rekrevs 1 Postad 17 Augusti Hej har en Yanmar yse 12 som har börjar gå lite ojämnt efter ett tag, vill öka och sänka gas av sig självt, något tipps? Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 275 Postad måndag kl 06:21 Hej Rent spontant på din beskrivning skulle jag säga regulatorn och/eller insprutningspump. Du kan börja med att kolla de yttre delarna i bränslesystemets reglering så de kan röra sig, inte sitter lösa o.s.v. Se markerade delar på bilden nedan: 13–13: Kolla så att denna arm inte går att vicka fram och tillbaka (roterande rörelse). 13–16: Får inte glappa för mycket i sidled. 13–21: Reglerarm för bränslemängd på insprutningspump, får inte sitta löst. Beroende på vilken typ av reglage du har, kolla fjädrarna 13–25 och 13–28. Centrifugalregulatorn 13–1 kan också vara defekt/sliten. Insprutningspumpen kan vara sliten. Spridaren kan vara sliten. Det finns även andra faktorer som påverkar motorns gång, som invändigt slitage i motorn och kompressionstryck. Hur länge sedan är det motorolja byttes? Hur länge sedan är det "oljesilen" rengjordes? Hur länge sedan är det bränslefilter byttes? Hur är oljenivå i motorn? Beskriv mer ingående vid vilka varvtal motorn börjar vandra. Är det bara under belastning eller även i friläge och rusvarv? Är motorn svårstartad? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad måndag kl 06:21 (redigerade) Börja först med luftning av hela bränslesystemet från finfiltret till spridare, innan du skruvar isär något. Detta görs med motorn igång och lite förhöjd gas, över tomgång. Luftade själv för två veckor sedan, då motorn stundtals sjönk i varvtal under gång. Nu går motorn jämnt o fint. Brukar lufta en gång per säsong. Tätbrickor till banjokopplingar är och ska vara glödgade kopparbrickor. Om man lossat och drar åt så blir dessa hårda och tätar inte så bra. Då kan man glödga dessa och släppa ned i vatten, så blir de mjuka. Brickor till luftskruvarna är av plast, därför att de är tänka att dras åt flera gånger. Och där man luftar är det inget högt tryck. Köper satser med koppar- och plastbrickor på Temu. När byttes finfiltret senast? - Sen är det ett aber med Yanmars bränslesystem. Ev luft i spridaren leds tillbaks tillsammans med lite bränsle till finfilterkoppen. Luften går således runt hela tiden. Jag tog en bränsleledning från en skrotad bil, och leder nu returen tillbaks till tanken. Pluggade nippeln på finfilterbehållaren. Om du plockar isär bränslesystemet efter finfiltret, så tänk på att det innehåller många smådelar! Finfilterbehållaren och dess lock är gjord av nån slags gjutaluminium. Det är skört och jag lyckades dra luftskruven för hårt. Gick åt fanders med gängorna. Borrade och gängade för en lite grövre skruv (med plastbricka som tätning). Kör numer endast på OK:s B0 bränsle. Ska inte kunna ge bakterier/alger? i tanken. Redigerad måndag kl 07:21 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad måndag kl 14:08 Tack Pär och Hybro Tack så jättemycket för era utförliga förslag av vad det kan vara för fel, blir till helgen att meka lite. Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad måndag kl 19:32 Hej Det var lite sjö när motorn ändrade varv, olja ny, motorn är lättstartad, oljenivån är korrekt vad den ska vara, kan inte kolla varvtal, Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 275 Postad tisdag kl 00:24 (redigerade) 2025-08-17 vid 21:33 skrev rekrevs: har en Yanmar yse 12 som har börjar gå lite ojämnt efter ett tag, vill öka och sänka gas av sig självt, något tipps? Här tolkar jag beskrivningen som det är ett konstant återkommande fel att motorns varvtal vandrar eller är instabilt och varierar några hundra r/min uppåt/nedåt. 4 timmar sedan skrev rekrevs: Det var lite sjö när motorn ändrade varv, olja ny, motorn är lättstartad, oljenivån är korrekt vad den ska vara, kan inte kolla varvtal, Här tolkar jag beskrivningen som att det hänt vid ett tillfälle eller t.o.m. en enda gång vid ett tillfälle. Angående en motors varvtal så behöver det inte vara exakt varvtal utan en ungefärlig uppskattning och de flesta hör ju skillnad om det är 1000, 2000 eller 3000 r/min. Börja med att byta bränslefiter, brickor på luftkrvar och lufta ur ordentligt. Känn så att inget är löst/slitet de synliga delarna i regleringen. Provkör motorn dels stillaliggande vid bryggan på olika varvtal samt kör en runda på olika varvtal för att kontrollera om felet uppstår igen. //Pär Redigerad tisdag kl 00:38 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 578 Postad tisdag kl 06:47 11 timmar sedan skrev rekrevs: Hej Det var lite sjö när motorn ändrade varv, olja ny, motorn är lättstartad, oljenivån är korrekt vad den ska vara, kan inte kolla varvtal, Hälsningar Sverker Beroende på nivå i tanken så kan det vara så att motorn sög lite luft när båten gungade. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 270 Postad tisdag kl 07:14 (redigerade) Ska detta kunna ske, så är tanken i stort sett tom på bränsle. Mycket eller lite luft som sugs in i bränslesystemet, så stannar motorn, när luften når högtrycks pumpen. Det dumma med dessa motorer original, är att "returen" från spridaren är kopplad till finfilterkoppen. Inte som i en bil till bränsletanken. Redigerad tisdag kl 07:16 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad tisdag kl 12:55 Tack igen för för alla förslag, nu har jag mycket att gå igenom Hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser