Kojak77 22 Postad 7 Oktober , 2025 Servade idag min Mercury Verado, brukar alltid köra oljesug men denna gången lossade jag oljepluggen. När jag väl satt dit den så snurrade den runt 1-2 varv, så jag antar att jag dragit av gängorna i motorn. Det läcker ingen olja vad jag kan se, men frågan är om den håller? Vad för alternativ har jag? -Låta det vara om det inte läcker olja? -Helicoil? -Täta utvändigt med sikaflex eller liknande? Kommer aldrig mer lossa en oljeplugg så helt ok att dra på 1 cm lim/silikon bara det håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 7 Oktober , 2025 Hade samma problem med en Yamaha motor (växelhuset) för många år sedan. Köpte ett verktyg de kallar "grispitt" (har säkert något bättre namn) och anpassade avtappningshålsgängan till 10 mm, sen köpte en 10 mm rostfri skruv och bad en mekanisk verkstad att förkorta den till ca 5 - 8 mm (lite längre än gamla oljepluggen) och funkade perfekt. Huvudet på skruven måste slipas så den trycker in oljepackningen. Funkade för mig under flera år när jag hade kvar Yamahan även om den stack ut några mm. Så du kan göra något liknande för det blir kanske grövre dimensioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 7 Oktober , 2025 Låter som helicoil lösningen. Men då det inte läcker olja så funderar jag på att låta det vara, ev dra utanpå pluggen silikon/lim och köra med oljesugen. Jag kör normalt med oljesug, men fick denna gången ett infall att använda oljepluggen, vilket jag nu ångrar djupt. Är inte alltför pigg på att borra upp mer och sätta dit helicoil. Jag kan inte rubba oljepluggen när jag försöker dra runt den med fingrarna, men vågar inte pröva att känna efter med hylsa om den nu sitter bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 7 Oktober , 2025 Inte alls kul när sånt här händer😟 Har faktiskt inte varit med om detta någon gång (touch wood). Satt den hårt åtdragen eller gick det trögt att lossa pluggen? Vilken Verado har du? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 7 Oktober , 2025 Verado 150hk. Nej den lossa lätt men det gick att fortsätta att skruva fast jag såg att den nått botten. Pratade med en båtverkstad som påstod att detta är Veradons svaga punkt. De har stött på detta tidigare och då har de limmat fast pluggen med loctite. De har dock skruvat ut den och sen limmat den. Jag tänker dock inte skruva ut den, utan försöka försegla den med några lager av lämplig loctite i flera lager. Alt fyller jag hela hålet med sikaflex . Bifogar bild på pluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 8 Oktober , 2025 14 timmar sedan skrev Kojak77: De har dock skruvat ut den och sen limmat den. Jag tänker dock inte skruva ut den, utan försöka försegla den med några lager av lämplig loctite i flera lager. Om det är Loctite gänglåsning du menar så kommer den inte att göra någon nytta utanpå, dessa typer av gänglåsning härdar först i frånvaro av luft (Anaeroba). Hittade en tråd på The Hull Truth där de satte i gänginsats: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1271411-06-verado-stripped-oil-plug-threads.html Jag hade nog inte vågat lita på något annat... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 200 Postad 9 Oktober , 2025 Håller med föregående talare, gör en professionell reparation med insatsgänga. Att lägga på någon kem-produkt när gängorna är så skadade att skruven går runt utan motstånd är i stort sett meningslöst och får betraktas som en ytterst temporär åtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 9 Oktober , 2025 Min tanke är ju inte att öppna den någonsin mer. Såg att en del lyckats med en längre plugg, då hålet på en del motorer är djupare än pluggen och att det därmed funnits kvar gängor. Frågan är hur lätt det är att hitta en längre och pröva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 211 Postad 9 Oktober , 2025 Nu är det vinter och du har ett halvår på dig att göra rätt. Kan inte vara så kul om pluggen släpper på höga varv, oljan sprutar ut, du behöver bogseras hem och i värsta fall motor skär. Att få dit en insatsgänga kan inte ta mer än ett par timmar och några hundra i materialkostnad. Som alternativ låta en verkstad att göra det, även en bilverkstad borde klara sånt för några tusingar. Låt inte snålheten bedra vissheten ! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 9 Oktober , 2025 (redigerade) 51 minuter sedan skrev jan_af_lisoe: Nu är det vinter och du har ett halvår på dig att göra rätt. Kan inte vara så kul om pluggen släpper på höga varv, oljan sprutar ut, du behöver bogseras hem och i värsta fall motor skär. Att få dit en insatsgänga kan inte ta mer än ett par timmar och några hundra i materialkostnad. Som alternativ låta en verkstad att göra det, även en bilverkstad borde klara sånt för några tusingar. Låt inte snålheten bedra vissheten ! Kan inte mer än hålla med, vad kostar ett motorhaveri i jämförelse med en gänginsats... Hör med din närmsta Mercury verkstad om du inte vill göra det själv, ett prisförslag brukar vara gratis. Sen kan man ju spekulera i varför gängorna gått sönder, kan vara en förre ägare som dragit snett eller för hårt. Galvanisk korrosion kan vara en orsak vilket man slipper om man tiltar upp motorn fullt när den ligger förtöjd i hamnen. Motoroljan skall egentligen dräneras via oljepluggen, då får man ut varenda droppe av den gamla oljan vilket kan vara svårt med oljesug. //Pär Redigerad 9 Oktober , 2025 av Mercury_44XS 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 31 Mars Nu är våren här och dags att ta tag i detta. I höstas han jag kontakta flera marinor/verkstäder, men de ville byta oljetråget för 35 000kr. Känns som att de vill blåsa mig, för en verkstad borde det vara oproblematiskt att sätta ditt en helicoil. Nåväl jag har beslutat mig för att göra det själv och skall gå på time-sert eller helicoil. Men mitt problem nu är att jag inte vet dimensioner på oljepluggen. Har hittat vilken det är (888592005) till Mercury Verado 2011 150 men står ingenstans dimensioner. Skulle gärna vilja veta det så jag kan skapa rätt insats kit och sen fixa detta. Någon som vet dimension? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 31 Mars 2025-10-08 vid 10:18 skrev Mercury_44XS: Om det är Loctite gänglåsning du menar så kommer den inte att göra någon nytta utanpå, dessa typer av gänglåsning härdar först i frånvaro av luft (Anaeroba). Hittade en tråd på The Hull Truth där de satte i gänginsats: https://www.thehulltruth.com/boating-forum/1271411-06-verado-stripped-oil-plug-threads.html Jag hade nog inte vågat lita på något annat... //Pär Enligt denna tråd på THT skall det vara M12x1,5 och den som skrev inlägget hade använt "Time Sert 1215H". Finns hos bl.a. Würth men gooogla på Time sert 1215H så får du fram träffar var du kan köpa isf. Har du pluggen ute? Dubbelkolla för säkerhets skull innan du köper en insatsgänga. Följ anvisningar noga avseende montering av insatsgängan. Tippa alltid upp motorn då båten ligger still. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 31 Mars (redigerade) När du fått i en insatsgänga med rätta verktyg, så kan det vara bra att hälla igenom en halvliter olja, för att få ut ev spånor. Har även använt lite fett på gängverktyget till Helicoilgängor för att fånga upp spånor. Redigerad 31 Mars av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 19 Postad 2 April En ”skruv” som inte är korrekt åtdragen har en benägenhet att äta upp godset och bli lös när det hela vibrerar, så bra att du nu valt den smala vägen🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 82 Postad 3 April Rep.gänga ska inte användas med loctite packn.som ska täta B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 4 April 9 timmar sedan skrev bemek: Rep.gänga ska inte användas med loctite packn.som ska täta B Ja det var en fundering jag hade, att köra loctice gänglåsning på helicoil så den verklingen sitter. Ser i forum att rätt många gör det så den inte riskerar att följa med ut om man skruvar ur pluggen. Men jag tänkte även köra gänglåsning sen på oljepluggen när jag skruvar i den i helicoilen. Jag har inget behov av att någonsin igen lossa den, jag vill bara att det är 100% tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 4 April (redigerade) Helicoilgängor funkar som så att monteringsverktyget vrider ihop lösgängan något, inifrån och ut, när man monterar / skruvar in den i det för gängan uppgängade hålet. (Med medföljande gängtapp.) Verktyget griper s a s tag i den ände som hamnar längst in. Lär man lossar verktyget, så expanderar gängan något och fäster i hålet. Yttersidan på "gång tråden" är oftast format så att den skär in i det gängade hålet för Helicoilgängan. Vilket gör att den inte följer med ut, då man lossar den skruv man monterar. Detta är vad jag kommer ihåg... Redigerad 4 April av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 4 April Gänglåsning på helicoilen är inte fel men sätt inte gänglåsning på skruven. Om du vill vara extra säker på att det blir tätt och inte tänker använda pluggen alls så kan du använda gängtätningsmedel istället för gänglåsning. Den tätar men är mekaniskt svag så att det fortfarande går att skruva loss pluggen på ett enkelt sätt om det skulle behövas. Fast det ska inte behövas. Helicoil i aluminium gör att skruvförbandet blir flera gånger starkare än originalgängan. Det ska inte vara något problem att få packningen att täta. Om packningsytan blivit skadad så kan man brotscha den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 4 April Helicoil är ett varumärke men används ofta lite felaktigt som allmän benämning på INSATSGÄNGOR. Typen Helicoil skall mig veterligen iNTE limmas med gänglåsning. Helicoil består av en lös "gängspiral" som påminner lite om en spiralfjäder, använder man gänglåsning så kan denna tränga igenom mellan "sprialerna" och sedan när man drar i skruven, pluggen mm. så dras den nymonterade gänginsatsen sönder och det blir värre än någonsin. Helicoil insatsgänga måste monteras med för ändamålet avsedda verktyg som följer med i satsen och de är självlåsande. Man kan alltså inte köpa en lös insatsgänga och montera denna om man inte har de rätta verktygen. Helicoil ser ut så här: https://helicoiltools.com/wp-content/uploads/2025/02/HeliCoil-After-Market-Kit.pdf Andra typer som t.ex. Time Sert är också självlåsande och gänglåsning är inte nödvändigt. https://www.timesert.com Även här gäller det att använda de verktyg som följer med i satsen. Sedan finns det en uppsjö av kopior av dessa gänginsatser och de behöver inte nödvändigtvis vara sämre än originalet för det men man ska INTE köpa billiga Kina-kopior på Amazon, TEMU, Alibaba eller vad de nu heter. Säkerställ dock att den insatsgänga man köper kan användas mot aluminium, finns vissa som har en kopparbeläggning och denna typ får under inga som helst premisser användas på en utombordsmotor. VIKTIGT: Läs instruktionerna som följer med insatsgängan oavsett typ eller fabrikat, hoppa inte över instruktionerna! Jag hade definitivt INTE limmat själva avtappningspluggen för motoroljan med gänglåsning. Skulle det mot förmodan hända något med motorn som innebär att motorblocket behöver skiljas från riggen, måste kanske oljepluggen demonteras för att detta ska gå att utföra utan problem. En fastlimmad oljeplugg kan innebära en kraftigt ökad reparationskostnad jämfört med om den inte är limmad. Allmänna problem med gängskärning på oljepluggar (både motor och växelhus) på utombordare: Som lekman drar man ofta åt skruven alldeles för hårt. Det behövs inte dras åt med långa dragskaft, förlängningar mm. och man skall definitivt INTE använda mutterdragare. Normalt skall dessa dras med momentnyckel och läs instruktionsboken, där finns åtdragningsmoment angivet. Har ni ingen instruktionsbok (vilket är tyvärr är alldeles för vanligt) skaffa en via er närmsta ÅF eller ring en auktoriserad verkstad för det märke man har på sin 4-takts utombordare och fråga efter åtdragningsmoment. Men dra aldrig mer än vad som är nödvändigt. Använd inte någon form av kiselfett, kopparfett, tätningsmedel eller gänglåsning på oljepluggen. Montera för oljepluggen hand och det ska gå lätt att skruva in oljepluggen för hand till bottenläge, dra sedan åt till rekommenderat åtdragningsmoment. Se instruktionsbok eller servicemanual, åtdragningsmoment varierar mellan olika motorstorlekar och fabrikat. Kontakta er märkesverkstad så kan de säkert ge korrekt åtdragningsmoment. VIKTIGT: Byt oljepluggspackning varje gång! Tilta alltid upp motorn fullt ur vattnet när båten ligger förtöjd vid sin båtplats, detta minskar risken för ev. korrosion mellan oljesumpen (aluminium) och oljepluggen (rostfritt stål). Enda undantag för att inte tilta upp motorn är om det föreligger risk för frost. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 4 April Ok men gängtätning Loctite 577 på oljepluggen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 722 Postad 4 April 9 minuter sedan skrev Kojak77: Ok men gängtätning Loctite 577 på oljepluggen då? Monterar du en insatsgänga korrekt enligt instruktionerna så kommer det att fungera normalt. Finns inget behov av varken gänglåsning eller gängtätning... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 4 April 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Typen Helicoil skall mig veterligen iNTE limmas med gänglåsning. Helicoil består av en lös "gängspiral" som påminner lite om en spiralfjäder, använder man gänglåsning så kan denna tränga igenom mellan "sprialerna" och sedan när man drar i skruven, pluggen mm. så dras den nymonterade gänginsatsen sönder och det blir värre än någonsin. Jag håller med om att man inte behöver gänglåsning. Det fungerar bra utan. Men om man nu absolut vill ha både hängsle och livrem så fungerar det att använda lite gänglåsning på insatsgängan. Oavsett om det är Helicoil, Vevor eller något annat varumärke man använder. Givetvis låter man gänglåsningen för gängspiralen härda innan man sätter i oljepluggen. Jag har faktiskt varit med om att gängspiralen följt med ut med en skruv. Varför vet jag inte... det kan ju tex varit för att någon satt i spiralen utan gänglåsning och skruven med. Det var inte jag som monterade den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser