Jump to content
Monday 06 February 2023

Themariner

Medlemmar
  • Content Count

    53
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Themariner

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nån som vet om något ändrats lagmässigt i denna fråga sedan 2009? Ska köpa en båt, förvisso av en handlare som vill ha full betalning i samband med kontraktet men jag kommer inte ta emot båten förrän i Mars.
  2. Vad menar du med att den känns svajig i aktern? Är det tex att båten känns nervöst vid planing eller att skrovet inte känns stabilt.
  3. Som sagt, du behöver ju inte använda alla 115hk och jag hade inte bytt motor. Ekonomin i ett byte borde inte vara bra men oavsett är lite extra kraft alltid bra och ha. Men jag håller med om att båten är inte lämplig för så kraftig motor men man kan även köra sönder den med 70hk på akterspegeln.
  4. Det beror på vilken dieselmaskin du har så inte ett generellt dieselmotor attribut.
  5. Themariner

    Kad 42

    Generellt så bör du reda ut varför du inte får ut full effekt. Om det inte beror på beväxning hade jag betraktat som potentiellt mycket allvarligt och kanske hänger det ihop med att bälgen spricker. Om du tex har alldeles för hög avgastemperatur så kanske det blir för mycket för bälgen. Om tex motorn inte får tillräckligt med luft så tappar den effekt och avgastemperaturen blir för hög. Är problemet på båda maskinerna och varvar de samma när du kör i 25 knop/på topp?
  6. Themariner

    Kad 42

    Om du menar avgaskröken så kolla att de inte är igenrostade eller spruckna.
  7. Övre delen/locket är bara vatten och drän hålet under är direkt kopplat till där luften flödar igenom. Om tex turbon börjar bli sliten så kommer det lite olja med luften genom turbon och om det blir mycket så läcker det ut genom drän hålet. Om insatsen eller packningarna läcker så kommer det vatten och om det är både och blir det vatten o olje gägga. Om jag kommer ihåg rätt så är det inte helt ovanligt att de läcker vid vevaxeln men jag hade först kollat vevhus ventilationen och om luftburken läcker eller där är "stora" mängder olja.
  8. Har du kollat under laddluftkylaren om det kommer ut olja eller är kladdigt?
  9. Om det inte hjälper att "tighta" skruven så är det nog nån spricka eller liknande i röret, muttern eller kolvhuset. Du behöver ta isär det och titta närmare.
  10. Jag håller med Alanningen, den ser inte ny ut ellet tom lite konstig. Det är inte kladdet utan reporna plus färgskiftningen och ojämnheter. Du kan göra ett test, lägg den mot en plan yta och mät avståndet till tippen på de tre bladen. Det är mer komplicerat än så men om de skiljer sig så är den garanterad inte ny eller dåligt reparerad.
  11. Themariner

    Assymetri

    Väldigt många båtar byggs så sedan 20 år eller så.
  12. Det läcker troligen in luft någonstans mellan filtret och tanken.
  13. Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid.
  14. 28 på gps och som sagt med noggrann trimning eller så mycket det går utan att den suger luft etc. Med bara lite mer för i vattnet så är det 26 knop. Nu har den varit i vattnet lite med aning beväxning och idag kom jag bara upp i 26.3 knop.
  15. Har en micore xw48 och 50hk 4T Honda som toppar ca 28 med en person och nogrann trimmining, 25 med 4 vuxna. Om du googlar honda körfakta kanske du kan hitta nåt om HR men det finns för Micore och där är topphastighet mycket högre men jag vet inte hur de mäter för samtliga toppfarter är ca 10% för höga. Jag har testat flera av båtarna i testet.
×
×
  • Create New...