Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Crona

Vad anser ni om Tyska Hanse?

Rekommendera Poster

Helt rätt. Jag var i valet i vintras men valde en äldre båt istället för en ny lågprisbåt. Rätt val för mig. Men smaken är ju olika. Annars skulle inte Bavaria mfl sälja så bra. Men för att välja båt måste man fundera vilka egenskaper som passar just mig.

Om jag inte seglar så mycket och absolut inte kryssar så passar kanske en Bavaria, eller någon av de franska cruiserbåtarna.

Gillar man segling så bör man kanske överväga X-yacht, Dehler, First, Grand Soileil som begagnad om pängen begränsar.

Nu kommer vissa Bavaria ägare att hoppa på mig (verkar vara ett känsligt släkte) men det går faktiskt inte att jämföra segelegenskaper mellan dessa grupper av båtar vilket ju är meningen när man designar båtarna. Jag har seglat Bavaria , Sun båtar mfl så jag känner att jag kan faktiskt uttala mig om detta.

Hanse deremot valde jag bort för dess lackade inredning. Inte bara men det var en känsla av nej, nej. Jag har hund och en glas-lackad trappa ser inte fin ut efter en stund. har förstått att även Hanse har ändrat sig lite och erbjuder annan ytbehandling nu. Men vackra är dom inte. (tycke ock smak)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Hanse ser rätt trevliga ut men Hanses inredning förstår jag mig tyvärr inte på  - däremot har Bavarias inredning blivit riktigt bra tycker jag, var nere i en Bavaria 31 i Älvsjö och blev positivt överraskad vad gäller både utrymme och känsla. Men, tyvärr, linjerna på dom mindre Bavaria 30-33 är ju hemska !!  Det ser ju som värsta hembygget ! Bilden tog jag 2006 på en Bavaria 30 som låg bredvid oss, på nära håll ok men på håll \Frown\ varför ?

Varför görs dom inte mer bäriga i aktern t.ex. ?

 

(ps är det någon mer än jag som tycker maringuiden har blivit så seeeg ?)

 

Senast ändrad av Strega | 22 november 2007 | 17:08

 

Senast ändrad av Strega | 22 november 2007 | 17:10

post-24264-1394235273,7604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, låt bli att läsa då om du inte vill läsa om Bavaria här, och inte trivs med hur tråden utvecklas ! Visst är Bavaria omnämnt på flera ställen ovan eller har jag fel !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Erfarenhet, har seglat en Bavaria Match 35 en vecka samt en Hanse 371 en vecka. På hansen var det inget som gick sönder, på bavrian det mesta tyvärr(liten överdrift). Dock så seglade Matchen bättre på alla bogar. Ändå hade jag valt Hansen mer gedigen båtkänsla, baserat på min erfarenhet.

 

Vem blandar in Dehler här ??? Det är dyrare båt som bör jämföras med X-yachts och Grand soleil och liknade alltså peformance cruisers.

 

Mvh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria-ägare är känsliga personer var det någon som skrev. Så rätt, så rätt.
 
Det är inte fel att jämföra Hanse, som tråden handlar om, med Bavaria. Men att börja diskutera hur Bavaria ser ut och om dess bärighet i aktern hör inte hemma här. Där gick du över gränsen och det var nog det som surfaren reagerade på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog jag som trampade i klaveret igen.
 
Frågan var om Crona hade tittade på Dehler nu när han hade tittat på Hanse. Skadar väl inte att jämföra? Dock som du skriver måste man ha klart för sig att Dehler är dyrare, men kanske värda de extra slantarna om man har möjlighet att lägga upp dom?
 
/R 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att Bavaria är baktung och att den inte är snyggast i viken.

Jag hade hoppats på en saklig debatt om Hanse och dess fördelar och brister,Bavaria

kan vi diskutera i andra trådar.Var är alla Hanseägare/seglare eller före detta Hanseseglare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här väl inget styrelsmöte, om man inte gillar ett inlägg är det väl bara att negligera det, just den här tråden råkar vara igång nu och då tycker jag det är helt ok att diskutera Hanse, Bavaria eller vilken båt som helst som dyker upp i tankarna... Det intressanta är ju att ställa båtar mot varandra. Jag tycker Bavaria har en trevlig inredning men fult yttre formspråk, med Hanse är det tvärtom. Sen har vi det här med kvaliten och seglingsegenskaper, det har jag ingen erferenhet av så det kan jag inte uttala mig om. I längden kan små brister rättas till men tyvärr inte designen.

 - Är det någon som funderat på hur Bavarias nya ägare tänker gör med framtiden för bolaget ?

( för att ytterligare snedvrida den här tråden \Cool\ )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att Bavarias båtar är helt okay för seglare som är ute efter bra utrymmen och skaplig segling. Alltså segling i bra väder på läns, slör eller halvvind. Ska man ut i lite tuffare väder och kanske kryssa en hel del så tror jag att Dehler som är en lite dyrare båt lämpar sig mer för det. Man får ju den kvalitee man betalar för. Sen är ju smaken som baken vad gäller design & inredning. Man får väl känna i plånboken och även vad hjärtat säger. Provsegla och välj efter eget behov. För min del lutar det mer & mer åt en Dehler 34. Hansen har nog redan fallit bort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var på Älvsjömässan hade jag ont om tid kollade bara ett par båtar bl.a. HR342 (fin men nästan 2'', Arcona 37.. (obekvämt nedsteg och dyr) och Bavaria 31 (gillar inredningen), Hanse (klarar inte inredningsstilen) - Kom på sen på att jag dumt nog hoppade över nya Dehler 34, rätt nyfiken på den...men jag gillade inte utsidan (just då) och gick vidare...Vad kostar den semesterklar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska provsegla den i Mars eller April. 1425 000. Sjösatt och klar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...