Gå till innehåll
fredag 13 februari 2026
Till_havs

Erbjudande Praktiskt Båtägande 10 nr 299:-

Rekommendera Poster

Får man tipsa om rea utan att det ses som reklam?

Jag vet inte hur det går för Egmont och Praktiskt Båtägande. Kanske de går på knäna och är desperata efter fler prenumeranter? Det vore ju ändå lite trist om Sveriges sista båttidning (väl?) försvann. 

PB firar 30.0000 följare och kör rea med 10 nr för 299 kr inkl leverans, gäller till 22 Feb. Första tidningen kommer i mitten av april. Ganska prisvärt ändå, även om tidningen numera är ganska tunn. 

Man får också tillgång till alla tidigare nummer via Flipp, Egmonts site för att läsa tidningar online. Så det blir väldigt mycket läsning för pengarna. 

https://dintidning.se/praktiskt-batagande/?code=PB2923&fbclid=IwY2xjawP33WhleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZA80MDk5NjI2MjMwODU2MDkAAR6iGNPZ71E_DijfqKFGYyJ2ISh9QhHmgr3xwQZypKgGqXKtj25EiqoWb6OMTg_aem_fpG1Tju3kGVCUYAJxZl4fg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hoppat på några erbjudanden, men blivit lika grymt besviken varje gång.

Den enda behållningen har varit gratis biljetter till båtmässan och den har tyvärr också börjat urarta.

O-praktiskt båtägande mår nog bäst av att gå i graven!

Då kanske det finns möjlighet att någon startar en båttidning värd namnet.

Jag tror att det krävs något nytt både när det gäller båtmässor och båttidningar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljer troligen båten och köper en husbil stället.

Då kan jag bläddra i nån billig tidning om längtan blir för stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har hoppat på några erbjudanden, men blivit lika grymt besviken varje gång.

Den enda behållningen har varit gratis biljetter till båtmässan och den har tyvärr också börjat urarta.

O-praktiskt båtägande mår nog bäst av att gå i graven!

Då kanske det finns möjlighet att någon startar en båttidning värd namnet.

Jag tror att det krävs något nytt både när det gäller båtmässor och båttidningar.

28 minuter sedan skrev Hybro:

Säljer troligen båten och köper en husbil stället.

Då kan jag bläddra i nån billig tidning om längtan blir för stor.

Det är väl egentligen inget fel på Pb, men om man som jag, prenumererat på den i flera år så blir det lätt tjatigt. Det finns liksom inte så mycket mer nytt att skriva om… Upplägget för varje årgång följer samma mönster. Vårnummret ger tips inför sjösättning och i höstnumret berättas det om torrsättningen. Mitt i sommaren är det artiklar om matlagning, väderlek och hur man sysselsätter barnen ombord.  Alla som sett de klassiska James Bondfilmerna förstår vad jag menar, dom följer samma schema. Men det kanske är så som folk vill ha det, ett tryggt upplägg utan en massa överraskande nytänkande.

I varje nummer presenteras en begagnad båt med dess besättning, ibland en vanlig båttyp alla känner till, ibland en klart ovanligare.

Sedan skall det vara balanserat, lika mycket segel- som motorbåt, lika mycket väst- som ostkust med inslag av sydkust, insjöar, nordiska farvatten och litet utomlands.

Så presenterar man nya prylar som man inte visste att man behövde… Så är det ett reportage från båtmässan i Düsseldorf, eller möjligen i Hannover(?) där man presenterar båtar som aldrig kommer att säljas här… 

Ja en del tidskrifter har lagts ned, kanske synd, kanske lika bra, jag saknar OK- förlagets Klassiker, enligt uppgift var det en för dyr produktion med för få prenumeranter. 

Något som förvånar mig mycket mer, är hur den där tidskriften ”Världens Historia” kan överleva.

Bonnier har givit ut den sedan 2005, här sveper man fram populistiskt från ”The big bang” över alla olika tidsåldrar, nehanderthalare, Egyptiska regenter, romariket, olika sjöfarare, kolonisationerna, världskrigen, megalomana envåldshärskare, pest och kolera, inbördeskrig, atombomber och rymdkapplöpningar…. Tänk att det finns nya grejer att skriva om… Jag läser den varje år i väntrummet hos tandläkaren, och det är samma tugg i varje nummer.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske inte är fel på tidningen utan på oss? 

Jag kan bara se till mig själv som har haft båt sedan 1975, jag får inte ut så mycket av reportagen om vad man ska göra inför sjösättning och torrsättning men för den som är ny båtägare kan det ju finnas många frågetecken som behöver dom svar som vi tycker är tjatiga. Det är ju samma sak här på forumet, många frågor återkommer med ojämna mellanrum. Dock kommer det ju ibland något nytt i form av nya regler för bottenfärg eller andra påfund som kan vara läsvärda.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl egentligen inget fel på Pb, men om man som jag, prenumererat på den i flera år så blir det lätt tjatigt.

Jo, det är fel på PB!

Eller så är det fel på mig.

Nu är det ju många år sedan jag försökte läsa PB, men som jag upplever tidningen så var den ofta väldigt ytlig utan djup och mening.

Jag fick alltid känslan av att det saknades kompetens och förståelse för båtlivet bland de som skrev. Det viktiga var att producera en tidning, inte att göra den intressant.

Som du skriver så är det en jämn lunk runt året helt utan överraskningar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla som sett de klassiska James Bondfilmerna förstår vad jag menar, dom följer samma schema.

Ja, eller som nyheterna på tv, samma mönster dag in och dag ut - en person som läser upp nåt följt av något klipp och någon som blir intervjuvad, nästan alltid om lite krig, lite politik, lite ekonomi och så rundas det av med lite väder🙂

I varje nummer presenteras en begagnad båt med dess besättning, ibland en vanlig båttyp alla känner till, ibland en klart ovanligare.

Sedan skall det vara balanserat, lika mycket segel- som motorbåt, lika mycket väst- som ostkust med inslag av sydkust, insjöar, nordiska farvatten och litet utomlands.

Så presenterar man nya prylar som man inte visste att man behövde… Så är det ett reportage från båtmässan i Düsseldorf, eller möjligen i Hannover(?) där man presenterar båtar som aldrig kommer att säljas här… 

Du glömde det obligatoriska gör det själv inslaget där någon installerat något eller byggt något.

Frågan är väl egentligen vad utöver det du nämner som finns kvar att skriva om i en båttidning. Numera är ju PB samanslagen med Båtnytt också.

Jag vet inte vad PB var förut, har aldrig läst den förrän typ 7 år sedan. Men huvuddelen av båttidningar har väl egentligen alltid varit allmän orientering om båtnyheter, nya prylar, tester etc. Och där har väl ingen egentlig ändring gjorts mer än att färre är intresserade av att läsa tidningar. Den marknaden har väl tagits över av t.ex. Skippo.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Förr var det, vad jag upplevde, mer praktiska tips om hur man reparerade, ja jag glömde det, och det var ju även så att det var markeringar för att slå hål med hålslaget på dessa sidor, och om man inte ville klippa sönder tidningen kunde man ju riva ut sidan, som en annan avsomnad ridskrift skulle skrivit…Det kunde handla om hur man installerade eller fixade olika grejer ombord. En del väldigt enkla, typ hur man skruvar i en glödlampa, medan andra mer avancerade såsom motorbyten etc.

Då gjorde man heller ingen hemlighet av att förlagan var brittisk och heter ”Practical Boat Owner” och att somliga artiklar var översatta och anpassade för oss.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Man kan också prenumerera på tidningen digitalt. Man kan prova för 9 kr för en månad på Readly. Jo, då får man också tillgång till 7999 andra tidningar om jag förstår det rätt. 
Om någon nu undrade varför det är illa ställt med kvaliteten på tidningen numera.

Redigerad av Paul_Schtek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Man hittar ju det mesta på Internet idag

1 timme sedan skrev Paul_Schtek:

Man kan också prenumerera på tidningen digitalt. Man kan prova för 9 kr för en månad på Readly. Jo, då får man också tillgång till 7999 andra tidningar om jag förstår det rätt. 
Om någon nu undrade varför det är illa ställt med kvaliteten på tidningen numera.

Sverige är nog helt enkelt ett för litet land (eller egentligen är det väl svenskan som är ett för litet språk) för att ha god kvalitet på ämnesspecifika tidningar och tidskrifter, åtminstone om de ska tryckas. Det lär väl kosta ungefär lika mycket att göra en bra båttidning oavsett hur många nummer och prenumerationer man kan sälja.

Alternativt är vi för snåla i Sverige!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till och från har jag använt Readly. Där finns just nu:

3 på svenska

2 på franska

10 på tyska

24 på engelska

38 totalt

Men är man specifikt intresserad av motorbåtar 6-12 meter och helst inte helt nya, så blir det inte så många kvar. För mig då typ 5 engelska, 3 tyska, 3 svenska. Totalt 11.

150 kr/månad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2026-02-11 vid 13:52 skrev Georg_Ohm:

Ja en del tidskrifter har lagts ned, kanske synd, kanske lika bra, jag saknar OK- förlagets Klassiker, enligt uppgift var det en för dyr produktion med för få prenumeranter. 

Jag håller med dig George_Ohm, att biltidningen Klassiker (och även Gran Turismo) lades ned. De tidningarna hade välskrivna reportage och tester där journalisterna vågade ta ut svängarna. 

Det är sådant jag önskar att PB kunde skriva mer om. Alltså mer omfattande nybåtstester men också tester av beg båtar där man vågar skriva om både positiva och negativa egenskaper hos en båt, oftast blir det mest positiva omdömen men faktum är ju att alla båtar, ny som begagnade, faktiskt inte är bra på alla punkter. 

Problemet, precis som för tidningen Klassiker, är att reportagen blir ganska kostsamma. Det var väl därför man tvingades lägga ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu för tiden så ska allt vara så billigt som möjligt, mat, tidningar, you name it. Kvalitet kommer alltid i andra eller till och med i tredje hand. Billigt är alltid ledordet. Titta bara i dagspressen, dräller av reportage "Så här sparar du pengar genom att ... ", "Ät medhavd mat till lunch så sparar du", osv.

Jag har nog klagat på det förut, men många av beskrivningarna (inte alla) i PB av hur man gör något är av typen "Så här gör händige Harry när han byter bordgenomföringar/gör klar toaletten för vintern/installerar ...". Men det behöver inte vara någon som har speciell kunskap om just det arbetet, det handlar ju faktiskt bara om hur han gör jobbet, inte om hur man bör göra. Och man tar inte upp alternativa lösningar för det skulle ju både ta tid och kräva research. En total friskrivning från tidningens sida är det också: om det är fel så är det ju hans fel, inte tidningens för dom skriver ju bara hur han gör. Alltså en billig och snabb lösning, man behöver inte hitta några experter inom området som, hemska tanke, kanske till och med vill ha lite betalt. Och man slipper leta efter några som har erfarenhet utöver sin egen båt. Det gör att i alla fall jag läser tidningen med blandade känslor och dom praktiska tipsen får man ta för vad dom är: en beskrivning hur någon random person gör.

Och nu har man dragit ner på papperskvalitén också. I stället för glansigt tidningspapper är det nu ett matt tråkigt papper - mer likt hushålls- eller toapapper än en kvalitetstidning. Det får bli Readly för mig när prenumerationen går ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...