Gå till innehåll
torsdag 04 juni 2026
Johan77

Val av polish och vax.. Biltema?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag har en segelbåt av plast från -70..

Jag lyckas aldrig polera (för hand) utan att det blir lite flammigt..

Tills för ett par år sedan körde jag med Biltemas 2in1 polish+vax och varit ganska nöjd med den 👍..

Men nu säljer de inte den längre, utan säljer bara separat polish och vax.. Och jag är inte jättenöjd med dem pga de är väldigt svåra att åstadkomma flamfritt med.. Och vaxet (lättflytande hårdvax?) 'dunstar' på nolltid på gelcoaten och då går det inte att polera bort flammorna överhuvudtaget, iaf inte för hand.. Så man får lägga på och sen vara blixtsnabb å polera bort 'resterna'.. Vilket känns oerhört ovanligt, men det kanske ska fungera så?

Ytan blir dock blank och väldigt hal.. Men man vill ju gärna att det ska vara flamfritt också 😎 

Jag polerar aldrig i direkt solsken..

Ps. Jag hittade ingen båtvårdsavdelning på forumet, så tråden får väl hamna i denna avdelning.. Ds. 

Redigerad av Johan77
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla Biltema tyckte jag var OK.

Körde för hand.

Bauhouse kom jag inte alls överens med.

Köper inget mer och lämnar tillbaks överblivna flaskor.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att jobbet blir bättre om du kör med en oscillerande maskin för poleringen. Har kört med BTs polermedel i några år nu och är ganska nöjd med resultatet. Tror flammigheten går bort med god polering. Sen gäller det ju att välja rätt trissor för poleringen. Börja med en grövre och fortsätt med en finare. 
Vill man vara riktigt säker så bör man tvätta med IPA mellan polering och vaxning. Då ser man hur det blir. (Många polermedel innehåller lite oljor som gör att ytan ser blankare ut än vad den är.)

Har testat BTs sprayvax och tycker det blir bra men hållbarheten är kass. Just nu testar jag faktiskt nano-vax. Gillar egentligen inte det men hållbarheten är faktiskt väldigt bra. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Biltemas vax och kombinerade vaxpolish i många år.

Jag har väl vare sig varit nöjd eller missnöjd.

Men har upplevt som du, att det är svårt att polera ut, jag har sprayat med blomspruta för att det inte skall torka så snabbt, men det blir flammigt. Samma resultat då jag använt det på bilen.

Förra våren tog vaxet slut och vi befann oss med båten en bit i från stan. Skrovet var färdigvaxat då båten stod på land, överbyggnad etc vaxar vi senare när båren ligger i sjön, och det var vid detta ”senare” som biltemavaxet tog slut, i den lokala butiken hade dom Internationals produkter… som då kostade en hel del. Och vilken skillnad! Lättarbetat och bra resultat, så i år har jag köpt Internationals grejer, litet bättre pris på Jula än i båttillbehösbutiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror att jobbet blir bättre om du kör med en oscillerande maskin för poleringen. Har kört med BTs polermedel i några år nu och är ganska nöjd med resultatet. Tror flammigheten går bort med god polering. Sen gäller det ju att välja rätt trissor för poleringen. Börja med en grövre och fortsätt med en finare. 
Vill man vara riktigt säker så bör man tvätta med IPA mellan polering och vaxning. Då ser man hur det blir. (Många polermedel innehåller lite oljor som gör att ytan ser blankare ut än vad den är.)

Har testat BTs sprayvax och tycker det blir bra men hållbarheten är kass. Just nu testar jag faktiskt nano-vax. Gillar egentligen inte det men hållbarheten är faktiskt väldigt bra. 

IPA? 
india pale ale?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja en oscillerande polermaskin, typ Pelas, vore nog bra.. Men inte lika trevligt som att polera för hand..

Testade faktiskt en båtgrannes Pela (äldre modell, ej oscillerande, men blott trevliga 2,2kg) och visst gjorde den ett gott jobb, men, jag tycker inte att det ska behöva bli flammigt bara för att man polerar för hand.. 

Internationals polish och vax verkar få väldigt blandade recensioner.. De som inte är nöjda (de flesta klagar på att det är tungt att arbeta med och svårt att få bort vaxrester) kanske har en gelcoat som är i mindre bra grundskick? Eller så är de missnöjda mest återförsäljare av andra produkter som smyger in sina recensioner 🤔😇 

När jag polishade och vaxade på föräldrarnas båt (båten var väl 15 år gammal) som tonåring (länge sen) så upplevde jag aldrig några problem, man var alltid supernöjd med finishen (och jag var väldigt petig, på gränsen till perfektionist), utan att ha ansträngt sig speciellt, båten såg som ny ut efter polering.. Minns dock inte vilka medel vi använde (ev var det t o m medel som egentligen var till för bilen 😇 och särskilt dyra var de inte)..

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Johan77:

Ja en oscillerande polermaskin, typ Pelas, vore nog bra.. Men inte lika trevligt som att polera för hand..

Testade faktiskt en båtgrannes Pela (äldre modell, ej oscillerande, men blott trevliga 2,2kg) och visst gjorde den ett gott jobb, men, jag tycker inte att det ska behöva bli flammigt bara för att man polerar för hand.. 

Internationals polish och vax verkar få väldigt blandade recensioner.. De som inte är nöjda (de flesta klagar på att det är tungt att arbeta med och svårt att få bort vaxrester) kanske har en gelcoat som är i mindre bra grundskick? Eller så är de missnöjda mest återförsäljare av andra produkter som smyger in sina recensioner 🤔😇 

När jag polishade och vaxade på föräldrarnas båt (båten var väl 15 år gammal) som tonåring (länge sen) så upplevde jag aldrig några problem, man var alltid supernöjd med finishen (och jag var väldigt petig, på gränsen till perfektionist), utan att ha ansträngt sig speciellt, båten såg som ny ut efter polering.. Minns dock inte vilka medel vi använde (ev var det t o m medel som egentligen var till för bilen 😇 och särskilt dyra var de inte)..

Stundom, när andan faller på, så åker Julas billiga röda polermaskin fram, den är bara roterande, tror jag, synteisk lammullshätta brukar jag använda.

Jag vann en gång Verktygsbodens Pela polermaskin med liten disk, den är bra att ta till när man inte kommer åt med en större maskin. Polerskivan kan även fästas på en förlängare så att man kommer åt under knapar och pollare.

International.. jag har ju bara jämfört med Biltemas vax, och då har ju International varit bättre.

Möjligen finns det andra vaxer som överträffar Internationals vax, inte vet jag.

Det vaxet jag som tonåring upplevde hopplöst var Turtels hårdvax, ett vax i en tvålliknande pasta som såldes i en grön glasburk. Det har jag polerat såväl en 30 fots segelbåt som en större metallicklackerad Mercedes med på 1970-talets senare hälft, det var tungt. Jag fick hela 100 kronor för jobbet ned segelbåtens skrov, och en femtilapp för mercan, tänk att man öht gick med på det. Arbetarna på Cheops pyramid hade nog bättre villkår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Stundom, när andan faller på, så åker Julas billiga röda polermaskin fram, den är bara roterande, tror jag, synteisk lammullshätta brukar jag använda.

Jag vann en gång Verktygsbodens Pela polermaskin med liten disk, den är bra att ta till när man inte kommer åt med en större maskin. Polerskivan kan även fästas på en förlängare så att man kommer åt under knapar och pollare.

International.. jag har ju bara jämfört med Biltemas vax, och då har ju International varit bättre.

Möjligen finns det andra vaxer som överträffar Internationals vax, inte vet jag.

Det vaxet jag som tonåring upplevde hopplöst var Turtels hårdvax, ett vax i en tvålliknande pasta som såldes i en grön glasburk. Det har jag polerat såväl en 30 fots segelbåt som en större metallicklackerad Mercedes med på 1970-talets senare hälft, det var tungt. Jag fick hela 100 kronor för jobbet ned segelbåtens skrov, och en femtilapp för mercan, tänk att man öht gick med på det. Arbetarna på Cheops pyramid hade nog bättre villkår.

Aha, men 'barnarbete' var väl olagligt redan då 😇 , även om man som barn inte kände till det.. Så man var ju glad för det man fick, för det mesta iaf. För egen del fick jag dock inget betalt alls, utan det var ett villkor att jag skulle underhålla båten (exkl motorn), om vi skulle ha båt.. Men på sätt och vis fick jag betalt för jag fick använda den så mycket jag ville och de stod för bensin och 2-taktsolja..

En fundering, är det generellt (eller alltid) olämpligt att använda bil-polish och bil-vax på en plastbåt..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Johan77:

Aha, men 'barnarbete' var väl olagligt redan då 😇 , även om man som barn inte kände till det.. Så man var ju glad för det man fick, för det mesta iaf. För egen del fick jag dock inget betalt alls, utan det var ett villkor att jag skulle underhålla båten (exkl motorn), om vi skulle ha båt.. Men på sätt och vis fick jag betalt för jag fick använda den så mycket jag ville och de stod för bensin och 2-taktsolja..

En fundering, är det generellt (eller alltid) olämpligt att använda bil-polish och bil-vax på en plastbåt..? 

Jag hade passerat det som i juridiken beskrivs som ”minderårig”.

Det beror ju på vilken produkt det rör sig om, det finns ju enligt uppgift, båt- och bilvaxer som är samma produkt med olika pris och olika etiketter på förpackningarna.

Enligt reklamen har tydligen båtvax ett bättre skydd på plastytor och bättre skydd mot UV-strålning och havsvatten… Bilvaxet skall skydda hårda lackerade ytor bättre mot asfaltsstänk och vägsalt… och hur det stämmer vet man ju inre. Jag har polerat flera bilar med båtvax och det har ju gått bra…. Men aldrig tvärtom.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det vaxet jag som tonåring upplevde hopplöst var Turtels hårdvax, ett vax i en tvålliknande pasta som såldes i en grön glasburk.

OT:

Nostalgihörnan😃

Fast detta var nog värre:

1815458348_Skrmavbild2026-05-01kl_19_19_12.png.c2eb414baba6e36e83d33c67af36a625.png

Det var nästan så man fick lägga en loska i burken men sen kom jag på att ställde man den i pannrummet eller ute i solen med locket på nån timme så var det rätt lagom konsistens.

Turtle hade rubbing compound i plåtburk som torkade i burken för locket höll inte tätt så den fick man vira in i ett par EPA-plastkassar och så 20 varv eltejp runt.

Ja utbudet var inte så fett förr i världen, varken gällande vax, polermedel eller livsmedel. Det fanns bara 1 sorts mjölk, 1 sorts smör, fanns bara Tre-Ess margarin om man inte gick till kooperativet för de hade EVE och så fanns det Merry så klart, världens godaste lemonad😄

Nu tillbaka till ämnet:

Det enda jag brukar köpa på Biltema är deras metallpolish som är hyfsat bra för grovpolering och billigare än Autosol.

https://www.biltema.se/bilvard/polering/polermedel/metallpolish-1-kg-2000033092

Sen har jag någon gång köpt deras rubbing på tub, den också hyfsat bra.

https://www.biltema.se/bilvard/polering/lackrengoring/rubbing-150-g-2000022874

Men dom kunde väl haft den i 1 kg förpackning...

Har inte provat deras "Proline" polerpasta som finns i 3 olika grovlekar, kanske skulle testa nån gång...

Glömde ju det viktigaste:

En riktig polermaskin gör mer än halva jobbet, nu behöver man ju inte köpa det dyraste som finns och inte heller det billigaste men har den justerbart varvtal så är det ett plus i kanten.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provat Internationals polis+vax (2in1)..

Trevlig att jobba med,, men inte särskilt drygt och blir lätt flammigt med den också tyvärr, speciellt om man väntar mer än 1 minut (vid 20c o skugga innan efterpolering.. Och mindre glans än med Biltemas vax.. Å andra sidan kanske Internationalen ger mer långvarigt skydd.🤔..?

Hursomhelst så gissar jag att det är gelcoaten som skulle behöva någon grundligare rubbing/polering innan man vaxar.. Och/eller en fridstötare (polermaskin)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Johan77:

Hursomhelst så gissar jag att det är gelcoaten som skulle behöva någon grundligare rubbing/polering innan man vaxar.. Och/eller en fridstötare (polermaskin)..

Så sant som det är sagt...

Man anar inte hur mycket skit och oxider det sitter en bit ner i gelcoaten, ibland kan man tvätta och tvätta och går sedan på med rubbing eller grov polish och dynan blir allt från grågrön till nästan svart av skit, mögel, jordslag och annat mög.

Kan undra vad @ChristerN menade med "tvätta med IPA", kan det vara Würth isopropanol månne?

Moderna polermaskiner låter inte som en Black&Decker borrmaskin, de är mycket tystgående. Hade varit kul och hitta ett dB test på polermaskiner och se om de dyra är tystare än en billig eller tvärt om. Finns det något test av polermaskiner öht?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2026-05-01 vid 16:59 skrev Georg_Ohm:

IPA? 
In personal affect. Eller pilsner.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Kan undra vad @ChristerN menade med "tvätta med IPA", kan det vara Würth isopropanol månne?

Isopropanol köpte jag senast på Kjelle. Billigaste alternativet då iaf.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IPA - IsoPropanol Alkohol. Används för att tvätta lack rent innan man lägger på lackförslutning för att det ska fästa ordentligt. Tror det är ganska överkurs om man "bara" ska vaxa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Janne_G:

IPA - IsoPropanol Alkohol. Används för att tvätta lack rent innan man lägger på lackförslutning för att det ska fästa ordentligt. Tror det är ganska överkurs om man "bara" ska vaxa...

Säg inte det.. När man polishar så byter man ju inte efterpoleringsduk var 3e sekund 😇 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har erfarenhet av isopropanol på gelcoat..? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättar formar med detta innan man lägger på släppvax, enda jag använder det till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippo har en polerkurs på nätet i samverkan med Havsglans. Beskriver stegvis på ett instruktivt sätt alla steg och vilka man kan hoppa över för att få en blank båt.

https://www.skippo.se/kunskap/polera-baten

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Lintott:

Skippo har en polerkurs på nätet i samverkan med Havsglans. Beskriver stegvis på ett instruktivt sätt alla steg och vilka man kan hoppa över för att få en blank båt.

https://www.skippo.se/kunskap/polera-baten

Aha, tack för tipset 👍.. Men gelcoaten blir väldigt blank, speciellt med Biltemas vax (inte lika blank med Internationals 2in1).. Problemet är att det lätt blir flammigt.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev Johan77:

Är det någon som har erfarenhet av isopropanol på gelcoat..? 

Japp.
Som jag skrev tidigare så innehåller viss polermedel lite olja. (Vet inte om BTs gör det men gissar det.) Om man då har polerat så man tycker det är blankt är det oftast oljan i polermedlet som gör så det ser blankt ut. Tvättar man då med IPA så tar man bort oljan och ser hur blank gelcoaten i själva verket är. Dessutom kan oljan göra att vaxet inte tränger ner i porerna i ytan utan lägger sig ovanpå vilket gör att både glansen och skyddet blir mindre.

Jag var ganska noga med glansen fram till för några år sedan. Nu är det ryggen som inte gillar att jag är noga längre. Men på vissa utsatta ställen brukar jag fortfarande tvätta med IPA efter polering.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Test av polermaskiner.

Jag hittade denna testen efter en snabb säkning.

Misstänksam blir jag då flera av de testade maskinerna är från för mig helt okända fabrikat.

Men det finns en del tips på hur nan polerar… bilar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med denna i några år och tycker den fungerar kanon :)

Båtpolermedel Menzerna Gelcoat Premium One Step Polish

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Misstänksam blir jag då flera av de testade maskinerna är från för mig helt okända fabrikat.

Känner igen alla märken i testen och de har fått bra recensioner av bil-fixare jag kollat på på YT. Men de är alla ganska dyra tycker jag.
Efter flera år med en billig roterande polermaskin köpte jag förra året en oscillerande från BT. https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/polermaskiner/oscillerande-polermaskin-po-125a-2000052301

Funkar bra och är inte för tung. Håller varvtalet även vid belastning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev SeaMaster560wa:

Jag har kört med denna i några år och tycker den fungerar kanon :)

Båtpolermedel Menzerna Gelcoat Premium One Step Polish

Ytterligare ett av de många vax jag provat. Blir jättebra på OK yta men har, enligt mig, för dålig hållbarhet. Samma gäller deras Premium Gelcoat Protection.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Känner igen alla märken i testen och de har fått bra recensioner av bil-fixare jag kollat på på YT. Men de är alla ganska dyra tycker jag.
Efter flera år med en billig roterande polermaskin köpte jag förra året en oscillerande från BT. https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/polermaskiner/oscillerande-polermaskin-po-125a-2000052301

Funkar bra och är inte för tung. Håller varvtalet även vid belastning.

Intressant, jag har kikat på den å tyckt att framförallt vikten och 'lagom utkast' varit lockande.. Men hur gör man om kolen behöver bytas, ser inte att de har det som reservdel..

Sen har jag tänkt att den kanske inte är så bra, med tanke på att t ex Pela och Turtle kostar rejält mycket mer.. Men du upplever den alltså som, t ex tillräckligt stark på lägsta varvtal 👍🙂.. 

Hur tycker du det är med 'balans', ljudnivå och vibrationer? Och hur bra är Biltemas trissor?

Vet du om kardborrorna på maskinen är kompatibelt med andra triss-fabrikat? (ser nämligen att flera av Biltemas trissor utgått, utan att ha fått någon ersättare) 

Redigerad av Johan77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Johan77:

Men hur gör man om kolen behöver bytas, ser inte att de har det som reservdel..

Kolla sidan 9:

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/85ffd978-d7b0-438e-aece-99e18016358f

Men ganska högljudd enligt deras egna uppgifter men ljud uppfattas olika, det vissa tycker är störande tycker andra är helt OK.

Flex ø125 maskiner ligger på ca 92–93 dB A (LwA) mot 101 dB A för Biltemas.

Vad säger @ChristerN om ljudnivån som har en?

Allt som är tystare än gamla B&D och DeWalt är bra🤣

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Kolla sidan 9:

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/85ffd978-d7b0-438e-aece-99e18016358f

Men ganska högljudd enligt deras egna uppgifter men ljud uppfattas olika, det vissa tycker är störande tycker andra är helt OK.

Flex ø125 maskiner ligger på ca 92–93 dB A (LwA) mot 101 dB A för Biltemas.

Vad säger @ChristerN om ljudnivån som har en?

Allt som är tystare än gamla B&D och DeWalt är bra🤣

//Pär

Lwa, vet jag inte riktigt vad man som användare har för nytta av.. Möjligen har grannarna nytta av det.. 

För den som kör så är det Lpa (ljudtryck vid 1m) som är intressant..

90Db är ganska mycket i längden (87Db, som nån jag kikat på har, är ju hälften så högt), men som du säger så är ju ljudets karaktär väl så viktigt.. En brummande V8 på tomgång har man ju inget emot 😇

Hoppas Christer återkommer med sin (o-)ljudupplevelse, etc.. 

Ps.Pelas oscillerande maskin (ca 1700kr) har faktiskt nästan samma Lpa, vilket känns trist med tanke på priset, men, den kanske har en 'trevlig' ljudkaraktär..? Ds. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Johan77:

Lwa, vet jag inte riktigt vad man som användare har för nytta av.. Möjligen har grannarna nytta av det.. 

För den som kör så är det Lpa (ljudtryck vid 1m) som är intressant..

90Db är ganska mycket i längden (87Db, som nån jag kikat på har, är ju hälften så högt), men som du säger så är ju ljudets karaktär väl så viktigt.. En brummande V8 på tomgång har man ju inget emot 😇

Hoppas Christer återkommer med sin (o-)ljudupplevelse, etc.. 

Ps.Pelas oscillerande maskin (ca 1700kr) har faktiskt nästan samma Lpa, vilket känns trist med tanke på priset, men, den kanske har en 'trevlig' ljudkaraktär..? Ds. 

Subjektiv uppfattning från en gammal och lomhörd gubbe:

BT-maskinen låter lite väl mycket men jag har använt proffsmaskiner som varit högljuddare.

BT-maskinen låter mer från ena hållet än från andra tycker jag. (Tänk när man polerar från vänster till höger så låter ena sidan, har glömt vilken, lite mer.)

Vad gäller trissor så kör jag flera olika, både från BT (vilka kanske har utgått - köpte inga nya i år) och från olika marinbutiker. Jag brukar skölja ur trissorna i en hink vatten efter kanske 25-30 minuters körtid. Så småningom tappar trissan fästfunktionen som blöt (jag sätter fast den på maskinen efter ”tvätt” och kör på lite högre varv så att vattnet slås ur) men när den har torkat funkar den bra igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Subjektiv uppfattning från en gammal och lomhörd gubbe:

Ja vi hör det vi vill😉

Flexen ligger på ca 82 dB A (Lp A) där BT ligger på 90,4...

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...