Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Crona

Vad anser ni om Tyska Hanse?

Rekommendera Poster

Vi gärna ha lite info från er som känner till kvaliten och segleingegsenskaperna på dem nyare Hanse båtarna.

Tacksam för svar.

 

Senast ändrad av Crona | 12 oktober 2007 | 15:26

 

Senast ändrad av Crona | 12 oktober 2007 | 15:27

post-15276-1394235241,3316_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara bra intryck av de nyare modellerna, de båtar jag har varit på har framstått som välbyggda, med praktiska tankar bakom design och användarvänliga. Lite mer cruising än racing är min känsla. Har aldrig kunnat hårdtesta seglingsegenskaperna, men de senare åren har Judel & Vrolijk ritat båtarna (som också ritat åt bla Dehler och Najad, samt mer racingbetonade båtar i bla VOR och AC) vilket borgar för goda egenskaper. Eftersom jag själv har börjat tänka mer och mer på familjesegling så är Hanse helt klart ett alternativ för mig. De ädre modellerna är jag lite mer försiktig med.

 

/hoek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, själv har jag sneglat lite på 350:an. Ganska lagom i storlek. Får se om man kan komma iväg på någon mässa till våren. Hinner inte upp till Stockholm nu i November.

 

Senast ändrad av Crona | 13 oktober 2007 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av de som köper Hanse är nog folk som tittat på Bavaria, men fått tillbaka förståndet innan de slagit till. Man får mycket för de extra slantarna man lägger till enligt min mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nok et forsøk på usakelig Bavariahets,og jeg er overrasket over at man aldrig blir lei/trøtt av det.

Så til et svar til Crona,dersom det er av innteresse:jeg har  2 bekjente som har Hanse,og de er meget godt fornøyd!!De har ikke vært riktig så fornøyd med oppfølgingen/servicen på de norske forhandlerne,men det kan jo så absolutt være veldig bra i Sverige.Men båtene vet jeg de er veldig godt fornøyd med.Selv tittet jeg nøye på Hanse,og var nære på,men innredningene/interiøret fallt ikke i min smak.De var for minimalistiske,men det er jo kun en smaksak.

mvh

slaraffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på 320 och 350 på mässan i stockholm i augusti. Jag tycker de verkar fina men de saknade rutramar invändigt, de hade inte kommit, inte mycket att säga om det däremot såg håltagningarna för rutorna extremt oexakta ut, såg ut som nån hade kört sticksåg på måfå. Durkarna hade dålig passning och den välvda luckan på fördäck var dåligt böjd, den hade blivit deformerad. De sa att de var en förserie så de färdiga båtarna kanske ser bättre ut. Jag är rätt skeptisk till den allt vanligare rufftaksskotningen men det gick att få en skotskena i sittbrunnen för 10 tkr extra.

post-24656-1394235242,98_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart att Judel & Vrolijk är duktiga på att rita båtar, kanske bland de bästa vi har idag. Vilket i sin tur innebär att en Hansebåt seglar hyggligt.

Men en sak är viktig; man får inte sätta ett likhetstecken mellan konstruktör och tillverkare. Bara för att konstruktören är flink med pennan är det inget som säger att byggkvalitén är toppen. Det finns flera svenska konstuktioner som lider av detta fenomen (ex Albinbåtarna, Diva). Jag har aldrig seglat någon Hanse med det jag sett av båtarna på de båtmässor jag besökt gör att jag helst väljer bort den. Jag tror inte den håller ihop i längden. Inredningen ser racklig ut och känns inte förtroendeingivande.

Många gnäller på Bavarias byggkvalité men tusan vet om inte den är snäppet bättre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelegenskaperna kan jag inte uttala mig om men när jag gick runt och tittade på Allt för sjön i vintras och såg hur skarven mellan skrov och däck var gjord blev jag ytterst tveksam. I ena sidan av akterspegeln var skillnaden 1,5-2 cm och på andra < 1cm. Skarven var fylld med Sikaflex men det såg inte ut som ett precisionsarbete direkt.

 

Limma och skruva och om det blir lite snett och vingt så kladdar vi i Sikaflex, så blir det bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tycker Hanse ska jämföras med liknande båtar typ Bavaria. de är lite dyrare än bavaria men som någon skriver här tidigare så får man mycket för det extra pengarna. T.e.x. snygg design, bättre seglingsegenskaper samt snyggare båt. Kvaliten är bättre än bavaria men inte bättre(alltså än andra dyrare båtar) . Man får vad man betalar för även här.

 

MVH

 

Calle

 

Senast ändrad av Carlf | 15 oktober 2007 | 17:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

......en gammal seglare sa till mej i somras när vi stod och tittade på en Hanse, att det va en bra badbåt, vet inte vad han menade...han hade själv en Vagabond..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha dem större modellerna har ju en utfällbar badbrygga i aktern! Så jag kan tänka mig att det kan vara det han menade. \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är ganska fantastiskt hur vår syn på Tysktillverkade saker har förändras. Då jag växte upp stod tyskland för högsta kvallite (Mercedes BMW Audi) billar som ansågs bättre än de flesta andra men dyrare. Nummer står Tyskland för något helt annan skräpmat från Lidl och Alldi. Lågprisbåtar från Bavaria och Hanse. Det tycks vara så att Tyskland är inne i en period när kvantite går före kvalite. Hellre mycket och billigt än lite med god kvallite. För mig är det ok utom på sjön där jag är alldeles för rädd om livhanken för att våga använda lågkvallite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Inlägget är inte det minsta trovärdigt och talar mot sig själv-Du seglar en Albin Cumulus,

en massproducerad 80 talare som knappast har utmärkt sig som kvalitetsbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du visst är Cumulusen från 70 talet. Men om man köper en båt från 70 talet för en i nybåtssammanhang billig peng. Och sedan offrar ett antal tusenlappar för att göra båten färdig. Ja då blir det ändå billigare än att köpa nytt om än från Tyskland. Min båt är inköppt för 150 000 och förbättrad för ungefär lika mycket. Och jag anser att den numer seglar bätre och är säkrare än många båtar som kostar 2-3 gånger så mycket. Men visst Albin marin gjorde inte den bästa kvaliten men det man gjorde avkall var inte seglings egenskaperna utan andra bitar som märks mer i hamn än på havet.

 

Det finns en avgörande skilnad på då och nu. Då lät man konsruktören rita en båt som seglade bra i denna konstruktion klämde man in en inredning .

 

Nu däremot verkar det som om man först ritar en inredning och sen bygger en båt runt denna.

 

Skilnaden är att då kunde man lita på att båten seglade bra och klarade alla väder.

 

Nu verkar det som att livet i hamn går före både säkerhet och seglingsegenskaper.

 

Som exempel Hanse köpte formarna till en Håkan Södergren båt (finngulf 33) i Hanse versiononen heter den Hanse 331. En bra seglare. Den tillverkades en kort period och ersattes sedan med nån hög och bred båt med betydligt bättre boyta och seglingsegenskaper som den sommarstuga det var.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliten verkar helt okay på en Hanse. Om du jämför en Hanse 540e som du får för ca 3 milj. Skall du köpa en svensk båt som HR 54 så kostar den ca. 9 milj. Lite saftigt pris. Men det mesta är dyrt som är tillverkat i sverige. Kvaliten kan ju inte vara så mycket bättre. Sen tror jag att en Hanse seglar bättre än en HR.

 

Senast ändrad av Crona | 12 november 2007 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst en HR eller Najad är betydligt dyrare. Men det är ju vanskligt att jämföra med just dessa båtar dom är ju lyx båtar. Det blir lite som att jämföra En Rolls med en BMW i det samanhanget blir BMW en dållig lågpris bil. Det är betydligt smartare att jämföra med båtar av samma typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst en HR eller Najad är betydligt dyrare. Men det är ju vanskligt att jämföra med just dessa båtar dom är ju lyx båtar. Det blir lite som att jämföra En Rolls med en BMW i det samanhanget blir BMW en dållig lågpris bil. Det är betydligt smartare att jämföra med båtar av samma typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hyrde en Hanse 31 footare förra sommaren. Trevlig båt. Seglade hyfsat med bra inredning. Skulle definitivt kunna tänka mej att äga en sådan. När jag bodde i Californien hade jag en Catalina 380 och om jag skulle bytt var Hanse en båt jag funderade på.

 

Det här med kvalitet tycket jag är överskattat. För 20 år sedan fanns det båtar med tvivelaktig kvalitet men idag tycker jag att de flesta håller godkänd kvalitet. Det är mer en fråga om tycke och smak när man väljer båt och värde för pengarna är för många (mej) viktigare.

 

Om man drar parallellen med bilar kunde man för 20 år sedan argumentera att köpa en Mercedes. Bästa kvalitet och därmed god total ekonomi. Idag köper man en Merca för image och status. Nu är t.ex. en Fransk bil helt OK kvalitetsmässigt, otänkbart för 20 år sedan.

 

Jag tror att de nordiska kvalitets märkena för rikta in sig på samma sak i framtiden. Sälja på image och status eftersom alla båtar har godkänd kvalitet och större volum (alt tillverkning i lågkostads länder) ger lägre kostnader och pris.

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Där håller jag med! Att segla och äga en svenskbyggd båt som HR eller Najad kostar ju skjortan. Hanse, Bavaria & Dehler m.fl tillverkas i större volymer och man pressar priserna på det sättet. Köper man t.ex en ny volvo i USA så kan man få den 100 000 kr billigare än att köpa samma bil i Sverige. Det säger en hel del om kostnader och båtar som byggs och säljs i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crona, har du tittat på Dehler? Jag hittar ingen prisuppgift på dessa båtar på nätet. Är de mycket dyrare än Hanse? Dehler vad jag förstår seglar bättre än Hanse.
 
Är det någon som vet något om Arcona båtarna? Har två 355:or i klubben. Otroligt vackra båtar. Seglar bra gör dom också. 
 
Personligen skulle jag också kika lite extra på Hanse om det var aktuellt att köpa ny båt. Argumentet för min det är den självslående focken och den något annorlunda inredningslösningen som någon skrev.
Det är guld att inte behöva kämpa i skotbänkarna så fort man skall kryssa. Då kan man kryssa i trånga passager utan problem också. 
 
/R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dehler är ju lite dyrare än Hanse. En Dehler 36 SQ ligger tydligen runt 1,7 milj. Och en Hanse 370 runt 1,3 Milj. Har inte hunnit segla någon av dem men jag skulle gärna vilja provsegla dessa till våren. Hanse 350 runt 1 milj. Men Dehler är väl lite mer lik X-yachts i fråga om design och segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtnytt sköt upp sitt test av Hanse 350 för att båten hade så många barnsjukdomar att de inte tyckte det var lönt att testa båten... \Frown\

Annars verkar de segla bra men designen är inte i min smak.

 

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja all denna djungel. Vad skall man igentligen köpa. Får ut och provsegla både Dehler och Hanse till våren. Men skall man jobba sig till en ny båt så lutar det åt någon av dessa. Hade man däremot vunnit lite pengar så hade man ju gärna sattsat på en Sweden Yacht, HR eller Najad :-)

 

Senast ändrad av Crona | 20 november 2007 | 12:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte provsegla Delphia också?

 

/j (jävig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått intrycket att Dehler absolut inte är en båt som ska jämföras med de sk lågprisbåtarna. Dehler har för mig alltid varit = hög kvalité och mycket pengar. Därmed inte sagt att dom är dyra, eftersom man förmodligen får vad man betalar för. Men de flesta fabrikat utvecklas ju om dom överlever. När jag växte upp var Audi de sämsta man kunde köpa, de rostade lika fort som en Fiat. Idag finns bägge kvar, ingen rostar, men Audi har blivit statusbil och håller en förmodat väldigt hög kvalité.
En biltidning gjorde ett kul test för många år sedan, de kollade kr/kg för olika bilar, det kanske kunde vara skoj att göra det på båtar:-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Problemet är ju bara att styrkan visar sig först efter ett antal år. Kr/kg var mest en kul grej. Starka och lätta båtar tillhör ju inte (ännu) den kategori som jag trortrådskaparen sökte, då dessa inte tillhör de sk lågprisbåtarna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...