Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Themariner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

19 Trovärdig

Om Themariner

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag tycker det verkar vara som Lintott är inne på att akterspegeln har varit utsatt för nåt eller så är det en försvagning. Jag tycker mig kunna se små sprickor vilket är typiskt för rörelse i glasfibern. De har uppenbarligen försökt fixa eller dölja det så knappast troligt att ägaren inte vet om det.
  2. Man behöver inte hydralstyrning när det finns en servo, skulle tom säga att det är onödigt då det inte går inte åt mycket kraft att "styra" servon. Hade en 34 fotare med dubbla KAD43/DP drev och en servo och den hade inte hydralstyrning. Tror det är värt att dubbelkolla.
  3. Är du säker på att det är hydralstyrning? Vad jag vet brukar det vara servo med vanlig vajer på KAD43
  4. Om de behåller vinkeln som det ser ut på bilden så går båten tung i fören med lägre varvtal på maskin, det blir dessutom värre med mer vågor. Du trycker dessutom undan vattnet som normalt omsluter avgasröret. Det är näst intill meningslöst att ha fasta trimplan på den båten så bästa tipset är att byta ut dem så att du kan justera under gång.
  5. Jag tror inte läckan beror på galvanik och som ni konstaterat är den jordad/kopplad till minus av andra skäl. Om den läcker pga korrosion så måste det vara vatten i tanken vilket iof inte är ovanligt. Det är heller inte ovanligt att metall tankar spricker vid svetsar på motorbåtar vars skrov rör sig i kraftig sjö eller om de transporteras alternativt pallas "fel" ie så att skrovet ändrar form mer än tanken klarar. Jag tar en bra plasttank till moderna motorbåtar alla dagar i veckan
  6. Det funkade bra för mig att tillfälligt köra på en prop (den inre) när jag hade problem för en massa år sedan, dubbelmontage dock och den andra med båda proppar på.
  7. Jag gjorde en enkel skiss på papper som jag fotade och betalade sedan under 100kr per ring så kan inte säga att det var dyrt direkt.
  8. Det finns firmor som 3D printar billigt om det inte funkar.
  9. Eller hur blir det om den Norska båten redan ligger i Sverige?
  10. -Ja, det är vanligt med sprickor runt pulpit infästningar speciellt om pulpiten går utanför skrov kanten och man ränner in med dem i stolpar och annat..
  11. Ett annat tips är att åtgärda det som orsakar rosten när du ändå gör fint Inte helt ovanligt att tex skruven är rostfri men nån bricka eller mutter inte är det. Och om inget av tipsen du redan fått funkar så är saltsyra väldigt effektivt mot rost på plast och rostfritt, andra material blir inte glada eller förvinner. Saltsyra är dock farligt så se till att du förstår att hantera det säkert om du försöker.
  12. Jag tror inte den går bäst i halvplanande, nånstans 20-30 knop skulle jag tro och vad jag förstår har den lite vassare förskepp men är "plattare" i aktern, då kommer den troligt gå "trögt" eller inte kännas som den släpper ordentligt i högre farter. Och andra sidan kommer den lättare upp i planing och tar ändå sjön bra i "lagom" farter jämfört med mer renodlade högfartsskrov. Du kan ju oxå ringa Nimbus och hör vad de säger om hur båten beter sig.
  13. Jag vill ha den i mitten när maskin är i vinkel mot botten på båten. Som det är nu är den övertrimmad innan mätaren når andra sträcket nerifrån.
  14. Min mätare håller sig väl långt ned på skalan och jag funderar på om det går och justera så att när motorn är neutralt trimmad så visar mätaren i mitten. Hittar inget i manualen men kan tycka det borde gå, nån som vet?
×
×
  • Skapa nytt...