Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

mekar-anders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mekar-anders

  • Placering
    Fänrik
  1. Pm:a mig, jag skulle kunna hjälpa dig samt instruera hur du gör. Bor i trakterna runt dig. Mvh Anders
  2. Vore trevligt! Samma här, inget ont om äldre. Men det vore kul om det var lite jämnare åldersfördelning. Kommer ihåg senast i våras när jag var och shoppade lite båtgrejer fick jag tom en kommentar från en trevlig äldre herre som jag snackade lite med att det är trevligt att det är lite återväxt.
  3. Trevligt!, Anders heter jag och är 32. Jag och tjejen är inte ute varje helg men försöker komma ut så ofta vi kan/jag kan. Senaste åren har man inte haft så jättemycket tid tyvärr pga husbygge. Mne nästa år så. Jag bränner runt med min Orrskär 850, mycket i Mälaren då jag bor där, men ofta i skärgården med. Fasen vi borde ha en 80 & 90-talist träff någonstans:) Känns som vi är ganska få som har båt ändå.
  4. Jag är 32, snart 33. har varit på sjön hela livet.
  5. Min lokala Watski ockrare är helt inkompetent på båtar. (de är inte inom marinbranschen primärt) Enda Watski ockraren som är riktigt bra är Hjertmans. Annars tacka vet jag Sea
  6. När jag är ensam ute lägger jag alltid en lina mellan brygga till boj, mest för att underlätta när jag skall lägga till. När jag kommer in till bojen kopplar jag i Merxhaken, lossar linan går längs skarndäck och drar sen in båten till bryggan, lägger fast linan tillfälligt i förpollaren, kliver iland och tar förtamparna, kliver ombord och släpper tampen och lägger fast de permanenta tamparna, häpp båten är förtöjd skitelegant. Ingen fara och färde för min eller andras båtar. När jag lägger loss släpper jag bara förtamparna, går bak och drar ut båten tills jag kan släppa Merxhaken, knyter i fånglinan, går till förarplatsen och lägger i backen och backar ut lite lugnt.Jag tycker det är betydligt mer avancerat att lägga till än att lägga ut. När jag är själv alltså, är man två är det inga som helst problem, även med lite vind.
  7. Nope, du måste inte in under kåpan, sitter en skruv i änden på reglaget, skruva på den så tightar man reglaget. hade problemet på mitt reglage att den släppte själv på gasen om man körde på mer än halvgas.
  8. Om jag var du skulle jag satsa på en gammal HT med så ny maskin som möjligt, då får man en robust båt till bra pengar. Visst moderna skrov är bättre i sjön, men för lite utflykter och åkning i bra väder går det alldeles utmärkt med en äldre.
  9. Kan meddela att jag köpte koppling på Biltema, som Yamma originalkoppling snäpp, satt som en smäck. Och tätt och fint. Så sensmoralen är Biltema - Watski 1-0.
  10. Det var dagens löjligaste påstående tycker jag. Jag skulle vilja säga på detta sätt. Har man en gammaldags laddare utan elektronisk övervakning finns en liten risk att laddaren kan orsaka skada om det t.ex blir åsknedslag i elnätet så det blir en kraftig överspänning in i laddaren och kan således skada batteri/kringliggande utrustning i båten/bilen/flakmoppen osv. Annars var det totalpaj på kollegans laddare. Undra varför det bara skulle gälla diesel??? Men annars är det inga som helst problem, har du en elektronisk laddare kan du koppla hur du vill utan risk. Så det är det bästa att använda, då behöver du inte heller vara rädd för att glömma bort laddaren i och med att den sänker laddspänningen automatiskt när de börjar närma sig fulladdade.
  11. Lycka till! Bra och kul projekt samtidigt som ni får en underbar resa! Hoppas allt kommer gå väl!
  12. Jag fortsätter att återvinna. Jag har också varit på Röskär exantal gånger och det är ett trevligt ställe och klubbvärden Majoli är en mycket schysst och trevlig kille.
  13. De flesta nya slangar verkar vara skit. Och slangkopplingar. Jag behövde en ny snabbkoppling till min Yamma som har originalslang, den är i nyskick, men kopplingen mot maskinen är paj och jag köpte en koppling hos lokala Watskiockraren, och den första läckte som ett såll, var och fick byta den efter en lång diskussion och fingranskning av butikstomten, han lyste med ficklampa och funderade och pratade med sin kollega och funderade igen, men i alla fall, den nya jag efter många om och men fick passar inte alls.... Innan jag upptäckte att skiten inte passade alls, alltså när jag var in och bytte skiten så sa killen i butiken att på vissa motorer måste man bända till flärpen som låser fast slangen lite framåt för att få den att passa. Då tänkte jag, Hey, jäkligt epa det låter skall detta inte vara en Yamahakoppling motsvarande original? Jo men vissa motorer har lite annorlunda kopplingar yrade han om. Jag tänkte vilket skitsnack, men OK, i värsta fall får jag väl ta en spetstång och bända till skräpet. Men när jag kom hem och skulle prova kopplingen på motorn så får jag inte ens skiten i botten på kopplingen alls, det känns som om fjädern till kulan i backventilen i kopplingen inte går tillbaka tillräckligt långt för att kopplingen skall snäppa fast. Kanske man är tvungen att ta isär hela kopplingen och klippa fjädern lite. Men skall man behöva göra det??? En bränsleslang är iof en simpel del, men är ju en jäkligt viktig del på motorn och måste fungera som den skall. Skall inte skiten passa direkt på motorn? Klick och sen sitter den där. Därmed rekommenderar jag INTE att ni köper kopplingar i alla fall via Watski. Och i alla fall inte till Yamaha, för skiten passar INTE! Lånade slangen från min nyare Yamma och satte på den rovan som behöver ny koppling, klick klick sa det, och det skiljer väl sisådär 15 år i ålder mellan dom. Så jag får väl försöka greja en Yammaoriginal koppling. För skiten som de hade passar inte alls.
  14. En motor med fräsch olja i tråget tar inte skada av att användas mer sällan. På vintern likadant, en rätt konserverad motor klarar vilan fint. Och köra lite lite med växel i vid bryggan skulle jag också skippa. Varför inte åka ut en sväng ibland så kör du både maskinen samt alla andra mekaniska element i båten, samt laddar batteriet/batterierna ordentligt. Plus att du får vara ute på sjön.
  15. Undvik att varmköra motorn längre stunder på tomgång, den kommer aldrig att nå riktig arbetstemperatur på enbart tomgång. Motorn slits mer kall än om den snabbare når driftstemperatur. Dessutom när motorn är kall tar sig oförbränt bränsle förbi kolvarna ner i oljetråget och hjälper till att bryta ner oljan i förtid. Om du bara torrkör på tomgång bildas mycket kondens i oljetråget också då motorn aldrig hinner bli ordentligt varm. Så mitt råd blir att inte starta motorn alls när du är nere i båten utan att åka ut. Jag skulle istället dra ut lite oftare. Men även att det är någon vecka emellan starterna klarar sig maskinen finfint.
×
×
  • Skapa nytt...