ChristerN 2 650 Postad onsdag kl 13:20 Hej. En tanke slog mig häromnatten. Alla (typ) vet ju att LFP-batterier är suveräna på att ta emot laddström. Laddar sig med allt de får - ungefär - tills de är fulladdade och klarar att laddas ur ner till 2-10% SOC. Varför inte ha ett LFP-batteri som mottagare av laddström från solpanelerna och som sedan via en DC/DC laddar bly-batterierna? Då skulle elen från panelerna kunna verka både när solen lyser och när solen slutat lysa för dagen. Då utnyttjar man ju laddmottagligheten hos LFP men behöver inte göra väldigt många ändringar i sitt batteri-system. Det enda man behöver göra är att ställa in regulatorn/regulatorerna så att deras laddström passar LFP, koppla regulatorn mot LFP-batteriet och sedan sätter man en DC/DC-laddare mellan LFP-batteriet och sin förbrukarbank. Man får förstås sätta regler för hur laddningen från LFP till bly ska ske i DC/DCn också. Ja, jag vet att det är lite "att gå över ån efter vatten" med flera omvandlingar men vad missar jag i ovan diffusa tänkande? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 891 Postad onsdag kl 13:39 Tänker kaka på kaka när jag läser ditt inlägg😁. Polaren har en powerbank med inbyggd inverter, gör som du tänkt men portabel. Laddar den med separat regulator och solceller. AGM banken har egen regulator och solceller. Han använder den som landström, laddar sin fasta bank via landström intag. Fördelen är att den är som en portfölj och kan laddas upp hemma också via inbyggd laddare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad onsdag kl 13:40 Menar du att ha både LFP och blybatterier som förbrukningsbank? Eller menar du blybatteriet för motorn? Om du menar det första är det en intressant tanke men den känns onödigt komplicerad. Ser inte fördelen med att behålla blysyran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad onsdag kl 13:50 4 minuter sedan skrev anuba: Menar du att ha både LFP och blybatterier som förbrukningsbank? Eller menar du blybatteriet för motorn? Om du menar det första är det en intressant tanke men den känns onödigt komplicerad. Ser inte fördelen med att behålla blysyran. LFP-batteriet skulle enligt min nattliga tanke fungera som en laddare av AGM-batterierna i förbrukarbanken. Fördelen att behålla AGM-batterierna är väl dels att de har några år kvar och dels att de klarar de strömmar som ankarspel, bogis mm kräver (idag kopplade till förbrukarbanken) vilket inte LFP-batteriernas BMS gör. Helt enkelt utnyttja att få mycket laddning under kort tid till LFP och sedan så förser LFP-batteriet förbrukarbankens AGM med laddning i en takt som den klarar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad onsdag kl 13:55 11 minuter sedan skrev patrikflink: Tänker kaka på kaka när jag läser ditt inlägg😁. Polaren har en powerbank med inbyggd inverter, gör som du tänkt men portabel. Laddar den med separat regulator och solceller. AGM banken har egen regulator och solceller. Han använder den som landström, laddar sin fasta bank via landström intag. Fördelen är att den är som en portfölj och kan laddas upp hemma också via inbyggd laddare. Ja, det är ju en variant av min tanke men min tanke dök upp när jag såg hur lite solpanelerna gav ift deras kapacitet och jag funderade vidare på hur man kunde utnyttja panelernas kapacitet lite bättre. (Jag har bla en 135W solpanel som jag mätt kapaciteten på på lite olika sätt och när den som mest ger ca 60 W in till batterierna inser jag att den borde få jobba lite effektivare.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 304 Postad onsdag kl 14:47 Hej Här är en tokig till. Jag hade tidigare 5 st. 75 Ah blybatteri, vara ett kan vara som start men sällan skilt från förbrukningsbanken. Jag tog bort ett blybatteri från förbrukningsbanken och ersatte det med ett 280 Ah Litium järnfosfat batteri med 200 A BMS. Såhär blir det hos mej när jag kör alla sammankopplade, generatorn på 115 A laddar med ungefär hälften. När jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna, Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Efter en tid har Litiumbatteriet fyllt på blybatterierna. Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström och tar emot mer ström. Jag har som mest 310 W solceller varav en är flyttbar, solcellsregulatorn är ställd på Litium batteri, jag tycker solcellerna lämnar det de skall göra. Hälsningar Ove 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad onsdag kl 15:22 52 minuter sedan skrev ChristerN: Hej. En tanke slog mig häromnatten. Alla (typ) vet ju att LFP-batterier är suveräna på att ta emot laddström. Laddar sig med allt de får - ungefär - tills de är fulladdade och klarar att laddas ur ner till 2-10% SOC. Varför inte ha ett LFP-batteri som mottagare av laddström från solpanelerna och som sedan via en DC/DC laddar bly-batterierna? Då skulle elen från panelerna kunna verka både när solen lyser och när solen slutat lysa för dagen. Då utnyttjar man ju laddmottagligheten hos LFP men behöver inte göra väldigt många ändringar i sitt batteri-system. Det enda man behöver göra är att ställa in regulatorn/regulatorerna så att deras laddström passar LFP, koppla regulatorn mot LFP-batteriet och sedan sätter man en DC/DC-laddare mellan LFP-batteriet och sin förbrukarbank. Man får förstås sätta regler för hur laddningen från LFP till bly ska ske i DC/DCn också. Ja, jag vet att det är lite "att gå över ån efter vatten" med flera omvandlingar men vad missar jag i ovan diffusa tänkande? Min "husgud" avseende LFP-batterier och LFP-installationer i båtar är Rod Collins som tidigare drev ett företag som jobbade med båtel. Han är även med i amerikanska standardiseringskommitten för LFP-installationer i fritidsbåtar. Han har fördjupat sig inom LFP-området i många år och sett många dåliga/felaktiga komponenter och installationer som han frikostigt delar med sig av i sina artiklar på hemsidan https://marinehowto.com Ibland kan ha bli lite raljant, man får ha överseende med det. Han använder ibland amerikansk jargong med inledningsvis svårbegripliga förkortningar mm men efter att ha läst ett tag så begriper man vad han avser. Han drabbades dessvärre för några år sedan av en stroke och har numera avvecklat firman men håller fortfarande hemsidan aktuell med hjälp av "pekfingervalsen" (vänsterhanden fungerar inte längre) och även talsyntesöversättning. Starkt gjort av honom! För kunskaper om LFP-batterier och LFP-installationer finns det ett par sidor som är läsvärda (länkar längre ner). Om man har problem med amerikanskan så går det rätt bra att låta google translate översätta hela artiklarna. Här är en modell av hur man kan göra en trygg LFP-installation genom att låta generatorn ladda motorbatteriet (wet Pb eller AGM) och låta en DC/DC-omvandlare styra laddningen av LFP-banken. Det finns två DC/DC-omvandlare som är lämpliga för detta. Victron XS 12V 50A eller Sterling Powers DC/DC men Victron är nog vanligast i Sverige. Detta kopplingsschema medför skydd av generatorn i två avseenden. Det går att begränsa strömuttaget så generatorn inte brinner upp och när LFP-batteriet blir fullt och BMS stänger av så tar startbatteriet hand om den strömspik som uppstår så inte regulatorn går sönder. Sen underlättar DC/DC-omvandlaren så LFP-banken får rätt laddspänning och att laddningen avbryts när LFP-banken är full. Det medför att det inte behövs några modifieringar av befintlig generator-regulator-motorbatteri-installation, bara en ny kabel från batteriet till DC/DC-omvandlaren eller DC/DC-omvandlarna, om man har en stor LFP-bank och en kraftig generator så kan man installera flera DC/DC parallellt. Å solcellerna laddar direkt till LFP-banken. Om inställningsmöjligheten i solcellsregulatorn är dåliga så kommer BMS i batteriet att avbryta laddningen när det är fullt. Här är några länkar till MarineHowTo som är bra att läsa för att få förståelse för problematiken med LFP innan man sätter igång med inköp och installation: https://marinehowto.com/ https://marinehowto.com/easy-lifepo4-conversion/ https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad onsdag kl 15:34 1 timme sedan skrev ChristerN: LFP-batteriet skulle enligt min nattliga tanke fungera som en laddare av AGM-batterierna i förbrukarbanken. Fördelen att behålla AGM-batterierna är väl dels att de har några år kvar och dels att de klarar de strömmar som ankarspel, bogis mm kräver (idag kopplade till förbrukarbanken) vilket inte LFP-batteriernas BMS gör. Helt enkelt utnyttja att få mycket laddning under kort tid till LFP och sedan så förser LFP-batteriet förbrukarbankens AGM med laddning i en takt som den klarar. Ankarspel, bogis mm kräver höga strömmar (A) men de hinner inte förbruka så mycket effekt (Ah) under den korta tid de används. Det är lämpligt att ha dem kvar mot ett blybatteri om du inte har LFP som klarar höga strömmar. Blybatteriet kommer att hinna återladdas under den tid du kör motorn och har laddning till blybatteribanken. Om du har parallella dropin-LFP så summerar du deras max strömuttag för att se vad de tål. Själv har jag både ankarspel och elwinchar anslutna till LFP men jag har BMS, LFP o kablar som klarar den lasten. Jag har kvar ett AGM till startmotorn och som skydd för regulatorn när/om BMS bryter laddningen. DC/DC-omvandlaren är ställd så den bromsar in laddningen innan LFP/BMS bryter så jag kommer troligen att slippa strömspikar men i detta avseende så vill jag ha både hängslen o livrem. I länkarna i föregående inlägg finns även en del om problematiken med höga strömförbrukare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 270 Postad onsdag kl 16:14 Jag byggde efter bl.a goda råd här på forumet som @Lintott nämnde med bilden ovan, med LFP och XS50 tillsammans med AGM för start, ankarspel och bogpropeller och det funkar klockrent. XS50 ersätter ju även skiljerelät så det är ju ändå minimalt med prylar, bara en regulator till solpanelerna som laddar LFP. Startbatterierna sköter generatorerna på 2x60A på helt egen hand. Men det finns ju helt klart många sätt som fungerar 🙂 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad onsdag kl 19:20 4 timmar sedan skrev Ove-T: Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström och tar emot mer ström. Jag har som mest 310 W solceller varav en är flyttbar, solcellsregulatorn är ställd på Litium batteri, jag tycker solcellerna lämnar det de skall göra. Tack för svar och bekräftelse på att inte bara jag är tokig 😉. Det du skriver om att LFP inte tar mer laddning tycker jag talar för att min idé inte är hållbar. Får nog vänta tills nuvarande batterier har gjort sitt. 3 timmar sedan skrev Lintott: Min "husgud" avseende LFP-batterier och LFP-installationer i båtar är Rod Collins Jo, de sidorna har jag tröskat mig igenom några gånger. Lär mig något nytt nästan varje gång jag läser. 3 timmar sedan skrev Lintott: Ankarspel, bogis mm kräver höga strömmar (A) men de hinner inte förbruka så mycket effekt (Ah) under den korta tid de används. Det är lämpligt att ha dem kvar mot ett blybatteri om du inte har LFP som klarar höga strömmar Det brukar ju inte vara batterierna i sig som inte klarar höga strömuttag (kortvarigt) utan BMSerna. Jag har läst många tester av LFP-batterier där BMSen inte slår ifrån vid angett max-uttag utan fortsätter att leverera. Hur BMSen sen mår och hur länge den och dess kablage håller kan man inte veta då inga tester jag sett har utsatt BMSerna för ett flertal överbelastningar utan man konstaterar bara att de inte lever upp till angivna specar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 445 Postad onsdag kl 19:43 21 minuter sedan skrev ChristerN: Jag har läst många tester av LFP-batterier där BMSen inte slår ifrån vid angett max-uttag utan fortsätter att leverera. Hur BMSen sen mår och hur länge den och dess kablage håller kan man inte veta då inga tester jag sett har utsatt BMSerna för ett flertal överbelastningar utan man konstaterar bara att de inte lever upp till angivna specar. Borde väl enklast lösas med en säkring av lagom storlek. Finns det återställningsbara säkringar för 100-200 A? Kan ju vara smart i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad onsdag kl 20:39 45 minuter sedan skrev ChristerN: - - - Det brukar ju inte vara batterierna i sig som inte klarar höga strömuttag (kortvarigt) utan BMSerna. Jag har läst många tester av LFP-batterier där BMSen inte slår ifrån vid angett max-uttag utan fortsätter att leverera. Hur BMSen sen mår och hur länge den och dess kablage håller kan man inte veta då inga tester jag sett har utsatt BMSerna för ett flertal överbelastningar utan man konstaterar bara att de inte lever upp till angivna specar. Ja, "dropin-batterier" döljer ju väl vad som finns under det fastsvetsade locket. Ibland kan det vara vettig dimension på kablarna och välbyggda BMS, ibland är det underdimensionerat. Utan att hitta någon som testat eller själv skära av locket (med förlorad garanti som en effekt) så är det lotteri. På https://www.youtube.com/@WillProwse lär det ha gjorts handgripliga tester av LFP o BMS men jag har inte kollat igenom dessa tester. Jag är nöjd med det val jag gjorde för ett par år sedan. Jag håller just på med en dialog med en tillbehörshandlare för att försöka få ut mer omfattande dokumentation än vad som framgår på hemsidan. Hitintills har jag inte nått full framgång. (Ska ev hjälpa en kompis med LFP-installation.) Det är lite skrämmande att säljkanalerna inte har bättre förståelse om att vet vad det är de ska sälja.... Själv letade jag upp en BMS (250A) som hade marginal till den högsta strömstyrkan jag behöver (200A) och byggde hela installationen själv. Nu - ett par år senare - har det kommit bättre dropinbatterier, så skulle jag gjort om installationen så hade det troligen inte blivit "hemmabygge". Men hitintills har mitt hemmabygge fungerat enligt förväntan och utan några driftavbrott. (Att jag fick skicka tillbaka två Victron XS innan jag fick den tredje som fungerade var inget fel i systemlösningen utan brister i Victrons tillverkningsprocess o kvalitetskontroll.) Med flera parallellkopplade LFP med inbyggda BMS så summerar maxströmmen i banken vilket skapar bättre förutsättningar att få till erforderlig maxström ur en batteribank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad onsdag kl 20:57 1 timme sedan skrev raol: Borde väl enklast lösas med en säkring av lagom storlek. Finns det återställningsbara säkringar för 100-200 A? Kan ju vara smart i så fall. Jo, det finns återställningsbara säkringar av olika fabrikat. Den här typen från Blue Sea Systems sitter i min båt. Men man vill ju att elprylarna ska fungera när de behövs. Om man måste "säkra ner" för att inte skada sin BMS och därför inte kan använda tillbehören så blir det inte så bra.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 445 Postad onsdag kl 21:00 3 minuter sedan skrev Lintott: Jo, det finns återställningsbara säkringar av olika fabrikat. Den här typen från Blue Sea Systems sitter i min båt. Men man vill ju att elprylarna ska fungera när de behövs. Om man måste "säkra ner" för att inte skada sin BMS och därför inte kan använda tillbehören så blir det inte så bra.... Mjo, men om man drar mer än vad batteriet eller kablarna klarar av är det ju för hög ström för systemet man har konstruerat, så då får man rätta till det i den änden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad onsdag kl 21:11 3 minuter sedan skrev raol: Mjo, men om man drar mer än vad batteriet eller kablarna klarar av är det ju för hög ström för systemet man har konstruerat, så då får man rätta till det i den änden. Grejen är ju den att många LFP-batterier är specade att klara tex 150 A under 5 sekunder men deras BMSer slår aldrig ifrån om man överstiger det. Då tar de interna kablarna stryk liksom förmodligen BMSen. Så har man specat sina kablar rätt kan ändå de interna kablarna i batteriet ryka all världens väg utan att något i batteriet slår ifrån. Och det är ju en av BMSernas huvuduppgifter! Sen tar ju en bogpropp på tex 1500 W en massa extra i startögonblicket så räknar man "bara" med 150 A så räcker det oftast inte. 30 minuter sedan skrev Lintott: På https://www.youtube.com/@WillProwse lär det ha gjorts handgripliga tester av LFP o BMS men jag har inte kollat igenom dessa tester. Jag är nöjd med det val jag gjorde för ett par år sedan. Ja, det är där jag har sett en del av de avskräckande exemplen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 051 Postad onsdag kl 21:31 5 minuter sedan skrev raol: Mjo, men om man drar mer än vad batteriet eller kablarna klarar av är det ju för hög ström för systemet man har konstruerat, så då får man rätta till det i den änden. I min installation klarar batterierna att belastas med 2000A i 5 sek och kontinuerligt med 600A, men det var inte det intressanta för mig. Batteriet valdes för att jag ville ha ett batteri med 200Ah (och till min glädje så visade det sig ge 250Ah när jag testade det med min aktuella belastning). Den optimala laddningen är 100A och med temperaturövervakning kan det laddas med 600A (helt galen strömstyrka som aldrig kommer ifråga i en fritidsbåt men specen anger det värdet). BMS är specad för 250A urladdning kontinuerligt. Största säkringen är som du såg 200A och jag misstänker att där finns marginal för den strömstyrka som wincharna tar. Kablarna är självklart tilltagna för att klara dessa strömmar. Det är på det viset man så klart bör dimensionera ett elsystem för att få det säkert och tillförlitligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 03:38 (redigerade) 8 timmar sedan skrev ChristerN: 12 timmar sedan skrev Ove-T: Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström och tar emot mer ström. Jag har som mest 310 W solceller varav en är flyttbar, solcellsregulatorn är ställd på Litium batteri, jag tycker solcellerna lämnar det de skall göra. Tack för svar och bekräftelse på att inte bara jag är tokig 😉. Det du skriver om att LFP inte tar mer laddning tycker jag talar för att min idé inte är hållbar. Får nog vänta tills nuvarande batterier har gjort sitt. Fast det är väl Ove-T:s installation som inte fungerar på samma vis som du tänkt. Först förstod jag inte alls finessen och/eller funktionen med din installation, men efter en kort stund trillade poletten ned. Nog borde det funka det du föreslår. Den enda haken är väl möjligen att LFP-bateriet inte hinner ladda ur sig till blybanken till nästa soltillfälle. Det är ju egentligen inget problem, för sammantaget måste det ju bli bättre att blybanken laddas dygnet runt med solel än att den bara laddas på dagtid. Jag tror fin idé är bra och rätt. Redigerad torsdag kl 03:45 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 03:43 (redigerade) 14 timmar sedan skrev ChristerN: Hej. En tanke slog mig häromnatten. Nu funderar jag, inte på natten, men tidig morgon, på hur stort LFP-batteri vi borde ha med din lösning och det blir ju inte så stort och dyrt. Vi har en 100 W solpanel som bör ge 4x100 Wh/dygn på sommaren enligt tumregel om vi har den plant. Den går att vinkla mot solen, men låt säga att vi inte orkar hålla på med det. Då behövs ett LFP-bateri på 400/12 Ah = ungefär 30 Ah. Det finns 50 Ah LFP för lite drygt 1000 kronor, så det är ju ingen jättekostnad att testa. De är kanske inte så bra när det gäller BMS, men man borde inte behöva någon särskilt bra BMS i denna tillämpning tycker jag. Jag funderar nu, tidig morgon som sagt, på att lägga ett LFP mellan solcellen och regulatorn. Jag använder lastutgången på regulatorn idag, så din lösning ger mera omtänk och ombyggnad för mig tror jag. Jag har en gammal regulator som jag tror fungerar eller så kanske jag har en spänningsomvandlare som klarar 100 W som ju blir max från solcellen. Om jag ställer den på rätt spänning borde det väl funka kan jag tycka. Några synpunkter på mina tankar? Redigerad torsdag kl 03:50 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad torsdag kl 06:14 2 timmar sedan skrev Mackey: Fast det är väl Ove-T:s installation som inte fungerar på samma vis som du tänkt. Ja, fast min idé bygger på att LFP tar åt sig mycket mer av laddningen som panelerna kan ge och det visar sig i @Ove-Ts installation inte vara så. Om jag fattade det hela rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 10:30 4 timmar sedan skrev ChristerN: Ja, fast min idé bygger på att LFP tar åt sig mycket mer av laddningen som panelerna kan ge och det visar sig i @Ove-Ts installation inte vara så. Om jag fattade det hela rätt. Jo det är klart att Ove-T:s LFP borde ta åt sig en massa ström även om det sitter mitt i en annan blybatteribank. Ändå konstigt eftersom en generator utan vidare kan ge 1000 W till ett LFP-batteri och bli överhettad, då borde väl en solpanel kunna ge max om laddspänningen är rätt inställd för LFP. Är det det som blir fel när man kombinerar LFP med bly? Att laddspänningen blir för låg för LFP-batteriet. Vad tror du om min lösning att läggga ett LFP mellan solpanelen och regulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad torsdag kl 10:40 5 minuter sedan skrev Mackey: Vad tror du om min lösning att läggga ett LFP mellan solpanelen och regulatorn? Förstår inte riktigt din tanke. Om man sätter ett LFP direkt på solpanelen så kommer spänningen att bli alldeles för hög för batteriet och en BMS ska då slå ifrån laddningen. Du får då ingen laddning alls. Sen nämner du en gammal regulator och en spänningsomvandlare och då får jag inte ihop det. Förklara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 11:04 18 minuter sedan skrev ChristerN: Förklara Solpanelen kopplas via en spänningsomvandlare / DC/DC-omvandlare till till LFP och från LFP till ingången på solcellsregulatorn. Då kan jag behålla allt som det är idag. Den befintliga regulator tappar ju delvis sin uppgift, men den kommer att ladda blybanken dygnet runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad torsdag kl 12:02 OK, fattar. Ser det som lite samma som min tanke men du använder DC/DC-omvandlare från panelerna till LFP som sedan kopplas in mot regulatorn. Med denna lösning tror jag du får sämre effektivitet både pga att DC/DC-omvandlaren har en egenförbrukning, att den kommer ladda med konstant spänning och att du får mer eller mindre konstant spänning in mot regulatorn som ju är bra på att omvandla hög spänning till högre ström. Min tanke var ju DC/DC-LADDARE (inte omvandlare) från LFP mot förbrukarbanken. Bägge alternativen ger naturligtvis förluster men jag gissar att din tänkta lösning ger högre förluster. Men intressant att fundera på dessa varianter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 502 Postad torsdag kl 12:32 Jag misstänker, utan att veta, att DC/DC-omvandlaren drar ström från batterisidan när panelerna inte levererar något. Du ska nog kolla noga så att det inte blir en förlustaffär av det hela! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 13:02 23 minuter sedan skrev ChristerN: ... Med denna lösning tror jag du får sämre effektivitet både pga att DC/DC-omvandlaren har en egenförbrukning, att den kommer ladda med konstant spänning och att du får mer eller mindre konstant spänning in mot regulatorn som ju är bra på att omvandla hög spänning till högre ström. ... Bägge alternativen ger naturligtvis förluster men jag gissar att din tänkta lösning ger högre förluster. Så är det troligen, men jag slipper tänka om elsystemet och jag slipper bygga om det. Om min gamla MPPT-regulator fungerar (och jag hittar den) så kan jag ju använda den. Det kanske är bättre än att använda en spänningsomvandlare. Eller så blir det sämre för att den tar mera effekt. Vi får se om jag prövar min variant eller om jag testar att bygga om. Det finns ändå några brister från när jag bytte solcellsregulatorn som borde åtgärdas även om allt funkar bra som det är nu. Kul tänk iaf. som ett sätt att ev. förbättra laddningssituationen ombord fram till nästa batteribyte då det troligen blir LFP för hela slanten. Kanske kan man komma på något smart för oss seglare som ofta bara kör motorn lite kort i och ur hamn. Om man då kan trycka in jättemycket energi i ett LFP-batteri som sedan får ladda blybanken kan ju mycket vara vunnet, fast det är ju i början (när de är tomma) blybatterierna är benägen att ta emot laddning bäst. Det kan ju även vara ett sätt att utöka en befintlig blybank lite. Det kan ju tex. finns sådana behov i slutet av livslängden när lagringskapaciteten har blivit lite sämre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 13:05 31 minuter sedan skrev ABC: Jag misstänker, utan att veta, att DC/DC-omvandlaren drar ström från batterisidan när panelerna inte levererar något. Du ska nog kolla noga så att det inte blir en förlustaffär av det hela! Det känns ju som att det är en lösning som tack vare intern förbrukning presterar bättre på sommaren än under vår och höst när solen inte är uppe så länge. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 740 Postad torsdag kl 13:52 Jag blev tvungen att rita upp hur jag tror att de vi pratat om ser ut. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad igår kl 11:32 (redigerade) 2025-08-20 vid 23:11 skrev ChristerN: Grejen är ju den att många LFP-batterier är specade att klara tex 150 A under 5 sekunder men deras BMSer slår aldrig ifrån om man överstiger det. Då tar de interna kablarna stryk liksom förmodligen BMSen. Så har man specat sina kablar rätt kan ändå de interna kablarna i batteriet ryka all världens väg utan att något i batteriet slår ifrån. Och det är ju en av BMSernas huvuduppgifter! Sen tar ju en bogpropp på tex 1500 W en massa extra i startögonblicket så räknar man "bara" med 150 A så räcker det oftast inte. Ja, det är där jag har sett en del av de avskräckande exemplen. Jag har just gått igenom ett supportuppdrag för en kompis som skulle ersätta sin servicebank i bly till LFP. Han ville också envisas att köra alla roterande maskinen från servicebanken. När vi började gå igenom maxströmmarna för olika celler fann vi att det kunde stå olika siffror på olika sidor för samma cell. Slutligen valde han EVE LF280K v3 som borde kunna ge 280A korta stunder. Vissa datablad hävdar även 560A. Då LF280K har kommit upp till version 3 kändes den mest mogen för uppdraget. Genom att lägga tre batterier parallellt med tre BMSer skulle det kunna ge 840 A. JK BMSerna skall kunna ge 300 A/st korta stunder. Så här snyggt börjar det bli, Redigerad igår kl 11:46 av anuba Felstavning 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 650 Postad igår kl 12:17 44 minuter sedan skrev anuba: Genom att lägga tre batterier parallellt med tre BMSer skulle det kunna ge 840 A. JK BMSerna skall kunna ge 300 A/st korta stunder. Så här snyggt börjar det bli, Snygg lösning! Anar en BMS på sidan om batterierna. Fler på G? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 485 Postad igår kl 13:21 23 timmar sedan skrev Mackey: Jag blev tvungen att rita upp hur jag tror att de vi pratat om ser ut. Jag är kanske trög men hade du tänkt att sätta en MPPT-regulator mellan LFP och blysyra? Är inte de flesta solpanels och MPPT-regulatorer av buck-typ och kan inte reglera upp utgående spänning över ingående spänning? Man det kanske fungerar ändå? De flesta DCDC-chargers är av buck/boost typ och kan både reglera upp och ner spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser