Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Tjeval

Tjuvarna vinner, jag ger upp!

Rekommendera Poster

Nu säljer jag iväg båten för jag orkar inte med längre. Har haft båt i 14 månader och har haft inbrott 5 gånger. Har blivit av med bl.a. gasreglage box samt mätarna på instrumentpanelen i vintras, tanken reservtank, sjökort diverse annat och idag när jag kom ner till båten har de stulit propellern. Så nu ger jag upp, båten ligger ute på Blocket. Slöddret vinner, man ska fan inte äga något i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Din stakars sate, du har mina djupaste sympatier.  M.v.h Urban.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät inte roligt alls!! Du har mina sympatier också..

Det man kan göra är väl att flytta båten till en annan marina/hamn där det inte begås så mycket stölder.. eller skaffa en mindre stöldbegärlig båt. Synd att slöddret ska få avgöra vad man kan äga och var man kan ha sina saker..

I min hamn så har det inte skett mer än 3 stölder på snart 17 år! I grannhamnen 300 meter bort har det varit 3 stölder bara i år..



Senast ändrad av Daniel_B | 27 augusti 2008 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sympatier.
Själv så sålde jag båt och sommarstuga efter att jag hängde på 3'dje nya motorn på 2 år. De hann inte ens bli inkörda... Sedan bytte jag till nåt som inte är så begärligt och där det inte går att sno motorn.

Kommer att tänka på...:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3918138
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3112546.ab
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4089248

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AHH....

Att tjuvkräk ska ta nöjet av vanligt folk....Men det är otroligt som asen kan arbeta så fort det är andras saker som sitter fast..För det verkar ju inte spela någon roll vad för lås etc det monteras vill dom ha det så tar dom det oxå....

Själv har jag haft 3 besök i min båt men endast blivit av med bensintank å små grejer....men det är retligt nog......

// Denne



Senast ändrad av denne | 28 augusti 2008 | 00:03



Senast ändrad av denne | 28 augusti 2008 | 00:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte vi som har båt ställa större krav på tillverkarna, varför inte kodad nykel till motorn typ startspärr, eller en helt annat sätt att sätta fast motorn på akterspegeln, det borde gå att göra mycket på den punkten. ( bara som en reflektion på alla stölder). Urban.



Senast ändrad av ubbe62a | 28 augusti 2008 | 00:14



Senast ändrad av ubbe62a | 28 augusti 2008 | 01:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen och sjöpolisen borde syssla med annat än att kolla hastigheter och mäta längder på gäddor. Men klart, det är farligt att jaga brottslingar jämfört med familjer. Kan du inte ha båten på en bevakad marina ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men halva grejen med båten har ju varit att man har kunnat gå en kort bit efter jobbet till båtplatsen och kunna ta en kvällstur. Lägger man sig på en annan plats så blir det till att ta bilen 20 min bort för att komma till båten och har en känsla av att det inte blir att man kommer ut lika ofta på vardag-kvällarna. Tycker att det borde räcka med att försörja slöddret via skattsedeln, för jag antar att det är bidragsförsörjning på kräken, utan att man ska behöva försörja dom med båtprylar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga. Tragiskt att man inte ska kunna få ha sina saker i fred. Har hitills klarat mig utan stölder alla kategorier, men det lurar la någon fuling runt hörnet så småningom.
Vill leva i tron om att jag kan parkera bilen med nyckeln i, lägga ifrån mig saker här och var, lämna huset olåst osv. Men är väl i min fantasivärld det...

Vet inte vad man ska göra åt det bara. Svårt att säkra en båt så jättemycket och medför ju stora kostnader såväl om de själ sakerna som man ska ha lås och krångel i förbannelse.

Behövs nog krafttag för att få stopp på iaf den mer organiserade verksamheten, kanske inte främst själva tjuyvarna utan kanalerna där de sedan förmedlar det de stulit.
Skulle tro att det är en förhållandesvis liten mängd tjuvar som står för en stor del stölder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

I dag finns det ju så mycket tillbehör för att slippa dessa tråkigheter. Instrumenten i en litenbåt kan ju vara svåra att skydda om man har en lite/öppen båt. Men en rörelsedetektor under instrumentpanelen som är kopplad till ett signalhorn och ett relä som gör att lanternorna blinkar är min lösning. För att skydda hela båten så finns det ju larm, startspärr, drevlås, Redknows m.m. Jag vill inte avslöja vad jag har, vet ju inte om bidragstagarna sitter här och läserOskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det borde räcka med att försörja slöddret via skattsedeln, för jag antar att det är bidragsförsörjning på kräken, utan att man ska behöva försörja dom med båtprylar också.

De kanske har haft en svår uppväxt? Borde kanske socialbidragsnormen rent av justeras upp?

Jag har haft turen att klara mig så här långt, men sen har jag väl kanske inte världens mest eftertraktade grejer. Å andra sidan verkar nästan vad som helst kunna bli stulet nu för tiden..

Läste om en taxiförare i Bombay som alltid tog med sig torkarbladen när han parkerade bilen. I annat fall blev de tydligen stulna...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar med mig ratten, bensindunken, motorkåpan....

Skall man ut med båten så bli bagageluckan full och det tar ca 30 minuter innan allt är på plats. Men klart, propellern, monterade instrument kan man ju inte ta med sig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att åtminstone minska båtstölderna lite grann är att alltid be om dokumentation och kvitton när man köper båtar/båtprylar på Blocket och andra marknader för begagnat. Antar att det mesta av stöldgodset säljs vidare.

My five cents  //Ilkka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är väl möjligt, men det är ju lite jobbigt om man ska ägna timmar åt att montera av/på all utrustning hela tiden. Nog inte så jättemånga som har lust att skruva isär båten i smådelar och ta med hem efter varje utflykt...

Hur många tar med sig propellern hem??!

Det skulle bara sluta med att man tappar den i plurret och så är man några tusen fattigare bara där...

Jag förstår trådskaparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm jävla drägg, borde vara högre starff för sånt här tjyveri. Om  tjyvarna blev av med några fingrar per stulen pryl så skulle d kanske bli fason på det här skitsamhället.. Men nu blir d några dagar i buren och en klapp på axeln, hmm rena dagis fasoner..

Har haft tur själv inte så mycket som ett litet inbrottsförsök.. Har dock inget större av värde i båten men när man hör att dom börjar rensa instrumentpanelen så ligger ju mina instrunment och reglage lika risigt till som någon med utombordare.. Kan d verkligen vara värt att knycka mätare som desutom är rättså begade? Visst finns d folk till allt men en begad varvräknare med 10 år på nacken kan väl aldrig vara värd mer en 100 spänn eller??

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nog har det hänt något i år.  Vi i vår klubb har i många år varit förskonade från inbrott.  Men helt plötsligt i år så har vi haft flera försök.  Men eftersom flera av klubbens medlemmar, däribland jag, bor i båten, så har försöken misslyckats.  Men snart är det nog beväpning som gäller ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan d verkligen vara värt att knycka mätare som desutom är rättså begade? Visst finns d folk till allt men en begad varvräknare med 10 år på nacken kan väl aldrig vara värd mer en 100 spänn eller??

Tja, ta en titt på Tradera så får du se ett urval...  inte så många nu som det brukar vara.. http://www.tradera.com/Tillbehor_motorbatar-c3-302470



Senast ändrad av Daniel_B | 28 augusti 2008 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som nån håller på och bygga en båt genom att stjäla alla tillbehör. Det är ingen vanlig tjuv som vill stjäla och sälja för att få pengar. Jag tror att det är en båtägare som saknar vissa saker i båten och inte har ekonomi för att införskaffa dessa saker på ett ärligt sätt.

Jag lider med dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trist att bli bestulen, men man kan ju undra vem som köper allt stöld gods.

Sjävl ringde jag på en båpryl som annonserades ut på Blocket i våras. Den var såld men säljaren skulle få in en ny i nänsta vecka, så jag kunde ringa då. Jag frågade om han importerade dom. Nej det gjorde han inte, men han hade en kompis som gjorde det.

- för att unviks missförstånd, Nej, jag ringde inte.

 



Senast ändrad av Marrexxx | 30 augusti 2008 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker synd om dej:-( de är ett skit att man inte kan få ha grejorna ifred!Måste bara berätta att jag blev av med 2 fendrar på Grinda gästhamn och de värsta är att jag hälsade på dom jävlarna som knyckte dom bara 35min innan mina nya fendrar åkte iväg i hans båt. JÄVLIGT irriterande måste jag säga.Hoppas för deras skull att vi aldrig träffas igen.Tror dessutom att ja skulle känna igen dom!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla ge inte upp ! Ta upp kampen med slöddret och låt dina båt grannar som säkert har likartade problem hjälpa. Se till att det alltid är folk i hamnen denna åtgärd är den säkraste. Sedan så kan det sänka premien på era båtar. Kolla med vaktbolag vad en rondering kostar.

Vi ska vinna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag fått fakturan på allt som har blivit stulet. 12500:- har slöddren kostat mig på 14 månader. Tack vare att stölderna har skett olika tidpunkter och att jag hade Atlantica som försäkringsbolag, med en självrisk på 5000:- och 60% åldersavdrag, har jag inte fått en krona därifrån. Kan nu tillägga att jag bytt försäringsbolag till Svenska Sjö, samma premie men med självrisk på 2500:- Dessutom anger dom att dom inte har några generella åldersavdrag, men vad det innebär återstår väl att se. Man skulle ju lätt hitta på tusen andra saker man ville lägga dom stålarna på...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått kritik här på forumet för att jag ibland ifrågasätter vissa trådar.  Så här kan det låta (ett påhittat exempel): 

Jag har en 50 hästars Mercury, årsmodell 2007.  Vad ska jag ha för tändstift till den?

Den typen av frågeställningar tänker jag fortsätta att ifrågasätta och jag hoppas att andra gör det också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terra!

En annan typ av frågeställning: Hamnade du inte på fel tråd nu?Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er allihopa!

Visst ska man äga något och det är rent åt fanders när man inte får ha sina saker ifred.

Möjligen kanske gemene man kan hjälpa till lite grann bara genom att ställa sig och prata med folket som kommer ner till våra hamnar. Många är faktiskt  intresserade och har ärliga avsikter men en del har, som det skrivs om här i tråden, helt andra dunkla motiv. Vad tjänar nu detta till då? Dels så fångar respektive båtklubb upp nya intressenter till föreningen och båtlivet i stort, vilket gagnar den egna klubben i första hand, medlemsavgifter o.s.v samt lite nytt blod. Den andra anledningen är att man på detta vis kan preventivt arbeta mot stölder genom att visa sig för individer med just dessa osunda motiv. Andra fördelar kanske ligger i att man kan lämna signalement, reg.nr o.s.v. vid en eventuell brottsundersökning.

Själv så tror jag att är man ute för att stjäla så går man inte runt på måfå bland båtar o byggnader. Helt uppenbart är att stölderna ska ske snabbt och effektiv, man har alltså enligt min mening rekat först. Detta görs under dagtid när det är ljust och man kan gömma sig bland andra intressenter. Säkerligen är det inte samma personer som rekar och utför stölderna, precis som vid vanliga arbetsplatser så finns det beställare (arbetsledare) och de som utför själva jobbet.

Svårigheten ligger i att skilja agnarna från vetet, men detta är nog polisens arbete. Lite hjälp på traven kanske de kan få om vi som är vid våra båtar i marinorna är mera nyfikna.

I olika bostadsområden finns det något som man på en del platser kallar för grannsamverkan. Kan detta vara något att arbeta vidare med i den egna marinan?

En del kommuner har ett lokalt brottsförebyggande råd (BRÅ) som samverkar med olika föreningar, t.ex. PRO, civilförsvaret m.fl. samt företagarna i kommunen. Tag kontakt med BRÅ i er hemkommun, vad har de för verksamheter?

Det är naturligtvis olika lösningar och resurser för olika kommuner. I den kommun jag själv bor har man en lösning där föreningsmedlemmar nattpatrullerar ett antal dagar/vecka.

Här kan man kanske finna ett komplement till lösning på problemet?

Ber om ursäkt för att inlägget blev långt, beror nog på att man är en smula intresserad. :-)

Se detta som ett komplement, inte en lösning.

 

MVH/ertho

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du det?  Vad jag menar är att har man en ny produkt och ställer den typen av frågor så är det något fel.  Fick vederbörande ingen manual med?  Det luktar stöldgods lång väg och själv skulle jag aldrig svara på en sådan fråga.  För ett bra tag sedan dök det upp en sådan fråga som jag ifrågasatte.  Trådstartaren raderade frågan och drog som en avlöning efter min kommentar, se länk:  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=228433

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Många stölder kan förhindras med hjälp av larm, idag finns ett stort utbud av larmsystem från ett par tusenlappar och uppåt, beroende på vad och hur många larmpunkter man vill ha, eller behöver. Man kan även bygga ut de flesta systemen så man kanske börjar med en spårsystem via gps, brytkontakt, sensor, röststyrningar, trampplattor, rökvarnare, gasollarm osv. Man kan även larma på och av via sin mobil eller via respektive företags hemsidor mm Många av dessa larm har många andra finnesser också. Personligen tycker jag det är förhållandevis billigt att larma sin båt om man tänker på värdet man skyddar, och oron att hela tiden fundera på hur båten har det när jag ej sitter med och hon ligger där för sig själv.

Om ni går in i vårt Branschregister och söker på larm el dyligt så kan ni besöka dessa företagshemsidor och läsa om de olika larmen. Det finns nått för alla. Personligen har jag haft båtlarm i över 4 år, detta har fungerat kanonbra. Många försäkringsbolag ger även bra rabatt om man har båten larmad. Nu har jag en ny båt och ett nytt larm även detta larm med flera funktioner har funkat utan problem hela sommaren. Jag sover tryggt om natten och mobilen ligger brevid i fall tjuven är framme. mvh suzz

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry Terra!

Ja, nu förstår jag vad du menade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...