Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Jag har inget speciellt, lite mer vatten (90 liters tank) lite mer förbrukningsbatteri (245Ah) så totalt 50-60kg mer än standard, men motorn är bara en D4-260 vilken borde väga avsevärt mindre än en D6a' så jag tror inta att den ligger djupare än någon annan.

 

/Bernte

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget speciellt, lite mer vatten (90 liters tank) lite mer förbrukningsbatteri (245Ah) så totalt 50-60kg mer än standard, men motorn är bara en D4-260 vilken borde väga avsevärt mindre än en D6a' så jag tror inta att den ligger djupare än någon annan.

 

/Bernte

Skillnaden på en D4:a och D6:a är dryga 100 kg, vilket påverkar djupgåendet med några cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inget speciellt, lite mer vatten (90 liters tank) lite mer förbrukningsbatteri (245Ah) så totalt 50-60kg mer än standard, men motorn är bara en D4-260 vilken borde väga avsevärt mindre än en D6a' så jag tror inta att den ligger djupare än någon annan.

 

/Bernte

Skillnaden på en D4:a och D6:a är dryga 100 kg, vilket påverkar djupgåendet med några cm.

Jag har som sagt en KAD44, tror viktskillnaden mellan den och en D-4 är knappt märkbar. Då är nog dreven en större källa till olika djupgående. Jag tror mig ha ett DP-A drev. Båten är från -98...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett DP-E drev och skillnaden mellan det och DP-H drevet verkar vara 48mm om man mäter från utgående axel... Det skiljer med andra ord fortfarande 150mm till det specade djupet på 0,9m

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djupgåendet som är specificerat är väl exkl drev, dvs endast skrovet?? Det är i alla fall som jag förstått det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Dax för mig att fråga de berörda i denna eminenta tråd, jag har en 26 dc -08:a där trä-listen ovanför skjutdörren har sett sina bästa dagar. Sagt och gjort, skrivet bort den slipat rent den och påbörjat lackandet... inser att jag har missat ett steg. Den blir inte "körsbärs" röd utan mer teakbrun till rörgen.

 

Så nu till frågan:

 

någon som har hittat formeln för att få till körsbärsfärgen? innan man lackar listerna? 

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för batteribyte i min 26HT -06, överväger att byta allt till AGM batterier (x2 140 Ah). Jag är dock inte sugen på att byta ut något i landströmspaketet, dvs laddare m.m. Vet ni om den standardlevererade laddaren är lämpad för AGM batterier? Det är väl Navix om jag inte minns fel..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för batteribyte i min 26HT -06, överväger att byta allt till AGM batterier (x2 140 Ah). Jag är dock inte sugen på att byta ut något i landströmspaketet, dvs laddare m.m. Vet ni om den standardlevererade laddaren är lämpad för AGM batterier? Det är väl Navix om jag inte minns fel..?

 

Hej, jag blev avrådd just med tanke på kapaciteten i laddaren ..så det blev tre nya stnd batterier. har en Aq ht 08 med navix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det någon som bytt släng mellan toaletten och tanken? Det luktar illa på toaletten och som jag hört så är det slangen som inte är lufttät. Det ser lite lätt trångt ut att komma åt där slangen går in i tanken.

 

Såga upp för en inspektionslucka? 

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dags för batteribyte i min 26HT -06, överväger att byta allt till AGM batterier (x2 140 Ah). Jag är dock inte sugen på att byta ut något i landströmspaketet, dvs laddare m.m. Vet ni om den standardlevererade laddaren är lämpad för AGM batterier? Det är väl Navix om jag inte minns fel..?

 

Hej, jag blev avrådd just med tanke på kapaciteten i laddaren ..så det blev tre nya stnd batterier. har en Aq ht 08 med navix

 

 

Ok, intressant.. Det finns ett tidigare inlägg där någon skrivit något i stil med att man bytt till AGM som fungerat med Navixladdaren, även om inte helt optimalt. Som jag förstår det så är AGM batterier känsliga för för låg underhållsladdningsspänning, dvs man måste hålla minst 14 V laddspänning i alla lägen. Navix har ju dessvärre inga historiska manualer eller dokumentation på sin usla hemsida, men jag ska se om jag kan hitta något nästa gång jag är nere i båten. Originaldokumentationen ska ligga där, dock oklart om det medföljer detaljerade specifikationer från Navix. Det ska dock röra sig om en IUO kurva på den, så helt omodern är den ju inte, även om dagens landströmslösningar säkert är ett par nivåer intelligentare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det någon som bytt släng mellan toaletten och tanken? Det luktar illa på toaletten och som jag hört så är det slangen som inte är lufttät. Det ser lite lätt trångt ut att komma åt där slangen går in i tanken.

 

Såga upp för en inspektionslucka? 

 

MVH

 

 

Hej Magnus, kolla "Postad 20 maj 2013 19:14" i denna tråd. där finns det visat.

 

MVH

Jonas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eborgelin, det verkar finnas olika elcentraler/laddare installerade, min 07 har inte navix, bifogar doc. (Tecsup)

Tillför kanske inte så mycket i frågan men ändå.

 

/Bernt

 

Och min 08:a även om det står NAVIX, så verkar det vara mer landsströmsanslutningen. Själva laddaren är en WAECO "Perfect Charge" sedan finns det flera varianter av den, jag sitter hemma nu och kan inte kolla till båten, men har manualen.

 

För 12 v finns några olika varianter får kolla vilken som sitter i min båt.

 

MCA1213, MCA 1225, MCA 1235, MCA1250, MCA1280. 

 

MEN, det intressanta är att enligt manualen skall den klara AGM. ( är också sugen på att byta till AGM )

 

"MCA-batteriladdaren kan användas för att ladda följande batterityper:

Bly-startbatterier

Bly-gelbatterier

AGM-batterier "

 

Hittade den till salu:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/laddare-waeco-12v/25a

Finns även en länk till manualen där

 

http://www.batteriexpressen.se/dokument/Bruksanvisning%20Waeco%20laddare%20MCA1215-2440.%2015%20Languages.pdf

 

jag vet inte vad formreglerna är om man får länka, men jag har inget med företaget att göra. 

 

MVH

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eborgelin, det verkar finnas olika elcentraler/laddare installerade, min 07 har inte navix, bifogar doc. (Tecsup)

Tillför kanske inte så mycket i frågan men ändå.

 

/Bernt

 

Och min 08:a även om det står NAVIX, så verkar det vara mer landsströmsanslutningen. Själva laddaren är en WAECO "Perfect Charge" sedan finns det flera varianter av den, jag sitter hemma nu och kan inte kolla till båten, men har manualen.

 

För 12 v finns några olika varianter får kolla vilken som sitter i min båt.

 

MCA1213, MCA 1225, MCA 1235, MCA1250, MCA1280. 

 

MEN, det intressanta är att enligt manualen skall den klara AGM. ( är också sugen på att byta till AGM )

 

"MCA-batteriladdaren kan användas för att ladda följande batterityper:

Bly-startbatterier

Bly-gelbatterier

AGM-batterier "

 

Hittade den till salu:

http://www.batteriexpressen.se/product.html/laddare-waeco-12v/25a

Finns även en länk till manualen där

 

http://www.batteriexpressen.se/dokument/Bruksanvisning%20Waeco%20laddare%20MCA1215-2440.%2015%20Languages.pdf

 

jag vet inte vad formreglerna är om man får länka, men jag har inget med företaget att göra. 

 

MVH

Jonas

 

 

Hej!

 

Har kollat lite mer på laddaren och visst verkar det vara Navix rätt igenom på min (även om det säkert kan vara en underleverantör som tillverkat själva laddningskomponenterna) Tog några bilder och det verkar som laddaren har en IUO kurva med laddspänning på 14.2 volt och underhållsladdning på 13.6. Frågan är om detta kan skada batterierna om man byter till AGM? Går denna att justera inställningar för AGM?

 

mvh

 

Emil

post-98083-0-14092600-1459812159_thumb.jpg

post-98083-0-80985900-1459812166_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver byta mattor i ruffen på vår Aquador 26 från -07. De håller helt på att falla samman, torkat så pass att de smular sig. Bara att kasta ut.

- Någon som skaffat nya som vet var man vänder sig?

- Kostnad?

- Om man köper nya, passar knapparna då, eller är de flyttade på de nya modellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nästa fråga, någon som har fått läck i servostyrningen, den läcker lite vid ratten, går det att byta någon packning? Jag har ett SeaStar servo.

Har plockat bort allt men antar att jag måste demoners hela snäckan?

 

MVH

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte jag skulle delge några tips på lösningar som funkat för vår Aquador26HT-98.

#1: Montera handtag på luckan till badstegen. För oss som har en ganska kort badstege så har detta gjort det mycket lättare att komma upp då man kan dra upp sig med båda händerna.

post-65426-0-56276900-1463638971_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte jag skulle delge några tips på lösningar som funkat för vår Aquador26HT-98.

#2: Montering av solpanel. Jag monterat den med långa gångjärn och fäst i gösstaken i bakkant. Luckorna kan kan skjutas som vanligt då de passerar under. Har konstaterat att jag t.o.m skulle kunna ha valt en ännu större cell tex 80w utan problem. Förbättringspotential i denna montering är att fixa något snabbfäste i bakkant så man kan vinkla panelen enkelt för bättre effekt eller rengöring under.

post-65426-0-64063600-1463639981_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte jag skulle delge några tips på lösningar som funkat för vår Aquador26HT-98.

 

#3. Ankorolina monterad på insidan av dörren till ankarboxen. Om man använder längre distanser och längre skruvar än vad som kommer med som standard, så funkar det även on rullen har en större diameter än luckans bredd.

Sen är det bra att ha något form av lucklås så man kan låsa luckan i utfällt läge. Tex en sådan som finns på dörren ut till badbryggan.

post-65426-0-13064800-1463645217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt problem som inte tidigare har varit i denna tråd vad jag har sett.

 

Har nu fått det sista problemet åtgärdat.. ( ta i trä :) ) förra säsongen så började jag få ett mystiskt dropp till höger om dörren till toaletten i nederkant av träväggen.

Det som jag kom fram till var att det i det lilla triangulära utrymmet som toalettstolen står på blev vattenfyllt i samband med att jag hade inloppskranen för toaletten öppen.

Eftersom jag hade garanti efter att ha köpt båten på flipper marin så tog jag kontakt med dem och fick hjälp. Det visade sig att slangen hade antagligen fryst sönder och läkte lite långsamt. 

 

Att sedan byta den var visst ett stort bekymmer eftersom utrymmet är fyllt till bredden med skum  och inte släpper slangen i första taget. De fick till slut skjuta in en smalare slang och använda den förra som en genomföring. Nu funkar allt utan läckage!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har köpt mig ett ankarspel Engbo (Sidepower) som jag tänkt montera enligt "Aquador Standard". Det jag funderar lite på nu är var ni har era elboxar för ankarspelet monterade i båten. Man vill ju ha det så nära spelet som möjligt men ändå ha tillgång till det. Är det någon här som har ett Engbo i sin båt och har lust att fota lite för att hjälpa mig vore jag tacksam.

 

Med vänlig hälsning Martin

post-105750-0-28917300-1464894237_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har köpt mig ett ankarspel Engbo (Sidepower) som jag tänkt montera enligt "Aquador Standard". Det jag funderar lite på nu är var ni har era elboxar för ankarspelet monterade i båten. Man vill ju ha det så nära spelet som möjligt men ändå ha tillgång till det. Är det någon här som har ett Engbo i sin båt och har lust att fota lite för att hjälpa mig vore jag tacksam.

 

Med vänlig hälsning Martin

Hej, jag har standardmonterat Engbo. Boxen sitter på skottet längst fram i motorrummet på styrbords sida. Bredvid expansionskärl för färskvatten och framför EVC-boxen till motor. Har årsmodell 2007 på min 26'a. Kan kanske fota i helgen om det behövs. Med den montering jag har funkar fjärrkontrollen även om jag står på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

Har funderingar på at montera ankarspel på min båt, Är det någon som vet om det finns andra el ankarspel en de vi brukar se sidomonterat på Aquadorerna ?.  Jag har en av de första modellerna så min ser inte riktigt ut som de nyare innanför ankar boxen/lådan höger bak.  Jag har gott om plats i lådan och kommer dessutom åt hur lätt som helst under den och framför den. så i praktiken borde jag kunna ha ett annat en Engbos spel och dessutom ett som ligger platt  . har nån gjort som jag tänker och i så fall vad köpte ni för något ?.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Undrar om någon gjort något för att minska ljuset som flödar in om morgnarna? Jag tänker dels på ev täckning av kapellrutorna i aktern, men även ruff-dörren (har ju aldrig den stängd pga värmen). Jag vaknar föööör tidigt när det blir så ljust!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Undrar om någon gjort något för att minska ljuset som flödar in om morgnarna? Jag tänker dels på ev täckning av kapellrutorna i aktern, men även ruff-dörren (har ju aldrig den stängd pga värmen). Jag vaknar föööör tidigt när det blir så ljust!

Hej, jag har låtit en kapellmakare sy mörkläggningsgardiner till kapellrutorna som fästs med kardborreband. Blev hur bra som helst. Till tackluckorna har jag köpt vanliga mörkläggningsskydd som fästs med sugproppar. Även dessa funkar bra. Den till ruffluckan brukar sitta hela sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Hej! Undrar om någon gjort något för att minska ljuset som flödar in om morgnarna? Jag tänker dels på ev täckning av kapellrutorna i aktern, men även ruff-dörren (har ju aldrig den stängd pga värmen). Jag vaknar föööör tidigt när det blir så ljust!

Hej, jag har låtit en kapellmakare sy mörkläggningsgardiner till kapellrutorna som fästs med kardborreband. Blev hur bra som helst. Till tackluckorna har jag köpt vanliga mörkläggningsskydd som fästs med sugproppar. Även dessa funkar bra. Den till ruffluckan brukar sitta hela sommaren.
Jag har en gammal rackare men jag folierade mina dörrar/luckor, tyckte oxå det vart alldeles för ljust på morgnarna.

post-104510-131192_thumb.jpeg

Redigerad av Aquafun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kastat ut den tröga Wallaspisen till förmån för en Origo inbyggnadsspis? Fick den plats? Erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kastat ut den tröga Wallaspisen till förmån för en Origo inbyggnadsspis? Fick den plats? Erfarenheter?

Det är väl en gasolspis? Såg en gång en sådan installation i en äldre Aquador. Då gasen måste vara utomhus så hade ägaren valt att placera gastuberna i förluckan och dragit en synlig gasledning i rufftaket i förpik och toalett. Kanske inte den snyggaste installation jag sett men klart snabbare än dieselspisen förstås. Inga liknande planer för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...