Gå till innehåll
lördag 01 november 2025
Karljohansson

Råkat kör motorn 2-5 minuter utan kylvatten - vad bör jag felsöka innan jag kör igång igen?

Rekommendera Poster

Jag gjorde olje byte och filterbyte tidigare i veckan på min LDW702 Lombardini motor, vid oljebytet var jag fokuserad på det och av misstag så glömde jag öppna sjövattenintaget till kylaren, körde motorn en stund, är osäker hur länge kan ha varit upp till nästa 2-5 minuter, började märka något var konstigt för det började komma en liten droppe kylvatten (sötvattnet) vilket jag inte sett tidigare och då stängde jag av , antar det var pga att det blev väldigt varmt vattnet ev. ånga? varpå trycket ökade och det började droppa liten vatten genom packningarna 

Hade inte riktigt koll på hur snabbt det kan bli kritiskt med ovan, så körde motorn lite efter detta och den verkade fungera som vanligt, vatten kommer ut osv. hade inte riktigt förståelse för hur kritiskt detta var

1) Funderar vad man nu bör undersöka och kontrollera, tänker mig nedan men vill gärna höra input tankar från er? 

- kolla hur impellern mår och byta (ligger i planen oaktat) kolla om några vingar gått av och ev. hitta dem eller gräva fram     dem och de åkt vidare

- kollar slangar kolla runt så inget ser ut att ha smält (om det nu går så snabbt?)

efter koll på ovan kör motorn med ny impeller (eller bef om inget tappats) och se att temperaturen ligger kring där den brukar efter 10 min körning 

2) detta måste jag ju undvika i all framtid, en ide är att sätta en sensor på genomföringen som gör att nån lampa lyser grönt eller rött när den är öppen eller stängd, nån mer tips på lösning för detta? Man borde ganska enkelt kunna bygga ihop nått själv, men borde finnas nått kitt för detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två minuter på tomgång, utan belastning, hinner motorn inte bli särskilt varm på, men fem minuter är en annan sak. Ändå, om motorn går normalt nu efter, med kylvatten på, är det förmodligen ok. Det som kan hända utan kylning är att saker expanderar olika och får en kolv att fastna eller ge kraftigt ökad friktion och slitage.

Impellern bör nog bytas. Den mår inte bra av att köras torr.

Jag har aldrig förstått mig på beteendet att stänga kylvattenintaget annat än om man ska göra nån service på kylsystemet när båten är i vattnet. Lämna det öppet, så behöver du aldrig fundera på detta igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det enklaste är att monter ett avgastemperaturlarm. Larmar snabbt vid misstag eller om impellern går sönder.

Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen har Bimetalltermostat på kansliet i Långedrag för montering på avgaserna till försäljning. Sluter vid 80 grader och öppnar vid 60 grader. Jag har en sådan i min D 2 55, monterat i frostpluggen på avgaskröken. Vid bortfall av kylvatten blir avgaserna varma lång innan motorn blir varm och larmar. https://sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/VP_avgaslarm.pdf

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minutes ago, raol said:

Två minuter på tomgång, utan belastning, hinner motorn inte bli särskilt varm på, men fem minuter är en annan sak. Ändå, om motorn går normalt nu efter, med kylvatten på, är det förmodligen ok. Det som kan hända utan kylning är att saker expanderar olika och får en kolv att fastna eller ge kraftigt ökad friktion och slitage.

Impellern bör nog bytas. Den mår inte bra av att köras torr.

Jag har aldrig förstått mig på beteendet att stänga kylvattenintaget annat än om man ska göra nån service på kylsystemet när båten är i vattnet. Lämna det öppet, så behöver du aldrig fundera på detta igen.

Har fått lärt mig att man alltid ska stänga genomföringar när man inte är vid båten, men kanske är lungt och lämna de öppet? Vad är risken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hänger nyckeln till startbatteriets frånskiljare på bottenkranen...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minutes ago, snoy said:

Jag hänger nyckeln till startbatteriets frånskiljare på bottenkranen...

Taget! Det implementeras direkt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern bör antagligen bytas men även avgasslang (bälg på motorer med sådan) kan ta skada ganska fort av att köras utan kylvatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minutes ago, Eld- said:

Impellern bör antagligen bytas men även avgasslang (bälg på motorer med sådan) kan ta skada ganska fort av att köras utan kylvatten. 

Avgasslang så bör man väl se om den är trasig eller att den läcker ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Karljohansson:

Avgasslang så bör man väl se om den är trasig eller att den läcker ? 

Det behöver inte blivit hål rakt igenom. Den kan ha blivit försvagad. Fast det är antagligen ingen katastrof om det går hål senare. Då byter man när det händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern i vattenpumpen är totalförstörd, det räcker med ca 10–15 sekunder för att bränna kanterna på vingarna, se nedan:

1157566691_ImpellerDligBra.png.947db49d7756533295ef57e11fbb5704.png

Impellern till vänster har gått ca 15–20 sekunder utan vatten, impellern till höger är helt ny.

Så här brukar det se ut efter 45–90 sekunder:

1021694046_Skrmavbild2025-10-31kl_15_44_38.png.b7942ba3ee74583cfa6793e868d01da7.png

Fullt av fastbrända gummirester i vattenpumphuset och av själva impellern är det inte mycket kvar.

Nu är detta bilder från utombordare men det är samma för inombordare med sjövattenpumpen på motorn eller där sjövattenpumpen sitter i drevet som Mercruiser R, MR och Alpha One och vissa OMC Cobra.

Man måste även kolla så att inga rester gömt sig i vattenpumphusets intag eller utlopp samt rör och slanganslutningar, dessa kan senare följa med vattenflödet då man bytt impeller och fastna i t.ex. värmeväxlarens inlopp och täppa till.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 hour ago, Mercury_44XS said:

Impellern i vattenpumpen är totalförstörd, det räcker med ca 10–15 sekunder för att bränna kanterna på vingarna, se nedan:

1157566691_ImpellerDligBra.png.947db49d7756533295ef57e11fbb5704.png

Impellern till vänster har gått ca 15–20 sekunder utan vatten, impellern till höger är helt ny.

Så här brukar det se ut efter 45–90 sekunder:

1021694046_Skrmavbild2025-10-31kl_15_44_38.png.b7942ba3ee74583cfa6793e868d01da7.png

Fullt av fastbrända gummirester i vattenpumphuset och av själva impellern är det inte mycket kvar.

Nu är detta bilder från utombordare men det är samma för inombordare med sjövattenpumpen på motorn eller där sjövattenpumpen sitter i drevet som Mercruiser R, MR och Alpha One och vissa OMC Cobra.

Man måste även kolla så att inga rester gömt sig i vattenpumphusets intag eller utlopp samt rör och slanganslutningar, dessa kan senare följa med vattenflödet då man bytt impeller och fastna i t.ex. värmeväxlarens inlopp och täppa till.

//Pär

Bra bilder lär ju se när jag öppnar upp imorgon hur den ser ut, dock funkar ju min impeller fortfarande, kom ju ut vatten som vanligt när jag fortsatte köra i min okunnighet efter att jag kört torrt ett tag och drog öppnat ventilen, hade en impeller sett ut som ovan borde ju vattenflödet nästan inte komma alls 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju haft sådan tur att din bottenventil inte var helt tät och att impellern fick lite vatten iaf.

Men det är nog läge att byta i vilket fall som helst efter en "torrkörning"...

Lägg gärna upp en bild på hur din impeller ser ut.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att byta impeller kolla lite förstått nedan 

- vara försiktig så man inte skadar hållaren, i brons

- använda exempelvis polygrip och långsamt jucka den utåt 

- köra zipties för att få in ny impeller 

- ev. ha lite sandpapper väldigt finkornigt för att ta ned gammal packning om den sitter fast

- byta packning

- smörja med medföljande smörj

1) Vad tror ni om ovan? några fler bra tips för uttag och insättning ny impeller? 

Sen för att leta gammal impleller delar, där har jag inte hittat några bra råd än, men är väl att följa flödet och se vad jag hittar, vart är det vanligaste stället att de fastnar? Utifrån sprängskissen nedan är det ju väldigt litet rör in och ut, så kan ju knappast vara stora delar 

2) tips idea hur jag letar delarna bäst? 

bild nedan är sprängskiss från motornimage.thumb.png.bec5ffa32657d4d85daf7f2966673396.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Att öppna bottenventilen när motorn är igång efter flera minuter är säkert obra.

Bättre att stänga motorn och låt den svala först. 1/2 timme minst.

Om man gör det s a s direkt, så riskerar man sprickor både här o där.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var förbi båten och kollade in impellern, på något sätt har den klarat sig, det enda jag såg se filmen nedan är att baksidan mot väggen så det ev. lite slitet ut, får kanske ta ut den för att vara helt säker? 

sen filma jag lite hur sjövattenledningarna flödar, de verkar vara rätt långa så kan säkert vara en hel del vatten i dem och går via en backventil så även när man stänger till sjöventilen så borde det vara kvar vatten i dem? 

https://drive.google.com/file/d/1qyJfKlRTclMme1g-LvXrR7neTXOLIl4J/view?usp=share_link

https://drive.google.com/file/d/1wpV2kyMmA5a3CKswl6iLrAkL-pTHCl2Z/view?usp=share_link

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

sen filma jag lite hur sjövattenledningarna flödar, de verkar vara rätt långa så kan säkert vara en hel del vatten i dem och går via en backventil så även när man stänger till sjöventilen så borde det vara kvar vatten i dem? 

Så är det. Det behövs otroligt lite vatten för att minska friktionen så att gummit inte blir varmt och bränt, särskilt om man inte ger en massa gas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också glömt öppna bottenventilen en gång  och kört motorn några minuter. Det var förra säsongen och denna säsong hade jag glömt det, men motorn gick som vanligt, Gällen en md5. Men visst, ska kolla impellern nu i vinter. Byter om det behövs men är inte orolig (just nu i alla fall).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...