vizual54 6 Posted August 15 (edited) Var och tittade på en båt idag, rep objekt där drevet inte funkar och priset på båten är därefter. Men upptäckte också att det fanns en skada på kölen in i glasfibern. När jag petade runt där var det tydligt fuktigt. Ägaren visste tydligen inte om skadan och trodde att han kan ha kört med den åtminstone förra säsongen, potentiellt fler. Tydligt är ju att det är en gammal skada som är spacklad. Båten har inte varit i i år och alltså legat på land sen i höstas. Hur lång tid kan det ta för laminatet att torka upp? Borde det inte varit torrt vid det här laget. Eller kan det vara så att det bara är regnvatten som runnit längs skrovet och dagg som gör att det är fuktigt. Vågar man slå till på båten om man får den för rätt pris? Säg att jag skulle slå till på den vad skulle vara bästa sättet att angripa skadan? Slipa bort ordentligt område och låta torka tills i vår för att sedan bygga upp med nytt laminat och epoxi? Edited August 15 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,476 Posted August 15 Vad är det för typ av båt? Är det en mindre roddbåt/snurrebåt skulle jag inte vilja ha den till skänks ens. Finns så mycket som är ok på marknaden för ett par tusenlappar. 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted August 15 Är en 6m bow rider med 3.0 Mercruiser. Priset är som sagt ganska lågt redan pga problemet med drevet. Även om jag skulle behöva köpa ett nytt drev är priset ok. känns som ett kul projekt då jag aldrig haft inombordare tidigare. Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 543 Posted August 15 (edited) Frågan är ju varför den gått sönder där. Vilka andra överspacklade skador finns som har samband med denna. Det ser ju ut som om skadan går rakt igenom. Edited August 15 by Eld- 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted August 15 (edited) Han lät uppriktigt förvånad över skadan när jag påpekade den. Så mycket möjligt att den uppstått med tidigare ägare. Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut. Edited August 15 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,842 Posted August 18 2024-08-15 vid 21:07 skrev vizual54: - - - Den är varken stor eller djup så det är jag inte så orolig för. Mer att glasfibern varit blottad länge och sugit åt sig allt för mycket vatten så det inte går att torka ut. Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna. Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris. Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv. Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för. 5 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted August 21 On 8/19/2024 at 12:36 AM, Lintott said: Att glasfiberlaminat i ett båtskrov suger åt sig hundratals liter med vatten under en säsong är en skröna som en forumdeltagare punkterade genom att låta ett antal bitar laminat ligga i blöt en längre tid. Bitarna vägdes före blötläggningen och vid några tillfällen under blötläggningstiden då de togs upp, torkades av o vägdes för att återigen läggas i blöt. Det var obetydlig viktändring på bitarna. Om skadan inte av arten att den försvagar skrovet så är det värt risken att köpa båten till rätt pris. Täck båten så det inte kan rinna ner vatten på skadan. Slipa upp ordentligt på skadestället och en bra bit utanför. Låt torka ordentligt. gärna till nästa vår. Att det är blött i skadan beror nog på att det är fransigt så att regnvatten hänger kvar. När skadan blir slipad o slät så kommer vattnet inte att kunna bli stående på nuvarande sätt. Lägg på ny glasfibermatta och polyester eller epoxy över skadan. Om du är orolig för försvagning av skrovet så lägg på några lager extra med matta. Den kommer även att fungera som slitskydd för de framtida småskador som du kanske förorsakar själv. Nöj dig inte med att spackla skadan. Det ger ingen hållfasthet och riskerar att spricka upp när skrovet flexar vid slag i sjön som en bowrider alltid kommer att vara utsatt för. Tack för utförligt svar. Var precis något sådant jag behövde. Tyvärr hann båten bli såld. Hade nog varit ett kul projekt. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 6 Ibland har man turen på sin sida. Eller nåja, vi får väl se hur det blir med det. Hur som helst så dök båten plötsligt upp på blocket igen och snabb som en iller slog jag jag till på den. Blir förhoppningsvis en fortsättning på den den här tråden då det blir dax att laga skadan. Blir transport hem av båten på söndag. 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 10 (edited) Då var båten hemma sedan i söndags. Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra. Men var kan vattnet komma ifrån? Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget? Kan vattnet komma uppifrån? Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. Det ser ut ungefär såhär i båten Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum? En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt? Nu ligger hon med presenning, viket hon inte gjort under vår och sommar, så att regnvatten inte kan rinna längs med skrovet till den öppna glasfibern. Ska man ta vinkelslipen och slipa bort det skadade och lite runt omkring för att få lite bättre uppfattning om det bara är fuktigt just där där glasfibern är uppfransad. Ska ladda upp bilder på själva skadan i morgon. Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. Är det hög tid att hitta ett varmförråd för vintern? Oj, det blev ett långt inlägg med mycket spekulationer. Det är är ett område jag har väldigt lite erfarenheter av. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. Edited September 10 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,842 Posted September 10 12 minuter sedan skrev vizual54: Då var båten hemma sedan i söndags. Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra. Men var kan vattnet komma ifrån? Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget? Kan vattnet komma uppifrån? Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. Det ser ut ungefär såhär i båten Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum? En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt? Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. Det blev ett långt inlägg. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela. Utgå inte från att gamla plastdyvikor håller tätt. Det kan läcka både via dålig tätning (är o-ringen hel?) och via dålig tätning från monteringen (eller åldrad tätningsmassa). Det sitter ett antal skruvar runt kanten till luckan, är de tätade? Det kan nog finnas vatten på ett antal ställen mellan skrov och innerliner om båten stått med vatten inne i båten en längre tid. Om det finns distansmaterial i båten så kan även det ha blivit blött (det finns en del trådar om reparation av båtar med blött distansmaterial så gör lite sökningar). Min ide om arbetsgång: Hindra mer vatten från att komma in i båten - täck den. Se till att få ut så mycket vatten det går från utrymmet mellan skrov o innerliner. Om det finns dyvika i aktern så försök luta båten bakåt så vattnet rinner ut. Eventuellt kan du t.o.m. borra hål i lågpunkten för att få ut vattnet (du kommer att ha en del plastning o gelcoatarbete så ett litet hål till kommer inte att betyda så mycket). Om du borrar under vattenlinjen där du ska måla bottenfärg så blir det inte så mycket polerande av topcoaten/epoxyn efter igenplastning. Du kan även vara rätt hårdhänt i att frilägga skadan under kölen för att kunna se omfattningen av kommande plastning och om det är friskt laminat längre in i skadestället. Torka ur kvarvarande fukt. Vaccumsug och värme kan hjälpa till att få bort fukten. Torkning av blöt glasfiber kan ta tid så låt det gärna stå med god ventilation över vintern. Ju mer fukt du får bort innan det blir minusgrader desto mindre risk för (fortsatt) frostsprängning. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 11 (edited) Tack för svar! Jag tror inte båten stått med vatten i sig, det finns inga tecken på det på insidan i mattor etc. Båten är upptagen och placerad på bockar med bra lutning av varvet den låg på. Dyvikan har varit urskruvad sen den togs upp, fick gå rota efter den i kranen där gubben som har varvet förvarade alla dyikor till de upptagna båtarna Det kan möjligvis vara så att det stått en del vatten i förvaringsluckan i durken, men borde inte varit några enorma mängder. Men det vore ändå skönt att på något sätt få veta om distansmaterialet är blött eller ej. Kanske det skulle gå att borra upp ett hål i innerlinernern där den är limmad mot skrovet under motorn. Båten ligger nu på trailer som är uppallad i fram så det är bra lutning på den och som sagt täckt med presenning så de bitarna är check 👍. Tanken var att förvara båten i en lada under vintern så den kommer stå torrt och fint. Eller är det värt att jaga en uppvärmd plats för att lagra den i? Borra hål i lågpunkten? Menar du genom skrovet? Det skulle i så fall vara där skadan är. Problemet är att det inte går att komma åt uppifrån när man sen ska lägga igen det. Ska se om jag hinner gå på lite med vinkelslipen idag runt skadan och få lite bättre uppfattning om hur det ser ut. Finns det vacuumsugar för detta ändamål eller är det att uppfinna något som gäller. Kanske någon här på forumet som fixat ihop något smart. Hittade någon som gjort en lösning med värmefilt och vacuumpump från en mjölkningsmaskin 😀 på en båt med osmosis Edited September 11 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 18 Har blivit dåligt med båtmeck på sista tiden. Men igår och idag har jag i alla fall hunnit lite. Har nu slipat bort en del runt skadan bara för att konstatera att det läcker rätt bra om den. Dvs att den släpper en droppe då och då. Har också, kunnat konstatera, vilket kanske inte kom som någon överraskning, att det är en hel del vatten mellan skov och innerlinern. Har en pallbock framme under trailern och när jag lyfte bort den och ställde ner trailern på marken kunde man höra ett tydligt swosch av vatten som flyttades från akter till fören. Och nej, det är inte bensintanken för den har jag tömt och plockat ut idag och ljudet är kvar 😩 Men jag kan inte lista ut hur vattnet har kommit dit. Hittar ingenstans det finns en passage ner för vattnet. Dyvikan i förvaringsboxen och passagen till utrymmet för tanken är fortfarande huvudmisstänkta i brist på annat. Men nu gäller det att få ut vattnet på något bra sätt. Är inte supersugen på att borra i skrovet. Planen är att efter jag fått ur vattnet att köpa en vacuumpump och en silikonvärmematta för att få bort det vatten som är glasfibern. Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 543 Posted September 18 Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 20 (edited) Igår tog jag upp ett hål i botten på förvaringsutrymmet i durken och pumpade ut ca 20 liter vatten. Trodde nog det skulle vara mer, men utrymmet mellan inner linern och skrovet är ganska litet. Har inte fått själva inspektionsluckan än så vet inte exakt hur stort hål jag behöver ta upp, därför ser det ut som det gör just nu Genom att stoppa en svamp antingen i främre delen eller aktre och sedan luta båten åt olika håll kunde jag få ut det sista vattnet som pumpen inte fick upp. Nu sitter en värmefläkt som båser upp på det skadade stället på utsidan och en luftavfuktare i båten med en slang som blåser ut den avfuktade luften mellan skrov och linern. Såhär såg det ut innan jag tömde ut vattnet. Det är där det ser lite rött ut som det är fuktigt. Inte hunnit kolla idag hur det ser ut tyvärr. Quote Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten. Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan? Edited September 20 by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 23 Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu. Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år. Byggde ett par bockar så det ska bli lätt att jobba under båten, de blev ganska rejäla 😀 Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,396 Posted September 24 (edited) 2024-09-20 vid 18:31 skrev vizual54: Citat Borra hål i skadan och försök få till den som lägsta punkten. Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan? Det är inte så drastiskt som det låter! Du har ju redan ett hål att laga så ett till gör ju varken till eller från. Det är inte särskilt svårt att laga plastbåtar så länge det inte rör sig om sandwish-konstruktioner. Jag var 16 år när hag lagade min första plastskada. Googla på reparera plastbåt eller liknande så kommer du att få bra beskrivningar hur man gör, både i text och som videor. Det finns en bra bok som heter Vårda din plastbåt. Begagnad, https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789189564626 Ny, https://www.bokfynd.nu/9789172236493/varda-din-plastbat-handbok-renovering-och-underhall/ Edited September 24 by Mackey 1 Share this post Link to post Share on other sites
anuba 392 Posted September 24 Om du gör hålet runt kan montera en vattentät inspektionslucka. Du vet aldrig när du skall ner och kolla igen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 24 Tack för tips om boken, beställde ett ex direkt. Blir perfekt att ha något trevligt att läsa under den kalla årstiden. Har väl så småningom börjat komma ur förnekelsestadiet och börjat inse att laminatet såklart är skadat rakt igenom, hur skulle annars vattnet komma från insidan till utsidan. Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 24 1 hour ago, anuba said: Om du gör hålet runt kan montera en vattentät inspektionslucka. Du vet aldrig när du skall ner och kolla igen. Absolut, det var hela tanken. Men det fanns inget mått på hur stort monteringshålet behövde vara på den lucka jag beställt så är tvungen att vänta på att luckan kommer innan jag kan göra hålet runt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,842 Posted September 24 2024-09-23 vid 21:09 skrev vizual54: Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu. Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år. - - - Du verkar ha fattat galoppen: Börjat i tid så det är helt torrt tills det är dags att reparera skadan! Vatten har en otrolig förmåga att hitta otäta skarvar, en dåligt tätad skruv, ett beslag där tillverkaren snålat med tätningsmedel eller att tätningsmedlet skadats o släppt, en dålig skarv mellan skrov och innerliner där vattnet kan krypa in (vatten kan av kapillärkraften krypa uppåt för att sedan rinna ner på insidan) o.s.v. Du ska självklart leta efter uppenbara riskställen och försöka åtgärda upptäckta läckage. Men du kommer aldrig att vara säker på att ha hittat alla ställen. Förbered dig på att det kan fortsätta att komma in mindre mängd vatten och skapa istället en möjlighet att bli av det vatten som krupit in. En dyvika i t.ex. akterspegeln är rätt vanligt i många båtar. Vid vinteruppläggningen skruvas dyvikan ur så vattnet kan rinna ut från utrymmet mellan skroven. Du verkar vara på gång att installera en inspektionslucka och den kan fungera på samma sätt med skillnaden att vattnet måste pumpas/svampas ut ur båten. Se bara till att tätningen på luckan fungerar annars har du ett nytt ställe där det kan läcka in.... Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 24 (edited) 1 hour ago, Lintott said: Du verkar ha fattat galoppen: Börjat i tid så det är helt torrt tills det är dags att reparera skadan! Vatten har en otrolig förmåga att hitta otäta skarvar, en dåligt tätad skruv, ett beslag där tillverkaren snålat med tätningsmedel eller att tätningsmedlet skadats o släppt, en dålig skarv mellan skrov och innerliner där vattnet kan krypa in (vatten kan av kapillärkraften krypa uppåt för att sedan rinna ner på insidan) o.s.v. Du ska självklart leta efter uppenbara riskställen och försöka åtgärda upptäckta läckage. Men du kommer aldrig att vara säker på att ha hittat alla ställen. Förbered dig på att det kan fortsätta att komma in mindre mängd vatten och skapa istället en möjlighet att bli av det vatten som krupit in. En dyvika i t.ex. akterspegeln är rätt vanligt i många båtar. Vid vinteruppläggningen skruvas dyvikan ur så vattnet kan rinna ut från utrymmet mellan skroven. Du verkar vara på gång att installera en inspektionslucka och den kan fungera på samma sätt med skillnaden att vattnet måste pumpas/svampas ut ur båten. Se bara till att tätningen på luckan fungerar annars har du ett nytt ställe där det kan läcka in.... Det skumma på den här båten är att en bit innan akterspegen så möts inner liner och skrov. Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln så är den ovanför inner liner och det finns alltså inget sätt för eventuellt vatten mellan inner liner och skrov att komma ut. Förrän nu då med min inspektionslucka som kom på plats idag. Runt hål, eller så gott som i alla fall. Inget snålande med silikon så det borde hålla tätt. Ska ta bort dyvikan i botten på förvaringslådan och sätta dit en ny samt gå över alla skruvar i durken, tex soffa, lock till tank, länspump etc. Det är de enda ställena jag kan komma på där vatten har en chans att ta sig ner. Funderar lite på vad man ska använda för matta tills när det är dags att laga. Tittade på någon som rekommenderade 1708 matta som verkade smidigt då den både har en biaxial del och en chop strand del. Inte letat jättemycket men en snabb sökning har inte gett några träffar på sådan matta på ställen man enkelt kan handla från. Men det borde väl går lika bra att varva en biaxial på typ 600 g/m2 och en chop strand på ca 200-300 g/m2? Har ju svindålig koll på detta, enda plastningen jag gjort var när jag lagade fören på en gammal motorbåt men då använde jag bara ett par lager 300 g/m2 chop strand matta. Sedan är ju frågan om man ska använda epoxi eller polyester? Har inte riktigt bestämt om jag ska epoximåla båten eller ej. Men då det mesta av bottenfärgen är borta så kanske det är läge att slipa bort resten och dra på epoxi på hela. Edited September 24 by vizual54 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted September 25 "Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen. 1 Share this post Link to post Share on other sites
vizual54 6 Posted Wednesday at 02:20 PM (edited) Har nog bestämt mig för att det kommer bli en epoximålning av båten. Förra ägaren hade inte målat på ett par år så den har i princip varit täckt av havstulpaner vid upptagning förra hösten. Han hade påbörjat att skrapa bort dem men det fanns fortfarande stora sjok kvar när jag köpte den. Har fått bort resten men trots medel så kommer jag ändå behöva slipa nästan hela botten för att få bort alla rester av havstulpanerna. Då kan jag lika gärna passa på att slipa bort all bottenfärg ner till gelcoaten när jag ändå är igång. Prövade först med biltemas färgborttagning men det vart mest ett kladd som fick skrapas av så gott det gick. Men det gick inte att skrapa bort allt så slipning krävdes ändå med resultatet att pappren sattes igen fort. Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern. På de ställen där det inte är målat med primer tänkte jag prova med 120 först och se hur det funkar. Men man kanske ska köra 80 papper direkt så det blir bra fäste för epoxin. Med tanke på den framtida epoxibehandligen så blir det nog så att jag lagar skadan med lamineringsepoxi också. Ser ev ut att kunna vara lagat lite precis för om denna skada och då slipper jag fundera på om den ev är lagad med epoxi. Edited Wednesday at 02:22 PM by vizual54 Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 958 Posted Wednesday at 05:04 PM 2 timmar sedan skrev vizual54: Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern Det normala är väl att man börjar med grovt papper och sedan ev. går till finare. Share this post Link to post Share on other sites