Mackey 4 634 Postad 28 Maj Hej! Det var länge sedan det var något receptsnack här på MG tycker jag och jag blev lite inspirerad att skriva när jag såg SXK:s årsbok BÅTMAT, som tyvärr kommer först i augusti. Vi lagar verkligen mat ombord även när vi seglar och många recept är samma som vi använder hemma, men vi väljer ju de enklaste (oftast). Det blir alltså inte varmkorv i termos eller färdigskivat bröd med kaviar, fast utan smör. Ibland blir det ju mat på den nivån också, så tips på superenkel och supersnabb mat är också bra. Vad man lagar kan ju skilja en hel del om man har kyl ombord eller inte, om man har kardanupphängd spis eller inte och om man har tillgång till ugn. Så vad äter ni ombord? Här kommer några recept på maträtter som tar max 30 minuter att tillaga. Sill och potatis går fort! Koka potatis Öppna sillburkarna Lax i sås av crème fraiche 4 personer Ingredienser: 200 g lax 2 dl crème fraiche 1½ msk dijonsenap ½ msk honung 1 tsk balsamvinäger ½ dl hackad dill (eller 1 msk torkad dill) 2 krm salt 1 krm vitpeppar Spagetti Skär laxen i kuber, 1 - 1½ cm. stora. Värm crème fraiche Lägg i alla ingredienser i den varma crème fraicheen och koka upp. Koka spagettin samtidigt. Ungersk pytt-i-panna 4 personer Tidigare tillagat kött hackas. Salami eller annan liknande korv hackas, gärna stark korv. Två stora lökar hackas. (Man kan hacka allt vid tidigare tillfälle så det bara är att steka, annars klarar man inte 30 minuters tillagningstid.) Pasta kokas. Lök, kött och korv steks. Blanda allt när det är klart och tillsätt fyra ägg. Värm till ägget stelnar lagom mycket. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och chilipulver efter tycke och smak. Rödspätta (eller annan fisk) med currygrädde 4 personer Koka fisk och ris. Lägg först ris i kastrullen, därefter kryddor (rör) och överst fisken. Koka allt tillsammans enligt risets kokrid. 2 dl vanligt ris. 5 - 6 hg rödspättefiléer (funkar med annan fisk också) 4 dl vatten. 1 msk salt 1 tsk curry Gör sås Vispa grädde, blanda sedan i curry. 1,5 dl vispbar grädde. 1 tsk curry. Servera Lägg currygrädden ovanpå den färdigkokta fisk/ris-rätten Garnera med skalade räkor, så manga som man vill eller inga alls. Konserverade färdigskalade räkor är enklast. Man borde kunna använda konserverade musslor istället för räkor, men det kom jag på nu så det är inte prövat. Klipp över lite dill, eller strö över torkad dill Snabbtortillas 4 personer Ingredienser: 300 g köttfärs 2 paprika 1 avocado 2 burkar tacosås (230g) 1 påse fajitamix 1 tsk salt Tortillas Fräs köttfärsen. Hacka paprika och avokado. Blanda alla ingredienser och kryddor i stekpannan. Rör om och låt stekas/koka i tre till fyra minuter. Kan serveras med gräddfil/cr.fraische/yogurt och extra grönsaker, men det behövs inte. Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 605 Postad 28 Maj Tack @Mackey! Tänkte samma när jag såg om årsboken. Taskig timing. Bra idé med lite recept under tiden. En av våra favoriter ombord är en baconsås med pasta. Bacon håller länge och tar liten plats i kylen. Mycket bra. 2 portioner. Vi börjar med att steka ett paket bacon. Lyft ur bacon ur stekpannan och om vi har med champinjoner steker vi dem i delar i fettet efter baconet. Dela baconet i ca 2 cm långa bitar och lägg tillbaka i stekpannan. I med ca en halv burk Creme Fraiche och ungefär lika mycket grädde och rör om och koka upp. Under tiden sätter man på en kastrull för pastan. Vi brukar köra med en pasta som behöver koka i 6 minuter. Serveras med en fräsch sallad och en kall öl. Mat på ca 20 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 634 Postad 29 Maj 12 timmar sedan skrev ChristerN: En av våra favoriter ombord är en baconsås med pasta. Låter gott, ska absolut prövas. När vi vill ha korta baconbitar brukar jag klippa ner den ostekta baconen i pannan och min fru vill dela dem efter stekning. Jag är övertyfad om att klippmetoden är snabbare. Då tar tillagningen bara ca. 19 minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 605 Postad 29 Maj 32 minuter sedan skrev Mackey: Låter gott, ska absolut prövas. När vi vill ha korta baconbitar brukar jag klippa ner den ostekta baconen i pannan och min fru vill dela dem efter stekning. Jag är övertyfad om att klippmetoden är snabbare. Då tar tillagningen bara ca. 19 minuter. Jag (som är den som står vid spisen i vår familj) tycker det är svårt att under stekningen dela bacon som läggs klippt i delar i stekpannan. Att dela dem efter stekningen är inget alternativ då de måste få stekyta på bägge sidor. Däremot klipper jag den ibland när den är stekt. Att klippa före stekning skulle säkert ge +25 minuters tillagning 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 481 Postad 29 Maj Alla som har någon problematik med att klippa bacon prova med färdig tärnad bacon. Nu får man väl på skallen att det är inte samma sak, enklare blir det iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 605 Postad 29 Maj 6 timmar sedan skrev Wildeside: Alla som har någon problematik med att klippa bacon prova med färdig tärnad bacon. Nu får man väl på skallen att det är inte samma sak, enklare blir det iaf Brukar inte den klumpa ihop sig och bli svår att steka? Testade det en gång och då blev det så men det kanske bara var en tillfällighet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 481 Postad 29 Maj 13 minuter sedan skrev ChristerN: Brukar inte den klumpa ihop sig och bli svår att steka? Testade det en gång och då blev det så men det kanske bara var en tillfällighet? Jag har inte upplevt att det klumpar ihop när man steker det, kanske beror på hur mycket man rör runt i pannan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 634 Postad 30 Maj 11 timmar sedan skrev ChristerN: Brukar inte den klumpa ihop sig och bli svår att steka? Testade det en gång och då blev det så men det kanske bara var en tillfällighet? Jo, det kan absolut klumpa ihop sig om man klipper korta bitar. Om jag ska steka några encentimeter långa bitar brukar jag dra isär baconskivorna och lägga dem i en ny "trave" innan jag klipper. Det gör jag ofta annar också eftersom jag tycker "modern" bacon klibbar ihop sig mera än den gjorde på den gamla goda tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 39 Postad 30 Maj Vår familj med 3 yngre barn, dvs enkelhet och gärna minst möjliga kladd... Förutom sedvanlig grill korv, biff etc med ngn /pastapotatissallad el vanlig sallad. - Pizza från kit ngn gång även direkt från resturang hehe. - Färsk tortellini med arlas ostsås, riven parmesan, Väldigt lätt och uppskattad. - Kanelbullar med pizzadeg kit. - Pannkakor. - Gnocchi med het tomatsås i ugn och burrata. Krossade tomater, vitlöksklyfta, smör, chiliflakes, hönsbuljong el grönsak salt peppar. Kok Gnocchi, sen stek så den får lite yta. I med tomatsås, på med en burrata. Fixa sås hemma. - Scones. - Pastasallad. Sen brukar jag själv få äta mina konserver vid säsong slut alternativt hemma under vinter till lunch typ ravioli, ärtsoppa och gulachen. Säsongens inköp är dock en perkulator från Amazon så nu blir det gott morgonkaffe 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 015 Postad 30 Maj 2025-05-28 vid 19:51 skrev ChristerN: Tack @Mackey! Tänkte samma när jag såg om årsboken. Taskig timing. Bra idé med lite recept under tiden. En av våra favoriter ombord är en baconsås med pasta. Bacon håller länge och tar liten plats i kylen. Mycket bra. 2 portioner. Vi börjar med att steka ett paket bacon. Lyft ur bacon ur stekpannan och om vi har med champinjoner steker vi dem i delar i fettet efter baconet. Dela baconet i ca 2 cm långa bitar och lägg tillbaka i stekpannan. I med ca en halv burk Creme Fraiche och ungefär lika mycket grädde och rör om och koka upp. Under tiden sätter man på en kastrull för pastan. Vi brukar köra med en pasta som behöver koka i 6 minuter. Serveras med en fräsch sallad och en kall öl. Mat på ca 20 minuter. Receptet testat idag i hemmaköket.Funkade bra även utan vågskvalp och champinjoner 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 634 Postad 31 Maj 9 timmar sedan skrev Rascal: 2025-05-28 vid 19:51 skrev ChristerN: ... En av våra favoriter ombord är en baconsås med pasta. Bacon håller länge och tar liten plats i kylen. Mycket bra. ... Receptet testat idag i hemmaköket.Funkade bra även utan vågskvalp och champinjoner Det borde vara gott att pressa i en vitlöksklyfta och i brist på champinjoner borde det bli gott och vackert att strimla i en röd paprika. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 31 Maj Ni skämmer bort era besättningar! Nu sitter jag och äter sen lunch. Det blir standardrätten när det ska gå fort och man inte hinner eller orkar diska så mycket. 1 port - skala 3-4 potatisar och tärna varje potatis i mindre bitar. Det kortar koktiden och spar därmed dyr gasol. Koka potatisen. Kokvattnet tar du med fördel från en vattenkokare, om tillgängligt. Vattenkokare spar också gasol och tid. - förbered under tiden grönsakerna - dvs öppna den lilla majsburken och häll av spadet. - när potatisen efter 10 min är färdig häller du av vattnet och slår i en burk fiskbullar med valfri smak. Dill eller hummer är bäst. Krydda med peppar, örtsalt, creme fraiche, något slags grädde eller vad du har..... Fram med kastrullen på bordet och majsburken bredvid. Ät, njut! Eller ja....bli mätt i alla fall, så du orkar fortsätta med vad du nu håller på med. 1 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 481 Postad 1 Juni Om det går ut på att spara på gasol, tid, pengar m.m, så är det väl bäst att sälja båten och stanna hemma och äta blodpudding man missar i.ofs upplevelsen av båtturen men det finns säkert någon APP för det med😀 . Njutningen av god mat, dryck och upplevelsen att vara ute med båten kostar mycket pengar. så är det. The, macka, ägg o bacon frukost är ganska återkommande frukost på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 73 Postad 1 Juni Salladslök och en stjälk bladselleri går också att klippa med en bra sax. Finklippt bacon, matolja och överblivet ris, soja och sötsur sås och knäck i ett ägg så vart det stekt ris eller fried rice. Gott och praktiskt då man gör allt i en o samma kastrull. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 41 Postad 1 Juni 11 timmar sedan skrev Wildeside: Om det går ut på att spara på gasol, tid, pengar m.m, så är det väl bäst att sälja båten och stanna hemma och äta blodpudding man missar i.ofs upplevelsen av båtturen... Humor kan vara svårt på internet. Nu framgick kanske inte det så tydligt av inlägget men jag är inte ute med båten utan håller på att fixa med den. Oavbrutet sedan i torsdags. Har inte tid med fina måltider med det lilla extra utan det måste gå undan. Då blir det snabbt och lättlagat så jag blir klar med allt någon gång. På semestern tänker jag segla, inte fixa & renovera. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 283 Postad 2 Juni Jag har en löjligt enkel pasta som jag kör, perfekt lite regniga dagar. - Fräs en förpackning salsicciafärs i stekpanna - När färsen är klar, pressa i vitlökskyftor efter behag (jag gillar många) - Tillsätt en till två förpackning passerade tomater, puttra några minuter - Salta, peppra. Strö lite basilika över. Servera med favoritpastan. Är det fint väder blir det mest grillat. Kött, korv, grönsaker i en salig blandning. Till det blir det ofta potatis i foliepaket. - Tärna färskpotatis i 1x1 cm stora bitar, ungefär en knytnäve per person. - Lägg tärningarna i portionstora ugnsfolieförpackningar - Salta, peppra, lägg i en matsked smör - Valfritt; lägg i en vitlöksklyfta, lite lök, rosmarin eller något annat du gillar - Knöla ihop paketet, lägg på grillen i 15-20 minuter. Servera när det är mjukt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 621 Postad 2 Juni Tortellini med valfri fyllning (helst färsk). Koka, häll av, lägg upp på tallrik, häll över rikligt med god olivolja, kvarna över med svartpeppar och riv över permensan. Klart Kanske inte mycket till recept, men en god måltid blir det och med färsk tortellini så är koktiden bara omkring 4 min🙂 Lyxa till det med lite stekt baccon så blir det en extra stjärna i Guide de Michelin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 621 Postad 2 Juni En ungdoms favorit jag körde mycket när det var tält och stormkök som gällde var följande: 1. Koka valfri pasta 2. Stek 1 pkt baccon (i små bitar) och en hackad gul lök. 3. Rör ner ca 2 msk senap (helst hälften hälften dijon och vanlig Slotts typ) 4. Häll över 2-3 dl vispgrädde och låt puttra tills grädden tjocknar lite lagom. 5. Häll det över pastan och kvarna över lite svartpeppar. Klart. Både baccon och grädde klarade sig fint i kölsvinet några dagar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 3 Juni On 5/28/2025 at 1:30 PM, Mackey said: Rödspätta (eller annan fisk) med currygrädde 4 personer Lägg först ris i kastrullen, därefter kryddor och överst fisken. Koka allt tillsammans enligt risets koktid. Högst okonventionellt, och fiffigt. Hade jag aldrig kommit på själv. Bra när man har begränsad tid och utrymme. Tack för tipset!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 3 Juni Viktigaste lärdomen jag drar härav: Allt ner i samma kastrull! Bra att spara gasol, inte bara av ekonomiska skäl. Utan främst av praktiska, så man slipper fylla på så ofta, eller plötsligt stå helt utan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 495 Postad 3 Juni 6 timmar sedan skrev Terri: Viktigaste lärdomen jag drar härav: Allt ner i samma kastrull! Bra att spara gasol, inte bara av ekonomiska skäl. Utan främst av praktiska, så man slipper fylla på så ofta, eller plötsligt stå helt utan. Och för att slippa disk. Efter middagen är man väääldigt tacksam över detta! 😇 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser