Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Är det någon som kastat ut den tröga Wallaspisen till förmån för en Origo inbyggnadsspis? Fick den plats? Erfarenheter?

 

Vi använder dieselspisen för lite längre matlagning som t.ex. potatiskok. För kokning av tevatten och liknande har vi en liten mobil gasolspis med en platta som vi ställer upp. Det finns liknande på Biltema för några hundringar. Den drivs av en liten 227 gr gasoltub som ser ut som en vanlig sprayflaska. Den gasolspisen är blixtsnabb och dessutom behöver vi inte förbruka el för att starta upp dieselspisen. Den lilla gasolspisen är dessutom bra att ta med upp på stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kastat ut den tröga Wallaspisen till förmån för en Origo inbyggnadsspis? Fick den plats? Erfarenheter?

Kan inte tänka mig annat än att Origo skulle få plats, men det är ju en spis för rödsprit som väl är minst lika långsam som Wallas. Sprit har uselt energivärde jäfört med tex diesel o gasol. Tror inte att du vinner något i tid, däremot måste du slabba med sprit och sotiga kastruller. Är det inte gasolspis du tänker på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kastat ut den tröga Wallaspisen till förmån för en Origo inbyggnadsspis? Fick den plats? Erfarenheter?

Jag har gjort som flera andra, köpt en portabel Gasspis, funkar kanon, en vattenkokare när man har landström.

Jag har läst någonstans om att man ska serva Wallaspisen, och på detta sätt kan jag tänka mig att den kanske blir lite snabbare?

Någon som vet något om detta, vad är det man ska byta ut/serva?

 

MVH Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för batteribyte i min 26HT -06, överväger att byta allt till AGM batterier (x2 140 Ah). Jag är dock inte sugen på att byta ut något i landströmspaketet, dvs laddare m.m. Vet ni om den standardlevererade laddaren är lämpad för AGM batterier? Det är väl Navix om jag inte minns fel..?

Hej,

Jag har en 26 HT -07 och i den sitter en laddare av typen Integral Hi-TEC. 

På den sitter det några små switchar som man kan ställa om till olika batterityper (även Gel).

 

Jag bytte själv till 115 A startbatteri samt 2 st Exide Equipment Gel 80A.

Om man stuvar om lite så får alla 3 batterier plats i batteriboxen.

Gel batterierna tillåter djupare urladdningar vilket medför större uttag om än de bara är på 80 Ah/st.

En annan stor fördel med Gelbatterier är att de tål så många fler uppladdningar vilket blir fallet om du har installerat solpaneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns det någon som kan ge lite tips på vilken typ av GPS som passar bäst fysiskt till AQ 26 HT, den gamla modellen med den stora sjökortsluckan. Det finns ju inte så mycket plats krav på sidan mot styrbord. Och på andra sidan finns det ingen plats innan skjutdörren. 

 

 

Redigerad av OlaAst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns det någon som kan ge lite tips på vilken typ av GPS som passar bäst fysiskt till AQ 26 HT, den gamla modellen med den stora sjökortsluckan. Det finns ju inte så mycket plats krav på sidan mot styrbord. Och på andra sidan finns det ingen plats innan skjutdörren. 

Hej,

 

vi har den gamla sjökortsluckan och köpte en ny GPS förra våren. Vi valde en Garmin med liggande sjutumsskärm. Det finns ju mängder av varianter på denna som heter 72/720/721 o.s.v. Den ryms galant mellan sjökortsluckan och höger sidofönster.

 

Dessvärre köpte jag en med pekskärm och s.k. "nyp och zooma-funktion". Den varianten funkar bara om det är nästan plattvatten. Vi har kört på öppet hav längs Norrlandskusten och även över till Suomi de två senaste somrarna och då givetvis varit ute en del i vågor. Varje gång jag försökt nypzooma så har det dunkat i en våg varvid jag satt dit en way-point och påbörjat starten på en ny navigering. Otroligt irriterande när man backar ur detta för sjuttonde gången samma dag. Hade jag vetat detta så skulle jag istället ha köpt en GPS med vanlig knappstyrning. 

 

En kompis med öppen båt köpte också en likadan GPS utan att tänka först. Han är tvungen att ta av sig handskarna varje gång han skall hantera apparaten. Blir rackarns kallt om händerna på hösten när han skall ut till stugan...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Finns det någon som kan ge lite tips på vilken typ av GPS som passar bäst fysiskt till AQ 26 HT, den gamla modellen med den stora sjökortsluckan. Det finns ju inte så mycket plats krav på sidan mot styrbord. Och på andra sidan finns det ingen plats innan skjutdörren. 

Hej,

 

vi har den gamla sjökortsluckan och köpte en ny GPS förra våren. Vi valde en Garmin med liggande sjutumsskärm. Det finns ju mängder av varianter på denna som heter 72/720/721 o.s.v. Den ryms galant mellan sjökortsluckan och höger sidofönster.

 

Dessvärre köpte jag en med pekskärm och s.k. "nyp och zooma-funktion". Den varianten funkar bara om det är nästan plattvatten. Vi har kört på öppet hav längs Norrlandskusten och även över till Suomi de två senaste somrarna och då givetvis varit ute en del i vågor. Varje gång jag försökt nypzooma så har det dunkat i en våg varvid jag satt dit en way-point och påbörjat starten på en ny navigering. Otroligt irriterande när man backar ur detta för sjuttonde gången samma dag. Hade jag vetat detta så skulle jag istället ha köpt en GPS med vanlig knappstyrning. 

 

En kompis med öppen båt köpte också en likadan GPS utan att tänka först. Han är tvungen att ta av sig handskarna varje gång han skall hantera apparaten. Blir rackarns kallt om händerna på hösten när han skall ut till stugan...   

 

Hej och för ditt svar, det känns för trångt att få plats med en Garmin 720, men jag kanske har fel. Har du någon bild? Tack för tips om pekskärm och dess nackdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på årsmodell. Ca 2004 och tidigare har rakt skuret lock till sjökortsförvaringen, finns då inte plats för plotter vid sidan. Årsmodeller 2005-2009 har snedskuret lock med plats för åtminstone 10-tumsplotter. 2010 och framåt har integrerad plotter utan möjlighet att hantera sjökort. Korkat i min högst personliga uppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns det någon som kan ge lite tips på vilken typ av GPS som passar bäst fysiskt till AQ 26 HT, den gamla modellen med den stora sjökortsluckan. Det finns ju inte så mycket plats krav på sidan mot styrbord. Och på andra sidan finns det ingen plats innan skjutdörren. 

Hej!

Jag har min GPS fäst på den stora sjökortsluckan. Man får då öppna den försiktigt och inte så mycket, men det räcker för att sticka in handen och ta ut ett sjökort. Håller med föregående ang pekskärm, det är ett H-E när det skumpar :-)

Raymarine har ju dock löst det med att det finns en fjärrkontroll för Zoom ut/in som kan fästas på ratten. Önskar att Garmin kom med samma lösning då man blivit van med Garmin sen många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har snokat i den här tråden i många år... Äntligen reggade jag mig! 

 

Båten:

Aquador 26HT

2006 (i familjen sen ny)

Volvo Penta D310 m DPH

"Fullutrustad" (Enligt Flipper Marin)

Garmin plotter och radar

 

Önskelistan:

Batteriövervakning

Solceller

CTEK DC/DC-laddsystem

VHF

Formsydd bäddmadrass

Kunna styra bogpropellern med ankar-fjärren

 

Kanskelistan:

Zipwake (någon som testat?)

Bränslecell om det inte blir solceller

AIS

 

Och så hoppas vi på en riktig kanonsommar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte testat zipwake, men satt i en Mette marine ASC rp i somras, fungerar bra.

Skönt att inte behöva trimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hoppas detta forum fortfarande lever!

 

Har varit i köpartankar på en 26 HT sen jag såg den första gången.

Vi sålde vår senaste båt (mindre DC) för några år sedan när barnen började trilla in och vi har väl egentligen kommit överens om att vänta några år till.

Men.....

 

Nu har (vad jag tror) en chans som är för bra för att inte ta uppenbarat sig.

 

En 26 HT från 98 med Kad 43 för runt 400K.

Vi har tittat på den och den är i ok skick.

Det finns några små skavanker men jag är inte främmande med att fixa själv med båten.

Skrov, dynor, rutor mm är i bra skick. 

 

Det är ju motorn som man inte riktigt vet hur den är. Vet att den har blivit servad på varv senaste 5 åren i allafall.

 

Vad säger ni? Bara att slå till eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hoppas detta forum fortfarande lever!

 

Har varit i köpartankar på en 26 HT sen jag såg den första gången.

Vi sålde vår senaste båt (mindre DC) för några år sedan när barnen började trilla in och vi har väl egentligen kommit överens om att vänta några år till.

Men.....

 

Nu har (vad jag tror) en chans som är för bra för att inte ta uppenbarat sig.

 

En 26 HT från 98 med Kad 43 för runt 400K.

Vi har tittat på den och den är i ok skick.

Det finns några små skavanker men jag är inte främmande med att fixa själv med båten.

Skrov, dynor, rutor mm är i bra skick. 

 

Det är ju motorn som man inte riktigt vet hur den är. Vet att den har blivit servad på varv senaste 5 åren i allafall.

 

Vad säger ni? Bara att slå till eller?

 

Du har helt rätt att det är motor och drev som är svårt att bedöma. Och anlitar du en besiktningman för typ 10.000 kronor så får du bara info att de har provkört båten och om motorn går OK just nu... Det jag tyckte var BRA med min besiktningsman var att jag fick en lång lista med små detaljer som behövde fixas, plus att han upptäckte några mer väsentliga fel som säljaren fixade innan leverans (radion trasig, toapumpen trasig, ett batteri behövde bytas, mm).

 

"Servad på varv" är inte värt så mycket om det inte är ett auktoriserat Volvo Penta varv och de faktiskt har bytt allt som behöver bytas. Be att få kopior på alla fakturor från varvet och ta sedan kontakt med det varv som du troligen kommer att anlita (din närmaste auktoriserade Volvo Penta) och be dem kommentera. Så gjorde jag, det kändes tryggt (de varnade t ex för en båt som hade en faktura där propellrar var reparerade = kört på grund, men ingen faktura på koll av drevaxeln). Du kan även betala för att ett auktoriserat varv gör en kort provkörning och kommenterar, det kostar mycket mindre än en besiktningsman.

 

1998 är första årgången, och det är ganska många detaljer som blev ändrade när 26HT började byggas i Finland igen (mer om detta högre upp i tråden). 2004 kom nya skrovformen om jag minns rätt, som kräver lite större motor för att komma upp i planing (men väl där går fortare).

 

Vi ville inte ha första årgången, eftersom "barnsjukdomar" finns i början, utan köpte en 2003 med KAD44 (som har 30 extra hk, lite högre toppfart). Prisskillnaden ned till 26HT från 1998 då vi köpte var cirka 200 tkr. Idag är min gissning att du kan få årsmodell 2003 under 600 tkr så prisskillnaden i kronor är kanske ungefär densamma.

 

Prisskillnaden i % har nog ökat, för lite nyare 26HT har begärt pris kring en miljon (t ex en 2008 på Blocket just nu). För mig verkar det lite galet att betala mer än dubbelt så mycket för en med 9 år gammal motor, jämfört med en som har 19 år gammal motor. Kolla själv vad det kostar att byta en KAD43 till en helt ny VP D4 med 300 hk...

 

Fast det mitt varv påstår är att det främst är antal timmar motorn har gått som avgör. Volvo Penta diesel har livslängd över 2000 timmar, så får den heltäckande service varje år och används den bara 50 timmar om året räcker den typ 40 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, i svaret ovan har jag bara fokuserat på skillnaden i motorer och byggkvalitet mellan 26HT från 1998 och senare.

 

Men en separat fråga att svara på är vilken utrustning som ingår. När 26HT lanserades 1998 var listpriset bara cirka 700 tkr och mycket som idag är självklar bekvämlighet ingick inte, det som senare blev nästan "standard" åtminstone på alla båtar som levererades av Täby Marin.

 

Det som är dyrt som jag personligen främst värdesätter är bogpropeller, dieselvärmare, defroster och elankarspel. Inklusive montering kostar dessa bekvämligheter tillsammans långt över 100 tkr.

 

Däremot har vår VVB nästan enbart varit till besvär (vi ligger aldrig i gästhamn) och finesser som radar och TV ombord har jag inget behov av, det är bara fler prylar som kan krångla... Större tank för färskvatten skulle jag gärna ha haft, men det funkar att ha med lösa 10-litersdunkar också. Men vilka behov ni har, vad ni ska använda båten till vet jag inte alls. Att ligga i gästhamn är något helt annat än naturhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Hoppas detta forum fortfarande lever!

 

Har varit i köpartankar på en 26 HT sen jag såg den första gången.

Vi sålde vår senaste båt (mindre DC) för några år sedan när barnen började trilla in och vi har väl egentligen kommit överens om att vänta några år till.

Men.....

 

Nu har (vad jag tror) en chans som är för bra för att inte ta uppenbarat sig.

 

En 26 HT från 98 med Kad 43 för runt 400K.

Vi har tittat på den och den är i ok skick.

Det finns några små skavanker men jag är inte främmande med att fixa själv med båten.

Skrov, dynor, rutor mm är i bra skick. 

 

Det är ju motorn som man inte riktigt vet hur den är. Vet att den har blivit servad på varv senaste 5 åren i allafall.

 

Vad säger ni? Bara att slå till eller?

Det är stor skillnad på kvalité, utseende och finish. Finns ekonomin skulle jag försöka satsa på en 2004 eller nyare. Det är som en helt annan båt. Ligger en ute nu för 800 K. Den kommer du trivas mycket bättre med och den kommer vara betydligt mer lättsåld när den dagen kommer. Men storleken är ju densamma och är den bara bra maskinellt så kommer du nog att trivas med den du hittat också!

 

Som sagt varvs-servad betyder oftast att någon betalat dyrt för att ingen ska bry sig om båten... Vi lät ett varv med en Volvo Penta-verkstad ta hand om vår båt ett par år. Under de 6 åren de "varvsservade" båten hade de inte rört impellern... Saker man förutsätter ingår! Nu har vi bytt varv och leverantör av service! Och begär protokoll på allt som är gjort. 

Redigerad av MrPlow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell "2004 eller nyare" -- 2 olika tankar:

 

(1) det är nog bäst att själv ta sig tid att titta på och provköra några olika årsmodeller för att se vad och hur mycket som skiljer mellan just de båtar som är till salu. Utseende och finish på en 10 år gammal 26 HT är såklart i snitt lite bättre än på en 18 år gammal, men det är inte alls bara skrovnumret som avgör. Jag hade en besiktningsman som kollade den 2003 med KAD44 som vi köpte, men även en 2004 med D6. Den avgörande skillnaden för min del var att den lite nyare båten hade varit uthyrningsbåt i Finland som ny och att även dåvarande ägaren privat hyrde ut båten (via Blocket). Den motorn hade gått över 800 timmar på 4 år, jämfört med båten jag köpte där motorn hade gått 300 timmar på 5 år... Vilken båt tror ni var mest sliten?

 

Och även om en båt nu är lite mer sliten... Kolla med ett varv hur mycket de kan putsa, slipa och lacka för t ex 100.000 kronor. Eller hur mycket ny utrustning de kan montera för 100.000 kronor. Jag håller fast vid att det är svårt att se logiken i att betala 1 miljon för en båt som är 9 år gammal om man kan få en lite äldre båt för bara drygt halva priset. När vi köpte var vår båt 5 år gammal och listan med fel var redan lång -- helt enkelt för att ägarna inte hade fixat felen, som faktiskt uppstår varje år. 

 

Jag skulle förslå att utseende och finish främst beror på kvaliteten på tidigare ägare, mer än på årsmodellen. Undvik båtar som har ägts av rika Stockholmare som tycker att en båt är som en bil, "det räcker att lämna den på service en gång om året". Och efter 2-3 år köper man ändå en ny, så varför bry sig om att lära sig hur de olika delarna ska vårdas för att hålla?

 

Tro inte att en 26HT årsmodell 2012 idag är utan fel bara för att den är ganska ny. När vi köpte vår från 2003 var den "bara" 5 år gammal, men i protokollet från besiktningsmannen finns över ett dussin små och halvstora fel. Hitta istället en 26HT med en säljare som är pedant med gott om tid.

 

Kvalitet hos motorn -- både jag och andra har skrivit i andra trådar om fördelar och nackdelar med en nyare Volvo Penta diesel. Fakta är så vitt jag förstår att D6 är starkare och gör båten snabbare, tystare, mer bränslesnål, men även att den är dyrare att serva (t ex dubbelt så mkt olja, dyrare filter) och att D6 har haft barnsjukdomar den också. KAD44 är en extremt beprövad konstruktion, eftersom den är näst sista steget (innan KAD300) i en lång serie motorer. Vilken håller längst? Tror inte det går att svara säkert ännu, men jag har min gissning...

 

(2) Skrovnumret säger inte allt. Det säger när skrovet byggdes, men inte när motorn monterades. Inte när återförsäljaren t ex Täby Marin var klar med slutmonteringen. Definitivt inte när båten faktiskt levererades till första ägaren och sjösattes. Eller hur mycket båten har använts.

 

I mitt fall så börjar skrovnumret med "2003" men jag upptäckte första våren att startbatteriet var märkt "januari 2004" och skickade då mail till Volvo-Penta som gav svaret att "Kad44P-C med serienummer 2044010416 är tillverkad 10/06/2002, men leveransdatum är 16/05/2003." Och om Aquador i Finland inte fick motorn förrän i maj 2003, då skulle sedan resten av båten monteras plus att Täby Marin skulle göra slutmontering av sitt paket med tillval (t ex dieselvärme, dusch på badbryggan och ankarspel bak). Mycket talar för att leverans till första köparen var 2004.

 

Detta har blivit mer extremt efter finanskrisen 2008, eftersom Aquador byggde för många båtar 2008 som hamnade i lager hos återförsäljare. Jag har sett annonser där det påpekas att skrovnummer är 2008 men att första sjösättning skedde 2010. Och även de senaste åren annonser från återförsäljare som påstår att deras 26HT är "ny" fastän skrovnumret är två år gammalt. Så kolla antal motortimmar, det kan säga mer om båtens skick än skrovnumret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredningen i en 99a:

post-110156-0-77176700-1490294155_thumb.jpg

 

Inredningen i en 06a:

post-110156-0-42427600-1490294155_thumb.jpg

 

Det är stor skillnad på byggkvalitet. Inget som ett varv kan fixa för 100'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet skrovvinkeln? På den plats där ekolodet normalt sitter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för er input!

 

Förstår finishen är högre på nyare båtar men 800K eller mer är inget alternativ för tillfället. 

Det är mer denna för 400K eller vänta i 5 år. 

Då är det ju roligare att ha båt än att stå på land. 

 

Den har bogpropeller, värmare (wallas 1300, paraffin) mm.

 

Det verkar också som att den är finskbyggd. Skrovnumret: FIAQY0004H798.

Jag trodde att alla 98.or var byggda i Irland?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt skrovnumret är den finsk, byggd i augusti 97 av 98 års modell. Serienummer 4, en av de allra första båtarna antagligen...?

 

Jag har läst någonstans att man började bygga i Finland och flyttade till Irland åren före millennieskiftet.

 

En sak är bra om den inte är Irländsk då de vägde betydligt mer eftersom skroven byggdes i solid glasfiber, inte sandwich, vilket nog gör båten i tyngsta laget för KAD43. En 25'a från Irland sägs väga 3-400 kg mer och en 32'a 600 kg mer jämfört med finskabyggda båtar av samma storlek. Uppgifterna kommer från en gammal artikel i Båtliv. 26'an är ju bred och tung från början, så den behöver lite pulver för att komma upp i plan och orka ligga i ett bra gångläge utan att plågas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inredningen i en 99a:

attachicon.gif4864542917.jpg

 

Inredningen i en 06a:

attachicon.gif0457029306.jpg

 

Det är stor skillnad på byggkvalitet. Inget som ett varv kan fixa för 100'.

 

Tja... Mörkt eller ljust trä har inget med kvalitet att göra. Det mörka bleks mer av solen. Nyaste uppgraderade 27HT har ljusare trä igen.

 

Golvet är samma fuskteak = samma problem att lacken spricker.

 

Böjd trälist runt köksenheten -- gissar den kostar 3000 kronor hos en båtsnickare. Skärbräda ovanpå diskhon, max 1000 kronor.

 

Lucka till vinförvaring = max 3000 kronor det också. Samma kylskåp, samma lådor och hyllor i övrigt.

 

Ser ut som att 06an även har en extra kran för sjövatten. Pump + slang plus + elinstallation kanske 5000 kronor.

 

99an har spis med 2 plattor istället för en glashäll med 1 låga. Vad är bäst? Jag skulle idag hellre vilja ha 2 separata reglage av värmen, men en glashäll är lättare att hålla ren. Oavgjort?

 

Summa 12.000 kronor gissar jag, för att få samma funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inredningen i en 99a:

attachicon.gif4864542917.jpg

 

Inredningen i en 06a:

attachicon.gif0457029306.jpg

 

Det är stor skillnad på byggkvalitet. Inget som ett varv kan fixa för 100'.

 

Tja... Mörkt eller ljust trä har inget med kvalitet att göra. Det mörka bleks mer av solen. Nyaste uppgraderade 27HT har ljusare trä igen.

 

Golvet är samma fuskteak = samma problem att lacken spricker.

 

Böjd trälist runt köksenheten -- gissar den kostar 3000 kronor hos en båtsnickare. Skärbräda ovanpå diskhon, max 1000 kronor.

 

Lucka till vinförvaring = max 3000 kronor det också. Samma kylskåp, samma lådor och hyllor i övrigt.

 

Ser ut som att 06an även har en extra kran för sjövatten. Pump + slang plus + elinstallation kanske 5000 kronor.

 

99an har spis med 2 plattor istället för en glashäll med 1 låga. Vad är bäst? Jag skulle idag hellre vilja ha 2 separata reglage av värmen, men en glashäll är lättare att hålla ren. Oavgjort?

 

Summa 12.000 kronor gissar jag, för att få samma funktioner.

 

Ja, bilden vara ett exempel på saker som skiljer sig. Du får fortsätta med din kalkyl genom båten och byta nedgångslucka, sätta igen fenderförvaringen, osv... Det är nog svårt att göra om en 98 till samma kvalitet som en 2006a. Även om man för 100000 kan få den att se bättre ut. 

 

Du skriver ju själv i denna tråden http://www.maringuiden.se/forum/topic/35692-aquador-1998-eller-2004-skillnad-i-kvalitet/om att man ska akta sig -98an. Riktigt så långt tycker jag inte att man ska gå, men att man inte ska tro att det är samma båt och att man för 100' kan få den till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"akta sig -98an" -- jag skrev att vi inte ville ha en -98 även i mitt första svar (22 mars) i den här senaste diskussionen. Men det har inte alls med finish eller utseendet på köket att göra. Inte skillnader i fenderförvaring eller luckan fram heller. Det jag skrev 22 mars var "Vi ville inte ha första årgången, eftersom "barnsjukdomar" finns i början, utan köpte en 2003 med KAD44..."

 

Så är det alltid med helt nya bilmodeller eller helt nya båtmodeller, att konstruktionen inte är helt genomtänkt från början. Men det jag ville undvika var fel som inte alls syns på fotografier, fel som finns bekräftade i denna tråd (märklig isolering under golvet, takluckor som börjar läcka), plus att det var ett misstag att bygga 26HT (som har stort vindkänsligt förskepp) utan bogpropeller och utan dieselvärme (eftersom det är en stor ombonad HT). Detta är konstruktionsfel -- inte dålig byggkvalitet.

 

Jag upprepar: för 100.000 kronor kan rätt båtvarv fixa massor med finesser och ytfinish på en båt. Om det skulle vara det som köparen tycker är avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet skrovvinkeln? På den plats där ekolodet normalt sitter?

 post-110156-0-96097500-1490708139_thumb.png

 

Jag får det till typ 15 - 17 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-110394-0-73699300-1492174752_thumb.jpgHej

 

Är det någon som har flyttat ned dom aktre halkiparna, så som dom är placerade på årsmodellerna f.o.m 2003 och nyare ?

 

Min fråga är hur man kommer åt att demontera och flytta ned dom !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en del frågor ang Aquador 26 ht -97 med en kad 42:a

Har precis skaffat den men har typ 1000 frågor vad man bör göra med den, innan man kastar den i plurret.

Solceller är ju en sak, vilken sort, och vart monterar man dom bäst?.

Det sitter spritkök i nu, funderar på diesel kök, bra eller inte? Märke?.

Kcr box ja eller nej?.

Vad mer för slags cafetrix finns det att göra med dessa båtar?. Behöver all hjälp jag kan få då jag är nybörjare och hoppas på en kul sommar på sjön med familjen.

Tack på förhand.

Hej, jag installerade solpaneler förra året och mitt val blev två från seasea pga att dom passade så bra mellan luckorna. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70220

Samtidigt passade jag på att optimera laddningen på förbrukarbanken, man märker helt klart skillnad det ska bli 20-30% mer som man kan utnyttja av banken.(den hanterar strömmen från solpanelerna oxå)

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS

 

Sen la jag på en övervakning så man har en ungefärlig koll på hur banken mår.(mätaren till vänster är vattentanken)

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3851

 

/Bernte

 

Hej Bernte  Smart placering av panelerna. Ska skaffa det jag med. Hur satte du fast panelerna ?

Hoppas på svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja hur blev det nu. Jag velade mellan 3M VHB tejp och sika 291, jag tror att båda fungerar ungefär lika bra, det handlar väl mest om vilken man tror ärr lättast att avlägsna om man behöver byta ut någon av dom. Jag har för mig att jag limmade med sika på kortsidorna och lämnade långsidorna öppna.

 

Det blev några projekt samtidigt och minnet sviktar lite.

Men det blir nog bra hur du än gör, det kluriga var att få ner det elektriska har jag för mig.

 

Lycka till

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifIMG_0019.JPGHej

 

Är det någon som har flyttat ned dom aktre halkiparna, så som dom är placerade på årsmodellerna f.o.m 2003 och nyare ?

 

Min fråga är hur man kommer åt att demontera och flytta ned dom !

 

Halkip -- finns inte (vad jag vet) monterat orginal på någon 26HT. Kan inte se på din bild om det är en halkip där. Är väl vanligare på segelbåtar?

 

Pollare längre ned, som finns på nyare 26HT -- mitt tips är att inte försöka flytta något som redan är monterat. Det blir nog svårt att lyckas laga hålen snyggt. Låt de gamla sitta kvar och köp nya pollare med det utseende du vill ha. Montera den på en ledig yta, med en "Underplatta för pollare" på insidan av glasfibern. Är du osäker på monteringen, be ett båtvarv göra jobbet. Om jag skulle in där och pilla, så skulle jag nog först montera en rund vit inspektionslucka (127 mm behövs för att få in mina armar) på insidan nedanför (på min båt finns redan en för att komma åt insidan av elankarspelet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan tyda siffrorna i det här skrovnumret?

AQBE0076F999

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...