Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
utternd66

Båtmässa - krisen är tydlig

Rekommendera Poster

Ja, en rejäl börsuppgång är nog det som skulle hjälpa branchen mest, på andra plats en stärkt krona.

Det tillverkas en hel del här i Sverige fortfarande. Nimbus, Storebro, Ryds, Uttern, Forbina, Nordwest, HR, Micore, Anytec (de större modellerna) massa segelbåtar och marginaltillverkare. Sen vet jag inte hur kronan påverkar de bolag typ Delta mfl som är svenska men har tillverkningen i Baltikum, antar att de betalar åtminstone lönerna i annan valuta?

Det kan inte vara kul att sälja USA-båtar just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en mörk bild du målar upp och jag vågar påstå att du har rätt mycket fel.

Båtförsäljningen har dragit igång på ett mycket positivt sätt och det gäller i alla prissegment. Den som ska köpa båt gör bäst i att göra det nu när det finns 08or kvar. 09 blir ca 20-25% dyrare pga kronkursen och det är ju förstås inte bra. Svensktillverkade båtar blir inte billigare dom heller eftersom råvarorna handlas i euro. Den som köper en båt nu har även ett tryggt andrahandsvärde eftersom 09 drar med sig beg priset.

Att vi skulle deppa ihop och att det är jättekris stämmer inte. Det känns mycket positivt nu. Och skulle man tänka så deprimerande som du gör så skulle det själklart gå åt pipan. Tänk positivt då lyfter vi landet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt att köpfesten är över det är bara vanlig ekonomi det är frågan om när all konsumtion nått maximum inträder lågkonjuktur detta sker i regel mellan 9-12månader efter att börsen peakat på maximum i en högkonjuktur,börsen nådde peak runt nyår 07-08 sen startade nedgången...........

Dom som har frestats och kunnat lånat upp för att köpa båt har gjort det marknaden är mättad nu väntar ett stålbad även för båtindustrin.

I detta läge hjälper inte högre börs eller låga räntor för att få fart på konsumtionen kortsiktigt,däremot hjälper det människor så att man möjligtvis slipper gå från hus och hem eller kanske slippa sälja sin dyrt köpta båt med rejäl förlust om man skulle bli arbetslös.

Skulden till detta är helt och hållet gemene man som inte kan motstå frestelsen att ta lån !

Det är frivilligt att låna men en skuld måste i slutändan betalas på nåt sätt skyll inte på bankerna.

Personligen så går alla mina pengar som jag kan spara till 2 saker just nu dels att köpa bankaktier(SEB går aldrig om kull blir räddad av staten och säljer alla indrivna tillgångar dyrt om några år,köp köp köp) och till att investera i ett projekt som heter solenergi till varmvatten i huset vem vet det kanske även blir ett par paneler med solceller som man kan driva lyset i huset och lite till med en inverter,ni kanske garvar men tror det ska kunna funka hyfsat :^)

mvh Mats



Senast ändrad av badcam70 | 02 mars 2009 | 11:03



Senast ändrad av badcam70 | 02 mars 2009 | 11:05



Senast ändrad av badcam70 | 02 mars 2009 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte det är nu det är dags att börja konsumera för oss som är medvetna om hur cyklerna går,det är nu man kan göra affärer jag vädrar morgonluft :^)

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut! har man möjlighet är det i år man ska satsa. Bostäder, bilar, båtar, tomt, aktier. De som har möjlighet och vågar satsa nu kommer att stå som vinnare och ha ett mycket bra utgångsläge när konjunkuturuppgången kommer!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa revar när vinden ökar för det är ju så obehagligt när det lutar, en del andra hänger ännu längre ut trapetserna för nu ska det åkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börsen nådde sin topp redan under juli 07. Vid årsskiftet 07/08 låg den betydligt lägre.

Låga räntor verkar konsumtionshöjande. Likaså högre börskurser, då merpaten av svenskarnas finansiella tillgångar är knutet till olika aktiefonder. Jag säger därför;  ingen konjunkturvändning innan vi har sett en ordentlig vändning på börsen!

Just nu lönar det sig oerhört bra att låna svenska kronor och köpa något värdebeständigt såsom guld och amerikanska dollars. Amorteringen sköter Stefan Ingves kontinuerligt i och med den konstant pågående devalveringen av den svenska kronan.

Jag tror också att det är köpläge på börsen, men jag skulle nog vara hyggligt försiktig med att gå in i hårt skuldsatta banker såsom SEB och Swedbank. Behöver de nödkrediter och statlig hjälp kommer det vara hårda villkor från staten. Bolagen kommer att pantsättas och klarar de inte betalningarna kommer bolagen att övergå i statlig ägo och aktieägarna stå lottlösa. Ett Carnegie i repris således. Kan kanske vara värt en chansning, men knappast något jag skulle gå in tungt i! :-)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkerligen köpläge på börsen och den som har pengar och tryggad sysselsättning kan säkert finna köpvärda båtar och bilar. Precis som flera påpekat i den här tråden kommer huvuddelen att ha kvar sina arbeten och de har helt klart en ökad köpkraft att se fram emot. Det kommer dock inte att hjälpa. Konsumtionen att kapitalvaror kommer att störtdyka, vilket den för övrigt redan gör. Bilförsälningen i feb sjönk 31% i Sverige jämfört med förra året.

Konsumtion styrs av psykologi. Både viljan att konsumera med befintlaga tillgångar och att låna till den är betingade av konsumentens tilltro och föreställningar om framtiden. Confidence indexen i hela världen slår bottenrekord månad efter månad. Ingen ska inbilla mig att det här inte kommer att dramatiskt påverka båtförsäljningen. I osäkra tider lägger man pengarna i madrassen inte på en båt för 500.000 kr.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som flera påpekat i den här tråden kommer huvuddelen att ha kvar sina arbeten och de har helt klart en ökad köpkraft att se fram emot.

Känner mig lite frågande till den där ökade köpkraften. Var skulle den komma ifrån? Kronan störtdyker ju i värde och självklart kommer importörerna av både båtar och bilar att kompensera sig genom att höja priserna. Tror knappast de kommer bedriva någon välgörenhet, även om det är lågkonjunktur:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har deflation i princip i hela industrivärlden och i den bemärkelsen kommer köpkraften för de som har arbetet kvar att öka. Men visst, du har naturligtvis en poäng i ditt påstående om den fallande kronan. Fortsätter den utvecklinge vi har nu kommer självklart allt som importeras där betalningen utgörs av en relativt starkare valuta att bli dyrare. Prisfallet nominellt kan i många fall inte kompensera kronfallet. Ett bra exempel på det är Verado 350 HK som jag skrev om i början av tråden. Den kostade för en månad sedan 305.000 kr. På mässan betingade den ett pris av 353.000kr. Dvs ca 50.000 kr dyrare pga av kronfallet gentemot dollarn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses vilken nattsvart lirare...

Som att vakna upp i en Bergmanfilm och spela schack med döden.

Antingen väljer man att bara se problem, eller så väljer man att se möjligheter. Lycka till framöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, huruvida vi har deflation eller inte beror väl lite på vilken typ av inflationsindex man använder sig. Det vanligaste är väl KPI och eftersom såväl fordon, elektronik, mat och kläder importeras i hög utsträckning tror jag det kommer få ordentligt genomslag i KPI inom ett par månder, om nu inte kronan helt plötsligt skulle stärkas helt kopiöst, men det är nog inte särskilt sannolikt.

Nu krävs det ju 50% mer kronor för att köpa en dollar, jämfört med för sex månader sedan. När det gäller den japanska yenen, är läget ännu värre. Där snackar vi i storleksordningen 70%. Vet inte om de Yamahas utombordare tillverkas i USA eller i Japan. Alldeles oavsett lär det behöva höjas priser. Tror inte heller det kommer säljas särskilt många nya japanska bilar i Sverige i år. De få som säljs kommer kosta skjortan!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Jag tar det igen- Krisen du skriver om är uppfunnen av media och dig. Vår båtförsäljning går bra och efter Göteborgsmässan så konstaterades det att det såldes fler båtar än 2007 och 2008. Hur förklarar du det- Du säjer ju att det är kris. Säljer man mer i en kris eller?

Tänk positivt. Vändningen har redan börjat synas och vi handlare märker av den.

Men skulle alla måla f-n på väggen som du gör så skulle ni tillsammans orsaka att hela landet gick i konkurs.

Du har helt klart fel i dina påståenden. Tror du litat lite för mycket på vad media skriver i sin skrämselpropaganda dom sysslar med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inte är det några vrakpriser man hittar vare sig hos handlare eller privatpersoner. Håller också till viss del med om att krisen är överdriven.

Många ser det nog som ett gyllene tillfälle att köpa nu när räntorna är låga. Dessutom väntar ju som sagt rätt rejäla prishöjningar runt hörnet i och med den svaga svenska kronan.

 

Har man bara något sånär säker anställning so why not lixom!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande  I osäkra tider lägger man pengarna i madrassen. c014.gif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JÄ int BITTERSkrikandes... Nåja man ska nog ta d lite försiktigt med stora investeringar överlag. Och inte bara när d är hög/lågkonjuktur.. Tillo med jag börjar se en ljusning i d bäcksvarta mörker som lurade för någon knapp månad sen.. Som synd var skrämde media upp koncumenterna rehjält med sina blaskor och utspel, d gjorde väl att många drog örona åt sig..

Detta börjar släppa nu och dom som har fortsatt tryggad sysselsättning handlar som aldrig förr.. Iaf i mina trakter, och så kom d ju lite snö så man kunde köra några extra varv i snösvängen.. Allt för att inbringa några kronor till pensionenCool... Båtar då, ja vad ska man säga jag tycker inte begmarknaden har sjunkigt något större i pris.. Båtarna kostar ungefär samma nu som förr.. Och nyare båtar kostar väl överlag lika mkt nu som då innan (krisen)..

D e väl snarare urvalet som har börjat att bli för stort på både bil o båt fronten.. Dvs vill man ha tex en Mercedes E 320 från 04 så finns d 100 st eller mer till salu.. Bra för köparen men hur e d med handlarna??? Båtar är väl inte riktigt lika mkt kopior som är tillsalu men bra många av samma modell d finns d ju oftast..

D är väl i d läget man kan göra en bra affär, och d beror inte på konjukturen utan att d helt enkelt finns så mkt att välja på av samma sort att man kan pruta bara på dom principerna..  Så upplever jag d hela iaf. Sedan så vet jag inte riktigt vad trenden säger just nu??? Något som d deffenitivt är rea på är nya och beg sportbilar, lyxbilar och stora lyxjeepar.. Vill man ha tex en hummer eller stor fet dodge jeep så är d köpläge nu..

Vi vet väl så långt som hur detta året kommer bli (Halva har ju snart gåttFlört).. Men hur blir nästa år måntro??

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med min revisor idag och dom har ju en skaplig kundkrets med företag i de mest skiftande branscher och enligt dom så är trenden på g åt rätt håll om än långsamt.

Positivt.

Du blir vad du tänker. Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så rotorp!  Vill man har kris så blir det kris.  Mitt glas är halvfullt om inte toppfyllt rent av.  Skulle Sveriges folk öppna plånboken lika lättvindigt (läs naivt lättvindigt) som jag, skulle ingen kris finnas.  I början av tråden fick jag mothugg när jag inte alls uppfattade mässan så negativ som trådstartaren, och jag hävdar fortfarande med bestämdhet att du har fel.  Tillbehörssektorn blomstrar mer än någonsin och båtförsäljningen har kommit igång på nytt.  Denna svartmålning gagnar ingen, snarare spär den på oron.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.hydrolift.com/news/production-of-the-2009-models.html

Hydrolift verkar det ju inte gå någon större nöd på heller. Enligt dem själva finns det bara 2 båtar kvar till försäljning innan sommaren. Bra jobbat!

Kul att läsa artikeln om S24RR byggd helt o kolfiber och gör 87 knop. Finns tydligen fortfarande galningar med för mycket pengar iaf:)

 



Senast ändrad av thundergod | 02 mars 2009 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt glas är tomtGråter. Men snart har den något tvivelaktiga vätskan runnit ner i dunken, och då är d åter hel fulltFlört... Skämt osido, men jag håller med. Tillbehörsmarknaden i dom flesta kategorier säljer otroligt bra.. Och varje år köper iaf jag nya prylar till båten, alltid finns d något man saknar. kan ju vara en skitbillig liten grej för någon 100ing eller så bara, men iaf så koncumeras d..

Köper man ny båt (bättre beg) börjar man ju om från början oftast, alltid roligare att utrusta båten efter egna behov.. Ytterst sällan har jag råkat på någon beg båt som haft den utrustning jag vill ha. Båtmässan är ju ett utmärkt tillfälle att se prylarna in Action, ofta har handlare bra erbjudande på mässan.. Och tillfälle att jämföra olika båtar sida vid sida kan ju oxå vara roligt även om man inte ska köpa.. 

Tror nog att landet snart börjar röra på sig igen Januari och februari är ju kända för o vara 2st heldöda månader. Månader då allt är svart så gott som dyngnet runt.. Klart man blir lite vissen av det.. Och jag är övertygad om att d smittar av sig negativt på många.. Men snart är d vår, sol, sjösättning och grogg som gäller då ni är vi på topp igenCoolCool

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att optimismen spirar i denna tråd. Det som händer det händer och tyvärr har jag svårt att se någon anledning till optimism. Lehman Brothers konkurs skapades verkligen inte av media. AIG rekordförlust idag var inte heller media skuld till. Förlusten ett enskilt kvartal på 61 MRD dollar är nytt rekord alla kategorier. Det mina vänner är inget mediadrev utan en kris som just nu har satt hela världens finanssystem i gungning. Om nu någon båthandlare i den här tråden vittnar om bra försäljning så säger jag bara att vi inte har sett det värsta ännu.

Metall gjorde idag upp med arbetsgivaren om möjliga lönesänkningar ända ner till -20% för att om möjligt rädda jobben. Media som är skyldiga till det också ? Den uppgörelsen saknar motstycke i svensk fackförenings historia och talar sitt tydliga språk. Vi är inne i en kolkällare och ingen vet hur länge vi kommar att befinna oss där. Kalla mig pessismist eller vad som helst det bjuder jag på. Det jag ser, som följer den finansiella utvecklingen på mycket nära håll, är inga rosa moln direkt. Det kommer att slå stenhårt mot en överetablerad båtbransch. Många kommer att överleva men långt ifrån alla.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig inställning. Om några månader jobbar man nog åt A-kassan, vad kan vara bättrre än att vara staterligt anställd??Flört.. Nästan full lön för att slippa slita, gå upp tidigt jobba till sena natten osv.. Näpp ja ska bara ligga på sofflocket titta i taket och njuta av livet.. Sedan har dom säkert massa fjollkurser man kan spendera ett par år på att lära sig något meningslöst yrke som ingen vill ha.. D blir fint det, sedan ska jag nog tycka synd om mig själv i några år oxå.. Ojdå d börjar bli dags att plocka fram någon krämpa från förr, ont i benet, eller var d armenFlört.. O då var d dags för sjukkassa i några år, och ojdå sen var man visst pensionär och kan göra vad man villCool.. 

Man kan kanske skratta åt det men tyvärr så är d många som lever i uppfattningen om att pengar växer på träd. I dagens samhälle är d tyvärr dom smarta som inte arbetar, dom får ju pengar endå varför ska dom jobba?? Låter ju idiotiskt att ställa sig o kratta löv och slita för pengarna när man kan få dom endå...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som ska bli lite spännande är om vi får se några fusioner eller uppköp i branchen. Oavsett hög eller lågkonjunktur så skulle nog en liten sanering behövas. Finns det verkligen en tillräckligt stor marknad för att det  tex ska finnas mer än 10 styrpulpetare i samma storleksklass på den svenska marknaden?

Det skulle nog behövas lite mer industrialisering i branchen. Det skulle ge både lägre priser och högre kvalitet i det långa loppet.

UtternD66 verkar ibland glömma att båtbranchen och båtköp ofta är väldigt orationella företéelser där köpbeslut ofta fattas på helt andra grunder än t ex ett bilköp. Skulle vi t ex få en kanonsommar i år så kommer garanterat nybåtsförsäljningen att gå upp till säsongen 2010 oavsett lågkonjunktur. Blir det en skitsommar så förstärks troligen det dåliga konjunkturläget pga vädret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergod,

 

Det enda som kan få det att bli en bra båtsommar för försäljarna är om det trauma som nu kontrollerar oss lättar och den blå himlen börjar skönjas igen. Det är ingen vanlig lågkonjuntur vi befinner oss i tyvärr. Skulle det som genom ett under uppdagas att kreditriskerna i bankerna är överdrivna. att GM uppfunnit en dieselmotor som drar 0,1 l/mil och orderböckerna fyllts över en natt, att USAs handelsunderskott dramatiskt är på väg att krympa ihop till ett minimum, att freden är ett faktum i mellanöstern och USA dessutom drar bort sina trupper från Irak i förtid, att Iran ger upp planerna på kärnvapen och inleder ett öppet handelssamarbete med USA och Israel, att satsningen på förnyelsebar energi skapar arbetstillfällen wordwide i aldrig tidigare skådad omfattning, då kanske det kommer att säljas en o annan båt men bara kanske. Allt det här skulle kunna hända men knappast före sommaren, eller ?

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger upp, kommer inte att argumentera mer i den här tråden. Självklart är läget inte direkt på den ljusa sidan, men maken till pessimism har jag aldrig vart med om. Speciellt när det finns FAKTA som talar för åtminstone en viss ljusning i branchen.

Jag kommer glatt handla vidare (inte genom att låna mer) och hoppas så många som möjligt av de 91% som kommer ha jobbet kvar gör detsamma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt Thundergod. Jag kan väl bara tillägga att jag hoppas att jag har väldigt fel. Önskar dig en härlig båtsommarSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uttern66

Har du något ekonomiskt intresse i att det går nerför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag ha intresse av ekonomisk nedgång ? Jag försöker  bara utifrån de iaktagelser jag gör i mitt arbete och privat ge min syn på läget. Företaget jag arbetar i är i allra högsta grad beroende av tillväxt och att hjulen snurrar i världsekonomin. Den tvärnit vi har i vår bransch, skogen, saknar motstycke i modern tid. Den enda ljusningen är ökad efterfrågan på fastbränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men ack så viktig fråga för fortsatt existens! Fanns det någon trevligt matställe där med bra mat? Var inte där förra året men året innan och jag vill minnas att de hade en trevlig meny! Kollade på hemsidan men hittade ingen ordentlig fakta.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...