NordstromAnders 0 Postad torsdag kl 13:13 Hur har vi det med erfarenhet av dieseltillsatser? Själv brukar jag slå i en skvätt Sta-bil men nu har jag drabbats av alger i bränslesystemet. Någon som testat Tri-pak? De finns massor med omdömen på deras hemsida men jag ser inget om hur den funkar i marinmiljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad torsdag kl 15:39 Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka. Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen, och inte fått några problem med växtlighet i tanken (som vi märkt). Ganska dyrt och priset varierar kraftigt, så det kan löna sig att leta om man behöver mycket. Ska man snåla så är det väl bäst att ha så lite bränsle i tanken som möjligt när man bekämpar angriparen. Jag hittade för några år sedan en 500 ml förpackning för runt 600:- kronor. Minns tyvärr inte var. Den räcker nog resten av livet för oss som seglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad torsdag kl 15:44 Ingen erfarenhet av Tri-pak men det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel eller, om motorn klarar det, HVO100. Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare. Förr om åren fyllde jag Sta-bil på hösten enligt doseringsanvisningen på flaskan men de senaste åren har jag inte gjort det och har inte heller då haft några problem. På tal om bränsle så bör man inte tanka 95-oktanig bensin i bensinmotorernas tankar. Den innehåller lite för mycket etanol vilket brukar ge problem i förgasare och insprutningssystem. Bättre då med 98-oktanig bensin som inte innehåller lika mycket etanol. Ett alternativ för bensinmotorer är att köra motorn med alkylatbensin på hösten så att det inte står vanlig bensin i bränslesystemet under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 785 Postad torsdag kl 15:51 (redigerade) 7 minuter sedan skrev ChristerN: det viktigaste är att man tankar RME-fri diesel ... Tankar man på landmack så råkar man alltid ut för dieselbakterier förr eller senare 12 minuter sedan skrev Mackey: Vi har under åren tankat lite vad som helst från land- och sjömackar, gärna med RME eller annat som minskar CO2-utsläppen Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog. Redigerad torsdag kl 15:52 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 673 Postad torsdag kl 16:06 12 minuter sedan skrev Mackey: Vi använder som sagt Bio-Protect, så då funkar den nog. Ja, en del verkar klara sig ett tag men jag vet en man som tankade land-diesel i 20 år innan det kläggade ihop sig, och det ordentligt! Sen spelar det såklart roll hur stor omsättning man har i tanken. Låg omsättning - högre risk. Jag har utvecklat en viss skepsis mot alla mirakelmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 328 Postad torsdag kl 16:32 43 minuter sedan skrev Mackey: Vi har använt Bio-Protect 2 och det verkar funka. Ja detta är nog det mest effektiva på marknaden. 250 ml räcker till 1250 L vid förebyggande behandling. Dubbel dos vid bekämpning, alltså 250 ml till 625 L. Man bör suga upp bottenslammet som bildas om man vill undvika framtida problem. Man kan ju gå in med en oljesug genom givarhålet och se vad man får upp. Här finns bra info om produkten: https://kf-maritim.se/produkt/bio-protect-2-dieseltillsats-500-ml/ //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 187 Postad torsdag kl 16:35 Grotamar 82 är poppis hos yrkessjöfarten 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 286 Postad torsdag kl 17:00 (redigerade) Tankar numer B0 till min Yanmar YSB12 och Eberspächer värmare. Funkar fint.. 17 kr litern. Går åt 70 - 100 liter per år. Tidigare hällde jag i Biltemas goja och ibland lite bensin. Tror det hjälpte. Redigerad torsdag kl 17:39 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad torsdag kl 20:44 Inga tillsatser och inga problem. Tankar dock alltid helt RME-fritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 069 Postad igår kl 17:26 (redigerade) 20 timmar sedan skrev Peter_K: Inga tillsatser och inga problem. Tankar dock alltid helt RME-fritt. Jag tankar likadan DIESEL i mina tankar, inga problem. När det gäller den utspädda bensinen har jag en hel del att förtälja Visserligen från veteranbilshorisonten men ändå. Jag har nu hjälpt flera klubbkamrater att renovera förgasare och bränslepumpar. Nu har jag ingen bild att visa, en om ni visste vilken etanolbaserad klegga som bildas i förgasarnas flottörhus och munstycken, liksom hur det förstör bränslepumparnas membran och backventiler. Om man tankar 98 oktan blir problemen litet mildare, men inte blir det bra. De flesta i klubben tankar säsongens sista tankning med akrylatbensin och kör några mil på den bensinen eller så tömmer man nogsamt tank, bränsleledningar, pump och förknasare innan vinterupphållet. Detta är ju direkt översättningsbart till er med bensininombordare eller utombordare. Redigerad igår kl 17:27 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 051 Postad igår kl 19:39 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag tankar likadan DIESEL i mina tankar, inga problem. När det gäller den utspädda bensinen har jag en hel del att förtälja Visserligen från veteranbilshorisonten men ändå. Jag har nu hjälpt flera klubbkamrater att renovera förgasare och bränslepumpar. Nu har jag ingen bild att visa, en om ni visste vilken etanolbaserad klegga som bildas i förgasarnas flottörhus och munstycken, liksom hur det förstör bränslepumparnas membran och backventiler. Om man tankar 98 oktan blir problemen litet mildare, men inte blir det bra. De flesta i klubben tankar säsongens sista tankning med akrylatbensin och kör några mil på den bensinen eller så tömmer man nogsamt tank, bränsleledningar, pump och förknasare innan vinterupphållet. Detta är ju direkt översättningsbart till er med bensininombordare eller utombordare. Det talas mycket om att den nya bensinen inte tål lagring och ger avlagringar, som motvikt kan jag berätta om att jag för några veckor sedan hämtade hem en gammelbil som stått uppställd i en ouppvärmd lada i fem år med halv tank (98 oktan). Hade med ett nytt batteri och det enda som krävdes för att den skulle starta var att jag snurrade lite på säkringarna så gick den igång och vi kunde köra dom elva milen hem . Så jag har inget att klaga på vare sig på bensinen eller Lucas och hans elsystem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 490 Postad 13 timmar sedan 2025-09-18 vid 17:39 skrev Mackey: Jag hittade för några år sedan en 500 ml förpackning för runt 600:- kronor. Minns tyvärr inte var. Den räcker nog resten av livet för oss som seglar. Jag tror att jag har hittat den, https://www.swedol.se/bio-protect-2-500ml-443230042.html?srsltid=AfmBOoqpEUPK4JDIjS4eSF35rZD6htc8OnFwxkFJB1bx-UwQu1ibeE3d Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 33 Postad 8 timmar sedan Jag har använt olika bensintillsatser i alla maskiner i många år och aldrig haft problem. Tydligen så glömde jag det för två år sedan, förra sommaren var den inte igång. Jag kunde inte fatta varför den inte ville starta i somras, först hade jag ingen gnista men det var en kabel som lossat i en skarv från en box men ville inte starta ändå. Alla tre förgasare fick en rejäl omgång i ultraljudstvätten och nu etanolfri bensin går kanon. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 069 Postad 7 timmar sedan 17 timmar sedan skrev Rascal: Det talas mycket om att den nya bensinen inte tål lagring och ger avlagringar, som motvikt kan jag berätta om att jag för några veckor sedan hämtade hem en gammelbil som stått uppställd i en ouppvärmd lada i fem år med halv tank (98 oktan). Hade med ett nytt batteri och det enda som krävdes för att den skulle starta var att jag snurrade lite på säkringarna så gick den igång och vi kunde köra dom elva milen hem . Så jag har inget att klaga på vare sig på bensinen eller Lucas och hans elsystem För fem år sedan var etanolinblandningen, reduktionen, i bensinen mindre än vad den är idag. Så är det väl även så att vissa förgasare är känsligare än andra. Jag mekar ju mest med Solex PICT-x och en och annan Weber, och kan redan där se att avlagringarna påverkar funktionen på olika sätt. Lucas kan väl fungera bra om det är torrt, men fukt i anslutningar av aluminium eller av någon tvivelaktig stållegering blir sällan bra. Intet för ty kan det även bli kontaktproblem med Bosch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 051 Postad 2 timmar sedan 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: För fem år sedan var etanolinblandningen, reduktionen, i bensinen mindre än vad den är idag. Så är det väl även så att vissa förgasare är känsligare än andra. Jag mekar ju mest med Solex PICT-x och en och annan Weber, och kan redan där se att avlagringarna påverkar funktionen på olika sätt. Lucas kan väl fungera bra om det är torrt, men fukt i anslutningar av aluminium eller av någon tvivelaktig stållegering blir sällan bra. Intet för ty kan det även bli kontaktproblem med Bosch. Ja, jag vet ju inte hur mycket avlagringar som fanns/finns i förgasaren men jag var väldigt tacksam för att jag slapp åka utan bilen tillbaka till Stockholm. Numera står den i mitt hemmagarage som är uppvärmt på vintrarna så jag hyser gott hopp om kommande trevliga utflykter. För att återkoppla till båtvälden så har jag ju bensin i min ena båt och även den brukar starta på gammal bensin varje vår utan tillsatser eller andra åtgärder🙏. Även där engelsk motor och Lucas elsystem allt från tidigt 60-tal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 148 Postad 1 timme sedan Bioprotect är bra, men det aktiva medlet (10-22%) Glutaraldehyd kan köpas billigare. Jag kör på HVO100 vilket är syntetisk diesel, väldigt ren - men lite dyr. Det verkar inte växa alger i det. Jag har använt 6 år. I början med Grotamar, men sendan 2-3 år utan tillsatser. Tömde tanke i våras, ingen påväxt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser