bemek 82 Postad 10 Maj bytt oringar på pentrypumpens slangnipplar ,igår lekt med våtdammsugaren i nedre regionerna (båt) .det verkar tätt mot motorrummet iaf . support på pol/vax . B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 10 Maj Waxat 1 varv. Lyft båten i sjön (Vänern). Första natten. Nu mastat på. Spände upp masten. Natt klubbryggan vid Sööa. På med stor och rullgenua. Ännu en fin natt på Sööa sen in och handlade sallader på Lillängshamnen. Så några inledande seglingar, för att testa allt. Framåtseende ekolod, plotter mm. Fyra kalla nätter med god värme från dieselvärmaren. - Nu blir det kallare en vecka.... Men mycket nöjd att båten är på sjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 102 Postad 10 Maj (redigerade) 3 timmar sedan skrev Till_havs: Sågat bort hälften av en plywoodskiva som suttit bakom motorn och tjänstgjort som batteriplatta. Men efter att dessa flyttats till annan plats så var den ruttna syraskadade skivan bara ivägen. Redigt sunkigt därunder efter 45 år utan rengöring. Glykol, slagvatten, ruttet trä, smuts.... Urk. Men nu blir det iaf lätt att hålla rent, torrt och snyggt vid maskin. Tidigare blev det montering av mantåg, rigginjustering, bom-montering och annat vanligt vårpyssel för att bli körklar. Det är så mycket grejer som ska på plats varje år! Ni motorbåtsägare förstår bara inte hur bra ni har det. Ska dra kabel för landström och elvattenpumpar men det är ju så tråkigt så jag smiter undan och slösurfar istället. "Reparationen" av avgasslangen ser livsfarlig ut! När den släpper blir du antingen förgiftad av avgaser eller så drunknar du när båten vattenfylls av kylvatten. Byt slang !! Redigerad 10 Maj av Rascal 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 10 Maj (redigerade) Hela slangen har gjort sitt! Måste finnas annat att spara på än en ny avgasslang.😳 Buntband av plast.... Ett skämt! Redigerad 10 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 81 Postad 10 Maj Mastade på förra helgen och gjorde båten seglingsklar idag så nu är riggen trimmad, bommen på och storseglet på den. Tömde ur dricksvattensystemet som stått med reningstabletter några dagar och fyllde på med rent friskt vatten. Men mmh, när den fylls hamnar delar av vattnet i båten! Verkar som vattentanken håller tätt men att något hänt med röret mellan däck och tank. Får fixa sen. Men kanske mest "spektakulärt" idag var fix inte på själva båten utan att jag slutligen fick tummen ur och gjorde ren bryggfendern. Och när man tänker på det - längs bryggorna i hamnen ligger dyra fina båtar som alla (nåja inte alla) är nypolerade och riktigt skiner i kapp med solen. Men alldeles framför dem sitter ofta en bryggfender otvättad år efter år full med grönbruna alger och gråsvart jox. Men min, från och med idag, skiner i kapp med solen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 83 Postad 11 Maj 6 timmar sedan skrev Rascal: "Reparationen" av avgasslangen ser livsfarlig ut! När den släpper blir du antingen förgiftad av avgaser eller så drunknar du när båten vattenfylls av kylvatten. Byt slang !! Lugna sig, det är ingen reparation. Bara ett skavskydd från tiden det stod batterier där. Slangen är i utmärkt skick, fläckarna är glykol eller nåt som jag torkade bort sedan. Som bekant kyls slangen med sjövatten, den blir därmed inte särskilt varm så det är inga problem att fästa lågbelastade saker mot slangen med buntband. Även om slangklämmor förstås är proffsigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 102 Postad 11 Maj 6 timmar sedan skrev Till_havs: Slangen är i utmärkt skick, Din och min uppfattning om "utmärkt skick" verkar skilja sig en del.🙄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 56 Postad 13 Maj Båten kom i sjön i helgen och man stötte på patrull direkt... Båda färskvatten pumparna hade fryst sönder... Efter jag kollat runt lite så visade sig att det va två pumpar som drog vatten från tanken, en heter färskvatten och den andra heter sjövatten på panelen men båda hade kopplats på färskvatten tanken... Så den ena pumpen tryckte vatten till kallvatten slingan och varmvatten slingan i pentryt, på toaletten va det dock bara varmvattnet som fick vatten av denna pumpen och kallvattnet från sjövatten pumpen, där fanns det en dedikerad kran i pentryt för endast kall vatten, som jag trott tog vatten från just havet...men så va inte fallet. Nu har jag iallafall tagit bort båda pumparna och satt dit en, så nu har jag vatten i pentryt och toaletten, men bara kallt vatten från varmvatten kranen haha. Varmvatten beredaren är ur funktion sen jag köpte båten så det får väl bli nästa projekt att verkligen få ut varmvatten ur kranen. Tror även jag sätter in sjövatten pump till den kranen i pentryt utan vatten, bra att skölja disk etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 13 Maj (redigerade) Båten sjösattes för två veckor sen. Men pga brist på folk som kan hjälpa till blev det inte påmastning förrän i förrgår. Fortfarande återstår att få på bom, segel och dra alla linor rätt. Och att koppla in alla kablar från masten (antennkabel, ström till topplanterna, kabel från vindgivare). Behöver också se till att masten är rak i sidled och har bra lutning och böj i längsled. Sen spänna upp med vajerspänningsmätare. Men innan jag kan göra det måste jag dränka vanten och däcket runt i avfettning och göra rent, för jag hade inte vantskruvsolja utan köpte hypoidolja i stället. Jag insåg bara inte att den var ungefär lika tunn som ovispad grädde och rann överallt. Den klibbar och stinker. Har redan förstört ett par byxor genom att sätta knäna i oljan. Det är nog en kvadratmeter som behöver saneras. Skulle vilja destruera, för jag tror inte jag kommer att lyckas få bort oljefanskapet... Har hittills aldrig sett minsta effekt från nåt avfettningsmedel jag testat på bilar så det är väl en bluffprodukt, ungefär som helande kristaller. Trist nog ska det vara syndaflod den här långhelgen, så det blir inget båtjobb förrän möjligen söndag. Redigerad 13 Maj av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 14 Maj (redigerade) Idag och igår har det inte blivit som mycket gjort, kanske idag en del jobb i verkstaden med radarbågen, men vi får se. Däremot har det hänt en hel del senaste veckan. Med en kompis hjälp lyftes drevet på plats, jag har ju en hemmabyggd drevvagn, men den kräver ett slätt underlag, så diverse gamla plywoodskivor lades ut under aktern på båten som då drevvagnen ställdes på, då funkade det. Lyckades få drevvinkelmätaren att visa -9 i det nedersta läget. Jag hittade tillslut markeringen på givarens kugghjul och den såg inte alls ut som i verkstadshandboken. Skitsamma vad det instrumentet visar egentligen, det är ju bara fixsiffror, mer noga hade det ju varit om jag hade haft en dubbbelinstallation. Så har jag lagt i några nya nåt mellan dom teakliknande listerna på badbryggan, litet kladdigt men det blev ju bra tillslut. Båten blev ordentligt städad inombords. Flera lådor med ”bra att ha saker” gallrades, fanns grejer i dessa som inte bara passade till förra båtens och dess motor, utan även till den förrförra… Jag har lossat på några av plattorna på stödbockarna, för att komma åt att måla botten i dess anläggningsytor, men regnet fick mig att avbryta. Jag vågar aldrig numera, beställa sjösättningstid förrän allt är klart och allting fungerar. Redigerad 14 Maj av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 14 Maj (redigerade) Ett minproplem uppstod. Ligger i bingen hemma och jobbar tankemässigt då det regnar och funderar på enklaste lösningen för att få några fler varv med inrullningslina på furlexrullen, när rullgenuan är inrullad. Vill ju inte att linan ska kunna släppa när seglets ska rullas in. Kom på enklaste lösningen. Rullar in och beslår seglet. Drar ur inrullningslinan hela vägen frammåt. Lindar på några varv på furlexrullen, så jag kommer till min "linmärkning" vid styrningen på furlexrullen. Så är det bara att sträcka bakåt via löphjulen vid mantågsstöttorna. Redigerad 14 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 15 Maj Spänt upp riggen efter påmastningen tidigare i veckan. Fått lite linor på rätt plats. Blåste så förjävligt på båten att jag blev less och åkte hem. Få saker stressar mig så mycket som ihållande, kraftig vind. Tar all energi ur kroppen. Om det kan lugna sig lite mellan de månadslånga orkanerna, så kan jag få upp focken också. Det måste vara nästan vindstilla för att hissa den eftersom det tar en timme eller så att göra ensam, och den hinner fladdra sönder på den tiden om det blåser mer än 3-4 m/s. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 15 Maj Jag har bytt ut wagokopplingar mot kopplingar med pressade kabelskor. Jag har en egen elektroteknisk uppfinning, en slags koppling. En servostyrd trevägskran som kopplar om vattentankarna. Två tankgivare, ett tankinstrument, en polvändande omkopplare och en strömbrytare. Polvändaren styr servomotorn, den har inbyggda ändlägesbrytare. Utgående minus efter polvändaren kopplar om mellan tankgivarna, för att det skall funka krävs även två dioder. Utgående plus på polvändaren styr även lysdiodsbelysningen i instrumentet, rött för 108 literstanken och gult för åttioåttaliterstanken. Dessutom men vanlig enkel strömbrytare som bara är av/på. Den senare kanske jag även låter styra pentrypumpen med, för att frigöra en strömbrytare vid förarplatsen, men det kräver en del kabeldragning som jag är rätt så trött på. Jo, denna koppling snoddes ihop i alla hast en gång, med en massa sladdar wagoklämmor och ”sockerbitar” naturligtvis blev det glappkontakt a’la Lucas. Nu är det bättre. Sedan blev det fönsterjobb, på huset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 15 Maj Japp, då var focken monterad. Min speciallösning för att ersätta ett sprucket kombinerat förstagsfäste och falledare med en improviserad kombo av förlängare/toggle och ett block i stället för en falledare funkade fint. Jag var rädd att det skulle bli för mycket motstånd för fallet, men seglet kom upp minst lika enkelt som tidigare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 18 Maj Nu även bom och storsegel på. Allt tar så förbaskat lång tid när man är ensam. Över två timmar tog det. På två personer hade det förmodligen varit klart på under en halvtimme... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 17 Postad 18 Maj 2026-04-28 vid 17:11 skrev GTI: Den gamla fettades in vilket fett använder min herre ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 17 Postad 18 Maj 5 minuter sedan skrev raol: Nu även bom och storsegel på. Allt tar så förbaskat lång tid när man är ensam. Över två timmar tog det. På två personer hade det förmodligen varit klart på under en halvtimme... Vilken brottningsmatch med tunga segel och lattor ! Men får för mig att det håller oss yngre än vi varit utan denna brottningsmatch. Har min kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 18 Maj 8 minuter sedan skrev saltpeter: Vilken brottningsmatch med tunga segel och lattor ! Men får för mig att det håller oss yngre än vi varit utan denna brottningsmatch. Har min kvar. Det är mer otympligt än tungt. Hela seglet väger nog max 15 kilo, men det väller ju ut åt alla håll. Bommen väger 15-20 kg, men är ju stel som en pinne och mycket lättare att hantera. Nä, det jobbigaste med att göra jobbet ensam är att antalet armar och händer inte räcker till. Jag måste säkra upp, staga, hålla med en hand medan jag försöker på i en bult eller på en mutter med den andra, i nån konstig vinkel. Och få upp seglet tar evigheter eftersom jag måste hissa en liten bit, låsa, mata in nästa travare, spärra så det inte kan glida ur skåran, hissa lite till, låsa, mata in... osv, och varje gång måste jag gå från masten ner i sittbrunnen och tillbaks. Om man dessutom råkar ha fallet ett varv runt akterstaget men upptäcker det när det börjar bli fruktansvärt trögt att hissa får man börja om efter halvvägs igen! Är man två kan en mata och en hissa, och hela proceduren tar ett par minuter i stället för en halvtimme. Samma med att montera bommen. Om en hade kunnat hålla hade den andra kunnat fästa överallt, också på minuter i stället för närmare en timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pellerin 4 Postad 18 Maj Tätat takluckans fyra spärrhandtag med nya oringar och lite vaselin samt gjort klart installationen av ny dusch på badbryggan. Ska bli skönt att kunna duscha med färskvatten framöver. Just det, jag har beställt tre nya agm-batterier också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 19 Maj Rustat båten genom att bära ombord diverse grejer, dynorna kom in igår, idag sängkläder, kläder, skafferivaror och en hel del ”diverse”. Så monterades kylvattenslangen, impellern och sjövattensilen. Propellrarna åkte också på. Radarns infästning håller jag på att modifiera litet. Det kan bli sjösättning ”närsomhelst” nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 371 Postad 19 Maj Vårens första test av plotter o framåtseende ekolod.. Smyger in i maklig fart. Alltså förkastar gamla fiskares tidigare enslinjer. Vet numer att det visade grund. Gissa hur jag kom på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 19 Maj 32 minuter sedan skrev Hybro: Vårens första test av plotter o framåtseende ekolod.. Smyger in i maklig fart. Alltså förkastar gamla fiskares tidigare enslinjer. Vet numer att det visade grund. Gissa hur jag kom på det? Ja du fastnade väl på ett grund…? Ja det är lurigt det där med inofficiella enslinjer, endera visar dom var grunden finns, men för det mesta markerar som en säker passage. Förr i tiden pratade man här ikring om ”frimärken” alltså små kummel eller fluor (flu-or, målade fläckar) markerade fria passager eller mindre farleder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 20 Maj Idag har jag sjösatt båten, kört den till hemmahamnen och monterat radarbågen och diverse antenner. Padellhjulsgivaren till Silva Nexus med nytt paddelhjul, hade fastnat, så den har slipats litet så att den löper lätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oxygen 5 Postad 21 Maj Har de senaste veckorna vårrustat genom att fylla i några små märken med gelcoat-spackel, bättrat de målade stripsen vid vattenlinjen, polerat och vaxat och målat botten med ett lager Trilux. Sedan har varvet fått måla drevet och sjösatt. Igår flyttade jag båten till vår nya båtplats (en brygga längre in i viken eftersom varvet bytt till längre Y-bommar på vår plats när de renoverat bryggan i vinter), städat bort en del smuts som samlats under plasten i vinter och firat med att lägga ner det nyinköpta ankaret! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 22 Maj Städade i båten, slängde skräp, fixade in dynor på rätt plats. Kollade riggspänningen, den var nästan rätt, ska justera det sista senare. Sen kopplade jag in allt "elektriskt" från masten. VHF-antenn, vindgivare och topplanterna. Allt funkade - skönt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 22 Maj Vi tvättade, rubbade, polishade och vaxade nästan hela båten ovan skrovhöjden. Det är några ytor kvar att ta i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 402 Postad 22 Maj Jag kastade loss och körde motorn några kabellängder och la till på andra sidan viken mot klubben och testar att allt funkar, första natten för säsongen i båten. Imorgon är det arbetsplikt och sjösättning av resterande båtar i klubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 540 Postad 22 Maj Spände upp undervanten som var för slacka och drog sen ut på säsongens första tur med segel uppe. Tyvärr var det i stort sett noll vind. Rörde mig 150 m på en halvtimme. Men det var ändå bra att se att allt funkade. Återvände till hamnen ganska snabbt. Många olika skäl till att årets premiärtur blev så fruktansvärt sen. Båten har snart varit i en månad. Senaste premiärturen under alla år hittills. Jag siktar annars på att börja senast under andra halvan av april. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 43 Postad 23 Maj Målar styrhytts taket 360x215 cm 1 strykning idag 2 i morgon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 222 Postad 23 Maj Tvättat, rubbat, polishat och vaxat resten av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser