Gå till innehåll
fredag 31 oktober 2025
Anders89

VVB tömning ( vilken slang)

Rekommendera Poster

Hej :)

har sökt och förstår det mesta med att tömma vattensystemet och vvb.

det enda jag inte vet är var jag ska spruta med tryckluft / pump. är det ovanifrån allstå vid kranen eller nere i motorrummet om jag lossar slangen till pumpen?

samt vilken ska jag blåsa luft i i VVB ? dumma frågor kanske men vill inte att något går sönder :) 

IMG_5367.jpg

IMG_5368.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Anders89:

Hej :)

har sökt och förstår det mesta med att tömma vattensystemet och vvb.

det enda jag inte vet är var jag ska spruta med tryckluft / pump. är det ovanifrån alltstå vid kranen eller nere i motorrummet om jag lossar slangen till pumpen?

samt vilken ska jag blåsa luft i i VVB ? dumma frågor kanske men vill inte att något går sönder :) 

IMG_5367.jpg

Naturlagarna gäller! Vattnet ställer sig nedtill i beredaren. Det är där du måste öppna för att få ur vattnet (blåa slangen) eller öppna en kallvattenkran så vattnet kan dräneras den vägen. Å så blåser du i varmvattenanslutningen (röda slangen). Du kan inte blåsa vid pumpen, den har sitt utlopp nedtill i beredaren så då fyller du bara luft i beredaren och inget vatten trycks ut (det kommer att skvätta lite p.g.a. tilluften men beredaren kommer inte att tömmas). Om du blåser ut vattnet via en kran så slipper du få hela beredarinnehållet i kölsvinet. Sen måste du avsluta genom att lossa kallvattenslangen och tappa ur den sista slatten eller om du har övertrycksventil där så kan den öppnas.

Å så blås igen när du öppnat slang/övertrycksventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...