pellerin 2 Postad 25 Januari Jag ska byta alla toaslangar i min båt och har ett helsike att få loss de gamla slangarna. Alla anslutningar har dubbla slangklämmor vilket såklart är bra. MEN de sitter också med en rejäl klick sikaflex. När det då är trångt och jävligt att komma åt (som alltid) så blir det oerhört jobbigt att få bort slangen. Den måste skäras upp och karvas sönder för att släppa. Så ett hett tips är att nöja sig med dubbla slangklämmor inför nya byten i framtiden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 310 Postad 25 Januari Du eller tidigare ägare som utfört jobbet? Det kanske läckte en droppe eller tv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 2 Postad 26 Januari 22 timmar sedan skrev Hybro: Du eller tidigare ägare som utfört jobbet? Det kanske läckte en droppe eller tv... Någon tidigare ägare. För längesedan om man ska döma av slangarnas skick.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 157 Postad 26 Januari 2026-01-25 vid 20:26 skrev pellerin: Jag ska byta alla toaslangar i min båt och har ett helsike att få loss de gamla slangarna. Alla anslutningar har dubbla slangklämmor vilket såklart är bra. MEN de sitter också med en rejäl klick sikaflex. När det då är trångt och jävligt att komma åt (som alltid) så blir det oerhört jobbigt att få bort slangen. Den måste skäras upp och karvas sönder för att släppa. Så ett hett tips är att nöja sig med dubbla slangklämmor inför nya byten i framtiden. Testa att värma med varmluftspistol. Många slangar mjuknar av värmen. Jag har för mig att även sika blir mjukare av värme. "En båt flyter på slangarna" så det finns skäl att de sitter väl fast och inte läcker. Det är trist om det läcker vid genomföringarna och ännu tristare om det är bajsvatten som läcker. Byte av toaslangar sker rätt sällan om installatören valt en bra kvalitet som inte släpper igenom dofter. Mitt råd är att fortsätta med sika på genomföringen och använda dubbla slangklämmor "för säkerhets skull". Det är dessutom ett krav från försäkringsbolagen och inte utan anledning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 2 Postad 26 Januari 18 minuter sedan skrev Lintott: Testa att värma med varmluftspistol. Många slangar mjuknar av värmen. Jag har för mig att även sika blir mjukare av värme. "En båt flyter på slangarna" så det finns skäl att de sitter väl fast och inte läcker. Det är trist om det läcker vid genomföringarna och ännu tristare om det är bajsvatten som läcker. Byte av toaslangar sker rätt sällan om installatören valt en bra kvalitet som inte släpper igenom dofter. Mitt råd är att fortsätta med sika på genomföringen och använda dubbla slangklämmor "för säkerhets skull". Det är dessutom ett krav från försäkringsbolagen och inte utan anledning... Är det krav på sikaflex och dubbla slangklämmor på slanganslutningar i toasystemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 157 Postad 26 Januari (redigerade) 2 timmar sedan skrev pellerin: Är det krav på sikaflex och dubbla slangklämmor på slanganslutningar i toasystemet? Nej, jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Slangklämmor är försäkringskrav. Sika är för att slippa oroa sig för läckagerisk med konskvensen - slagvatten och odör. Läckande slangar eller t.o.m. slangar som lossnar från rörstosen kan kännas avlägset. Jag kom själv i en situation att assistera en nybliven båtägare med detta problem mitt ute på en fjärd för några år sedan. Under hemkörning med en helt nyinköpt begagnad motorbåt (relativt ny modell) så upptäckte de att båten tog in vatten i motorrummet (den låg rätt djupt i vattnet). De stoppade naturligtvis och började leta efter var vattnet kom in. Då båten var nyinköpt så var det inte så enkelt att hitta runt nere i det vattenfyllda motorrummet. Dessutom lyckades den uppstressade hustrun inte larma via mobil och 112. Vi passerade under segel och noterade att det gavs tecken upp-o-ner med armarna och seglade närmare. Hon ropade till oss om vatteninträngningen och ville ha hjälp att larma sjöräddningen. Vattnet kom in fortare än vad länspumpen klarade av att pumpa ut. Jag ropade upp på VHF och de drog stort larm direkt och satte fart på både Kustbevakningen och Vaxholmsbåt mot haveristen. Sedan bärgade vi seglen (vi gick för gennaker så det var inte bara att vända o kryssa tillbaka) och vände tillbaka till haveristen. Väl där fick vi lite mer klarhet i situationen och vidarebefordrade till sjöräddningen. Vi hann snurra ett antal varv runt båten innan ägaren lyckades hitta en genomföring utan slang där det sprutade in vatten och fick den stängd (tack o lov så fungerade kranen..). När sjöräddningen fick den informationen så övergick ärendet till ett Trossenuppdrag då det inte längre var fara för liv och Kustbevakning m.fl. avlarmades. Då stod vattnet en bra bit upp över vitala motorkomponenter (startmotor o generator) så de vågade inte prova att köra därifrån själva. Vi låg kvar som en trygghet vid haveristen tills SSRS kom och då hissade vi segel och fortsatte vår avbrutna resa. Redigerad 26 Januari av Lintott Storyn med vad dåligt fastdragna slangar kan innebära. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 275 Postad 27 Januari Jag känner mig helt utanför. Har aldrig använt sika på en slang. Brukar många göra det? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 27 Januari 4 timmar sedan skrev rejas: Jag känner mig helt utanför. Har aldrig använt sika på en slang. Brukar många göra det? Inte jag heller. Helt onödigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke_102 68 Postad 27 Januari 5 timmar sedan skrev rejas: Jag känner mig helt utanför. Har aldrig använt sika på en slang. Brukar många göra det? Nimbus verkar ha använt SIKA, iaf på vår 320 -07 är det SIKA på slanganslutningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 126 Postad 27 Januari 5 timmar sedan skrev rejas: Jag känner mig helt utanför. Har aldrig använt sika på en slang. Brukar många göra det? 1 timme sedan skrev Rollen: Inte jag heller. Helt onödigt. I min då för tio år sedan, nyinköpta motorbåt bytte jag från en vanlig pumptoalett med stor skål till en liten elektrisk då det var väldigt trångt inne på toan… Och det var en varvsinstallerad toalettstol där slangen var limmad och bara hade en enda slangklämma. Jag tyckte att jag gjorde rätt som inte limmade och satte på två motmonterade slangklämmor. Det höll inte, det läckte, ytterst litet men nog för att lukta illa. Det hjälpte inte att dra slangkämmorna hårdare, snarare tvärtom. Så jag tvingades kleta dit en del marintätningsmassa så att det blev tätt. Men säsongen därpå byttes slangen ut och monterades utan tätmassa, den gamla slangen var hård och dåligt följsam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 2 Postad 27 Januari Vad skulle man kunna använda istället för sikaflex? Något som inte härdar så hårt och som inte gör att slangen sitter som berg när den ska avlägsnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 687 Postad 27 Januari Butyltätning har jsg hört mycket gott om, ska vara åldersbeständig och semihärdande. Har dätemot aldrig prövat den själv. Det kommer nog svar från de som har erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 469 Postad 28 Januari Vill bara tipsa om riktiga slangklämmor: Går under namnet PARI-klämma eller HD-slangklämma, finns i din lokala båttillbehörsbutik eller lokala järnhandel, har de inte hemma så kan de beställa hem. Finns med enkel eller dubbla skruvar och givetvis i rostfritt/syrafast. VARNING! Finns Kina-kopior på diverse säljsidor som är tillverkade av "Chinesium" och är av urusel kvalitet! //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser