Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Absolutfalk

Problem med 12volts uttag

Rekommendera Poster

 

Har två stycken 12v uttag i båten och jag har spänning i båda, men ingen ström. Har 12volt, men så fort jag sticker in cigg kontakten så är det helt dött. Har funderat på om det kan ha något med urtagen att göra, men tycker att det verkar lite skumt att båda skall lägga av samtidigt.

Så kortfattat: 12v uttag utan tex en sökarlampa i = 12volt - Med en sökarlampa i kontakten = ingen volt

 

Någon som har några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var mäter du med ciggkontakten i alltså när du inte har någon spännning?

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan verka konstigt men jag har haft precis samma problem med ett uttag se bild. Ett av dom vanligaste och aom finns i både runt och fyrkantigt utförande.

Hade ström när jag mätte med multimeter i uttaget men inget fungerade när jag stoppade in lampor eller laddare.

Problemet var att uttaget var sprucket i bakkant helt runt om vilket fick till följd att när man sköt in en kontakt så trycktes bakdelen på uttaget inåt och kontaktpinnen i mitten nådde inte fram för att få kontakt. Det syntes knappt att uttaget var sprucket längst bak när man snabbt tittade på det men tydligt när man tryckte in en kontakt.

Per

post-20490-1394235523,1624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter i mina amatör-öron som om du antingen har kortis i urtaget eller i ciggkontakterna.

Alternativt är batteriet kass och förmår inte leverera någon ström.

Du skriver att det är 12 volt i viloläge. Ett fulladdat batteri ska hålla över 12,5 volt i viloläge. Har du koll på batteriets status?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt påstående låter osannolikt eftersom man får förutsätta att att uttaget är avsäkrat och om det är kortis så bör ju säkringen lösa ut. I och för sig så lär det inte då levereras någon spänning/ström men det verkar ju som frågeställaren har 12 V utan något i och inget när han har något i sitt uttag. Men vem vet kanske har han löst en säkring.

Jag vet inte vad han försöker driva men även om han bara har 12V så brukar lampor faktiskt lysa vid denna spänning. Vi får väl anta att han inte försöker köra startmotorn eller något annat via cigguttaget för då kan det naturligtvis bli lite trögt med amperen.

Men det är nog varken kortis eller kass batteri vi talar om i detta fallet.

Tror jag iallafall.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade i princip samma symptom när ett batteri var kass så helt osannolikt är inte det. Men funkar andra grejer att driva på det batteriet så är det förmodligen något annat.

Har även råkat ut för krypström (dvs en slags kortis) i uttag och apparater som gett liknande resultat utan att någon säkring löst ut vilket jag tror hade att göra med den vid det tillfället.

 

Edit:

Jag kanske är helt ute och cyklar och jag ger mig inte ut för att kunna svara på denna fråga och jag redovisar enbart lite av min erfarenhet. Andra kan naturligtvis detta betydligt bättre.Oskyldig 



Senast ändrad av ChristerN | 22 juni 2008 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som klassisk oxidering på säkringen/säkringshållaren eller andra kontaktytor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker det låter som att det antingen är dålig kontakt eller tillåmed för tunn kabel till cigguttagen,  att kablarna näst intill ärgat av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta uttag av denna typ blir förstörda förr eller senare av någon kraftig strömförbrukare. Har man tur går säkringen men då ersätter man den med en kraftigare och får ut ström tillapparaten men så kraftig värme i kontaktens botten att plasten smälter.

 

Kolla kontaktens botten om den sitter kvar eller har åkt in. Ärgade kontaktytor som Gunnar nämnt är en felkälla som är rimlig. Voltmetern drar nästan ingen ström så spänningen kan räcka för den men inte för t.ex en lampa som drar kanske 1000 ggr så mycket som en svagaste glödlampa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter som oxid. För tunna kablar tror jag inte på, antar det har fungerat tidigare. Verkar ju inte heller så troligt att båda uttagen skulle gå sönder samtidigt.

Tycker det låter som oxid, vid säkringen eller innan första uttaget nånstans. Kolla kabelskor och anslutningar (rätt vanligt att det bara hänger någon ensam grönärgad tråd kvar i dem)!

Sen skulle det ju även kunna vara batteriet som någon nämnde. Har du bara testat med en sökarlampa, inget lite mindre strömkrävande? Dock dippar ju spänningen knappast till 0 utan snarare några volt om batteriet vore fallet.
Vad får du om du mäter direkt på batteriet med och utan strömförbrukare i 12-uttaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du på stiften på utaget när du har kontakten i? eller konstaterar du bara att lampan inte lyser?

Om du har ström på stiften så kan du ju prova vrida kontakten sakta, för vissa kontakter funkar bara när de sitter i ett visst läge. titta noga så ser du.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med för tunna kablar menar jag alltså inte att de är för klent tilltagna, utan att de har ärgat av näst intill vid någon anslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett klockrent fall av dålig kontakt (oxid är mest troligt orsaken). Den lilla strömmen som kommer fram räcker för att mätaren ska visa 12V, men den orkar inte driva något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att 12V uttagen är anslutna via säkringar, kanske de går på samma säkring. Gå bakåt till säkringen och mät där. testa med en 12v lampa direkt på säkringen. Lyser lampan så har du felet mellan säkringen och uttagen. Lyser inte lampan så har du felet i batteriet eller mellan batteriet och säkringen. lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag skulle föreslå att du börjar med att mäta vid batteriet och se om spänningen sjunker där när du ansluter en belastning till uttaget, om inte flyttar du dig vidare till säkringspanelen och mäter på båda sidor om säkringen.

Är allt normalt där ska du nog byta uttaget.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack för alla svar. För att lösa oxideringen då... Är det 5-56 i alla uttag som gäller då eller? Skall ner o testa på en gång. Har två batterier och det är likadant på båda. Köpte ett nytt uttag för att vara på den säkra sidan, men det gav inget resultat. Håller er uppdaterade på resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att dra en extra jord från något som du vet fungerar  du har ett typiskt jord fel spännig när men mäter men ingen kräm att driva något!

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det vara så enkelt som att kontakterna är polvända? funkar så länge du stoppar enkla användare i som glödlampor och liknande, heldött om du stoppar en sökarlampa med elektronik i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...