Airad 2 Postad söndag kl 08:56 (redigerade) Hej, Har i många trådar sett att det finns enormt mycket kunskap om båtel i forumet, men även många olika lösningar. Är ny på ämnet och siktar nu på att ta mig an att göra om och förbättra elen i en äldre motorseglare. Blir mest helgturer, med kanske enstaka längre turer under semestern. Naturhamnar föredras och i huvudsak 2-3 personer. Finns det några direkta fel? Hur kan man förenkla systemet? Har som bilden visar tänkt ha gemensam start och förbrukarbank. Bevakning via Victrons shunt. Tacksam för återkoppling och korrigeringar samt förslag på bättre alternativ! Tackar! Redigerad söndag kl 10:10 av Airad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 743 Postad söndag kl 09:56 Tycker att mycket ser bra ut. Några synpunkter. Allt förutsätter att du kan dra kablar med anpassad dimension. DC/DC-laddaren mellan de tre AGM-batterierna och bogis-batteriet behövs nog inte så länge det är samma sorts batterier. Din 300 A shunt (inte ah) är förmodligen lite klen då den också ska mäta vad som går till bogisen men kan räcka när du har DC/DC-laddaren emellan. Är lite osäker på hur DC/DC-laddaren släpper igenom ström. Jag hade kopplat ihop de tre AGM-batteriernas pluspoler till en plusplint med en säkring för alla. Här kanske jag är ute och cyklar då det absolut finns en vits med att varje batteri har egen säkring, men men. 25 A säkring mellan 75W solpanelen och regulatorn är för stor. Borde räcka med 10 A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad söndag kl 10:17 (redigerade) 21 minuter sedan skrev ChristerN: Tycker att mycket ser bra ut. Några synpunkter. Allt förutsätter att du kan dra kablar med anpassad dimension. DC/DC-laddaren mellan de tre AGM-batterierna och bogis-batteriet behövs nog inte så länge det är samma sorts batterier. Din 300 A shunt (inte ah) är förmodligen lite klen då den också ska mäta vad som går till bogisen men kan räcka när du har DC/DC-laddaren emellan. Är lite osäker på hur DC/DC-laddaren släpper igenom ström. Jag hade kopplat ihop de tre AGM-batteriernas pluspoler till en plusplint med en säkring för alla. Här kanske jag är ute och cyklar då det absolut finns en vits med att varje batteri har egen säkring, men men. 25 A säkring mellan 75W solpanelen och regulatorn är för stor. Borde räcka med 10 A. Tack för din input! Har justerat felskrivningen på shunten samt säkring mellan solpanel och regulatorn. Ditt förslag att utelämna DC/DC resulterar om jag förstår rätt i en gemensam bank för allt. Behövs inte extra grova kablar fram till fören då? Redigerad söndag kl 10:18 av Airad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 11 Postad söndag kl 10:52 (redigerade) Jag tycker att det i stort ser bra ut och jag håller i stort med ChristerN ovan. När du frågar efter förenklingar så skulle jag definitivt se över kablaget runt batterierna. På plussidan skulle jag byta ut de tre kablarna med säkringar till en gemensam. Dra generatorkabel till kopplingsplinten. På minussidan (det är lite otydligt hur du ska koppla ihop kablarna) skulle jag dra en kabel från sista batteriet till shunten och koppla ihop batterierna med en kort kabel mellan varandra. DC/DC-laddaren till bogen är väl den teknisk mest säkra lösningen men också rätt påkostad. Som du skriver ovan kan man behöva beakta kabeldimensionen. Du kan lösa problemet med ofrivillig urladdning av bogbatteriet med ett skiljerelä om du vill komma ner rejält i pris alternativt använda de 3500 kr till att gå upp i kabeldimension. Redigerad söndag kl 10:52 av Raceboat 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 743 Postad söndag kl 11:11 45 minuter sedan skrev Airad: Ditt förslag att utelämna DC/DC resulterar om jag förstår rätt i en gemensam bank för allt. Behövs inte extra grova kablar fram till fören då? Ja. Ditt val är ju att bara ha en bank, även i lösningen med en DC/DC-laddare och ja, du behöver ha grova kablar fram till fören. Du behöver antagligen grövre kablar om du skippar DC/DCn men då vi inte vet något om avstånden mellan de olika enheterna och hur svårt det är att dra kablarna så är det inget vi kan uttala oss om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad söndag kl 11:45 Tack ChristerN och Raceboat för era kommentarer. Har rätt goda förutsättningar för att dra kabel från batteribank till fören. Blir 4-5m. Generator blir ca 1 m från första batteriet. Kabeldimensionerna har jag inte kollat på alls ännu, får bli nästa steg när skissen blir klar. Gör en en alternativ skiss med era förslag och postar den senare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad söndag kl 17:56 Då har jag justerat plus och minus kopplingarna runt batteribanken enligt förslag 👍 Gällande bogpropellern är jag osäker på vad som är vettigast: 1. Behålla enligt bild med DC/DC, men då dyrare komponenter. Vad jag tolkat victrons beskrivning hålls batterierna isär. Kanske en fördel? Optimerad laddning för batteri för längre livslängd? Blir tunnare kablar fram till fören. 2. Skiljerelä. Mindre komponenter. Men om jag förstår rätt så är alla batterier sammankopplade vid viss spänning, men inte annars. Blir det samma funktion som DC/DC, men utan bevakning och andra möjligheter via inställningar? 3. Köra på 3x 110Ah och skippa separat batteri för bogenpropp? Blir långa grova kablar. Risk att batteribanken inte räcker. Förslag och tankar mottages gärna 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad söndag kl 18:56 Jag är ingen "elektriker" i den bemärkelsen men har installerat ett antal bogpropellrar i båtar och aldrig monterat något separat batteri i stäven för bogpropellern. Nu vet jag varken hur lång din båt är eller hur kraftig bogpropeller du har men det brukar inte bli så grova kablar, se tabell nedan. I bogpropellerns installationsmanual finns rekommendationslista/-tabell över min. och rek. kabeldimension i förhållande till kablarnas längd. Har du inte kvar din installationsmanual finns det säkert online för nedladdning, nedan ett exempel från Sleipners manual för SE20–SE40 modellerna: Finns även andra fabrikat på bogpropellrar... Är din bogpropeller så gammal att den utgått ur sortimentet kan man ju leta upp en manual för en likvärdig modell. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 11 Postad söndag kl 20:16 Jag skulle gå för valet med skiljerelä och separat batteri och mitt resonemang är som följer. Bogproppen drar mycket ström de få och korta stunder den används. Om du har en 4,5 hk bogpropeller drar den, om jag har räknat rätt, ca 275 A vilket ger ca 4,5 Ah från batteriet per minut propellern snurrar (kanske lite mer om man räknar med Peukert). Även om vi andra som sitter och äter middag i naturhamnen när du kommer in tycker att du kör propellern i 10 min så tror jag att det sällan blir mer än någon enstaka minut per tillfälle. Att ha ett batteri nära gör att det blir förhållandevis billigt att överspeca kablarna mellan batteri och propellern vilket minskar spänningsförlusten i kablarna och ökar effektiviteten, om du har 2 m kabellängd mellan bogbatteri och bogpropeller så räcker den med 50 mm2 för att få ett spänningsfall på ca 0,2V. Batteriet kommer att laddas ut ganska lite och eftersom det är ett blybatteri så kommer det, normalt, att ta emot ganska låg ström vid laddning. Dessutom kommer den ordinarie banken och elsystemet i övrigt samtidigt ta sin del av tillgänglig laddning och du kommer högst troligt ha motorn på väldigt lågt varvtal, kanske tom tomgång, när du kör bogproppen och då kommer generatorn troligen ha en maxström en bra bit under 95A som ska fördelas enligt ovan. Resultatet är att det allt som oftast inte kommer att gå särskilt mycket ström i laddkabeln, jag gissar sällan över 50A utom möjligtvis när proppen snurrar. Om man räknar med 1 V spänningsfall, 270 A ström och 10 m kabel så rekommenderar Sutars kabelkalkylator 50 mm2 kabel. Om man räknar med att bogbatteriet står för hälften av den strömmen 135 A så räcker det med 25 mm2 kabel mellan generator/batteribank och bogbatteri. DC/DCn kostar runt 4000 kr och jag gissar att det blir betydligt billigare att skaffa skiljerelä och kablar med dubbla arean, som jag hade dimensionerat för runt 10-15% spänningsfall vid max laddning, då det kommer att ske extremt sällan så länge batteriet inte är direkt dåligt och bör bytas ut. Jag har en känsla av att effektiviteten hos ett skiljerelä är betydligt högre än hos DC/DCn, dvs mindre ström som går åt för att använda resp. underhålla apparaten. För att hålla koll på spänningsnivån på bogbatteriet kan du använda extraingången på shunten. En sak att tänka på, men det gissar jag att du har koll på, är att shunten bara håller koll på laddstatusen, den stänger inte av systemet när du håller på att ladda ur batteriet, det finns det någon annan apparat för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad måndag kl 11:02 13 timmar sedan skrev Raceboat: Jag skulle gå för valet med skiljerelä och separat batteri och mitt resonemang är som följer. Bogproppen drar mycket ström de få och korta stunder den används. Om du har en 4,5 hk bogpropeller drar den, om jag har räknat rätt, ca 275 A vilket ger ca 4,5 Ah från batteriet per minut propellern snurrar (kanske lite mer om man räknar med Peukert). Även om vi andra som sitter och äter middag i naturhamnen när du kommer in tycker att du kör propellern i 10 min så tror jag att det sällan blir mer än någon enstaka minut per tillfälle. Att ha ett batteri nära gör att det blir förhållandevis billigt att överspeca kablarna mellan batteri och propellern vilket minskar spänningsförlusten i kablarna och ökar effektiviteten, om du har 2 m kabellängd mellan bogbatteri och bogpropeller så räcker den med 50 mm2 för att få ett spänningsfall på ca 0,2V. Batteriet kommer att laddas ut ganska lite och eftersom det är ett blybatteri så kommer det, normalt, att ta emot ganska låg ström vid laddning. Dessutom kommer den ordinarie banken och elsystemet i övrigt samtidigt ta sin del av tillgänglig laddning och du kommer högst troligt ha motorn på väldigt lågt varvtal, kanske tom tomgång, när du kör bogproppen och då kommer generatorn troligen ha en maxström en bra bit under 95A som ska fördelas enligt ovan. Resultatet är att det allt som oftast inte kommer att gå särskilt mycket ström i laddkabeln, jag gissar sällan över 50A utom möjligtvis när proppen snurrar. Om man räknar med 1 V spänningsfall, 270 A ström och 10 m kabel så rekommenderar Sutars kabelkalkylator 50 mm2 kabel. Om man räknar med att bogbatteriet står för hälften av den strömmen 135 A så räcker det med 25 mm2 kabel mellan generator/batteribank och bogbatteri. DC/DCn kostar runt 4000 kr och jag gissar att det blir betydligt billigare att skaffa skiljerelä och kablar med dubbla arean, som jag hade dimensionerat för runt 10-15% spänningsfall vid max laddning, då det kommer att ske extremt sällan så länge batteriet inte är direkt dåligt och bör bytas ut. Jag har en känsla av att effektiviteten hos ett skiljerelä är betydligt högre än hos DC/DCn, dvs mindre ström som går åt för att använda resp. underhålla apparaten. För att hålla koll på spänningsnivån på bogbatteriet kan du använda extraingången på shunten. En sak att tänka på, men det gissar jag att du har koll på, är att shunten bara håller koll på laddstatusen, den stänger inte av systemet när du håller på att ladda ur batteriet, det finns det någon annan apparat för. Tack för ett mkt utförligt svar! Jag tror shunten ihop med victrons app kan varna vid SoC nivå samt spänningsgränser. Så det blir väl som du skriver manuell hantering för att se till att banken inte drar ur för mycket. Intressant uträkning av kabelarean mellan generator/bank fram till bogbatteriet vid val av skiljerelä. 25mm2 är eventuellt vad som var tänkt mellan DC/DC och bogbatteriet också. Gillar tanken med skiljerelä men då bör jag se över shunten enligt tidigare kommentar att den ev behöver klara mer A. Då jag redan har 300A modellen kan den kanske användas för bogbatteriet istället? Men då är det 1000kr extra än planerat för en shunt på 500A. Tittade lite mer gällande tänkt bogpropeller så står det nominell ström 375 A. Ska priset styra blir det om kablaget är lika: Fördel Skiljerelä 500kr + Ny shunt Victron 500A 1000kr = 1500kr DC/DC Victron Orion 12/12 30A kostar nu 2800kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 908 Postad måndag kl 11:40 En fundering främst till @ChristerN och @IngemarE, men även andra som kan det här med el är välkomna med kloka synpunkter. Jag har funderat på om inte den bästa och billigaste varianten för att få en effektiv bogpropeller är så här. Framme vid bogpropellern har man ett ganska litet batteri med tillräcklig kapacitet att leverera den ström som krävs anslutet med korta grova kablar till bogisen. Det går åt väldigt lite el under den korta tid man kör bogpropellern. Mellan batteriet vid bogpropellern och batteribanken (eller startbatteriet) har man ganska klena kablar för laddningen. Det behövs inte så grova kablar för att ladda batteriet. 6mm2 borde räcka eller kanske 10 mm2. För att inte överbelasta laddkablarna sätter man ett relä som bryter strömmkretsen när man kör bogpropellern. Dessutom en säkring om något skulle gå åt skogen. Främsta fördelar: Enkelt på många vis. Inte så grova dyra kanske svårdragna kablar behövs. Litet lätt batteri som inte ger tyngd i fören som man kanske inte vill ha. Främsta nackdelar: Ett litet batteri kan ta slut när man behöver bogisen som bäst. Reläet på laddkretsen kan sluta fungera, säkringen går och man har plötsligt ingen bogpropeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad måndag kl 11:40 (redigerade) Jag hade skippat det separata batteriet alla dagar i veckan, och istället dragit lite grövre kablar. EDIT: Man kan t ex dra dubbla 35mm² för att få 70mm². Lättare att hitta och lättare att dra. Dels slipper du ett batteri i fören, där man kanske sover (ovanligt att drt händer, men även moderna batterier har läckt knallgas) och där det tar plats. Dessutom blir lösningen onödigt dyr och komplicerad, i synnerhet om du skall köra en DC/DC emellan (varför det förresten ?). 16 timmar sedan skrev Raceboat: ...om du har 2 m kabellängd mellan bogbatteri och bogpropeller så räcker den med 50 mm2 för att få ett spänningsfall på ca 0,2V. Ett 70Ah bly/syrabatteri som lastas med kanske 300A (dvs när bogisen går) kommer faktiskt dippa flera volt, alltså tio ggr mer. Men det är en sak som man ofta glömmer att räkna på, utan betraktar batteriet som något slags "idealt". Kanske därför denna övertro på att man får så mycket bättre kraft med ett (stackars) separat batteri i fören. Med en DC/DC kommer dessutom bara marginell hjälp att kunna fås från ordinarie batteribank, vilka alltså annars kommer hjälpa till mer än man tror även med klena kablar med stort spänningsfall. Helt enkelt eftersom spänningstappet i det enda batteriet i fören ofta är ännu större än spänningsfallet i "laddkablarna". Gör det enkelt - samla batterierna på ett ställe och dra lite grövre kabel därifrån. Ingen separat laddlösning och inga konstigheter. Samt att det faktiskt oftast blir mycket bättre spänning vid bogisen även med spänningsfall i kabeln inräknat, då det är flera batterier som delar på lasten. Med 370A ström och 70mm² kommer det inte ens bli 1V spänningfall vid 10m kabellängd, vilket tillsammans med att fler batterier delar på bördan faktiskt kommer ge högre spänning vid bogisen än din lösning med separat batteri. Och så mycket enklare, och färre saker som kan strula. (När det gäller shunten så är f.ö. märkströmmen kontinuerlig belastning. Uppåt 10s med last x1,5 kommer inte förstöra den) Redigerad måndag kl 13:03 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 743 Postad måndag kl 17:47 6 timmar sedan skrev Mackey: En fundering främst till @ChristerN och @IngemarE, Tack för förtroendet @Mackey 😃. Tycker @IngemarE har kloka tankar och mot dem har jag inget att invända. För andra som inte redan har skaffat en mätshunt skulle jag dock rekommendera den lite kraftigare varianten (500A) för att vara på säkra sidan. (Better safe than sorry) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 743 Postad måndag kl 17:53 En lite annan synpunkt. Du har en säkring mellan generatorn och batterierna ser jag nu. Det var länge sen jag läste ISO-reglerna och det kan vara föreskrivet i dem att man måste ha säkring där men jag ser det som en risk. Går den säkringen sönder så går regulatorn i generatorn sönder har jag förstått. Synpunkter på det någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad måndag kl 19:15 (redigerade) Fantastisk med all kunskap som delas 👌Det finns helt klart en del att ta hänsyn till och flera alternativ! Lägger in alternativ 3 där förslaget är att skippa separat batteri för bogpropellern som @IngmarE föreslår. Gillar förenklingen! Kan det bli spänningsdippar när allt ligger mot samma batteri? Kan det bli problem? 3 timmar sedan skrev ChristerN: En lite annan synpunkt. Du har en säkring mellan generatorn och batterierna ser jag nu. Det var länge sen jag läste ISO-reglerna och det kan vara föreskrivet i dem att man måste ha säkring där men jag ser det som en risk. Går den säkringen sönder så går regulatorn i generatorn sönder har jag förstått. Synpunkter på det någon? Kanske är overkill att säkra den kabeln samtidigt som att säkringen går bör vara liten. Men jag har ingen aning vad som är lämpligast. Hoppas någon kan hjälpa till 😀 Redigerad måndag kl 21:14 av Airad Korrigeringar i bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad måndag kl 19:16 Enbankslösning ger extra Ah att använda till förbrukning vilket är en ekonomiskt gynnsam lösning. Jag hade själv enbankslösning tills för ett par år sedan och var väldigt nöjd med den installationen (varvsmonterad). Det var inte missnöje med lösningen som gjorde att jag byggde om för ett par år sedan utan byte till LFP-förbrukarbatterier. Generalagenten för min motor avrådde från att använda LFP som startbatteri så då blev det ett AGM-batteri till motorn. Risken med enbankslösning är att man tömmer batterierna så det inte går att starta motorn och moderna dieselinombordare går inte att starta med handkraft. Denna risk var i min installation hanterad genom att det satt en lågspänningsbrytare mellan batteribanken och anslutningen till förbrukarna. Om spänningen blir för låg så kopplas alla förbrukarna bort innan spänningen i batteribanken blir så låg att det inte går att starta motorn. Risken med detta är att kyl mm stannar men det är ett mindre problem än att motorn inte startar. Så mitt bidrag till ditt elschema är att komplettera med en lågspänningsbrytare för trygg motorstart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 700 Postad måndag kl 19:19 (redigerade) Generatorns minus måste väl också vara förbunden med batteriernas minus. Utgår från att det är det som är tanken, men det är inte så det är inritat utfrån vad jag kan se :) Och gissar det finns en startmotor med som ska in någonstans. Och länspumpen behöver minus (också ritmiss antar jag)🙂 Behövs säkring mellan solpanel och regulator? (Tror inte jag har det idag, har nog bara mellan regulator och batteri) Redigerad måndag kl 19:22 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad måndag kl 19:59 (redigerade) 44 minuter sedan skrev Airad: Lägger in alternativ 3 där förslaget är att skippa separat batteri för bogpropellern som @IngmarE föreslår. Gillar enkelheten! Ok, men flytta BP-säkringen till nära plusplinten ! Säkringen är till för att skydda kabeln mot överbelastning/brand, och skall sitta så nära kraftkällan som möjligt. Nu har du inget som skyddar mot kabelbrand om de långa kablarna skulle gnagas på vägen fram och bli kortis mellan t ex. Även BP-nödbrytaren bör sitta någonstans på vägen där den är lättåtkomlig. Framme i fören kanske under kojen vid BP är den inte till någon nytta när propellern hängt sig och man behöver stänga av den kvickt. 40 minuter sedan skrev Boanjohan: Behövs säkring mellan solpanel och regulator? (Tror inte jag har det idag, har nog bara mellan regulator och batteri) Nej, det tycker inte jag heller. Kortslutningsströmmen på en 75W-panel är så låg att den 10A-säkringen aldrig kommer gå sönder. Inte ens med tvärkortis mellan plus och minus i t ex regulatorn. Inte heller blir det någon risk för kabelbrand ens med klena kablar (1,5-2,5mm²). Däremot skulle jag rekommendera att säkringen mellan regulatorn och plusplinten även den flyttas ner till plusplinten. Då skyddas kabeln mellan plint/regulator eftersom den ström som kan gå baklänges från plinten och upp (vid en kortis mellan plus/minus på vägen) lätt eldar kabeln, medan energin åt andra hållet inte blir mer än panelen kan ge. Som sagt - säkringen nära den kraftiga energikällan. Gäller även laddarsäkringen. Redigerad måndag kl 20:00 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad måndag kl 20:57 (redigerade) 1 timme sedan skrev Lintott: Så mitt bidrag till ditt elschema är att komplettera med en lågspänningsbrytare för trygg motorstart. Låter som ett bra tips! Förslag på modell och var kopplas den in lämpligast? @IngmarE och @Boanjohan justerat enligt era kommentarer direkt i bilden tidigare i tråden (alternativ 3) ✅ Tack! Redigerad måndag kl 20:59 av Airad 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad måndag kl 23:26 2 timmar sedan skrev Airad: Låter som ett bra tips! Förslag på modell och var kopplas den in lämpligast? - - - Mellan plusplinten och förbrukarna. Jag hade en Mastervoltmodell (minns inte vad den har för beteckning, den ligger numera i källaren och kan vara till salu..) Min batteribank var tre 100Ah AGM så kapacitetsmässigt var det rätt likt ditt. Sen har jag ingen bogpropeller men istället ett par kraftiga elvinchar så belastningsmässigt är systemen rätt lika. Men du kan nog lämna bogpropellern utanför lågspänningsbrytaren. Den kommer bara att användas korta stunder och när motorn är igång. Problemet med tömda batterier brukar vara stillaliggande med kyl, laddning av elektronikprylar, musikanläggning mm som står på konstant. @IngemarE föreslår även flytt av huvudbrytare. Jag skulle vilja lägga till ett par huvudbrytare. En för att kunna bryta elmatningen till motorn som slås av när du lämnar båten (den blir även lite mer svårstulen då) och så skulle jag vilja samla ihop alla konstantströmanvändare (solpanel, länspump, ev minnesel till radio mm) över en "liten huvudbrytare". Då kan du slå av huvudbrytarna till motor, "vanliga förbrukarna" och bogpropellern när båten lämnas så minskar risken för att något ligger och tjuvdrar ström. Även eventuell värmare kan lämpligen gå över denna brytare (som inte ska vara helt enkel att av misstag slå av) så minskar risken för oplanerade tvärstopp när värmaren år igång (det är inte bra om värmaren tvärstoppas utan att den får gå igenom avsvalningsprocessen). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad tisdag kl 20:17 20 timmar sedan skrev Lintott: Mellan plusplinten och förbrukarna. Jag hade en Mastervoltmodell (minns inte vad den har för beteckning, den ligger numera i källaren och kan vara till salu..) Min batteribank var tre 100Ah AGM så kapacitetsmässigt var det rätt likt ditt. Sen har jag ingen bogpropeller men istället ett par kraftiga elvinchar så belastningsmässigt är systemen rätt lika. Men du kan nog lämna bogpropellern utanför lågspänningsbrytaren. Den kommer bara att användas korta stunder och när motorn är igång. Problemet med tömda batterier brukar vara stillaliggande med kyl, laddning av elektronikprylar, musikanläggning mm som står på konstant. @IngemarE föreslår även flytt av huvudbrytare. Jag skulle vilja lägga till ett par huvudbrytare. En för att kunna bryta elmatningen till motorn som slås av när du lämnar båten (den blir även lite mer svårstulen då) och så skulle jag vilja samla ihop alla konstantströmanvändare (solpanel, länspump, ev minnesel till radio mm) över en "liten huvudbrytare". Då kan du slå av huvudbrytarna till motor, "vanliga förbrukarna" och bogpropellern när båten lämnas så minskar risken för att något ligger och tjuvdrar ström. Även eventuell värmare kan lämpligen gå över denna brytare (som inte ska vara helt enkel att av misstag slå av) så minskar risken för oplanerade tvärstopp när värmaren år igång (det är inte bra om värmaren tvärstoppas utan att den får gå igenom avsvalningsprocessen). Hittade denna som verkar hålla kolla på spänning och bryta vid en viss nivå. https://www.victronenergy.com/battery_protect/smart-battery-protect#about-product Bra förslag med extra brytare, men hängde inte med på varför solpanel och länspump ska brytas…eller missförstod jag? 2026-02-16 vid 20:59 skrev IngemarE: Även BP-nödbrytaren bör sitta någonstans på vägen där den är lättåtkomlig. Framme i fören kanske under kojen vid BP är den inte till någon nytta när propellern hängt sig och man behöver stänga av den kvickt. Verkar vanligt att montera BP-nödbrytaren nära bogpropeller. Men närmare och snabbare åtkomst från styrplats verkar mer logiskt! Finns det risk för spänningsdippar eller rent av något att räkna med när bogpropp kopplas mot en och samma bank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad tisdag kl 21:22 57 minuter sedan skrev Airad: Hittade denna som verkar hålla kolla på spänning och bryta vid en viss nivå. https://www.victronenergy.com/battery_protect/smart-battery-protect#about-product Bra förslag med extra brytare, men hängde inte med på varför solpanel och länspump ska brytas…eller missförstod jag? - - - När du ska greja med prylarna så är det rätt skönt att bara kunna slå av elmatningen så du inte riskerar kortis bland kablarna. När du tar upp båten till hösten så vill du kunna bryta all el utan att behöva skruva loss batterikablarna. "Konstantströmhuvudbrytaren" behöver inte vara av värstingsmodellen. Min brytare är en kombinerad brytare/säkring på 50A som kräver en liten mejsel eller motsv för att bryta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad onsdag kl 07:19 (redigerade) 11 timmar sedan skrev Airad: Finns det risk för spänningsdippar eller rent av något att räkna med när bogpropp kopplas mot en och samma bank? Det korta svaret är att du kan (alltid) få problem med spänningsdippar i synnerhet vid tillslag av en stor förbrukare, men om du får sådana spänningsdippar att utrustning - trots att den är gjord för att sitta i fordon som bil och båt - får problem, så har du snarast ett generellt energiförsörjningsproblem. Som tvärtom löses med mer energi (större eller fler batterier i parallell). För då är även spänningen så låg att bogisens kontaktor kan riskera att släppa under last ("knattrar"). Så det är inge bra..... --------------------------- Fler batterier i parallell ger alltså mycket lägre inre resistans hos kraftkällan och därmed lägre dippar på spänningen vid tillslag av lasten. Men om dina ordinarie batterier är väldigt dåligt laddade (och generatorn klen) alt. att de är gamla och trötta, så kan körning av bogproppen även ge sådana spänningsfall att annan utrustning startar om (plotter t ex). Men detta problem beror alltså inte på installationen. Sedan kan naturligtvis dåliga kablar/kontakter mellan batterier, huvudsäkring och annan dålig kontakt/spänningsfall innan fördelningsplinten/plusplinten ge samma symptom. Men med ordning och reda, rent och normal dimensionering är detta inget problem. I min båt (före ombyggnad till LiFePO4 i förbrukarbanken) kördes både bog- och akterpropeller (2x4hk), inverter för mikro m.m. på samma batteribank, 4x100Ah AGM. Ungefär liknande inkoppling som ditt schema, från en gemensam plusplint/fördelningsplint. De klarade galant att användas samtidigt, utan att ens PC:n eller router som gick direkt på rå-12V (och inte var direkt fordonsanpassade) tenderade till att starta om eller dumma sig. Hade samma på min förra. Men där fick jag ett samtal från den nya ägaren några år efter att jag sålt båten där han klagade på att bildskärmen slocknade när han körde bog- och alterprop. Skulle visa sig att batterierna höll på att ta kväll, så efter byte av batteribank (då 8-10 år gamla) var det inget problem längre. Redigerad onsdag kl 07:24 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 514 Postad onsdag kl 09:00 11 timmar sedan skrev Lintott: "Konstantströmhuvudbrytaren" behöver inte vara av värstingsmodellen. Min brytare är en kombinerad brytare/säkring på 50A som kräver en liten mejsel eller motsv för att bryta. Vad är det för panel du har? Den ser trevlig ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad onsdag kl 12:01 2 timmar sedan skrev ABC: Vad är det för panel du har? Den ser trevlig ut. Det är en BlueSea med plats för sju säkringsbrytare och två huvudströmbrytare. Panelen är "custom designed" för den modell av båt jag har. Konstant + som jag skrivit om har elmatning även när huvudbrytarna slagits av. På min båt är den ansluten till solpaneler, radiominnen, värmarna och kylboxen. Jag har kylboxen påslagen från sjösättning till upptagning så för att slippa ha huvudströmmen påslagen hela tiden så flyttades den till konstant + för ett par år sedan. När vi lämnar båten (även för utflykter iland) så slår vi av de båda huvudbrytarna. Då slås framförallt vattenpumparna av så ev slangbrott inte riskerar att sänka båten.... Tydliga säkringsbrytare och kontrollampa när det är spänningssatt. Elwinscharna har dubbla 100A-säkringar bakom panelen (därför ett blankt uttag). Å så här ser det ut på baksidan med ordentliga skruvplintar och sammankopplingsbleck. (De klena röda kablarna är till kontrolllamporna) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Airad 2 Postad igår kl 18:56 Tack @IngmarE och @Lintott för ytterligare bra info och förklaringar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser