Gå till innehåll
onsdag 03 december 2025
LennartNordic

Måla bravo drev igen och igen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Jaha, då står det tydligen fel i alla de böcker jag har som handlar om galvanisk korrosion, jag ska genast sluta läsa dessa...

Nej, jag tror att vi pratar förbi varandra.

 

Själva definitionen på galvanisk korrosion är ju att metallerna ska vara i fysisk eller elektrisk kontakt med varandra.

 

Det brukar kort beskrivas ungefär så här.

 

Galvanisk korrosion är en korrosionsform som uppstår när två olika metaller står i elektrisk kontakt i närvaro av en elektrolyt, vilket leder till att den oädlare metallen korroderar galvaniskt.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Galvanisk korrosion funkar så att metallerna är elektriskt förbundna med varandra och nedsänkta i en elektrolyt.

 

Hur kan då trimplanen som inte har elektrisk kontakt med någon annan metall påverka? När det inte rör sig om galvanisk korrosion menar jag.

Dom har "kontakt" genom vattnet som är ledande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skriver några olika företag och organisationer om galvanisk korrosion, som numera kallas för bimetallkorrosion.

 

Galvanisk korrosion uppkommer när metaller med olika elektrokemisk potential (ädelhet) kommer i kontakt med varandra i exempelvis en fuktig miljö, då kan en korrosionsprocess uppstå där den mindre ädla metallen (anoden) korroderar snabbare än den skulle ha gjort på egen hand, medan den ädlare metallen (katoden) förblir skyddad. Denna form av korrosion kan orsaka betydande materialförluster och förkorta livslängden för den mindre ädla metallen.

https://www.hilti.se/engineering/article/korrosion-del-4-galvanisk-korrosion/cvi0nb

 

Bimetallkorrosion kan uppstå när olika metaller är i metallisk kontakt med varandra, samtidigt som det finns en kontinuerlig elektrolytbrygga mellan metallerna. Figur 54 och Figur 55 visar exempel på bimetallkorrosion.

https://www.metallkompetens.se/handbok/om-aluminium/korrosionshardighet/de-vanligaste-korrosionsfallen/#1

 

Tre villkor måste vara uppfyllda för galvanisk korrosion:

  1. Vi måste ha två elektrokemiskt olika metaller.
  2. Det måste finnas en elektriskt ledande kontakt mellan metallerna.
  3. Det måste finnas en ledande förbindelse mellan den anodiska och den katodiska metallen, som metalljonerna kan passera igenom.

Om ett eller flera av dessa villkor inte är uppfyllt, får vi heller ingen galvanisk korrosion. 

https://www.gunnebofastening.se/support/tjanster/kunskapsbanken/korrosion/

 

SXK skriver så här i Båtpärmen.

 

12.3 GALVANISK KORROSION 
En båt som ligger i vatten bildar galvaniska element (”batteri”) när olika metaller 
eller metallegeringar t ex stål och aluminium är i direkt elektrisk kontakt med 
varandra och samtidigt finns i en gemensam elektrolyt, i detta fall (salt) vatten. Då 
uppstår galvanisk korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Rascal:

Dom har "kontakt" genom vattnet som är ledande.

Ja, men det räcker inte för att det ska bli galvanisk korrosion.

 

Vattnet är elektrolyten som gör att det bildas ett galvaniskt element om metallerna ansluts elektriskt till varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Seawolf, kom in och hjälp till med förslag på varför färgen på drevet "trillar av".

 

Vi kan släppa det här med vad galvanisk korrosion är tycker jag, det är ju inte det som är viktigt för TS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

Vattnet är elektrolyten som gör att det bildas ett galvaniskt element om metallerna ansluts elektriskt till varandra.

Jämför med ett litet batteri: Plus och minuspolen sitter ihopkopplade med en elektrolyt emellan redan när du köper det. När man sedan kopplar ihop plus- och minuspolen med en sladd/lampa/... börjar ström flyta och batteriet förbrukas.

 

På båten har du två metaller, en blir plus och en minus, elektrolyten är vattnet. Om metallerna kommer i elektrisk kontakt med varandra börjar ström flyta precis som i batteriet och en kemisk reaktion påbörjas där den oädlare metallen förbrukas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...