Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
ottoangel

Båten dog helt plötsligt

Rekommendera Poster

Har en HR 480 SC med Mercury 60 EFI från 2022. Helt plötsligt när jag körde runt 20 knop så bara dog allt. Motorn stängdes av och all plotter stängdes av. Kollade snabbt om någon kabel lossnat eller om huvudbrytaren ändrat sig utan att kunna se något på rak arm. När jag testade att starta igen så fungerade allt som vanligt. Någon som har en idé om vad det kan bero på så man kan felsöka vidare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon viktig anslutning sitter löst.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev Eld-:

Någon viktig anslutning sitter löst.

Ja det är min tanke också men frågan är vilken det kan vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev ottoangel:

Ja det är min tanke också men frågan är vilken det kan vara.

Du kan ju alltid börja vid källan.

Kolla att batterikabelskorna, polskorna, sitter ordentligt på batteripolena hårt åtdragna utan glapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är såna här fel som man kan bli hur j...a tokig som helst på.

1 timme sedan skrev ottoangel:

Motorn stängdes av och all plotter stängdes av. Kollade

Att motorn stängs av är ju en sak men vad är "all plotter"?

Ska se under morgondagen om jag kan få fram ett elschema och det hade varit bra om du antingen tar ett foto av motorns typskylt eller skriver motorns serienummer.

Hur är huvudströmbrytaren inkopplad, på plus eller jord?

Har du en bra multimeter?

Om inte köp en...

Mät upp ev. spänningsfall, motstånd mm i huvudströmbrytaren när du gör några cykler på/av med huvuströmbrytaren.

Vad är det för batteri och batteripolskor, ta gärna bilder...

Om/när det blir strömavbrott så slutar ju insprutningen att fungera eller rättare sagt ihögtryckspumpen stannar och det är möjligt att felet ligger utanför motorn från batteriet till huvudströmbrytare till motorn.

Har du nyligen gjort någon inkoppling av något i elsystemet?

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bil jag hade för ett några år sen var plötsligt stendöd när jag skulle åka hem från en kompis en kväll. Efter lite felsökning upptäckte jag att ena polskon på batteriet var lite lös. Tidigare ägaren hade bytt batteri precis innan försäljningen (bilen hade stått avställd ett tag, han sålde sin avlidna mammas bil) och hade väl inte monterat den ordentligt. Det behöver inte vara värre än så i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Det är såna här fel som man kan bli hur j...a tokig som helst på.

Att motorn stängs av är ju en sak men vad är "all plotter"?

Ska se under morgondagen om jag kan få fram ett elschema och det hade varit bra om du antingen tar ett foto av motorns typskylt eller skriver motorns serienummer.

Hur är huvudströmbrytaren inkopplad, på plus eller jord?

Har du en bra multimeter?

Om inte köp en...

Mät upp ev. spänningsfall, motstånd mm i huvudströmbrytaren när du gör några cykler på/av med huvuströmbrytaren.

Vad är det för batteri och batteripolskor, ta gärna bilder...

Om/när det blir strömavbrott så slutar ju insprutningen att fungera eller rättare sagt ihögtryckspumpen stannar och det är möjligt att felet ligger utanför motorn från batteriet till huvudströmbrytare till motorn.

Har du nyligen gjort någon inkoppling av något i elsystemet?

Mvh

Pär

Blev lite konstigt skrivet men plottern dog med. Alltså motorn stängdes inte av bara utan även gps/plotter stängdes av. Har inte gjort några ändringar på elen. Får kolla upp övriga saker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ottoangel:

Jo, det var ett bra råd, om TS har kunskaper.

Annars är det strax skrot av mätinstrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Hybro:

Jo, det var ett bra råd, om TS har kunskaper.

Annars är det strax skrot av mätinstrument.

Det får vi väl ändå hoppas och förutsätta, annars bör man ju låta bli.

Det är mer än mätinstrument som kan bli skrot och det kostar lite mer en en multimeter.

Hur är din GPS/plotter inkopplad?

Ligger den över tändning d.v.s. "IGN" på instrumenten eller hur är den inkopplad.

Har tyvärr inte hittat något bra elschema över motorn ännu, hittade ett men det var så fruktansvärt dålig upplösning så det var inte till mycket nytta.

Du får nog lite hjälp angående elsystemet i instruktionsboken men det brukar inte vara så ingående och detaljerat.

Är båt och motor lika gamla?

Vem har installerat?

Har du garanti kvar?

Men den upphör att gälla vid ev. felkopplingar eller andra självorsakade fel.

Så antingen felsöka själv eller kontakta din ÅF.

Men vill du felsöka själv gå metodiskt och logiskt tillväga, ute slut detalj efter detalj...

Börja vid batteriet och gå mot motorn...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle börja med det enklaste och följa Georgs råd, dvs dra åt anslutningar till de grova kablarna:
1. Vid batteriet
2. Till/från huvudströmbrytaren
3. Anslutning till motorn (svart kabel)
4. Anslutning till startmotorn (röd kabeln).

Nästa steg: Anslutningar till startlåset (mindre sannolikt då instrumenten går normalt inte genom startlåset).

Sen blir det mer komplicerat men det finns tips från flera skribenter.....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Det får vi väl ändå hoppas och förutsätta, annars bör man ju låta bli.

Det är mer än mätinstrument som kan bli skrot och det kostar lite mer en en multimeter.

Hur är din GPS/plotter inkopplad?

Ligger den över tändning d.v.s. "IGN" på instrumenten eller hur är den inkopplad.

Har tyvärr inte hittat något bra elschema över motorn ännu, hittade ett men det var så fruktansvärt dålig upplösning så det var inte till mycket nytta.

Du får nog lite hjälp angående elsystemet i instruktionsboken men det brukar inte vara så ingående och detaljerat.

Är båt och motor lika gamla?

Vem har installerat?

Har du garanti kvar?

Men den upphör att gälla vid ev. felkopplingar eller andra självorsakade fel.

Så antingen felsöka själv eller kontakta din ÅF.

Men vill du felsöka själv gå metodiskt och logiskt tillväga, ute slut detalj efter detalj...

Börja vid batteriet och gå mot motorn...

//Pär

Båt och motor är båda från 2022 inköpta i våras begagnade av privatperson. 
Jag kunde rubba den negativa kabeln, se bild, som går till motorn på batteriet. Inte jättemycket men trots allt lite rörlig. 
Vet inte om ÅF installerat något eller om allt är gjort på fabrik. 
Ska försöka se hur Garminen är inkopplad. 
Om jag ska mäta över strömbrytaren exakt hur tänker ni att jag gör det?

IMG_2358.jpeg

IMG_2359.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det ser jättefint ut i bilderna ovan, däremot så ser batteripolerna lite ärjade ut.

Vet inte om du använder polfett? (ej nödvändigt). Ett tips är att rispa och sandpappra batteripolerna (helst med en stålborste eller nåt sånt) och insidan av polskorna regelbundet (med exempelvis en skruv eller sax), i synnerhet om batteriet ligger i ett fuktigt utrymme.

Har fått liknande symptom som du beskriver, som en följd av detta. Senaste gången, så dog allting när man skulle upp i planing. Har fungerat utmärkt sen dess. 

Redigerad av Busteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag skulle börja med det enklaste och följa Georgs råd, dvs dra åt anslutningar till de grova kablarna:
1. Vid batteriet
2. Till/från huvudströmbrytaren
3. Anslutning till motorn (svart kabel)
4. Anslutning till startmotorn (röd kabeln).

Nästa steg: Anslutningar till startlåset (mindre sannolikt då instrumenten går normalt inte genom startlåset).

Sen blir det mer komplicerat men det finns tips från flera skribenter.....

Har rengjort batteripoler nu. Inget fett har använts vad jag kan se. Tycker allt ser ok ut på motor. Känt på alla grövre kablar och de sitter fint. 

IMG_2360.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan skrev ottoangel:

Båt och motor är båda från 2022 inköpta i våras begagnade av privatperson. 
Jag kunde rubba den negativa kabeln, se bild, som går till motorn på batteriet. Inte jättemycket men trots allt lite rörlig. 
Vet inte om ÅF installerat något eller om allt är gjort på fabrik. 
Ska försöka se hur Garminen är inkopplad. 
Om jag ska mäta över strömbrytaren exakt hur tänker ni att jag gör det?

IMG_2358.jpeg

IMG_2359.jpeg

Se till att den svarta minuskabeln sitter ordentligt fast! Inte bara på batteriet utan även i dess andra ända, för blir det dålig eller ingen kontakt alls där så blir du ju strömlös ombord. Om du bara har en batteribank ombord så skall ju all ström passera genom denna kabel.

Så här mäter du, om det nu fortfarande känns aktuellt:

Instrumentens minuskabel på batteriminus.

Instrumentets pluskabel till den av huvudströmbrytarens (=batterifrånskiljaren) anslutning som har direktförbindelse med batteriplus, har du någon spänning där?
Flytta mätkabeln till den andra polen, den vars kabel försvinner bort mot mot motorn och restan av elsystemet, finns där någon spänning? Om det gör det, prova att slå i från huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren, nu skall det inte vara någon spänning alls, 0 volt.

Mätinstrumentet, multimetern ställer du in på = eller om det står DCV och mätområdet 0-20 volt.

Om du inte har ett elektriskt mätinstrument kan du testa med en lampa ansluten till två kablar.

Det finns två sätt som dessa huvudströmbrytare eller batterifrånskiljare går sönder på:

Pga av dålig kvalitet så går kontaktblecket eller plastgrejen som påverkar kontaktblecket sönder, då blir det ingen kontakt alls, ingenting som är anslutet fungerar.

Pga överbelastning, en huvudbrytare avsedd för en lägre ström än vad som det är tänkt gör att kontaktblecken svetsas ihop, och det brukar innebära att man inte kan stänga av strömmen, men det kan även innebära att hela kontaktstycket faller isär och det blir ingen kontakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strömbrytaren verkar fungera som avsett. Kanske räckte det med rengöring av poler och åtdragning av kabel. Körde en testrunda utan problem. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev ottoangel:

Strömbrytaren verkar fungera som avsett. Kanske räckte det med rengöring av poler och åtdragning av kabel. Körde en testrunda utan problem. 

Ja 95% eller mer av elfelen ombord är kontaktproblem, inte sällan på vitala ställen såsom på batteripolerna. Om all el ombord slås ur, om allt slocknar helt plötsligt så börjar man att kolla på batteripolerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ser bra ut men skär bort lite av krympslangen från ringkabelskon på den ena kabeln på hudströmbrytaren, samma sak med den på batteriet. Det är den kabeln som installatören har gjort eller om den kom med från HR det vet jag inte. Bara det är 100% kontakt...

Vitt vaselin på batteripolerna när polskorna är åtdragna eller ett blått spray som jag glömt namnet på just nu och säkert asapissadyrt. Finns speciellt batteripolfett att köpa annars, både hos billighetskedjorna och dyraffären, same same but different...

Har du kollat säkringarna på motorn?

Inte för att någon är trasig men det kan ju vara glapp.

Ett bra korrosionsskyddande och vattenavstötande spray är CRC 6-66 Marin som går att använda på elkomponenter till skillnad från 5–56 och WD40 som man ska passa sig för.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kolla huvudströmbrytaren så att nyckeln inte fjädrar tillbaka någon mm när strömmen är sluten.

Jag råkade ut för detta på min senaste båt.

Där låg dock motorn utanför huvudbrytaren, den hade därmed direktström.

Endast instrument,lanternor och plotter går över brytaren.

Hos dig ser det ut som att motorn ligger på huvudbrytaren.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Kolla huvudströmbrytaren så att nyckeln inte fjädrar tillbaka någon mm när strömmen är sluten.

Jag råkade ut för detta på min senaste båt.

Där låg dock motorn utanför huvudbrytaren, den hade därmed direktström.

Endast instrument,lanternor och plotter går över brytaren.

Hos dig ser det ut som att motorn ligger på huvudbrytaren.

Vanligt fenomen på dom billigaste huvudströmbrytarna, dom av plast med en röd nyckel.

Dessa bör undvikas, gärna i flera exemplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vanligt fenomen på dom billigaste huvudströmbrytarna, dom av plast med en röd nyckel.

Jag har en med röd nyckel i plast. Det känns solitt när man vrider. Får kolla om det rör sig något. 

https://shop.hrboat.se/elutrustning/nyckel-huvudstrombrytare

Redigerad av ottoangel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där huvudströmbrytaren ser väldigt bränd ut på anslutningarna. Har det gått varmt pga dålig kontakt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev Gelis:

Den där huvudströmbrytaren ser väldigt bränd ut på anslutningarna. Har det gått varmt pga dålig kontakt?

Zoomar man in så ser det mer ut som någon beläggning tycker jag men är osäker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns många varianter av huvudbrytare med just "röd nyckel". Några som sålts är/har mycket riktigt varit usla, men det finns bra också. Så döm inte ut den enbart p.g.a. färgen på plastnyckeln 😉

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror ju inte att HR använder de allra sämsta huvudströmbrytarna när man ser priset på deras hemsida men även dyra huvudströmbrytare kan falera.

https://shop.hrboat.se/elutrustning/huvudstrombrytare

Det är bara att mäta upp den som sitter där och kolla den ordentligt.

Viktigt att de inre muttrarna på anslutningarna är åtdragna men inte för mycket då kan höljet spricka.

Likaså kan ju kontaktytorna inne i huvudströmbrytaren vara lite brända eller oxiderade/korroderade.

Mät upp ev. spänningsfall genom huvudströmbrytaren samt demontera kablarna och mät motståndet när den är tillslagen. Koppla bort batteripolskor innan du demonterar kablarna från huvudströmbrytaren.

Spänningsfall mäter du först inkommande plus och sedan utgående plus, skall vara lika värde.

Googla "mäta spänningsfall 12V" om du är osäker.

Motståndet genom huvudströmbrytaren i tillslaget läge skall vara 0 ohm.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Det finns många varianter av huvudbrytare med just "röd nyckel". Några som sålts är/har mycket riktigt varit usla, men det finns bra också. Så döm inte ut den enbart p.g.a. färgen på plastnyckeln 😉

Nä, man skall väl inte dra alla frisörer över samma kam.

Men erfarenhetsmässigt så vet jag att dom som är tillverkade av billig svart plast, oftast med en röd nyckel, kan vara riktigt usla eller halvdåliga. Men det beror ju också på hur mycket ström som skall passera…. 100A till en mindre och lättstartad bensinmotor, eller bortåt 200-300A till en treliters diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Tror ju inte att HR använder de allra sämsta huvudströmbrytarna när man ser priset på deras hemsida men även dyra huvudströmbrytare kan falera.

https://shop.hrboat.se/elutrustning/huvudstrombrytare

…..

271 kr för en huvudbrytare/batterifeånskiljare är närmast ett skämt, möjligen hade jag monterar en sådan på batterilådan till den lilla elektriska utombordaren, men inte i båtens startkrets eller förbrukarkretsen.

Här är en bra modell till ett bra pris!

Den tål 150A kontinuerligt och 1000A korta stunder, men man behöver ju inte ta i så mycket till en mindre motor, men köp ingen skit!

Till en veteranbil med lättstartad 1500- motor valde jag denna modellen från Biltema. Och den fungerar fortfarande efter ett års drift. Det känns i tillslaget att det är ordentliga kontaktytor. Men hur den fungerar i marin miljö vet jag inte, men sannolikt rätt så bra. Tål 250A och 2500A i fem sekunder, det räcker och blir över.

Citat

….

Motståndet genom huvudströmbrytaren i tillslaget läge skall vara 0 ohm.

//Pär

I den bästa av alla världar har man inget spänningsfall och inget elektriskt motstånd om nu inte kontaktytorna är belagda med rent guld… 0 ohm är nu inte helt lätt att mäta upp heller. Men i en buvudbrytare eller batterifrånskiljare blir det alltid några hundradels ohm, det har nu ingen praktisk betydelse, men det är inte noll, komma noll.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...