Albina158 0 Postad torsdag kl 17:37 Hej, Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 065 Postad torsdag kl 17:47 5 minuter sedan skrev Albina158: Hej, Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre. I princip alla pumpar kräver att oljan är ordentligt varm och därmed tunnflytande då suget sker genom en lång och väldigt tunn slang. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 800 Postad torsdag kl 21:14 Hur trögflytande är oljan. Jag pumpar Biltemas semisyntetiska 10W-40 kall med handpump, men det går ju lättare med lite varm motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad torsdag kl 21:31 (redigerade) Jag bytte olja idag. Varmkörd motor, lättflytande olja. Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör. Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting. Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år. Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor. Redigerad torsdag kl 21:32 av Georg_Ohm 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 065 Postad torsdag kl 23:21 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag bytte olja idag. Varmkörd motor, lättflytande olja. Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör. Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting. Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år. Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor. Sugpumpar är bra om man undviker den mindre modellen som ser ut som en boll nertill, för på den är själva pumpen bara påträdd upptill och kräver att man håller ner den vid varje pumptag annars lossnar den och trycket/suget försvinner. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 151 Postad igår kl 08:18 Jag använder en sån här: https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/oljebytarpumpar/oljesug-manuelltryckluftsdriven-15-l-2000040261 Fungerar alldeles ypperligt till olja (både kall o varm) samt div vätskor. Perfekt vid rengöring av dieseltank bl a, säger båtgrannen 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superpin 35 Postad igår kl 08:19 Jag har en billig "sugboll", pumpen är mycket riktigt påträdd men det sitter en backventil i bollen så man tappar inte mer än ett pumptag om man skulle slinta. Tycker den funkar helt ok och tar inte så mycket plats. Men det förutsätter förstås att oljan är varm, i år bytte jag för första gången efter torrsättning och då lärde jag mig att det var nästan omöjligt att få upp tempen på oljan när man kör på muff, iaf på min gamla CBB... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 586 Postad igår kl 11:59 Det går med vacuumpump även om oljan inte är varm men det tar väldigt lång tid. De där handpumparna utan behållare brukar alltid läcka så att det blir jättekladdigt att byta olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 156 Postad igår kl 12:16 handpumpad vakuumpump bäst. Elektrisk är svår att höra när den suger luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albina158 0 Postad igår kl 15:57 Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar? https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad igår kl 16:09 4 minuter sedan skrev Albina158: Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar? https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans? Ja en sådan ”sugboll”. Tänk även på det att det är bekvämare med en pump i en större behållare, bra är det om hela motorns oljemängd ryms i behållaren. Annars måste man ju ha en ”slaskdunk” och en ”slasktratt” att hälla över oljan i och genom tratten. Här är det stor risk för onödigt söl när man skall hälla över den varma och smutsiga spilloljan i en dunk, varför namnet ”spillolja” verkligen gör skäl för sitt namn. Min motor rymmer 11 liter olja, jag tror att cirka 8 liter ryms i behållaren, så det blir en eller två överläktringar till spilloljedunken. Så nu vet ni varför jag sparar på praktiska plastdunkar under hela året… (Jag köper öven motorolja till både bil och båt per lösvikt, så får jag exakt den mängden jag vill ha, och då skall man ha med sig x antal tomma dunkar till ”oljebutiken”). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 586 Postad igår kl 16:17 19 minuter sedan skrev Albina158: Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar? https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans? Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 093 Postad igår kl 16:23 3 minuter sedan skrev Eld-: Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja. Jag håller inte med om det. Det är ju klart att det går att suga upp kall olja, men det går mycket lättare att suga upp den om den är varm, men man kan ju då undra i vilket skick och viskositet den kalla oljan, som är lätt att suga upp, är. Men var och en gör ju som den själv vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 586 Postad igår kl 16:25 Som sagt "lika bra eller DÅLIGT som andra". Det tar en halv evighet att tömma motorn om oljan är kall men det går, även med den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser