Gå till innehåll
onsdag 18 juni 2025
Till_havs

Vad har du gjort för din båt idag?

Rekommendera Poster

48 minuter sedan skrev Tristan_301:

250523_5.jpg.8ad2de4d5d6278943393910a783d8dbe.jpg

Har ägnat dagen åt att slipa överbyggnaden, avslutade med att spackla lite så jag har något nytt att slipa i morgon..

2025-05-19 vid 07:27 skrev Till_havs:

Hittar inget på svenska förutom Skyllermarks men de källhänvisar inte. Går inte att klistra in text med telefonen så jag får lägga upp en bild på referensen till ISO. 

https://www.furneauxriddall.com/blogs/news/why-you-should-use-yellow-battery-cable-for-negative-dc

Är det någon på forumet som har en nyare båt med bara gula minuskablar? Bryr sig båttillverkarna om den nya standarden? 

Screenshot_2025-05-19-07-24-29-54_439a3fec0400f8974d35eed09a31f914.jpg

Screenshot_2025-05-19-07-22-49-58_8218ad734a8157e87572f0f6e2674adf.jpg

Lustigt påhitt. I min båt är 220-fas brun och nolla blå. Sedan ligger alla 220-ledningar i gummikablar så det finns inga fria AC-kablar att klippa av. Trodde det var ett krav i marin miljö. Fria FK trodde jag var mot reglerna. 

Gul kabel har alltid varit obruten plus till generatorn för sens till startbatteriet. Har varit så sedan 2006. 
Det går inte att ändra på. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en gammal tråd om gul kabel,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att gul DC minus/jord är något amerikanskt som på något sätt har hamnat i Skyllemarks guide.

Ifall man googlar ”ABYC Marine Wire Color Code” så får man fram vilka färger och standarder som The American Boat and Yacht Council Association tycker att man ska använda, och de rekommenderar gult eller svart som minus/jord.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade 4st 50w solceller som komplement till de gamla 370w så nu har jag 570w så skall nog kunna klara en halv taskig sommar med 1kylbox dagsbruk 25L och 1kombi box på 40L kyl

och 20L frys 

Förövrigt lite led belysning några vattenpumpar laddning av telefoner o plattor och ytterst lite TV

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-05-25 vid 07:56 skrev Kalle-Anka:

Jag tror att gul DC minus/jord är något amerikanskt som på något sätt har hamnat i Skyllemarks guide.

Kan så vara, men det är också del av en ISO-standard och i och med det så gäller den i hela världen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har båten fått segel till slut, en månad senare än vanligt. Vädret har ju inte direkt lockat, men nu har det varit några ganska okej dagar xså det var bitvis rätt skönt att segla faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Till_havs:

Kan så vara, men det är också del av en ISO-standard och i och med det så gäller den i hela världen. 

Jag kan inte hitta någon ISO standard för färgerna på elkablarna ombord. Vilken skulle det vara?

Jag kan hitta ISO 14726, men den gäller bara färgerna på rören ombord på ett fartyg. Den gäller inte för färgerna på elkablarna ombord på fritidsbåtar.

Den amerikanska ABYC standarden verkar främst vara till för att förhindra hopblandning med NEC som bestämmer färgerna för amerikanska AC kablar ombord, och har inget att göra med europeiska båtar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Kalle-Anka:

Jag kan inte hitta någon ISO standard för färgerna på elkablarna ombord. Vilken skulle det vara?

Det ska vara 

"BS EN ISO 13297:2021+A11:2023

Small craft. Electrical systems. Alternating and direct current installation" 

Tyvärr kan jag inte källhänvisa dig exakt var i denna standard det står, för dokumentet finns inte fritt tillgängligt någonstans på hela internet (tro mig, jag har letat...) utan kostar några hundra $/€ om man vill kika. Kanske någon forummedlem som har känningar inom företag/myndighet som jobbar med ISO kan få loss det på ngt sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev Till_havs:

Det ska vara 

"BS EN ISO 13297:2021+A11:2023

Small craft. Electrical systems. Alternating and direct current installation" 

Tyvärr kan jag inte källhänvisa dig exakt var i denna standard det står, för dokumentet finns inte fritt tillgängligt någonstans på hela internet (tro mig, jag har letat...) utan kostar några hundra $/€ om man vill kika. Kanske någon forummedlem som har känningar inom företag/myndighet som jobbar med ISO kan få loss det på ngt sätt. 

Då lärde jag mig något nytt idag. Jag har aldrig hört talas om EN ISO 13297:2021, men ChatGPT har hört talas om den.

Enligt ChatGPT ska man använda gul som DC minus ifall man använder svart som fas i AC delen, och det känns logiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är inte så dumt med annan dc-minusfärg än svart om man har lösa svarta ac-fasledare i båten. Men hur många fritidsbåtar runt 10 meter har sådana? Man kör ju treledare överallt i hela installationen. Fasledaren friläggs bara en kort bit på slutet i landströmscentralen, eluttaget eller vad det är. Nej, svarta dc-kablar blir det även i framtiden för min del. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Har tagit en ny bit bra lina och fäst i en fender som hade samma slitna lina som en fender som försvann (linan slets av när det var hårt väder), och satt på en ny mantågskrok som är riktigt bra (tvåpack Biltema) och hängt ut.
- Fyllt vattentanken.
- Uppdaterat till senaste versionen av systemet i plottern.
- Fäst och spänt upp styrbords under mantåg, som inte suttit fast sen i vintras.
- Tagit av flaggan från flaggstången och plockat med hem. Ska sy fast flaggan ordentligt i linan igen, så den inte släpper helt en dag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog bort analoga tankmätaren i våras och ersatte den med funktionen i Yamahas instrument. Det fula hålet som lämnade använde jag för att dra ut kablaget till VHF:en jag monterade samtidigt. Nu hittade jag en plugg till tankmätarhålet och då jag plötsligt har en lätt förnybar plats att borra och leka på så blev det en indikatorlampa till dubbelbatterireläet också. Börjar lysa då något laddar (motor eller batteri) och reläet följaktligen kopplar ihop batterierna. 

Pga blåst och öppen båt prefabricerar jag hemma. 

IMG_1108.thumb.jpeg.bc26c6a1204c7e3ad20dde002afddfd7.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Idag har jag bland annat byggt en strömbrytarpanel. Hade en liggandes från Biltema som skulle in i systemet men jag klarar inte av utseendet och kinalooken så den går bort. 

En liten teakplatta med gamla hederliga switchar passar betydligt bättre in i min lilla skuta. 

F.ö. noterar jag att Tom Cruise i dagarna varit på besök hos Swanvarvet och kikat på hur det går med bygget av hans nya 128-fotare. Perkele, man skulle blivit skådis och jobbat lite hårdare!

IMG_20250601_234240.jpg

IMG_20250601_234038.jpg

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste i en tråd om någon som fått fisk i toans vattenintag. Då tänkte jag "haha, så knasigt de har det på västkusten, fisk i toan!" Meeeen.....det fick jag visst äta upp. Och fisken som hamnade i vattenintaget var för liten för att äta upp. Så allt i allt blev det ingen vinst alls, bara besvär. Fast det är bra att toan funkar igen. 

Under övriga nyheter noteras att rodret sprack och hälften nu ligger på botten någonstans. Det har förmodligen med min lagning att göra men jag kan då inte begripa hur. Förstärkning på ett ställe ger försvagning på andra ställen? 

Högre makt vill helt enkelt inte att jag ska segla i sommar. Det är förmodligen dumt att åka omkring med ett halvt roder där resterna kan gå tvärt av närsomhelst. Dessutom med rostig stomme eller vad det heter. 

Det får bli mc-semester istället. Det är inte heller så dumt. 

IMG_20250616_201141.jpg

IMG20250615144416.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag fixade jag klart mitt teakdäck, klart lyft för båten utvändigt. 

Även invändigt fick en förbättring, en lagad septiktank...och rengöring av div nere i kölsvinet...🤢Får se om lagningen håller säsongen ut...!

IMG_20250618_211658.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...