Themariner 20 Postad 7 timmar sedan Hade ett varv som sandblästrade botten på en av mina båtar i veckan, hämtade den igår och den såg ren ut. Tittade till den idag och den var allvarligt missfärgad på sina ställen (se bild). Provade Abnet tvättmedel, aceton, isopropanol och oxalsyra men inget av det hjälpte och det verkar sitta i gelcoaten. Det går dock att slipa/polera bort. Nån som har nån teori om vad som kan ha hänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 096 Postad 6 timmar sedan 17 minuter sedan skrev Themariner: Hade ett varv som sandblästrade botten på en av mina båtar i veckan, hämtade den igår och den såg ren ut. Tittade till den idag och den var allvarligt missfärgad på sina ställen (se bild). Provade Abnet tvättmedel, aceton, isopropanol och oxalsyra men inget av det hjälpte och det verkar sitta i gelcoaten. Det går dock att slipa/polera bort. Nån som har nån teori om vad som kan ha hänt? En teori är att det dammat på ovansidan av båten i samband med blästringen. När dammet blivit fuktigt har det färgat av sig på gelcoaten. Jag råkade ut för något liknande för många år sedan när båtgrannen slipade sin röda bottenfärg (det var innan bottenfärgerna var så miljöfarliga) och min nytvättade båt blev helt röd på däck.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 820 Postad 6 timmar sedan 4 minuter sedan skrev Lintott: En teori är att det dammat på ovansidan av båten i samband med blästringen. När dammet blivit fuktigt har det färgat av sig på gelcoaten. Jag har samma teori, men det kräver ju att färgen stämmer med den färg som blästrats bort. När vi lät blästra vår båt 2015 täcktes botten in och luften under båten sögs ut med en fläkt som hade en jättestor dammsugarpåse på sig. Ingen röd (botten)färg varken på vår båt eller på någon av alla grannbåtar som bara låg ett par meter bort. Däremot fick vi rött blästerdamm på några saker vi använder vid vintertäckningen av båten och det går inte bort trots att det används i ur och skur och trots att det är 10 år sedan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser