chronn 2 Postad 8 timmar sedan (redigerade) Yamaha F150 2021. Ett par gånger denna säsong har motorns knopmätare visat ungefär hälften för lite. Det hjälper inte att stänga av motorn ett ögonblick. Vid de tillfällen där knopmätaren fått spatt så har plottern fortsättningsvis visat rätt. Det är alltså knappast GPS-störningar? Jag tänkte först att det är trycklogg men det tror jag inte, det måste vara GPS. Den visar (när den funkar) alltid exakt samma värde som plotterns knopmätare, bättre än vad jag tycker en trycklogg skulle kunna mäta. Dessutom har jag hittat en vanlig digital 24-timmars klocka i samma instrument och den går alltid rätt fast jag aldrig ställt någon klocka. Här är en bild från igår när knopmätaren funkade som den skulle. Den saltvattenskitiga vindrutan bjuder jag på. Nån som har nåt tips? Redigerad 8 timmar sedan av chronn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 274 Postad 4 timmar sedan Hej Bilden är tagen på långt avstånd och klickar man på bilden blir den svart, försökte dra upp den i min iPad men det blev inte mycket bättre. Kunde kanske urskilja att det stå MPH efter hastigheten, är det så att någon varit och pillat på knapparna eller råkat ändra enhet av misstag. Kolla först så du har samma enhet inställd på plotter och loggen. Ser ut som Yamaha Command Link och den har en hastighetssensor som omvandlar tryck från pitotgivaren som sitter på växelhusets "leading edge" till en elektrisk signal. Kolla om du hittar det lilla hålet i framkant på växelhuset, följ sedan slangen (svart ellr grå) ca 5–6 mm i diameter som går upp till någonstans under motorkåporna och följ slangen tills du hittar givaren. Kan kanske t.o.m. sitta i båten, följ slangen till du hittar givaren. Se bild nedan: Nr 2 och 3 är själva hastighetsgivaren. Sitter det något skit i pitotröret på växelhuset så får du inte rätt tryck upp till givaren och då visar loggen fel. När du hittat loggivaren, lossa slangen från givaren och blås i slangen som går ner till växelhuset. Blås aldrig på andra hållet upp mot givaren! Hjälper inte detta så kolla skarvstycken och jordkablar så inget är löst eller oxiderat. Hittar du inget där så får du nog kalla på hjälp från auktoriserad Yamaha verkstad eller chansa på att givaren är defekt. Har reservdelsnummer: 60V-8A4L1-1C-00 Har du instruktionsbok på Command Link instrumenteringen så kolla i den om det finns några andra tips vid felsökning. Hör av dig om du inte har instruktionsbok så kan jag kolla om det finns online men då vill jag ha fullständig modellbeteckning på motorn inkl. typkod och serienummer. Ta gärna en bild på typskylten. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chronn 2 Postad 4 timmar sedan (redigerade) Tack för det mycket ingående svaret! Så hastigheten kommer faktiskt från en tryckgivare och inte från GPS? Jag envisas med att det måste vara GPS i instrumentet eftersom det har klocka som alltid går rätt, och jag har aldrig ställt nån klocka. Och jo, det är inställt på knop. Instrumentet visar rätt 99% av tiden, det är bara nån gång emellanåt som det får för sig att visa ungefär halva hastigheten. Två-tre gånger hittills i år. Jag har testat stanna i farleden och starta om motorn (dvs. reboota instrumenten) utan att felet försvinner. Däremot funkar det nästa gång jag åker ut. Nästa gång det händer borde jag kanske testa lägga i backen och gasa till lite. Själv levde jag i tron att trycklogg var nåt som var ganska inexakt, jag har nämligen suttit i dryga 170 timmar och jämfört hastigheten på kartplotter och Commandlink och de visar alltid samma, oavsett om jag kör gasen i botten 45 knop eller 3-4 knop i grunt vatten med motorn långt uppe på tiltcylindern. Nu hittade jag förresten den bild jag letade efter till mitt första inlägg. Den togs för ett par veckor sen då felet visade sig, helt plötsligt under färd. Nu har jag inget foto på kartplottern från samma tillfälle men med 3800 varv och 24,2 liters timförbrukning så gissar jag på att det gick 28 knop i verkligheten. Alltid då det händer verkar det som hastighetsvisningen mer eller mindre exakt halveras. edit: Ska tillägga att jag aldrig ändrar på mätarnas inställningar och jag har heller inget lösöre liggande som kan trycka på knapparna. Inställningen knop-mph är dessutom så djupt inne att det inte finns nån chans att jag hade gjort det i misstag och det är ingen annan som kör båten. Redigerad 3 timmar sedan av chronn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser