SeaMaster560wa 25 Postad fredag kl 17:22 Hej! Vi funderar på att byta upp oss till en liten större båt. Kommer idag och har sedan tidigare bara haft utombordare. Har bara tidigare tittat på drev som alternativ då jag tycker både soppa samt försäkringskostnaden sticker iväg med dubbla utombordare. En del rekommenderar rak axel pga billigare ägandekostnad förhållandevis mot drev men som jag förstått är hanteringen av båt sämre med rak axel kontra drev, framförallt vid backning. Då jag och frugan är van vid hanteringen från en utombordare har lagt rak axel åt sidan. Men: - Är det så illa eller är det ändå rätt ok att baka dit man vill med en rak axel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad fredag kl 17:25 Storlek på båt är mellan 26-30 fot som vi funderar på. Ni får gärna komma med förslag på vettig båt också, enligt kriterierna: - ca 500 000 - Helst HT - Marschfart ca 20 knop (svårt kanske med rak axel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad fredag kl 17:27 (redigerade) Hej Jag tror du menade backa men det blev baka. Att jämföra manövreringsegenskaper mellan utombordare/drev med rak axel och roder är som dag och natt. Du får betydligt längre responstid på roderutslag än vad man får på utombordare/drev. Mvh Pär Redigerad fredag kl 17:35 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad fredag kl 17:36 (redigerade) 9 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Att jämföra manövreringsegenskaper mellan utombordare/drev med rak axel och roder är som dag och natt. Du får betydligt längre responstid på roderutslag än vad man får på utombordare/drev. Mvh Pär Tack! Kräver mer planerad körning då isåfall, har förstått det som att vid back kommer man bara rakt bak. Förstår varför men är det så illa eller kan man styra något? Redigerad fredag kl 17:36 av SeaMaster560wa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad fredag kl 17:42 11 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Storlek på båt är mellan 26-30 fot som vi funderar på. Ni får gärna komma med förslag på vettig båt också, enligt kriterierna: - ca 500 000 - Helst HT - Marschfart ca 20 knop (svårt kanske med rak axel) Finns en Aquador 26 HT på blocket för 425' https://www.blocket.se/annons/stockholm/aquador_26_ht_fran_1998/1402196402 Sök motorbåt 8m på Blocket och sortera efter billigast så ser du vad du kan få mellan 8 och 9 m för under 500' Annars är det 550' och uppåt... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad fredag kl 18:00 (redigerade) Segelbåt med stort roder här. Inga problem att backa med rak axel. Dessutom servicevänligt. Byter olja i backslaget, när jag varmkört i sjön. Och jag färdas inte baklänges, så ser inga problem. Nämn de gånger det blir aktuellt att navigera baklänges. Inga oroligheter kring bälgar och annat. Som det tydligen är kan vara med drev. - Hur det funkar med motorbåt vet jag inte, men är det vanligt att man backar längre sträckor, typ 30 meter, mellan bojar, bryggor och skär? Om man lägger upp manövrar med rak axel, brukar det gå bra, att t ex backa in mellan t ex bommar. Redigerad fredag kl 18:15 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 120 Postad fredag kl 18:03 25 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Förstår varför men är det så illa eller kan man styra något? Har man bogpropeller så styr man med den vid backning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad fredag kl 18:06 16 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Tack! Kräver mer planerad körning då isåfall, har förstått det som att vid back kommer man bara rakt bak. Förstår varför men är det så illa eller kan man styra något? För att förklara enkelt: Med drev= Svängradie som en liten personbil Med rak axel och en motor= Svängradie som en buss/lastbil utan bakhjulsstyrning. Men har man rak axel samt både bog– och akterpropeller till hjälp så är det inte långt ifrån. Det är inte alls ovanligt att drevbåtar i denna klass har bogpropeller. Mycket beror ju på båtens vindfång och hur strömt det är. Finns nog många här inne som har bättre erfarenheter än vad jag har angående manöverbarheten och egenskaper gällande båtar över 8 m. Visst har jag kört stora båtar men det är inte i närheten av de som kör hela sommaren, jag har på sin höjd kört utanför hamnen vid provkörning. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 636 Postad fredag kl 18:39 Jag har kört båt med rak axel de senaste 16 åren. Tidigare bara drev och utombordare. Stor skillnad. Har man bara bogpropp så brukar det lösa sig för, som sagt, man styr med bogisen när man backar. Men det är ett helt annat sätt att köra båt. Kan ta lite tid att lära sig men det finns de som verkligen behärskar axeldrift utan bogis som tar sig in och ut på alla ställen ändå. Man ger en kick framåt med rodret åt det håll man vill svänga, lägger i backen och då fortsätter fören en liten stund åt det håll man styrde vid framåt-kicken. Sen växeln i framåtläge med en kick osv. Idag när jag tittar på andra båtar så går de med drev bort. Anledningen är att de kräver väldigt mycket mer service, håller sämre och är dyrare i längden. Dessutom får drevbåtar gärna en slingrande gång i lägre farter. Axelbåtar kör rakt i alla farter. Dreven är också mycket mer stöldbegärliga (alla behöver ju drev för de går sönder så ofta så det finns en stor marknad 😀). Nej, axel är bäst enligt min mening! 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 753 Postad fredag kl 18:52 (redigerade) Tänk på att drevbåten är ofta rätt slingrig i deplacementfart, vissa kan t.o.m. vara rent ut sagt jobbiga att köra i den farten. Men den är mer ekonomisk i planingsfart än axelbåt då mindre "skrot" är kvar i vattnet i högre fart. Roder m.m. kommer ju t ex alltid släpa i vattnet. En roder/axelbåt (som ofta då också har en liten antydan till köl) är däremot mycket kursstabil i alla farter. I alla fall framåt. Men lyder som sagt roder dåligt vid back. Att den bara går att backa rakt bakåt är dock inte sant. P.g.a. "propellerverkan" tenderar båtens akter snarare att vandra lite och åt ett och samma håll (beroende på rotationsriktning) vid backning - så länge propellern är i drivande/roterande och inte neutral/stillastående. Men detta kan man också utnyttja. Genom att båtens akter kommer dra sig åt ett viss håll när man har backväxel i, kan man genom att välja rätt sida vid långsidestilläggning få aktern att dra in sig mot bryggan väldigt snyggt samtidigt som man bromsar in 🙂 Om man vill få den att lyda roder åt "fel" håll vid backning måste man få upp rätt bra fart, och sedan helst lägga ur växeln (för att inte få aktervandring p.g.a. propellerverkan). Det är ändå ofta inte så lätt. Men att den inte lyder roder vid backning kan också vara en fördel, då man kan bromsa framåtfart utan att behöva vrida om rodret och utan att båten vrider sig nämnvärt mycket även om rodret alltså står helt fel. Själv brukar jag därför lyckas att vrida hela nuvarande båt (11m, 7ton, köl/rakaxel/roder och singelmontage diesel 440hk) 90° efter utbackning från bommarna på 10-12s bara med denna metod: En "gasning" framåt med fullt roderutslag ger väldigt mycket vridkraft enligt rodret, och snabbt följd av en backning/"broms" hindrar rörelsen framåt man fick men påverkar den påbörjade vridningen av båten nästan ingenting fast rodret står "fel". Upprepas sedan 2-3 ggr med ett par sekunders mellanrum så pekar båten strax rätt och det är bara att köra iväg. Men visst - blåser det en del så har man inte dessa 10s på sig. Då använder även jag bogpropellern. Har f.ö. även elektrisk akterpropeller. En axelbåt som skall upp i 16-20 knop eller mer måste ju också ha ett skrov som är gjort för att plana. Även om de ofta kallas "halvplanare" så planar dessa alltså per definition i farterna vi talar om. Jämför med en snipa - även om man övermotoriserar den så kommer den ändå knappast upp i över 15 knop. Och om den gör det är det en hemsk upplevelse (jag vet)..... I högre farter (20-30 knop) kan vissa "halvplanare" dvs axel/roder-båtar upplevas mer "vingliga" än en drevbåt, som ju har ganska platt botten utan direkt markerad köl. Lite beroende på hur mycket köl axelbåten har kan de tendera att "balansera på kölen" i högre planingsfart. En del Saga-modeller har jag t ex upplevt blir ganska vingliga när man kommer över 20-22 knop. Om man nu absolut måste pressa upp dem i den farten 😉 Den axelbåt jag har nu (Skilsö 35) går dock som en stridsvagn, oavsett om farten är 6 knop eller 27. Så det finns alla varianter. Men för mig gäller alltså axelbåt, och kommer nog aldrig skaffa en med drev. För att summera så har du lättare att manövrera vid främst backning med en drevbåt, eftersom den ju går dit du vrider drevet när du gasar. Men i de flesta andra fall tycker jag beteendet med rakaxel/roder har fler fördelar. Men det kan behövas lite övning innan man kommit dit. Fast som redan nämnts kan ju "olydnaden" vid backning kompenseras med bogpropeller. Sedan är underhållsarbetet/kostnaderna oftast mindre/lägre med en axel/backslagsbåt än drevbåt. Och axelbåtarna finns ofta med enkelmontage lite högre upp i storlek eftersom det finns backslag som tål mer vrid/effekt än ett (singel)drev. EDIT: @ChristerN hann före. Antagligen för att han lyckades sammanfatta ungefär samma sak i ett mycket kortare inlägg än jag...😶 Redigerad fredag kl 18:59 av IngemarE 1 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad fredag kl 19:39 1 timme sedan skrev Hybro: Segelbåt med stort roder här. Inga problem att backa med rak axel. Dessutom servicevänligt. Byter olja i backslaget, när jag varmkört i sjön. Och jag färdas inte baklänges, så ser inga problem. Nämn de gånger det blir aktuellt att navigera baklänges. Inga oroligheter kring bälgar och annat. Som det tydligen är kan vara med drev. - Hur det funkar med motorbåt vet jag inte, men är det vanligt att man backar längre sträckor, typ 30 meter, mellan bojar, bryggor och skär? Om man lägger upp manövrar med rak axel, brukar det gå bra, att t ex backa in mellan t ex bommar. Ok tack! Det är lite detta jag är ute efter, personer med erfarenhet 😁 Tanken är väl mest när man ska lägga till. Har båtplats rätt så långt in och då kan det ibland vara behov att backa dit man vill. Men som sagt man kan säkert sköta en del bogen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 252 Postad fredag kl 20:32 (redigerade) Vi har drevbåt idag, dessutom dubbelmontage men att det blev just denna modell beror på att båtens planering passade oss bäst och att vi inte har hittat någon båt med axel som vi tycker är lika bra med lämplig prislapp. Men lyckas man kombinera önskad drivlina med layout och rätt pris så är det ju bara att slå till. Men jag måste säga att det är svårt att gå ifrån manöverbarheten jag har idag även om jag gärna hade sluppit jobbet med dreven 😄 Redigerad fredag kl 20:35 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 274 Postad igår kl 00:11 En populär lite äldre coupebåt med drev är Nimbus29C. 9,15 lång, alla med bogpropp, AD41 några m KAD42 . Kanske för gamal men vi hade 5 bra år med den. Autopilot i de flesta fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 5 timmar sedan skrev NW355: En populär lite äldre coupebåt med drev är Nimbus29C. 9,15 lång, alla med bogpropp, AD41 några m KAD42 . Kanske för gamal men vi hade 5 bra år med den. Autopilot i de flesta fallen. Har tittat lite Nimbus och tycker de är riktigt trevliga. Saknar dock soffgrupp i aktern. Annars tilltalar utseendet oss. De vi hittills fastnat för är, Aquador, Marex, Nimbus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 11 timmar sedan skrev ChristerN: Jag har kört båt med rak axel de senaste 16 åren. Tidigare bara drev och utombordare. Stor skillnad. Har man bara bogpropp så brukar det lösa sig för, som sagt, man styr med bogisen när man backar. Men det är ett helt annat sätt att köra båt. Kan ta lite tid att lära sig men det finns de som verkligen behärskar axeldrift utan bogis som tar sig in och ut på alla ställen ändå. Man ger en kick framåt med rodret åt det håll man vill svänga, lägger i backen och då fortsätter fören en liten stund åt det håll man styrde vid framåt-kicken. Sen växeln i framåtläge med en kick osv. Idag när jag tittar på andra båtar så går de med drev bort. Anledningen är att de kräver väldigt mycket mer service, håller sämre och är dyrare i längden. Dessutom får drevbåtar gärna en slingrande gång i lägre farter. Axelbåtar kör rakt i alla farter. Dreven är också mycket mer stöldbegärliga (alla behöver ju drev för de går sönder så ofta så det finns en stor marknad 😀). Nej, axel är bäst enligt min mening! Tack för ett fantastiskt svar! Det är just manöverheten som jag förstått är den stora nackdelen. Bogpropeller är ett krav från vår sida så den hjälpen kommer ju då finnas 😁. Vi vill också gärna ha lite fart (helst över 20 som max) och där finns det väl inte så många med rak axel? Hur är det att köra diesel på maxvarv om man någongång skulle behöva göra det? Oftast gäller ju marsch och lägre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 11 timmar sedan skrev IngemarE: Tänk på att drevbåten är ofta rätt slingrig i deplacementfart, vissa kan t.o.m. vara rent ut sagt jobbiga att köra i den farten. Men den är mer ekonomisk i planingsfart än axelbåt då mindre "skrot" är kvar i vattnet i högre fart. Roder m.m. kommer ju t ex alltid släpa i vattnet. En roder/axelbåt (som ofta då också har en liten antydan till köl) är däremot mycket kursstabil i alla farter. I alla fall framåt. Men lyder som sagt roder dåligt vid back. Att den bara går att backa rakt bakåt är dock inte sant. P.g.a. "propellerverkan" tenderar båtens akter snarare att vandra lite och åt ett och samma håll (beroende på rotationsriktning) vid backning - så länge propellern är i drivande/roterande och inte neutral/stillastående. Men detta kan man också utnyttja. Genom att båtens akter kommer dra sig åt ett viss håll när man har backväxel i, kan man genom att välja rätt sida vid långsidestilläggning få aktern att dra in sig mot bryggan väldigt snyggt samtidigt som man bromsar in 🙂 Om man vill få den att lyda roder åt "fel" håll vid backning måste man få upp rätt bra fart, och sedan helst lägga ur växeln (för att inte få aktervandring p.g.a. propellerverkan). Det är ändå ofta inte så lätt. Men att den inte lyder roder vid backning kan också vara en fördel, då man kan bromsa framåtfart utan att behöva vrida om rodret och utan att båten vrider sig nämnvärt mycket även om rodret alltså står helt fel. Själv brukar jag därför lyckas att vrida hela nuvarande båt (11m, 7ton, köl/rakaxel/roder och singelmontage diesel 440hk) 90° efter utbackning från bommarna på 10-12s bara med denna metod: En "gasning" framåt med fullt roderutslag ger väldigt mycket vridkraft enligt rodret, och snabbt följd av en backning/"broms" hindrar rörelsen framåt man fick men påverkar den påbörjade vridningen av båten nästan ingenting fast rodret står "fel". Upprepas sedan 2-3 ggr med ett par sekunders mellanrum så pekar båten strax rätt och det är bara att köra iväg. Men visst - blåser det en del så har man inte dessa 10s på sig. Då använder även jag bogpropellern. Har f.ö. även elektrisk akterpropeller. En axelbåt som skall upp i 16-20 knop eller mer måste ju också ha ett skrov som är gjort för att plana. Även om de ofta kallas "halvplanare" så planar dessa alltså per definition i farterna vi talar om. Jämför med en snipa - även om man övermotoriserar den så kommer den ändå knappast upp i över 15 knop. Och om den gör det är det en hemsk upplevelse (jag vet)..... I högre farter (20-30 knop) kan vissa "halvplanare" dvs axel/roder-båtar upplevas mer "vingliga" än en drevbåt, som ju har ganska platt botten utan direkt markerad köl. Lite beroende på hur mycket köl axelbåten har kan de tendera att "balansera på kölen" i högre planingsfart. En del Saga-modeller har jag t ex upplevt blir ganska vingliga när man kommer över 20-22 knop. Om man nu absolut måste pressa upp dem i den farten 😉 Den axelbåt jag har nu (Skilsö 35) går dock som en stridsvagn, oavsett om farten är 6 knop eller 27. Så det finns alla varianter. Men för mig gäller alltså axelbåt, och kommer nog aldrig skaffa en med drev. För att summera så har du lättare att manövrera vid främst backning med en drevbåt, eftersom den ju går dit du vrider drevet när du gasar. Men i de flesta andra fall tycker jag beteendet med rakaxel/roder har fler fördelar. Men det kan behövas lite övning innan man kommit dit. Fast som redan nämnts kan ju "olydnaden" vid backning kompenseras med bogpropeller. Sedan är underhållsarbetet/kostnaderna oftast mindre/lägre med en axel/backslagsbåt än drevbåt. Och axelbåtarna finns ofta med enkelmontage lite högre upp i storlek eftersom det finns backslag som tål mer vrid/effekt än ett (singel)drev. EDIT: @ChristerN hann före. Antagligen för att han lyckades sammanfatta ungefär samma sak i ett mycket kortare inlägg än jag...😶 Tack! Är de även slingriga med duopropp? Har alltid stört mig på det när vi t ex åker genom Sotekanalen hemma (5 knop) 🙃 Är det svårt att lära sig (hur långt är det snöre 😂)? Har kört båt i många år (bara utombordare) och lagt till på många olika ställen men är långt ifrån ett proffs 🫣. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 13 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Jag tror du menade backa men det blev baka. 😂😂 Du har helt rätt 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 753 Postad 20 timmar sedan (redigerade) 26 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Tack! Är de även slingriga med duopropp? Har alltid stört mig på det när vi t ex åker genom Sotekanalen hemma (5 knop) 🙃 Är det svårt att lära sig (hur långt är det snöre 😂)? Har kört båt i många år (bara utombordare) och lagt till på många olika ställen men är långt ifrån ett proffs 🫣. Jag tror att slingerbeteendet även finns med Duoprop, men det kan andra bättre svara på som har kört mer Duoprop än jag de senaste åren. Vi uppskattar kursstabiliteten i låga farter oerhört, eftersom det faktiskt har blivit att vi mest kör i just 6-7 knop (och på autopilot, rekommenderas !). Det är också väldigt ekonomiskt, trots stor diesel ligger vi på 0,7l/nm i denna fart. Över 20 knop blir det bara om vi har bråttom någonstans, eller 10-12 i de få fall sjön kräver att man plöjer sig fram. En diesel mår ofta bra av att "blåsas ur" på maxvarv/last lite då och då (påstås det i alla fall). Rätt dimensionerat och motor i vettig kondition så är det inga problem att ligga med ganska stort effektuttag länge. Både min förra (NB Marine "NB870" med först Yanmar 230hk, sedan 315hk) och nuvarande skiljer nästan ingenting i motortemp mellan körning på lågfart och maxlast (75°C som stiger till 78°C vid max). Men med en sliten motor och lite halvigensatta värmeväxlare kan ju saken bli en annan, förstås.... Nej, det är inte svårt att lära sig hantera en axel/roderbåt. Och är det bogpropeller på båten finns ju alltid en lösning att ta till, och då kan du t ex backa precis vart du vill även med en axelbåt Redigerad 20 timmar sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 3 minuter sedan skrev IngemarE: En diesel mår ofta bra av att "blåsas ur" på maxvarv/last lite då och då (påstås det i alla fall). Rätt dimensionerat och motor i vettig kondition så är det inga problem att ligga med ganska stort effektuttag länge. Låter bra! Som Du själv skriver så är det ju inte där man tillbringar den största delen utan vi vill gärna ha möjligheten om det tex skulle bli dåligt väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 20 timmar sedan 6 minuter sedan skrev IngemarE: Nej, det är inte svårt att lära sig hantera en axel/roderbåt. Och är det bogpropeller på båten finns ju alltid en lösning att ta till, och då kan du t ex backa precis vart du vill även med en axelbåt 👍👍 Vi får nog fundera på detta vidare med rak axel, ägandekostnaden talar väldigt för rak axel och det är i mitt tycke den tråkiga kostnaden om den är för hög. Det som talar just emot rak axel är just farten. Vi har gått ner fartmässigt från vår förra båt som gjorde 45 knop till den vi har idag som gör drygt 30 knop. Och till nästa båt ville vi gärna att den gör kanske 25 knop men vi får fundera runt farten ett varv till 😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 753 Postad 19 timmar sedan 3 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: 👍👍 Vi får nog fundera på detta vidare med rak axel, ägandekostnaden talar väldigt för rak axel och det är i mitt tycke den tråkiga kostnaden om den är för hög. Det som talar just emot rak axel är just farten. Vi har gått ner fartmässigt från vår förra båt som gjorde 45 knop till den vi har idag som gör drygt 30 knop. Och till nästa båt ville vi gärna att den gör kanske 25 knop men vi får fundera runt farten ett varv till 😁 Du är rätt ute i tänket, de axelbåtar/"halvplanare" som gör över 20 knop på topp är färre. De begagnade som redan när de var nya var lite undermotoriserade och idag dessutom blivit tröttare och kanske bara orkar 14-15 knop, är nog i majoritet. Men som också nämnts tidigare betyder ju övriga egenskaper en hel del också, såsom disponering/planering, skick o.s.v. Vi hade vår förra (NB870) i nästan 20 år innan vi hittade en modell som verkligen var ett alternativ till den när alla önskemål vägdes in. Fast ett av dem var just att kunna marscha i >20 knop om man behövde (vi har den ju i en mycket ombytlig sjö, Vättern), enkelmontage och roder/axel. Lycka till i letandet, och hoppas du får fler tips om båtmodeller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 216 Postad 19 timmar sedan 6 minuter sedan skrev IngemarE: Det som talar just emot rak axel är just farten. Vi har gått ner fartmässigt från vår förra båt som gjorde 45 knop till den vi har idag som gör drygt 30 knop. Rak axel/raka axlar, toppfart 30–40 knop beroende på motorval, marschfart 20–25 knop, ingen bogpropeller... Men 500 000 räcker inte långt😉 Skämt åsido, visst är den vacker. När jag vinner på Eurojackpot, då ska jag köpa en🤣 Replikan " S1Sverige" gjorde rätt många knop... Helt underbart ljud... Blev visst lite OT men kunde inte låta bli. //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 636 Postad 19 timmar sedan 35 minuter sedan skrev SeaMaster560wa: Vi har gått ner fartmässigt från vår förra båt som gjorde 45 knop till den vi har idag som gör drygt 30 knop. Och till nästa båt ville vi gärna att den gör kanske 25 knop men vi får fundera runt farten ett varv till 😁 Har ni idag erfarenhet av att åka i 30-45 knop och tyckte det var bekvämt så har ni ju erfarenheten av farten. Vår förra båt, Nimbus 29C, hade nog allt vi hade önskat. Ok snabb, bra innerutrymmen, ok sittplatser etc men efter några år insåg vi att våra ryggar inte gillade när det stampar och studsar så att gå ner lite i fart var helt naturligt och något vi har uppskattat. Liksom @IngemarE så ligger vi gärna i 5-7 knop med autopiloten på och njuter av färden. Du frågade ovan om dieselmotorer klarar att ligga med gasen i botten, typ. Ingen motor mår bra av att ligga på fullvarv mer än någon halvtimme i taget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 031 Postad 18 timmar sedan 36 minuter sedan skrev ChristerN: Du frågade ovan om dieselmotorer klarar att ligga med gasen i botten, typ. Ingen motor mår bra av att ligga på fullvarv mer än någon halvtimme i taget I min instruktionsbok står det att man skall dra på full gas med aktuell last och belastning för dagen och läsa av uppnått varvtal,därefter skall man dra ner 300 varv. Så har jag gjort med min Penta diesel i 7000 timmar och den tuffar på bra fortfarande. Det är ju dock en gammal lågvarvig maskin med rejäla dimensioner och utan elektronik och turbo och andra moderniteter. Modellen heter Penta MD-2b och lämnar hela 25 hp som ger den svindlande farten av 6-7 knop så man hinner med att både njuta och navigera. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 252 Postad 17 timmar sedan Klart att en diesel ska klara att gå på maxvarv när den är ordentligt varmkörd även om den är gammal men ju högre effektuttag desto kortare maxtid. Jag brukar nöja mig med nån minut eller två på mina gamla Penta 31:or från -87 även om de säkert klarar långt mer, men vissa moderna motorer ska inte gå mer än ca 10 minuter max per timma. Kolla instruktionsboken hur motorn ska köras i den båt du är intresserad av så att du inte blir lurad av broschyrens maxhastighet och sen blir besviken när du har semesterlastat. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 44 Postad 16 timmar sedan Har gått från singel propp till duopropp och ja båten blir ngt mindre slingrig med duopropp. Ngt som bara snuddas vid här är att drev är effektivare än axel beroende på att propp axeln hamnar horisontellt och inte i en vinkel som på båtar med rak axel dessutom tenderar axelns vinkel att lyfta aktern på båten. Så med samma effekt blir drevbåten märkbart snabbare och mer ekonomisk i drift. Dessutom gör motorns placering nära akterspegeln att utrymme frigörs inombords. Ljudnivån bör i de flesta fall bli lägre också även om långa avgasslangar med dämpare på en båt med axel kan ge ett väldigt trevligt ljud. Ngt som inte heller nämns är konsekvenser av en grundstötning med en drevbåt jmf med axel, visst drevet lossnar och det blir väldigt tyst och ett visst läckage kan uppstå, men på båten med rak axel kan axel och roder slitas bort med stor risk att läckagen blir så stora att båten sjunker. S1 är ett tydlig exempel på konsekvenserna av att axelbåten får en akter som lyfts och för som trycks ned, den fick ett mkt fult gångläge, så det enda som var bra där var väl just ljudet i övrigt fel konstruerad, fast det är ju helt klart OT! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 978 Postad 16 timmar sedan (redigerade) 4 timmar sedan skrev SeaMaster560wa: Tack! Är de även slingriga med duopropp? Har alltid stört mig på det när vi t ex åker genom Sotekanalen hemma (5 knop) 🙃 Är det svårt att lära sig (hur långt är det snöre 😂)? Har kört båt i många år (bara utombordare) och lagt till på många olika ställen men är långt ifrån ett proffs 🫣. Duopropeller hindrar inte att båten slingrar sig i låga farter. Det bildas en virvel, turbulens bakom akterspegeln ömsom på ena sidan ömsom på den andra som orsakat detta fenomen. Sök på ”von Kármáns virvelgata”. En del båtar är känsligare för detta än vad andra är, min förra Nimbus med rak axel slingrade sig också en hel del, men inte lika mycket som nuvarande båt med drev. Sotekanalen i 5 knop är slalom. I 6,5 knop blir det bättre. Så man kan inte riktigt generalisera och säga att båtar med axel inte slingrar sig, det beror inte bara på drivlinan utan om båten har en undervattenskropp, köl, fena eller skädda. En motorbåt är alltid kompromiss. Kármáns virvlar är nog rätt så komplext skulle jag tro, det har ingenting med drivlinan att göra, det är mer båten och båtens bottenproflil och bottens avslutning i akterspegeln som skapar dessa virvlar. Måhända är båtens längd kontra dess bredd också avgörande. Möjligen kan ju även båtens tyngdpunkt påverka detta, en båt med drev har tyngdpunketn långt bak där då ett vridcentrum bildas, medan axelbåtar iallmänhet har motorn och tyngdpunkten längre fram, midskepps och då ett bättre vattensläpp i aktern, så att virvlarna uteblir eller inte blir så avgörande. Men det är nog så att båtar med drev har en bottenprofil och en akterspegel som gynnar dessa virvlar mer än vad båtar med rak axel har. Ja det är mina teorier. Fela mig om jag har rätt. Jag snackade med en kille som har en båt med dubbla motorer och drev, den slingrade sig också, sedan vet jag att @Makros båt även den med dubbelmontage och drev nästan inte slingrar sig alls vid låga hastigheter. Duopropeller hindrar heller inte propellervandring i sidled, trots vad som sägs i reklamen. Båten drar åt styrbord när man backar med drevet riktat rakt bakåt. Men man kompenserar ju mer eller mindre omedvetet för det och vrider ratten år bb. Men den vandrar inte i sidled vid kraftig acceleration. Det som är bra med duopropeller är att den ger ett väldigt bra bett i vattnet. Jag har haft båtar med både axel och drev, och har väl ingenting mer att tillägga om det, mer än att det inte går att jämföra med hur man backar motorbåtar med hur man backar en segelbåt. Och även långkölade segelbåtar och sådana med fenköl beter sig olika vid backning. För sådana båtar har jag (med varierad framgång) också manövrerat såväl i trånga hamnar som på öppet vatten. Men med drev är det väldigt enkelt att backa rätt, att backa diagonalt in mot en kaj är en baggis, och enklare och snabbare gör man det om man dessutom har en bogpropeller. Nu i sommar har det varit ganska många långsidestilläggningar, inte bara för att tanka och tömma septiktanken, utan även för natten, och ”fickparkering” med 50 cm marginal gick bra med bara viss hjälp från land. Men det är klart, om man har vinden emot sig blir det inte alls lika bra, inte ens med rak axel. Redigerad 16 timmar sedan av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 753 Postad 15 timmar sedan 18 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: Ngt som inte heller nämns är konsekvenser av en grundstötning med en drevbåt jmf med axel, visst drevet lossnar och det blir väldigt tyst och ett visst läckage kan uppstå, men på båten med rak axel kan axel och roder slitas bort med stor risk att läckagen blir så stora att båten sjunker Det stämmer, men är nog främst ett problem på axel/roderbåtar som inte har skädda/support av rodrets nederdel (t ex stora båtar med dubbelmontage). Där brukar det se ut såhär, och är mycket riktigt väldigt utsatt: Men de flesta "halvplanare" med enkelmontage är nog snarast mer skyddade vid måttliga grundstötningar än många andra, då den lägsta punkten är kölen och/eller dess förlängning (ofta en stålbalk/rör) som inte minst skyddar propellern. Så här ser det ut på många av dessa (t ex Viknes, Saga, Marex med axel m.fl): 50 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer: S1 är ett tydlig exempel på konsekvenserna av att axelbåten får en akter som lyfts och för som trycks ned, den fick ett mkt fult gångläge, så det enda som var bra där var väl just ljudet i övrigt fel konstruerad, Det är ett fenomen jag faktiskt aldrig upplevt på någon axel/roderbåt jag kört, att aktern hävs och den "står på näsan". Men felkonstruerade och misslyckade skrov/båtar har ju också sett dagens ljus... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 978 Postad 15 timmar sedan 4 minuter sedan skrev IngemarE: …. Det är ett fenomen jag faktiskt aldrig upplevt på någon axel/roderbåt jag kört, att aktern hävs och den "står på näsan". Men felkonstruerade och misslyckade skrov/båtar har ju också sett dagens ljus... Det är ju delvis det man kan läsa i olika böcker, att en propeller på rak axel riktar X antal % snett nedåt bakåt, och därmed lyfter akterskeppet litet. Medan det då på på ett drev ligger propelleraxeln mer eller något mindre parallellt med vattenytan och det mesta av propellerns kraft riktas bakåt, sedan, vilket jag har svårt att förstå, skulle drevet i sig generera mindre vattenmotstånd än axel, propeller och roder. Svågern hade en tid en Nimbus 335, med i mitt tycke en idiotisk roderkonstruktion. En propeller på rak axel i mitten och två små roder vid sidan om denna, rodren hade ingen nedre lagring. En grundkänning med den båten hade sannolikt blivit både kännbar och dyrbar. Motorn, D4, var dessutom monterad längst bak i båten, ”baklänges” med backslaget, som dessutom hade en vinkelväxel, framför/under motorn. Men det kanske var bra… inte vet jag. Det var iallafall inte så lätt att komma åt och byta impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 25 Postad 10 timmar sedan 8 timmar sedan skrev ChristerN: Har ni idag erfarenhet av att åka i 30-45 knop och tyckte det var bekvämt så har ni ju erfarenheten av farten. Vår förra båt, Nimbus 29C, hade nog allt vi hade önskat. Ok snabb, bra innerutrymmen, ok sittplatser etc men efter några år insåg vi att våra ryggar inte gillade när det stampar och studsar så att gå ner lite i fart var helt naturligt och något vi har uppskattat. Liksom @IngemarE så ligger vi gärna i 5-7 knop med autopiloten på och njuter av färden. Du frågade ovan om dieselmotorer klarar att ligga med gasen i botten, typ. Ingen motor mår bra av att ligga på fullvarv mer än någon halvtimme i taget. Vi båda har alltid älskat farten men vi märker nu med åldern att vi kör faktiskt saktare och saktare, dels för att det börjar bli obekvämt men det är heller inte lika roligt längre. Men vi vill ändå känna att vi har möjligheten med att öka farten lite, inte då 45 knop utan det räcker med ca 20-25. Frågan gällande dieselmotor och maxvarv var mest vid de tillfällena som det exempelvis börjar blåsa upp, åskan kommer eller något händer som man skulle vilja ge det lilla extra. Vår vanliga körning brukar vara mellan 5-24 knop där 5-8 är merparten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser