser är att den bullrar mycket mer än en utombordare, (vidare om man har båten i sent på säsongen (- grader) så måste man ha lite värme på för att inte frysa sönder motorn, men det gäller ju alla moderna inombordare med värmeväxling av vattnet). Wastegaten är ett känt problem som nämnts ovan, men jag tror det beror mycket på hur motorrummet är utformat (vissa båtar får in mycket vattendimma beroende på var luftintagen sitter och sen var båten körs. I min båt är det snustorrt i motorrummet. Senast ändrad av mattiasj | 15 februari 2011 | 21:47
  3. Hur är det med risken för rost med rörisolering runt bommen ? En av tillverkarna som jag träffat avråder från våtvärmande omslag pga risk för rost på sikt, vet inte om det stämmer. Bara en tanke, om det är ordentligt galvat kanske det inte är ett problem ?
  4. Funderar på om man skulle kunna skjuta på en grov Polyetenslang på röret som inte sitter tight, det borde bli ett bra skydd för båten. Senast ändrad av mattiasj | 13 december 2010 | 09:06
  5. Det vore väl inte så tokigt att sammanställa de olika stegen i hur en privatimport går till från A-Ö baserat på Maringuidens medlemmars erfarenheter ? Belysa vilka fallgropar som finns från att välja en båt (som kan CE märkas) och hur man rent praktiskt går tillväga med pappershanteringen, val av transportör, Incoterms, lämpliga försäkringar mm. Finns det nån sammanställning över vilka båtar som importerats och har kunnat CE-märkas (eller är det ingen som gör det kanske) så kan man ju tänka sig att en lista med dessa skulle underlätta för andra importörer i valet av båt... mm.mm Har inga planer på att importera själv men ämnet är intressant och att reda ut hur det verkligen förhåller sig.
  6. Hej, vad jag vet så finns det möjlighet vid import från vissa länder men USA är nog inte med där och det kanske inte gäller båtar (Jag ska gå hem och läsa på...) Fattar inte riktigt hur det funkar på tullverkets hemsida i Taric söksystem. hittade en kod ex. 8903 99 91 00 verkar vara 1.7% i tullkostnad.. men kan ha fel även där...
  7. Det vore intressant att få lite mer info om CE märkningen från de som gått igenom proceduren i Sverige. Transportstyrelsens webbsida antyder kostnader för mellan 30-60 tusen för detta. Stämmer det eller kan man göra det till en billigare peng ? En dyrare båt kan ju fortfarande vara prisvärd om man räknar in det i kalkylen. De antyder också att det kan bli problem med avgaskrav, undrar om det stämmer då det knappast lär skilja speciellt mycket mellan motorerna ? Om båten är tillverkad i USA och man kan få ett ursprungsintyg medskickat så tror jag man kan slippa tullkostnader också.
  8. Tog upp akterhyttsbåten igår em, efter att ha varit ute på landet. Fick inte glykol körd genom motorn, men den klarar sig nog då den hänger rätt ner. Får konservera så fort det blir lite mildare, lite bakvänt men vad gör man... Tur att vi har fast vinsch vid rampen, det hade aldrig gått att få upp båten annars. Bara snurrebåten kvar i sjön nu, konstigt nog hade ena gummidämparen till förtöjningslinan vid y-bommen gått fullständigt i bitar. Nu blir det att schackla metallfjädrar med kätting och hakar för att slippa krångel med frusna förtöjningslinor.
  9. I eftermiddag efter jobbet blir det en tur till landet, ledig imorrn. Båten ligger i sjön (Mälaren), ska bli intressant att se hur det ser ut efter blåsten de senaste dagarna. Risken är väl att den är rejält nedisad och snöig. Snöskyffeln är med så det löser sig nog att komma ut, men det ser onekligen ut att bli rejält kallt framöver. Normalt lägger sig isen i Mälaren hos oss runt den 15-20 januari, men det skulle inte förvåna mig om den lägger sig tidigare i år... Får nog dra upp båten på trailern och lägga den på land när jag åker hem imorrn.
  10. Japp vanlig billig dränkbar pump smälter isen fort, min är nog från jula, med vattenutlopp uppåt. tror den drar 300W eller så, den smälte loss badstegen och stenkistan på några dar. Den kostar kanske en 20del av vad en s.k. strömbildare kostar. Häng den under båten och det blir garanterat isfritt när det varmare vattnet pumpas mot ytan och det blir strömt. Senast ändrad av mattiasj | 19 november 2010 | 23:46
  11. På min jolle, (BWH, Flying Sailor, tysk båt) har jag den minsta MinnKotan tror det är 30 storlek, och en 70Ah ack. (Båten är 4,30 lång och väger 110kg, 12m2 segel.) Det är helt perfekt när man är själv och ska lägga till i eller lämna en hamn. 70Ah räcker lääänge om man inte kör full gas. Jag tror att om man använder en elmotor på detta sätt och i undantagsfall bara vid stiltje för att ta sig iland så funkar det bra. Om jag behövde säkerställa att kunna köra en lång sträcka så är en lätt utombordare det naturliga valet. Funderar på att komplettera min jolle med en solcell för underhållsladdning av acken. I Sven Yrvinds (Lundins) bok Bris och senare i konstruktören beskriver han en Yuloh, vrickåra kanske skulle kunna vara nåt att prova :-) Det är garanterat vikt effektivt iallafall...
  12. Jag som i huvudsak åker motorbåt (seglar tvåmansjolle så fort jag hinner) gissar att elmotorn inte är så enkel att få ekonomi i och sen är min observation att det faktiskt är väldigt många segelbåtsägare som kör för motor mest hela tiden fast man har en mast och vinden blåser lagom och från rätt riktning. Men man kanske har bråttom ... :-)
  13. Antar att du har en avluftning monterad i högsta punkten, är det avluftat ? Om inte så kan det vara orsaken till problemen.
  14. Jag har gått ur Sjöassistans i år. Sjöassistans vill ha betalt per båt, medan SSRS godkände två båtar till samma peng. SSRS Adelsö ligger också perfekt till för mig och det känns tryggt att veta att om det krisar till sig så finns de inom några distans avstånd från de stora Mälarfjärdarna. Jag ömmar också lite mer för hur SSRS arbetar med frivilliga. Båda har sitt berättigande och för oss som är båtägare får man ju bara tacka och ta emot att det finns flera alternativ att välja mellan.
  15. Du kan inte såga bort den gamla och montera den nya så att den täcker de gamla hålen ? Det brukar ju vara en plåtbricka som följer med klass tre öglan. På de båtar jag monterat ögla på så har jag kunnat få bort den gamla och efter uppborrning kunnat använda ett av de gamla hålen. Brickan har då sen helt maskerat den gamla öglan. Rikligt med Sika så slipper man plasta igen de gamla hålen.
×
×
  • Skapa nytt...