Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

suzz

Guldmedlem
  • Innehålls Antal

    157
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om suzz

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack vare att sportfiskeintresset har ökat de senaste åren genomför Båtmässan 2017 en satsning på sportfiske med en egen avdelning. Där finns i år sportfiskeutrustning, sportfiskebåtar och många aktiveter samlade. Beslutet var därför lätt att utöka med ytterligare en yta för att presentera varumärkena Humminbird, Minn Kota, Cannon och RAM mount i rätt miljö. Vi kommer att ha flera kända sportfiskeprofiler och sportfiskeguider på plats i montern under veckan. De kommer att ge bra tips och råd om hur man skall lyckas med sitt fiske på bästa sätt och även ge råd om vilken utrustning man skall välja och hur den fungerar. I anslutning till montern har vi dessutom två båtar, Stefan ”Trumman” Trumstedts fullutrustade båt och Fiskejournalens redaktionsbåt. Sportfiskeprofiler som kommer att vara med under delar av mässan: Från CWC fishing team Stefan ”Trumman” Trumstedt, Albin Shargi, Jimmy Lindahl. Från Team ABU Garcia: Petter Larsson, Henrik Karlén, Håkan Fransson samt Fly Dressings Niklaus Bauer och Rapala pro guide Micke Puhakka Visar vi som vanligt upp vårt produktprogram med många nyheter. Humminbird SOLIX serie, HELIX G2/G2N serie och CHIRP radar Humminbird MEGA Imaging och AutoChart Live i uppdaterad version Minn Kota i-Pilot och i-Pilot Link BT med marknadens bästa elektroniska ankring Minn Kotas nya trollingmotorer PowerDrive BT, Terrova BT och Ulterra BT MOB+ trådlöst dödmansgrepp med WiMEA kommunikation Fusion MS-RA55 marinstereo och Fusion Stereo Active Bluetooth högtalare Lewmar ankarspel S900 och S2000 samt nya VX sereien Seastar Solutions Xtreme reglage och SeaStation elektronisk ankring för Optimus 360 Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 90 miljoner med sexton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth och är baserat i Västra Frölunda. Jan Comstedt AB är generalagent och distributör för många välkända varumärken som Seastar Solutions (tidigare Teleflex Marine), Lewmar, Jabsco, Rule, Lectrotab, TBS electronics, CombiLock, RAM mounts, Humminbird, MinnKota, Cannon, Fusion, Navicom, Fell Marine och Shakespeare.
  2. Under besöket får även skolor guidade visningar av miljöutställningen "Ett hav av möjligheter” ombord på Tre Kronor. Ett mer detaljerat program publiceras närmare datumen för besöket. Miljöutställning Den nya miljöutställningen "Ett hav av möjligheter" handlar om Östersjön, dess uppbyggnad, förutsättningar samt varför Östersjöns miljö är så känslig. Här visas hur salt vatten möter sött, djurarter samt förklaringen till döda havsbottnar. Plats: Tre Kronors salong. Fri entré. Söndag 11 sep kl. 14-18, måndag 12 sep kl. 13-15.30, tisdag 13 sep kl. 13-15.30. Segling med briggen Tre Kronor Den som vill kan segla med briggen Tre Kronor från Stockholm till Örnsköldsvik den 8 sep samt från Örnsköldsvik till Härnösand den 14 sep. Den 13 sep arrangeras en middagskryssning i Örnsköldsvik kl.17-21. Briggen Tre Kronors uppdrag pågår inom Hållbara Hav som startades 2011 tillsammans med kronprinsessan Victoria. Boka segling och stöd Hållbara Havs arbete för Östersjön!: https://briggentrekronor.rezdy.com/eller under www.briggentrekronor.se Öppet skepp Välkommen ombord på briggen Tre Kronor af Stockholm! Vår besättning står till tjänst och berättar om fartyget. Fri entré. Söndag 11 sep kl. 14-18, måndag 12 sep kl. 13-15.30, tisdag 13 sep kl. 13-15.30. Om fartyget Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen i Stockholm och sjösattes 2005 med Kronprinsessan Victoria som gudmor. Fartyget byggdes av yrkesmän och i allt väsentligt representerar hon den byggteknik som användes i slutet av 1800-talet. Hon räknas bland kännare som vara ett av världens mest välbyggda träfartyg. För mer information: Christina Thimrén Andrews, projektledare, Hållbara Hav, christina.thimren-andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38.
  3. Nu avtäcker Mercury Marine kommande generationens joystickstyrning till Verado JP-utombordare, Axius bensin- och dieseldrev med DTS(3), Zeus poddrev samt utombordare och drev för racing. Mercurys ingenjörer har gjort ett antal revolutionerande förbättringar av joysticksystemet, som är en del av det digitala SmartCraft-systemet. Tillsammans tar dessa förbättringar båtägarna till en helt ny nivå gällande enkel hantering och körglädje: • Ny modern styling. • Integrerad Precision Pilot Pad-funktion gör det än mer intuitivt med joystickstyrning. • Den nya joystickindikatorn ger föraren tydliga indikationer om rutt-, kurs- och Skyhook-lägen och visar hur kursen ändras i steg om 1 och 10 grader. • Ny LED-ring ändrar färg för att visa joystickläge. • Elektroniskt styrhus ersätter den elektriska styrmotorn, vilket eliminerar en 20 A-krets åt båtbyggarna samt ger båtägaren mer intuitiv återkoppling om båtens hastighet, drevvinkel, rattutslag och acceleration. • Förbättrad backfunktion för Verado-utombordare ger ännu bättre kontroll vid joystickstyrning av utombordare. • Kombinerad, självkalibrerande IMU (Inertial Measurement Unit)/GPS gör det enklare för båtbyggare att installera och konfigurera system för joystickstyrning. Se det nya joysticksystemet från Mercury under 2016 METSTRADE-mässan i Amsterdam mellan den 15–17 november i hall 11, vid monter 309. Mercurys nya system för joystickstyrning börjar säljas i EMEA den 3 oktober 2016. (1) Skyhook pekar ut båtens exakta position med hjälp av en GPS-satellitantenn; sedan arbetar motorerna och dreven fristående för att hålla rätt position och kurs. Den är perfekt för att hålla båten stilla över en fiskeplats, vid broöppning eller för att hålla positionen i kön till hamnens tankställe. (2) Auto Heading och Waypoint Sequencing gör navigeringen till en slutdestination enkel och effektiv. En inbyggd, digital kompass i Auto Heading ger kaptenen möjlighet att hålla kursen och göra exakta korrigeringar med fingrarna. Kurskorrigeringar på en grad kan göras med ett litet tryck på joysticken; korrigeringar på 10 grader görs via kontrollpanelen. Resor med flera stopp mellan startposition och slutdestination blir superenkla med Waypoint Sequencing, som ger användaren möjlighet att plotta ut båtenskurs med flera punkter. (3) DTS: Digital gas och växel. Brunswick Marine inom EMEA Parc Industriel de Petit-Rechain B-4800 Verviers – Belgien www.mercurymarine.com
  4. Züblin har nu fått uppdraget att bygga den del av Mälarprojektet som innefattar Södertälje kanal och sluss. Arbetet omfattar nya slusshuvuden, slussportar, slusskammare, teknikhus, ny klaffbro över kanalen, ny spont längs kanalen inklusive krönbalk, ledverk, dykdalber, stödkonstruktioner för schakter, väntelägen, gångbroar, gång- och cykelvägar med mera. Züblin har lång erfarenhet av infrastruktur- och grundläggningsarbeten. De har arbetat i projekt som omfattar etapper på Norra Länken och Citybanan i Stockholm samt den pågående Marieholmstunneln i Göteborg.- - Kontraktet är ett viktigt led för att nu kunna börja ombyggnationen av Södertälje kanal och sluss. Züblin har erbjudit projektanpassade tekniska lösningar för att kunna utföra uppdraget på ett säkert och bra sätt. Vi får ta del av internationella kunskaper och erfarenheter som minskar riskerna i projektet, säger Peter Jonsson, Sjöfartsverkets projektledare för Mälarprojektet. Syftet med Mälarprojektet är att förbättra sjösäkerheten och tillgängligheten i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal och Mälaren upp mot Västerås och Köpings hamnar. De planerade åtgärderna har följande utgångspunkter: ökad säkerhet, ökad tillgänglighet, ökad transportkapacitet samt minskad miljöbelastning. Genom att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren kan järnvägen och vägnätet, som är hårt belastade, avlastas. - Det är glädjande att vi nu har skrivit kontrakt med den entreprenör som ska utföra jobbet. Mälarprojektet finns med i den nationella planen 2014 och är en del i en större satsning på förbättrad sjöfart från regeringen. Projektet har planerats under många års tid och nu är det äntligen dags att börja ombyggnationen av Södertälje kanal och sluss, säger Noomi Eriksson, direktör Styrning och planering och stf gd Sjöfartsverket. Mälarprojektet innefattar förutom de nämnda arbetena i Södertälje att farlederna i Mälaren breddas och girar rätas ut samt muddras. Förbättringsåtgärder görs för att höja säkerheten vid passager av Hjulstabron och Kvicksundsbron. Ytterligare upplysningar: Peter Jonsson, projektledare Mälarprojektet, Sjöfartsverket. 010-478 62 04 Nina Brundin, kommunikationsansvarig Mälarprojektet, Sjöfartsverket. 010-478 48 52 Pär Land, vd Züblin Scandinavia AB, 070-510 34 13 Följ Mälarprojektet http://www.sjofartsverket.se/malarprojektet Säker sjöfart för människa och miljö. Sjöfartsverket arbetar för att hålla sjövägarna öppna och säkra. Våra verksamhetsområden är: lotsning, farleder, isbrytning, sjökartläggning, sjötrafikinformation, sjö- och flygräddning och sjömansservice. Sjöfartsverket är ett affärsverk som till 70 procent finansieras med avgifter från handelssjöfarten. Omsättningen uppgår till två miljarder kronor och antalet anställda till cirka 1170. Taggar: Sjöfartsverket , Muddring , Mälarprojektet , Sjöfart på Mälaren , Södertälje sluss
  5. Vi lägger löpande ut mängder av objekt på www.auktionet.se Vi kommer att sälja ut mängder av båtar och tillbehör samt mopeder motorcyklar husbilar och husvagnar och mycket mer. Inlämning pågår Vill du vara med att sälja din båt, husbil, husvagn eller något annat på Auktionet.se, Vi finns på 8 ställen i Sverige, och har ett 20 tal duktiga medarbetare. Har du varor som inte används? Auktionet.se ger dig möjlighet att hitta rätt köpare. Vi hjälper dig att snabbt, tryggt och kostnadseffektivt avyttra dina varor och partier. Det kan vara t.ex. ÖVERSKOTT, BEGAGNAT, DEMO OCH UTGÅENDE PRODUKTER. Tänk igenom vad du har på lager. Ge dig själv en kick och gör en god affär på auktionet.se! Vårt värderingsbolag Havak AB Vi samordnar värdering och försäljning vid partiförsäljning, konkurser, likvidationer och obeståndsärenden. Läs gärna mer på vår hemsida www.havak.se Vi värderar och säljer bland annat bilar, båtar och maskiner med övertygelsen om att allt har ett värde.En maskin som anses vara uttjänt av en kan komma till stor nytta för någon annan. Slå oss gärna en signal i fall Ni har frågor eller vill testa att lägga in auktionsobjekt. så hjälper vi dig, är det svårt att komma fram skicka gärna ett mail Önskar er en bra dag Suzanne Behr Auktion 1 AB Industrivägen 4 449 44 Nol Telefon: 031-55 55 55 Mobil: 0708-55 55 90 E-post: suzz@auktionet.se Organisationsnummer: 556846-9802 http://www.auktionet.se/
  6. Öppettider: 2016 Fredag 26/8 10:00 – 18:00 Lördag 27/8 10:00 – 18:00 Söndag 28/8 10:00 – 16:00 Premiärer Vi är otroligt stolta över att kunna presentera ett antal världs, Sverige och västkust premiärer på årets mässa: Båtar: Sargo 33 Epoca 27 Coupé Grandezza 28 OC Pursuit C238 Chris Craft Capri 25 Saga 370 HT Princess V39 Sun bed version Vento 500 Ocqueteau 600TT Ocqueteau 700 UMS Tuna 600 DC AL Tender Queen 23 Tillbehör: Audio Pipe Marine Permateek Helgens program på Marstrand Under årets upplaga av Båtmässan i Marstrand så har vi också nöjet att presentera en massa aktiviteter på Marstrandsön. Jaguar's The Art of Performance Tour" gästar oss. Passa på att hitta och provkör din drömbil. Alla restauranger håller öppet, det är REA i de flesta butikerna samt fästningen håller öppet med guidade turer. Samtidigt på ön så har vi också klass mästerskap i J70 som presentareas av Grundig. Se mer info på: http://www.batmassamarstrand.se/
  7. Varje år väljer över 20 båttillverkare att förlägga sina världs- eller Sverigepremiärer till Öppna Varv. På plats finns både svenska och internationella utställare. Se alla utställare under fliken “För besökare”. Öppna Varv besöks årligen av cirka 20 000 besökare – oavsett väder och vind. 2015 visades över 70 båtar samt produkter från ett 100-tal tillbehörsföretag. Öppna Varvs popularitet bygger bland annat på: ⋅ Fritt inträde för alla besökare – drömmen är fri! ⋅ Fri parkering för utställare och besökare ⋅ Låga kostnader och hög service för utställare ⋅ Professionellt arrangemang ⋅ Av båtbranschen – för båtbranschen! Öppna Varv arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Hallberg-Rassy Varvs AB, Yacht Center Orust och Orust Kommun. Nyheter på årets Öppna Varv på Orust: AMT 190 (Sverigenyhet) Bali 4,0 (Sverigenyhet) Benetau Oceanis 35.1 (Sverigenyhet) Benetau Oceanis 41.1 (Sverigenyhet) Capelli 21 WA (Sverigenyhet) Capelli 650 (Sverigenyhet) Capelli 700 (Sverigenyhet) Capelli Tempest 570 (Sverigenyhet) Najad 450CC (Sverigenyhet) CR 410 Performance (Världsnyhet) Deher 42 (Sverigenyhet) Dehler 34 (Världsnyhet) Delphia 46 (Sverigenyhet) Delphia Escape 1150V (Sverigenyhet) Fountaine Pajot Helia 44 (Sverigenyhet) Futura Catamaran (Sverigenyhet) Hallberg-Rassy 44* (Världsnyhet) Moody DS45 (Världsnyhet) RAND Boats Picnic Sport (Sverigenyhet) SeaScape 24 (Sverigenyhet) Sirius 35DS (Sverigenyhet) Italia Yachts 9,98 (Sverigenyhet) X-Yachts X4 (Sverigenyhet) * Ej ombordstigning, visas även i produktion. Totalt visas ca 130 båtar i Ellös och Henån varav ca 70 motorbåtar och 60 segelbåtar.
  8. Hittills i år har tio personer omkommit i fritidsbåtsolyckor i Sverige. Det är fler än på många år. Majoriteten av de som omkom var ensamma ombord, många saknade flytväst och har inte haft möjlighet att larma på hjälp. Fyra av de omkomna färdades i kanot. En möjlig bidragande orsak till det ökade antalet dödsfall är att vi har haft ovanligt varmt och vackert väder under våren samtidigt som det fortfarande har varit mycket kallt i vattnet. - Chanserna att överleva om man hamnar i vattnet påverkas mycket av vattentemperaturen. Det tar inte många minuter innan kroppen börjar domna i tiogradigt vatten, säger Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsansvarig på Sjöräddningssällskapet. För mer information om olycksstatistiken, se Transportstyrelsens pressrelease via länken nedan. Analyser från Sjösäkerhetsrådet och Svenska Livräddningssällskapet visar att sex av tio drunknade vid fritidsbåtolyckor med stor sannolikhet hade klarat sig om de hade haft flytväst. - Tyvärr ser vi att många struntar i västen – även de som är ute på sjön ensamma. Hamnar du i vattnet är flytvästen din främsta livräddare. Och har du dessutom möjlighet att larma efter hjälp så är chanserna till överlevnad mycket goda, säger Mikael Hinnerson. Fram till och med maj i år har minst sex personer kunnat räddas tack vara att de haft möjlighet att larma 112 efter det att de hamnat i vattnet, enligt Sjösäkerhetsrådet. - I några fall nådde räddningen fram i absolut sista stund, men det gick ändå bra till sist, säger Jonas Ekblad, Transportstyrelsens analytiker för fritidsbåtolyckor. Sjöräddningssällskapets främsta tips för en säker båtsommar: Använd alltid flytväst på sjön. Ha mobilen i ett vattentätt fodral om halsen, så kan du larma efter hjälp även om du skulle hamna i vattnet. Håll koll på vädret, till exempel via Sjöräddningssällskapets väder-app Kustväder. Sök hamn om vädret försämras. Meddela din färdplan till anhöriga på land och berätta när du beräknar vara tillbaka, så att de kan larma om du inte dyker upp som planerat. Undvik alkohol på sjön. Håll koll på var du är, och larma direkt om du hamnar i svårigheter. Fakta Sjösäkerhetsrådet: Sjöräddningssällskapet är en av representanterna i Sjösäkerhetsrådet, ett samarbetsorgan som lyder under Transportstyrelsen med syfte att öka sjösäkerheten i Sverige. I rådet finns representanter från Transportstyrelsen, Rikspolisstyrelsen, Sjöpolisen Göteborg/Stockholm, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Försvarsmakten, Kustbevakningen, Båtbranschens Riksförbund, Sjöräddningssällskapet, Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben, Svenska Seglarförbundet, försäkringsbolagen, Riksföreningen Gästhamnar Sverige, Svenska Livräddningssällskapet, Kanotförbundet, sportdykare och Sportfiskarna. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet. http://www.mynewsdesk.com/se/transportstyrelsen/pressreleases/fler-omkom-i-kanotolyckor-under-vaaren-1441371
  9. - Den här kampanjen tillhör våra frivilliga. Vi vill hylla dem som gör vår organisation möjlig – och som aldrig tvekar när det gäller att rädda liv, säger Jessica Nauckhoff på Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningssällskapet har 2 100 frivilliga sjöräddare på 69 räddningsstationer runt hela Sveriges kust och vid de största sjöarna. Till vardags har de vanliga jobb – som ingenjörer, lärare, butikspersonal och sjuksköterskor. När larmet går lämnar de kaj inom femton minuter, dygnet runt, året om. Men inte nog med det, för att vara väl förberedda när larmet går ägnar de också en stor del av sin fritid åt att öva och utbilda sig, och det är det den här kampanjen vill belysa - Beräkningar visar att om sjöräddarna vore anställda och fick lön under den tid de håller jouren, så skulle det ha kostat ungefär 2,1 miljarder kronor om året, säger Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet. Men frivilligheten är ett skört kapital. Sjöräddningssällskapet behöver rekrytera fler sjöräddare för att kunna upprätthålla verksamheten i framtiden. Den utmaningen delar många frivilligorganisationer över hela landet.Därför vill Sjöräddningssällskapet under hashtaggen #viärfrivilliga lyfta fram inte bara de egna frivilliga sjöräddarna, utan alla som engagerar sig ideellt i Sverige. - Utan ideellt arbete stannar Sverige. Vi på Sjöräddningssällskapet är en del av ett större sammanhang. Idrottsföreningar, båtklubbar, scoutkårer och hjälporganisationer, alla är de beroende av volontärer. Vi vill verkligen lyfta det ideella engagemanget, det är en ovärderlig samhällsresurs, säger Jessica Nauckhoff. Filmen och kampanjbilderna är gjorda under övningstillfällen utanför Käringön i Bohuslän. Kampanjen har producerats av fotografen Nigel Millard, som själv är frivillig sjöräddare i den engelska systerorganisationen RNLI, tillsammans med reklambyrå Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget Chimney Pot. Varmt tack till dem och till alla frivilliga sjöräddare som ställde upp under produktionen. Se filmen här: FAKTA: DET FRIVILLIGA KAPITALET Donatorer, givare och medlemmar ger av sitt kapital. De frivilliga sjöräddarna ger av sin tid, kraft och energi. Tillsammans skapar det unika möjligheter för svensk sjöräddning. 24 428: Så många timmar vidareutbildade sig de frivilliga sjöräddarna under 2015. 2 265: så många gånger övade de frivilliga sjöräddarna med sina egna enheter under 2015. Övningar kan vara allt från manövrering av båtar till navigationsövningar och stora samövningar med andra aktörer 1505: Så många timmar var de frivilliga sjöräddarna ute på sjöräddningsuppdrag under 2015. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.
  10. Sedan tre år har fokus skiftat från tillverkning av motorbåtar till båtförmedling och kundservice, med en försäljning under 2015 på närmare 100 Mkr. Det nya samarbetet med Princess Yachts markerar nästa steg i bolagsutvecklingen med försäljning av nya Princess jämte den nuvarande båtförmedlingen. Att erbjuda god kundservice har alltid varit viktigt och säkerställs genom ett nära samarbete med Volvo Penta Marincenter Ringens Varv i Marstrand och Boatmanager Drevia i Lysekil. Där rekonditioneras båtarna till salu till högsta standard för att sedan visas inomhus vid utställningsbryggor. Motsvarande omsorg kommer att läggas på försäljningen av nya Princess, vilket speglar Princess Yachts exceptionella känsla för detaljer och design, innovation och hantverk. – Vi är stolta över att bli en del av Princess Yachts nätverk och ser fram emot att kunna erbjuda nya båtar med hög kvalitet. Naturligtvis kommer vi att fortsätta med båtförmedling och ta hand om alla Nord West-ägare, säger Benny Martinsson. Princess Yachts West Sweden AB önskar alla nuvarande och nya kunder välkomna till Vindön, Lysekil eller Marstrand. Ytterligare information För mer information besök princess-yachts.se eller kontakta Benny Martinsson +46 (0)70 644 21 10 benny@princess-yachts.se Jessica Martinsson +46 (0)70 668 77 13 jessica@princess-yachts.se Princess Yachts Princess Yachts är ett av marinbranschens mest respekterade varumärken. Varvet i Plymouth i sydvästra England, med över 2000 anställda, har tillverkat motorbåtar sedan 1965. Det breda modellprogrammet utvecklas ständigt och sträcker sig från 39 till 131 fot, d.v.s. 13 till 40 meter. Princess Yachts International förvärvades 2008 av L Capital 2 FCPR, en investeringsgrupp ägd av LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) och Groupe Arnault. För mer information om Princess Yachts International Gemma McAloon, Account Director W Communications, Tel: +44 (0) 7841 870 855 E: princess@wcommunications.co.uk Claire Ashton, Communications Manager Princess Yachts International plc, Tel: +44 (0) 1752 203888 E: claire.ashton@princessyachts.com
  11. Det hela började för åtta år sedan i Makedonien. Båtracingföraren Peter Bjersten hade länge irriterat sig på att vanliga skrov ödslar energi genom att skicka spray ut åt sidorna. Energin ska i stället riktas nedåt och bakåt. Det skulle ge bättre effekt på många sätt, tyckte Peter. Tillsammans med sin svåger byggde Peter fyra 24-fots båtar som testades. Resultatet visade en betydande minskad bränsleförbrukning. Och när båtarna hade körts några timmar, förstod männen bakom Petestep att de hade något stort på gång. Båtarna blev förutom bränslesnålare, även snabbare, tystare och gav en bekvämare gång i sjön. Lösningen på Peters irritation fanns. I dag är den lösningen patenterad och heter Petestep. – Under de senaste fyra åren har vi utvecklat Peters skrovform i ett fullskaligt forskningsprojekt där vi utöver skrovtekniken också utvecklat världsledande simulerings- och designverktyg. Petesteps deflektorer gör att den friktionsskapande våta ytan reduceras samtidigt som den ger en ökad lyft- och framåtriktad kraft. De som provat kan intyga om en förfinad känsla i båtarna genom mjukare och tystare gång, säger Håkan Lindström, VD på Petestep AB. Idag är fyra pilotprojekt igång och under 2016 ska man lansera tekniken till båtindustrin. Visionen är att planande båtar av alla kända märken ska ta del av tekniken för att erbjuda sina kunder bättre gångegenskaper än dagens skrov ger. – Lösningen är egentligen ganska enkel. Den nya skrovformen riktar vattensprayen neråt och bakåt. Det skapar en extra lyftkraft och minskar den våta ytan. Det ger i sin tur minskad bränsleförbrukning samt en lugnare och behagligare båtkänsla i sjön. Enkelt!, säger Håkan. Yamarin först ut! Se den första serieproducerade båten i världen med Petestep®, Yamarin 81DC Läs mer på: www.petestep.com Text: Mats Hagman
  12. EO är en ny elektrisk utombordare från Minn Kota, den är designad för kontinuerlig körning med lång livslängd. Minn Kota är världsledande på elektriska trollingmotorer för fiske, motorerna används även ofta som huvudmotor på ekor och gummibåtar. Syftet med den nya motorserien EO är att säkerställa funktion över tid med högre belastning. En trollingmotor körs normalt på lägre varvtal och är mycket populärt vid fiske, men med en huvudmotor är det oftast full gas som gäller. Det ställer högre krav på motorn vilket har gjort att EO motorn har fått en ny design som utan problem kan köras många timmar i sträck. EO finns i storlekarna 1/2 Hk (12V) och 1 Hk (24V) med rigglängd på 91 cm och de har steglös varvtalsreglering med Digital Maximizer för längre driftstid. Rorkulten kan lyftas 45° så att föraren kan välja att sitta eller stå upp. Den kan också dras ut 15 cm och har ett nytt ergonomiskt grepp som ger bästa tänkbara komfort och kontroll. Det finns även ett transportläge med rorkulten lodrätt rakt ner längs med riggröret. Ett mycket robust riggfäste i metall med snabbjustering av rigghöjd gör djupjusteringen mycket enkel. Möjlighet finns även att justera friktionen på styrningen sa att den kan låsa motorn i ett läge eller justera trögheten i styrningen. En batteriindikator finns monterad på toppen av motorn för enkel avläsning genom en knapptryckning. Ca.Pris Minn Kota EO 1/2 Hk 13 495,- inkl.moms Ca.Pris Minn Kota EO 1 Hk 14 895,- inkl.moms Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 80 miljoner med sexton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som Seastar Solutions (tidigare Teleflex Marine), Lewmar, Jabsco, Rule, Lectrotab, TBS electronics, CombiLock, RAM mounts, Humminbird, MinnKota, Cannon, Fusion, Navicom, och Shakespeare. För ytterligare information kontakta: Mats Comstedt e-mail: mats@comstedt.se +46 31 775 65 21 +46 708 42 03 90 Jan Comstedt AB Box 12022 SE-402 41 Göteborg +46 31 775 65 30 +46 31 24 53 17 www.comstedt.se
  13. Ulterra motorn presenterades 2015 och är en unik motor. Det är marknadens mest avancerade motor med revolutionerande funktioner, motorn fälls automatiskt upp och ner genom knapptryck på fjärrkontrollen. Det är en funktion som underlättar mycket, framförallt för fiskeguider som har kunder ombord. De behöver inte röra sin motor längre. Justering av hur djupt motorn går sköts även det enkelt med fjärrkontrollen en stor fördel när man tar sig in på grunda vatten. De populära i-Pilot funktionerna är standard på alla Ulterra modeller och ger bl.a. möjligheten till GPS baserad elektroniskankring med SpotLock. i-Pilot har även funktioner som autopilot, farthållare, inspelning av rutter, fjärrstyrning av styrning och fart. Nu 2016 presenteras Ulterra i Riptide utförande som är Minn Kotas saltvattenversion. Bättre korrosionsskydd gör de lämpliga för användning på havsfiskebåtar. Motorerna finns i storlekarna 80 (24V) och 112 (36V), de finns även i två olika rigglängder 60” och 72”. Minn Kotas 112 motorer är marknadens starkaste med 51kg dragkraft vilket gör dem lämpliga för båtar upp till 8,5m. Ca.Pris från 37 995,- inkl.moms Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 80 miljoner med sexton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som Seastar Solutions (tidigare Teleflex Marine), Lewmar, Jabsco, Rule, Lectrotab, TBS electronics, CombiLock, RAM mounts, Humminbird, MinnKota, Cannon, Fusion, Navicom, och Shakespeare. För ytterligare information kontakta: Mats Comstedt e-mail: mats@comstedt.se +46 31 775 65 21 +46 708 42 03 90 Jan Comstedt AB Box 12022 SE-402 41 Göteborg +46 31 775 65 30 +46 31 24 53 17 www.comstedt.se
  14. – Om de inte hittat mig hade jag inte levt i dag, säger Lars Malmquist, mannen de räddade. Det var i sista sekunden. – Efter så lång tid borde han ha varit stendöd, konstaterar Gunnar Gustafsson, en av de sjöräddare som räddade Lars Malmquist ur Kalmarsund den där blåsiga dagen i maj förra året. När de hittade honom hade han legat nästan tre timmar i det elvagradiga vattnet, den sista timmen simmande och hängande vid en åra. Men Lars Malmquist klarade sig mirakulöst. Han är en erfaren seglare, men den här dagen, när han var ute och provseglade en optimistjolle han reparerat, var vinden för stark, båten slog runt och han hamnade i vattnet. Lars hade flytväst och vattentät telefon och lyckades ringa några vänner och tala in på mobilsvaret. Men sedan slutade skärmen att reagera på hans kalla och blöta fingrar. – Jag stoppade telefonen i mössan och hörde hur den gick i gång av sig själv och spelade Spotify, men inget kunde jag göra, berättar Lars Malmquist. Därför tog det ett tag innan hans vänner började leta efter honom. När de hittade hans båt hade Lars drivit ifrån den. Då ringde de 112 och RS Bergkvara fick larmet. – Vi gick ut direkt och kunde snabbt räkna ut ungefär var vi skulle leta. Men ändå var det svårt att se honom, det blänkte mycket i solen, det blåste ordentligt och dessutom var hans flytväst blå, och då är det nästan omöjligt att se någon, berättar Gunnar Gustafsson. Med sig i tankarna hade de också ett liknande larm som de åkt ut på ett och ett halvt år tidigare, på ungefär samma ställe. Då lyckades de inte rädda två personer i tid. Men denna gång gick det väl, och Lars Malmquist, kraftigt nedkyld och med köldkramper, kunde transporteras in till land där helikoptertransport till sjukhus väntade. För sjöräddaren Stefan Ohlsson blev uppdraget dessutom speciellt. När de kom fram till Lars insåg han att personen i vattnet ju var en god vän. – Det blev lite av en chock, medger han. De tre sjöräddarna från Bergkvara tog emot priset på båtmässan Allt för Sjön med stor stolthet. – Men vi är ju inte sjöräddare för att få priser utan för att rädda liv. Och det gjorde vi den här gången, och det är det bästa med alltihop, säger Filip Harryson. Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Önskas intervjuer med de frivilliga sjöräddarna, kontakta Emma Forseth, 031-7614001 eller 0708-726671. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som räddar liv till sjöss, helt utan statligt stöd. Vi är 2 100 frivilliga sjöräddare längs den svenska kusten och i de största insjöarna, beredda att rycka ut i alla väder, under årets alla dagar. Vi arbetar även med att förebygga olyckor till sjöss samt att sprida information och kunskap om sjösäkerhet.
  15. - Som arrangör av mässan gläds vi givetvis över att våra utställare gör affärer och att det kom fler besökare till årets mässa, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan. - Det som dock gläder mig mer än allt annat är att vi, i en tid när vi varje vecka möts av nyheter om att vi vistas inomhus för mycket, lockade flera barn än på många år till Båtmässan. Kan vi som arrangerar Båtmässan vara en del i att vi alla tillbringar mer tid utomhus och helst då ägnar oss åt vattenaktiviteter, så har vi tagit steg i att uppfylla visionen vi har för Båtmässan, avslutar Bengt. Peter Bergström, försäljningschef på Nimbus: "Vi på Nimbus har inte gjort så många avslut på någon Båtmässa sedan 2008. Det känns som kärleken till båtliv är på uppgång igen." Ove Emanuelsson, försäljningsansvarig på Honda i västra Sverige "Micore har som mest sålt 34 båtar på någon Båtmässa, i år såldes 44 båtar med Hondamotorer. Speciellt roligt är att tio av dessa båtar såldes på mässans sista dag." Håkan Gedenberg på Hjertmans "Efter 10 dagar i Svenska Mässans lokaler vid Korsvägen flyttar vi hem till vår butik i Sisjön. Sällan har vi gjort detta på så gott humör som i år. Vi har haft försäljning i vår monter som vi inte sett på många år. Efter de här dagarna ser vi mycket positivt på kommande säsong." Kalla fakta Båtmässan 2016: Antal utställare 2016: 308 st (2015: 297 st) Antal flytetyg 2016: Ca 475 st (2015: ca 405 st) Antal besökare 2016: 64 338 personer preliminärt (2015: 59 922 personer) Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för båtmänniskor. På Båtmässan träffar du ca 300 utställare som står till din tjänst. Få hjälp med ditt nästa båtköp, få tips om underhåll och service samt ta del av mängder av prylar som gör ditt båtliv bättre. Utställarna finns på plats för att svara på dina frågor! > LÄS MER OM BÅTMÄSSAN För fler frågor gällande denna mässa, kontakta: Bengt Wallin, affärsansvarig Båtmässan +46 (0)31-708 80 91, bengt.wallin@svenskamassan.se Jacob Ryder, säljare Båtmässan +46 (0)31-708 80 29, jacob.ryder@svenskamassan.se
×
×
  • Skapa nytt...