ChristerN 2 827 Postad 3 Maj 2 timmar sedan skrev Johan77: Men hur gör man om kolen behöver bytas, ser inte att de har det som reservdel.. Sen har jag tänkt att den kanske inte är så bra, med tanke på att t ex Pela och Turtle kostar rejält mycket mer.. Men du upplever den alltså som, t ex tillräckligt stark på lägsta varvtal 👍🙂.. Hur tycker du det är med 'balans', ljudnivå och vibrationer? Och hur bra är Biltemas trissor? Ingen aning om kolen går att byta. Kanske bara är att köpa nytt då? Tillräckligt stark? Ja, för min användning iaf. Balans? Bra iom att den är ganska lätt så är den lätt att handskas med tycker jag. Vibrationer? Inga att tala om anser jag. Såklart så är det en annan sak med en oscillerande maskin som man sätter an mot underlaget med hela trissan jämfört med en roterande som man bara sätter an delar av trissans yta. Alla oscillerande kan ”haka fast” lite grann om man håller dåligt och ytan (gelcoaten) är lite torr och man samtidigt har en lite grövre trissa. Men då är det ett tecken på att trissan behöver mer polermedel eller att man ska hålla bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 3 Maj 19 minuter sedan skrev ChristerN: Ingen aning om kolen går att byta. Kanske bara är att köpa nytt då? Tillräckligt stark? Ja, för min användning iaf. Balans? Bra iom att den är ganska lätt så är den lätt att handskas med tycker jag. Vibrationer? Inga att tala om anser jag. Såklart så är det en annan sak med en oscillerande maskin som man sätter an mot underlaget med hela trissan jämfört med en roterande som man bara sätter an delar av trissans yta. Alla oscillerande kan ”haka fast” lite grann om man håller dåligt och ytan (gelcoaten) är lite torr och man samtidigt har en lite grövre trissa. Men då är det ett tecken på att trissan behöver mer polermedel eller att man ska hålla bättre. Tack för den subjektiva infon! Apropå att 'haka fast'.. Jag fick prova en båtgrannes polermaskin (Pela 5år utan oscillering) häromdagen.. När jag provade på akterspegeln, som är väldigt plan, så började den ofta oscillera (dvs hela maskin.. och jag).. Men det berodde nog på att jag höll den parallellt med ytan.. Och det är kanske inte så man ska göra 🤔.. Med en oscillerande (aldrig provat tror jag) är det ju/väl tvärtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lordnigolai 1 Postad 3 Maj Fick ett bra resultat med ocilerande maskin och Biltemas ultimate cut, polish och wax. frågan som kvarstår är hur länge resultatet håller sig 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 3 Maj 1 timme sedan skrev Johan77: Tack för den subjektiva infon! Apropå att 'haka fast'.. Jag fick prova en båtgrannes polermaskin (Pela 5år utan oscillering) häromdagen.. När jag provade på akterspegeln, som är väldigt plan, så började den ofta oscillera (dvs hela maskin.. och jag).. Men det berodde nog på att jag höll den parallellt med ytan.. Och det är kanske inte så man ska göra 🤔.. Med en oscillerande (aldrig provat tror jag) är det ju/väl tvärtom? Nej, med en rent roterande är det väldigt svårt att få den att gå ordentligt utan att kasta. Jag vet inte om man ”ska” köra en roterande med hela trissan mot gelcoaten men har aldrig klarat att göra så. En risk med roterande är att man kan få ”rosor” i gelcoaten, alltså ojämnt resultat. Där fungerar en oscillerande mycket mer förlåtande. Men jag har kört roterande i säkert 25 år innan jag köpte den oscillerande och alltid fått bra resultat så det går. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 3 Maj 29 minuter sedan skrev Lordnigolai: Fick ett bra resultat med ocilerande maskin och Biltemas ultimate cut, polish och wax. frågan som kvarstår är hur länge resultatet håller sig 🙂 Min erfarenhet är att det är ganska lätt att få ett bra resultat med ”billiga” polermedel och att ytan blir blank och fin efter vaxning men det är hållbarheten som har varit dålig på alla medel, billiga såväl som dyra, jag har provat fram till förra året då jag använde nano-vax för första gången. (Nano-medel består av väldigt små partiklar som tränger in i huden. Vad de gör i kroppen vet man väldigt lite om idag men det är definitivt inte nyttigt. Tveksamt om de handskar som finns idag, och som man absolut måste använda, stoppar dessa små-partiklar. Alltså ett väldigt tveksamt medel att använda för kloka, yngre människor. Själv har jag uppnått en mogen ålder så jag använder handskar och hoppas på det bästa.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 3 Maj 4 minuter sedan skrev ChristerN: Nej, med en rent roterande är det väldigt svårt att få den att gå ordentligt utan att kasta. Jag vet inte om man ”ska” köra en roterande med hela trissan mot gelcoaten men har aldrig klarat att göra så. En risk med roterande är att man kan få ”rosor” i gelcoaten, alltså ojämnt resultat. Där fungerar en oscillerande mycket mer förlåtande. Men jag har kört roterande i säkert 25 år innan jag köpte den oscillerande och alltid fått bra resultat så det går. Nej det är jobbigt med enbart roterande, man ska hålla en liten vinkel med trissan mot skrovet så den bara arbetar med ca 25–50% av anliggningsytan. Det är tungt, tradigt och jobbigt samt man blir trött i armarna efter en stund och glömmer bort vinkeln och det blir räligt och dant. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 4 Maj Jag köpte Biltemas 150 mm oscillerande maskin till min båt för några år sen. Kan bara konstatera att med BT's ulltrissa och deras Utltimate Cut så blir båten fri från oxid och annat jox. Byter sen trissa till en blå mjuk skumvariant (också BT) och kör med Autosmarts Silver One vax. Och ett år senare efter tvätt så kommenterade båt-grannen: "Asså, du e redan vaxad och klar" 😁 Blev en liten runda med polish och sen på med Silver One igen. Den ska klara 15 månader på bil, men håller i alla fall en säsong på båten. Dyr som 1-2-3 (runda slängar tusenlappen för en liter) men det går inte ens en deciliter för min 28-fotare. //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 223 Postad 4 Maj Polermaskiner…. Som jag tidigare skrev har jag några olika maskiner, flera olika. Den jag mest använder numera är en från Julas billiga röda serie med laddningsbara verktyg. Den funkar bra även om den inte oscillerar. Den som är bäst är en tryckluftsdriven roterande och oscillerande maskin som jag har. Problemet är väl det att den behöver en hel del tryck och luft för att går riktigt bra, jag har ju en lång slang, omkring 15 meter mellan kompressorn och båten, så där förloras en del tryck och flöde. Fördel med den är att den inte blir varm som dom elektriska maskinerna blir, den blir istället kall, och den väger inte så mycket, men tryckluftslangem är ju stelare och mindre flexibel än en elkabel. Jag har även ibland, hängt upp tyngre polermaskiner i en elastisk lina i mitt räckverk (jag har inte mantåg). Det blir ju lättare att polera, men bökigt att flytta den elastiska linan. Med Biltemas vax upplevde jag att polersvampen eller den syntetiska lamullshättan snabbt sattes igen av vax, tänkte att jag hade för hög hastighet på maskinen, men samma resultat då jag kör på lägsta hastigheten. Det fastnar inte eller kladdar ner polerdiskarna med Internationals vax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 4 Maj Nu har jag inhandlat en Biltema oscillerande polermaskin PO 125A (ø125mm) för 599kr.. Och en mängd olika trissor.. Och en trissrengöringsborste.. Blir spännande att prova den 😎.. Provade att bara starta den nyss.. Och den väsnas ju en del (på medelhögt-högt varvtal),, som väntat, men, på låga varv låter den ytterst lite, det var en stor överraskning 👌.. Och dessutom med ett ganska trevligt ljud 👌.. Och det är ju företrädesvis låga varvtal jag tänker köra med 👍.. Återstår dock att se hur allt är 'in real action'.. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 4 Maj 35 minuter sedan skrev Johan77: Provade att bara starta den nyss.. Och den väsnas ju en del (på medelhögt-högt varvtal),, som väntat, men, på låga varv låter den ytterst lite, det var en stor överraskning 👌.. Och dessutom med ett ganska trevligt ljud 👌.. Och det är ju företrädesvis låga varvtal jag tänker köra med 👍.. Återstår dock att se hur allt är 'in real action'.. Ja vi uppfattar ju ljud olika. Du får återkomma med testrapport senare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 223 Postad 4 Maj (redigerade) 2 timmar sedan skrev Johan77: Nu har jag inhandlat en Biltema oscillerande polermaskin PO 125A (ø125mm) för 599kr.. Och en mängd olika trissor.. Och en trissrengöringsborste.. Blir spännande att prova den 😎.. Provade att bara starta den nyss.. Och den väsnas ju en del (på medelhögt-högt varvtal),, som väntat, men, på låga varv låter den ytterst lite, det var en stor överraskning 👌.. Och dessutom med ett ganska trevligt ljud 👌.. Och det är ju företrädesvis låga varvtal jag tänker köra med 👍.. Återstår dock att se hur allt är 'in real action'.. 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ja vi uppfattar ju ljud olika. Du får återkomma med testrapport senare. Det pneumatiska polermaskinen har väldigt låg ljudnivå, ett trevligt vinande ljud, ungefär som en turbo och det är ju nästan samma teknik. Man behöver heller inga hörselskydd när man polerar med den maskinen. Väsnas mer ordentligt gör nu däremot kompressorn. Redigerad 4 Maj av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 4 Maj 4 timmar sedan skrev Janne_G: Jag köpte Biltemas 150 mm oscillerande maskin till min båt för några år sen. Kan bara konstatera att med BT's ulltrissa och deras Utltimate Cut så blir båten fri från oxid och annat jox. Byter sen trissa till en blå mjuk skumvariant (också BT) och kör med Autosmarts Silver One vax. Och ett år senare efter tvätt så kommenterade båt-grannen: "Asså, du e redan vaxad och klar" 😁 Blev en liten runda med polish och sen på med Silver One igen. Den ska klara 15 månader på bil, men håller i alla fall en säsong på båten. Dyr som 1-2-3 (runda slängar tusenlappen för en liter) men det går inte ens en deciliter för min 28-fotare. //Janne Det låter ju väldigt bra.. Hållbarheten är viktigast för mig (och att det inte blir flammigt).. Nivån på glansen spelar ingen större roll, så länge det blänker lite 🙂.. 'Men' jag måste ju fråga vad det är för båt och hur gammal den är..? Och kanske hur den skötts sen den var ny..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 186 Postad 5 Maj 15 timmar sedan skrev Johan77: Det låter ju väldigt bra.. Hållbarheten är viktigast för mig (och att det inte blir flammigt).. Nivån på glansen spelar ingen större roll, så länge det blänker lite 🙂.. 'Men' jag måste ju fråga vad det är för båt och hur gammal den är..? Och kanske hur den skötts sen den var ny..? Båten är en Nidelv 28 från -87 som har varit älskad av sin första ägare, i ganska många år. Men det märks att han blev äldre och tappade det. Sen ägare 2 och 3 har väl inte prioriterat att hålla nån finish direkt. Så när jag köpte den hösten -23 var den ganska ordentligt oxiderad men efter en runda med Oxidlösare (Autosmart Buffer 2000) så såg båten OK ut. Ett varv med Biltema Ultimate Cut så var den riktigt fin. Och sen på med Silver One. Vågorna i havet glittrade så vackert i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 6 Maj 2026-05-03 vid 16:43 skrev ChristerN: Känner igen alla märken i testen och de har fått bra recensioner av bil-fixare jag kollat på på YT. Men de är alla ganska dyra tycker jag. Efter flera år med en billig roterande polermaskin köpte jag förra året en oscillerande från BT. https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/polermaskiner/oscillerande-polermaskin-po-125a-2000052301 Funkar bra och är inte för tung. Håller varvtalet även vid belastning. Nu måste jag pudla 😒. Var vid båten idag och körde med polermaskinen och upptäckte att den var från Classe . Tror det är den här. Så glöm allt jag sa om BT-maskinen. Ledsen om jag förledde någon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 6 Maj Ja du har definitivt en bättre maskin om det nu är rätt maskin du länkat till. Starkare, mer oscillation och framför allt tystare😃 Annars får du pudla en gång till🤣 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 6 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev ChristerN: Nu måste jag pudla 😒. Var vid båten idag och körde med polermaskinen och upptäckte att den var från Classe . Tror det är den här. Så glöm allt jag sa om BT-maskinen. Ledsen om jag förledde någon. Aha 😯😬.. Den är 400kr dyrare än Biltemas och 7hg tyngre och lite väl stort 'utkast' (på gott och ont såklart), men på plussidan LPA 85dB(A), vilket är mer än halva ljudstyrkan jämfört med Biltemas.. Och den kanske/troligen är starkare på låga varvtal.. 'Men' nu är Biltemas PO 125A köpt 😇.. Återkommer med utvärdering av den inom kort 👍🙂 Lustigt nog verkar ljudstyrka och ljudeffekt alltid bara anges vid max varvtal.. Märkligt.. och synd.. Mvh. Redigerad 6 Maj av Johan77 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 827 Postad 6 Maj 26 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja du har definitivt en bättre maskin om det nu är rätt maskin du länkat till. Starkare, mer oscillation och framför allt tystare😃 Annars får du pudla en gång till🤣 Fast jag skrev ju ”kanske” 😀. Orkade inte notera modellbeteckningen - och så var jag lite sur för att jag hade fel… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 9 Maj (redigerade) Hej igen, Nu har jag kört med Biltemas PO 125A oscillerande polermaskin i några timmar.. Positivt: *Jag är väldigt glad att den bara väger 2,1kg 👍 (det är tungt ändå i längden när man polerar friborden) *Man behöver absolut inte hörselskydd på låga varvtal 👍 * Tappar inte kraft på låga varvtal 👍 * Ganska smal kropp = greppvänlig även för relativt små händer) 👍 * Greppvänlig 'knob' i framänden, samt 2 medföljande handtag att välja på 👍 * Utkastet känns lagom (en bra kompromiss) 👍 *Ok/bra 'rotationsbalans' (måttliga vibrationer/skakningar) * Lång 5m sladd 👍 * Strömbrytaren sitter på ett ganska bra ställe 👍 * Lågt inköpspris 599kr. Mindre positivt: * Ljudkaraktären kunde varit lite trevligare 😎 * Hade önskat lite lägre lägsta-varvtal (jag trodde ju att varvtalet skulle sjunka lite vid belastning på en såpass billig maskin, men det gjorde det inte 😯) Dåligt: * Inget hittills 👌. Mvh. Redigerad 9 Maj av Johan77 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 9 Maj Bra recension, sånt gillar jag👍 Utförligt omdöme och kan hjälpa andra till ett köp eller inte. På vissa företags hemsidor ser man recensioner av produkter som skapats av AI eller något annat mög. Där de ger 5 stjärnor eller vad det nu är och så står det bara: "Bra, snabb leverans" eller någon annan fattig kommentar. Jag brukar alltid sålla bort alla med högt betyg och sedan läsa vad det står från 3 ner till 1 och där brukar de sannerligen inte skräda med orden om det är en ren skitprodukt. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 10 Maj (redigerade) 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Bra recension, sånt gillar jag👍 Utförligt omdöme och kan hjälpa andra till ett köp eller inte. På vissa företags hemsidor ser man recensioner av produkter som skapats av AI eller något annat mög. Där de ger 5 stjärnor eller vad det nu är och så står det bara: "Bra, snabb leverans" eller någon annan fattig kommentar. Jag brukar alltid sålla bort alla med högt betyg och sedan läsa vad det står från 3 ner till 1 och där brukar de sannerligen inte skräda med orden om det är en ren skitprodukt. //Pär Tack Pär! Angående recensioner så får man även se upp med negativa sådana, de kan ju vara skrivna av konkurrenter, eller nån som bara är allmänt grinig, alternativt har skyhöga krav på en billig produkt 😇.. Perssoner som skriver 'produktrecensioner' som exemplet du skrev, borde överhuvudtaget inte tillåtas att sätta sitt betyg på produkten kan jag tycka, oavsett om personen är positiv eller negativ till produkten såklart. Mvh Johan. Redigerad 10 Maj av Johan77 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 17 Postad 12 Maj 2026-05-02 vid 19:31 skrev ChristerN: Som jag skrev tidigare så innehåller viss polermedel lite olja. (Vet inte om BTs gör det men gissar det.) Om man då har polerat så man tycker det är blankt är det oftast oljan i polermedlet som gör så det ser blankt ut. Tvättar man då med IPA så tar man bort oljan och ser hur blank gelcoaten i själva verket är. Dessutom kan oljan göra att vaxet inte tränger ner i porerna i ytan utan lägger sig ovanpå vilket gör att både glansen och skyddet blir mindre. Strålande information. Förklarar mina misstag tidigare säsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan77 12 Postad 13 Maj 2026-05-01 vid 16:50 skrev ChristerN: Tror att jobbet blir bättre om du kör med en oscillerande maskin för poleringen. Har kört med BTs polermedel i några år nu och är ganska nöjd med resultatet. Tror flammigheten går bort med god polering. Sen gäller det ju att välja rätt trissor för poleringen. Börja med en grövre och fortsätt med en finare. Vill man vara riktigt säker så bör man tvätta med IPA mellan polering och vaxning. Då ser man hur det blir. (Många polermedel innehåller lite oljor som gör att ytan ser blankare ut än vad den är.) Har testat BTs sprayvax och tycker det blir bra men hållbarheten är kass. Just nu testar jag faktiskt nano-vax. Gillar egentligen inte det men hållbarheten är faktiskt väldigt bra. Varför är det ofta olja i polish? 🤔 Om det är för att ytan ska se blankare ut än den är så är det ju bara dumt, för de flesta vaxar ju efter polish.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 725 Postad 13 Maj 41 minuter sedan skrev Johan77: Varför är det ofta olja i polish? 🤔 Om det är för att ytan ska se blankare ut än den är så är det ju bara dumt, för de flesta vaxar ju efter polish.. Lösningsmedel och bärare i ett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser