Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
nirilli

Bavaria tappar kölen.

Rekommendera Poster

Det tycks behövas en ny Bavaria tråd.

Tidningen Båtliv skriver om tappade kölar på Bavarior. Samtidigt som man utser Bavaria 31 till framtidens favorit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Än fast jag själv åker motorbåt så tycker jag att du vinklat tråden lite snett..

I tidningen så finns en artikel med en interjuv med Bavarias Nordenrepresentant.

Där framkommer att varvet känner till tre fall av tappade kölar,läser man lite till och inte bara säger opps så dåligt, så har alla tre fallen uppkommit pga våld mot stackars kölen.

Rejäla grundkörningar med andra ord.

Sen vet inte jag vad en segelbåt ska tåla och inte tåla och eftersom jag åker motorbåt så har jag ingt favorit segelbåtsmärke direkt.

Men hur vanligt är det att en segelbåt tappar kölen egentligen??

Här finns många seglare på forumet så nån har kanske varit med eller har nån smaskig historia om tappad köl att delge massan...

 

Ska man verkligen segla på grund \Laughing\

 

I övrigt så tycker jag att 31an verkar fin...

 

 

 

Tjoflöjt!!

 

Senast ändrad av guzzlon | 24 november 2007 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För länge sedan enades man om att en segelbåt ska tåla en grundstötning. Jag har själv gåt på en sten i 6 knop som gjorde att vi gick från 6 knop till noll på under sekunden. Båten höll men inte vi.

Bavaria säljaren verkar vilja vrida klockan 30 år tillbaka till en tid då inga garantier fanns vid grundstötningar.

Och möjligt är det så i Bavaria land att man ännu inte kommit dit. Och att det inte är så att man kan lita på att kölen är kvar efter en grundstötning. Är det så blir jag reält rädd.

En familjebåt som säljs som Bavarian till småbarns familjer med ovana seglare måste tåla ett fel av typen grund stötning. Sen att det blir andra skador på båten om man går på det får man tåla men kölen ska stanna på plats annars blir det en dödsfälla som välter med instägnda mäniskor som följd. Det finns inget våld man på havet kan utsätta en båt för som ska få kölen att lossna. Det skulle möjligen vara att man tappar båten från en kran vid sjösättning men det är ju inte på havet.

 

Senast ändrad av nirilli | 24 november 2007 | 14:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det skulle ju vara bra om det fanns något mått på hur mycket grundstötning en båt tål. Dem kanske skulle börja med krocktester precis som man har på bilar. Men det kanske redan finns vad vet jag. Någon som vet?

 

Senast ändrad av Crona | 24 november 2007 | 14:29

 

Senast ändrad av Crona | 24 november 2007 | 14:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en av bavariorna som omnäns i artickeln gick från sverige till danmark utan köl och utan att skepparen märker något säger kanske något annat än vad trådskaparen antyder.

Enligt försäkringsbolagen är det lika illa (bra) med alla båtar med liknande kölkonstruktion.

Vill man ha en båt som klarar en riktig grundstötning i 6knop får man nog satsa på en långkölad båt med stor kölvikt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått på i 6 knop åtskilliga gånger och det har aldrig synts ett spår av detta i plasten.
 
En båt som man inte kan gå på grund med kan inte vara gjord för att seglas.
 
Historien som berättas ovan, att den som tappat kölen inte märker det, låter osannolik. Det är nog mycket få segelbåtar som inte skulle slå runt i det läget, men vad vet jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

viserligen är Bavarior breda bussar men att dom inte välter om dom tappar kölen det är högst osanolikt. Riggens vikt gör nog att alla segelbåtar går runt om vikten där nere försvinner.

Någon gång tidigt 70 tal såg jag en Elvströmm halvtonnare som gick på och tappade kölen. Den la sig helt upp och ner. som tur var så var hela besätningen uppe och ingen blev instäng under däck. Varvet drog tillbaka alla byggda båtarna och förstärkte med kölbalkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bavariorna  är plana i botten och har relativt liten kölvikt (1/5) och håller sig därför uprätta även utan köl (som båten i artickeln) båten går givetvis inte att segla-

en båt med störe kölvikt skulle säkert få problem i samma stuation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tappad köl blir den nog rätt snart vattenfylld. Det blir många hål när kölbultarna och brickor dras genom botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


BMW har dålig kvalitet på på karosserna på sina bilar,jag har sett flera stycken köra

i diket och karosserna blir buckliga.Skall inte en bil för 400000kr hålla för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå någon enda poäng på den parallell du drar här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nirilli

 

Så behåll din Albin och skit i Bavaria då eller vad vill du??

 

Eller är du utomordentligt engagerad i båtsäkerhet och framför allt då i nya tyska båtar som enligt dig inte är säkra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Medelhavet seglas det typiskt hårdare och längre, men med färre grundstötningar än i skandinavien. Trots detta har Bavaria ett ganska konstant rykte om sig att ha svaga kölar/kölbultar. Min marina här i Turkiet har just nu ungefär 1200 båtar på land. 5 av dessa håller just nu på att byta/förstärka kölbultarna: alla dessa båtar är Bavaria. Det måste betyda något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt beslut om vad jag ska ha för båt är redan tagit. Men om vi inte lyfter fram dåliga produkter i ofentlig debat så landar vi i händerna på säljare av typen representanten i Båtliv som gennom att vrida och vända på allt får det att låta som det var kundens fel att produkten gick sönder.

Av säkerhets skäl är det vicktigt att debaten håls levande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Läste att någon gått på åtskiliga gånger i 6 knopp utan ett märke i plasten.

Undrar bara hur många blåmärken han fick varje gång? En liten navigationskurs vore nog inte fel för honom.

Hur många bavarior finns det ? Har alla tappat kölen? Nä skulle inte tro det.

 

OBS seglar ej Bavaria själv men skulle nog kunna tänka mig att köpa en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en känslig båt får bli extra vaksam på grund. Men seglar man år efter år så går man på grund för eller senare.
 
Visst är det en fördel att ha en båt som håller när det väl händer. Vi har gott om sten på västkusten. När vi gick till Nordön för att ta upp båten för att laga en läcka efter en grundstötning hörde vi en kille i båten som låg framför oss vid kranen prata med sin far per telefon: vi har smakat på den Bohusländska graniten.
 
De flesta båtar håller sig flytande efter en grundstötning men kanske väljer man en starkare konstruktion nästa gång man byter båt om det blir alltför dyrt att reparera. 
 
En stark kölkonstruktion borde innebära en lägre försäkringspremie.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, åtskilliga gånger i sex knop kanske är en viss överdrift, men fler än fyra är det iallafall, om man räknar med barndomen. Betydligt fler gånger dock i närmare fyra knop.
 
Jag själv har aldrig skadat mig nåt särskilt, förutom självkänslan då. Min Far störtade ner i ruffen och smällde huvet i matbordet en gång dock, eller kanske två när jag tänker efter. En annan gång tappade en vän en tallrik med köttfärssås ner i ruffen. Småsaker mest alltså.
 
Jag har alltså blivit uppfostrad med att värre saker kan hända när man seglar än att gå på grund. Naturligtvis handlar det om vad man har för båt också. Har man, som jag, en maxi 77 behöver man helt enkelt inte fega lika mycket. Jag är nog inte sämre på att navigera än nån annan, men det är lätt att det blir fel när man gärna prövar nya vägar och hellre chansar lite än att slå en extra gång på kryssen. Särskilt eftersom jag vet att båten klarar det.
 
Vansinne, kanske någon tycker, och visst, det kan man ju tycka. Men den dagen jag skaffar mig en större och finare båt (en bavaria kanske\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-innocent.gif\ border=\0\ alt=\Innocent\ title=\Innocent\ />) så har jag redan hittat de flesta grunden längs kusten, och man lär sig aldrig så bra som när det skiter sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer verkligen det... dvs att utan köl och med riggen kvar ha stabilitet nog att kunna ta sig fram på sjön?

Tyngdpunkten borde hamna så högt upp i båten så att minsta våg eller sidvind lägger båten på sidan. Finns det någon fysiker som kan bekräfta påståendet ovan?

 

Senast ändrad av arnold_s | 25 november 2007 | 23:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bred båt med motor och fyllda tankar och semesterlast kan nog hålla sig upprätt. Man kan ju tänka sig att båten börjar kränga. Ju mer den kränger desto längre mothållande hävarm får motor, batteri, tankar och last nere i durknivå.
 
Masten får inte vara för kraftig skulle jag tro.
 
Men hur kan man tappa kölen utan att båten sjunker som en sten? Låter som en Bavariaskröna att detta skulle ha hänt. Har kölbultarna gått av eller har de suttit för lite ingängade i kölen så att det släppt där? Kölen kan väl inte gärna gå av! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, det ska tydligen stämma - och det bekräftas av importören i artikeln i Båtliv. Men jag har också funderat på hur i h-e 8? 10? 12? st M10-bultar (M12?) kan skjuvas (alltså klippas) tvärt av mot en båtbotten i plast utan att läckage eller skador på botten uppstår om allt är rätt och riktigt från början. Om det är en kostruktionsmiss, gammal skada eller byggfel vet jag inte, men konstigt är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste samma artikel och har funderat likadant !!!! Det är minst M12 men jag tror tom att det är kraftigare än så. Hur kan dessa skjuvas av utan att plasten skadas och sen till råga på allt skall resten stanna kvar i hålen och täta så att det inte läcker in vatten. Suck !!!

Bernt Lindqvist, importören, verkar inte trovärdig !!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar helt åsikten om importörens trovärdighet. Varken när det gäler historiorna om hur det gått till när de tappade kölarna ramlat av eller i sina förlaringa om att dom utsats för yttre våld. En typisk säljare som i grunden inte har en aning om vad han säljer bilar båtar kök eller vad fan som helst. Fabriserande i sina öron trovärdiga historior som skydar hans rygg.

 

Senast ändrad av nirilli | 26 november 2007 | 13:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta, som kanske ger svar på vad som hänt? 

 

Det är ett billigare sätt att býgga på där man hängt upp en bulb i änden på två korta fenor. Ett annat sätt att beskriva lösningen är en traditionell köl med ett stort hål i mitten. Eventuellt kanske kölen inte sliter upp ett hål i botten på båten vid grundstötning eftersom bulben lossnar först, vilket är positivt.

 

Senast ändrad av thrh | 26 november 2007 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat saken rätt, så tappade båten i fråga inte hela kölen, men ändå.

Jag tycker däremot att Båtliv på nåt sätt favoriserar just Bavaria.

De avslutade repotaget med att jämföra med betydligt dyrare Orustbyggen.

Skillnaden kunde tolkas vara att Orust byggen har mer trädetaljer.

Det tycker jag personligen är kränkande mot dessa utsökta byggen från Orust.

Ja, jag har själv ett bygge från nämnda ö.

Men jag brukar vara ganska objektiv när jag kommenterar andra båtar.

Men det finns gränser för vad man kan jämföra med.

Båtliv får in en hel del pengar från Bavaria annonser så det är väl kanske inte konstigt att de stryks medhårs.

Därmed inte sagt att Bavaria är en skitbåt.

Jag gillar priset och den är rymlig invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men kölen gick inte sönder - den ska enligt uppgift ha skjuvats av vid kölbultarna som sagt. Rent av, klippta helt enkelt! Det är det som är skumt, det borde inte fungera utan att det blir skador på laminatet tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var barn brukade vi fylla tomma pilsnerflaskor med vatten. Sen när man slog lätt mot något hårt med ned nedre kanten så gick hela botten rakt av clean cut - och vattnet forsade ut, kul.... Flaskan i övrigt var hel. Kan det var så att en för hårt skruvad köl saknar elasticitet ??

Tidigare var begreppet svajköl vanligt på vissa båtar - har motsatsen i stället blivit knäcköl.

Bavaria är kända för att i motsats till vissa Beneteau är hårda i botten och kan stå på sin egen köl utan att den trycks in (tydligen inte självklart i dag), en förutsättning för upptagning i vissa båtklubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det såna kölkonstruktioner?
 
Det hade jag ingen aning om!
 
Det förklarar det hela. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som nämns i artickeln var om jag inte mins fel en B38 som gickpå en klippskreva mindre än metern under ytan, den 2ton tunga kölen kilades fast och vreds av.

Båtens deplacement är på över 7ton så det  blir en del lågt placerad vikt kvar.

Att kölbultarna klips av utan att något större läckage uppstår är nog bara ren tur.

den Bavaria match som tappade kölen i medelhavet lär ha slagit runt med en drunknad som följd.

Dessa båtar lär dock ha kontrolerats och modefierats efter olyckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...