Lintott 2 036 Postad 9 Juli , 2024 2024-07-07 vid 06:02 skrev Terri: Förlåt, jag tänkte just på bifokala glas. Progressiva glas är väl sådana med steglös övergång från långt till kort avstånd. Ja, det kan nog leda till illamående. Har inte övervägt sådana. Jag trivs utmärkt med mina bifokala solglasögon ombord. Jag har vid olika tillfällen fått progressiva glasögon på jobbet för att se PC-skärmen o papper bra. Jag har aldrig trivts med dem utan använde billiga läsglasögon från Classe m.fl. istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 10 Juli , 2024 Det måste bli ett väldigt litet område åt gången som är skarpt i progressiva glas. Jag föreställer mig att marken och omgivningen rullar framför en, som en jordglob. Och att man nästan får rusa fram för att inte snubbla omkull. Eller så blir man till sist stående vid kanten av vägen, med händerna på knäna, spyende ner i diket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 11 Juli , 2024 2024-07-10 vid 09:10 skrev Terri: Det måste bli ett väldigt litet område åt gången som är skarpt i progressiva glas. Jag föreställer mig att marken och omgivningen rullar framför en, som en jordglob. Och att man nästan får rusa fram för att inte snubbla omkull. Eller så blir man till sist stående vid kanten av vägen, med händerna på knäna, spyende ner i diket. Bäst är väl att pröva! De flesta uppskattar progressiva glas efter ett par tre veckor, men inte alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 415 Postad 11 Juli , 2024 30 minuter sedan skrev Mackey: Bäst är väl att pröva! De flesta uppskattar progressiva glas efter ett par tre veckor, men inte alla. Jag har, efter 21 år med glasögon, ännu inte vant mig vid att se bågarna runt glasen. Stör mig på det dagligen. Vill och vågar dock inte använda linser pga infektionsrisk, stöket och den höga kostnaden, så jag har lärt mig att stå ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 689 Postad 12 Juli , 2024 Jag har progressiva sedan 1 år tillbaka, gick ganska fort att vänja sig. Dock kan jag säga att man får vad man betalar för. Dom dyrare har ett bredare fönster i sidled. Dvs man behöver inte vrida på skallen så mycket för att slippa brytningsfel Gjorde misstaget att köpa glasögon som blir mörkare av solljuset, dessa var av den dyrare varianten med brett synfält. Dock så är dessa odugliga inomhus då dom aldrig blir helt klara utan är alltid lite tonade. Köpte då ett par "klara" på Specsaver, deras bästa avs på bredden dock långt ifrån mina tidigare för så breda har inte Specsaver. Dock var priset långt under halva priset mot mina "mörka" befintliga. Men här ser man då skillnaden, brytningsfelet i sidled kommer bra mycket tidigare så man får vrida på skallen rejält när man ska kolla i sidled. Annars så blir det typ dubbelseende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 12 Juli , 2024 Nya fungerande progressiva glasögon kostar mig lika mycket som den här https://www.beetronics.se/15-tums-touchskarm-i-metall-hog-ljusstyrka och om jag lyckas skrapa ihop beloppet väljer jag den. Progressiva glasögon är tycker jag lite "hit-n-miss" ibland lyckas optikern ibland inte. Jag har en fantasktisk optiker och när jag klagade lade han 40 minuter (gratis) på att böja skalmen så vinkeln från sidan ändrades och resultatet blev lite bättre. Aldrig på sjön ser jag ett märke först det är alltid någon annan trots att jag oftast har bäst koll på var det bör vara*. * På min båt alltså med mina navigationsverktyg. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 13 Juli , 2024 (redigerade) On 7/11/2024 at 1:48 PM, raol said: Jag har, efter 21 år med glasögon, ännu inte vant mig vid att se bågarna runt glasen. Stör mig på det dagligen. ... Jag har läsglasögon utan bågar runt glasen. Skalmen sitter fast i yttre kanten av glaset, och näsbågen håller ihop de inre kanterna. Mycket mindre störande ur det perspektivet, även om ett visst blänk förekommer från glasens kanter. Använder även samma glasögonmodell ibland på långt håll, då med +1.00 styrka. Redigerad 13 Juli , 2024 av Terri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 415 Postad 13 Juli , 2024 2 timmar sedan skrev Terri: Jag har läsglasögon utan bågar runt glasen. Skalmen sitter fast i yttre kanten av glaset, och näsbågen håller ihop de inre kanterna. Mycket mindre störande ur det perspektivet, även om ett visst blänk förekommer från glasens kanter. Använder även samma glasögonmodell ibland på långt håll, då med +1.00 styrka. Hade så på mina tidigare, men har nu smal, ljusgrå metallbåge runt hela. Obetydlig skillnad för min del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 22 Juli , 2024 En annan variant, istället för bifokala glasögon, t.ex. när man navigerar, är att ha två par glasögon med glasögonsnodd hängande runt halsen. Båda blir lätta till hands. En fördel med detta kanske är att när man väl växlar och tar på sig närglasögonen, så tittar man mer koncentrerat, istället för att irrande hoppa fram och tillbaka med blicken som i bifokala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 35 Postad 14 Juli Vi som köper glasögon på egen hand skaffar ju en mängd olika styrkor för olika avstånd. Jag märkte att när jag satte på mig mina +2.0 så kan jag med dessa se ganska så skarpt både på långt avstånd och även på nån knapp meter om jag anstränger ögonen lite. Är det så optiker gör när de provar ut ett par glasögon åt klienten (om inte speciellt läsglasögon), att de väljer ut den styrka som täcker in största möjliga genomsnittliga omfång av syn-avstånd? Eller är det mer avancerade optiska inställningar som väljs ut i glaset till varje individ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 157 Postad 14 Juli Känner igen problemet🤔 Efter ha varit närsynt sedan tidiga tonåren som ökade med åren och strax innan 50 var jag uppe i -1,75 och samtidigt kom åldersöversyntheten smygande och det var dubbla läsglasögon och progressiva linser som knappt gjorde någon skillnad. Speciellt om man höll på med något rent pillejobb där man behövde se klart på alla avstånd, många svordomar blev det. Sedan helt plötsligt efter 55 så börjar det vända och jag får köpa allt svagare kontaktlinser för varje år som gick men läsglasögonen blev allt starkare... Nu när jag passerat 60 med några år är närsyntheten i stort sett borta men läsglasögon behöver man ju för att kunna läsa eller se klart vad man skriver på datorn. Hittade till slut ett par progressiva läsglasögon som funkade bra för min del tills den dag jag satte mig på dem och de gick i två bitar... Köpte ett par till som funkar bra men jag använder dessa mest framför datorn som numera är mitt arbetsredskap och där man tillbringar många timmar i sträck. Allt annat klarar jag utan glasögon förutom köra bil i skymning och mörker då jag använder ett par som bara korrigerar brytningsfel för att slippa det där jobbiga blänket och att ljusen på mötande bilar "stjärnar" sig. https://www.webboptik.se/sv/articles/1.164.10777/texas-progressiva //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 14 Juli (redigerade) Sedan ungefär fyra år sedan har jag progressiva. Man kan ju köpa sådana i olika prisklasser, jag kan inte förklara med optiska termer, men det beror på slipningens övergång från nära till fjärran. Optikern beskriver det som en svamp, där foten på svampen är bredare nedtill. glasen. Hursomhelst valde jag, när jag köpte nya i julas, den näst bästa, nummer sju, visst det var dyrt. Men det ångrar jag inte. Inga problem att gå i trappor, inga problem att hoppa i land, inga problem att läsa sjökort och sekunden efter se en prick långt bort i fjärran. Förr hette det att man kunde beställa ”fotokromatiska” glas, sådana som blir mörkare av solljuset, och sådana beställde jag också. Det sades att dessa inte fungerade bakom en vindrutan på bilen eller båten, men det gör dom ändå, dom blir inte lika mörka men fungerar bra som solglasögon ändå. Jag testade innan köp om det gick att läsa plotterns display, men poariserande solglasögon är det inte självklart då glasögon och displayer kan vara polariserade åt olika håll, då släcks bilden ut. Men en liten nackdel, om man går in från en solbelyst brygga in i en bara något dunkel sjöbod blir det nattsvart i cirka 20 sekunder. Och tvärtom, alltså en bländningsrisk då man kliver ut från nämnda dunkla sjöbod. Gå aldrig in i dunkla sjöbodar i skumma hamnkvarter! Ja innan jag på allvar skaffade glasögon, använde jag ungefär fyra par billiga läsglasögon med oliks styrka, ett par för att läsa med, ett par för att se på långt håll med och ett par att ta på när jag letade efter dom andra paren… Vid bilkörning fick jag välja på att tyda vägmärken eller att kunna läsa av hastighetsmätaren. Jo, i båten har jag kompletterat med en flytande nackrem, synd att förlora glasögonen överbord. Under de åren jag använde billiga läsglasögon, fann jag att dom som Clas Olsson då sålde var bäst, sannolikt har som samma sortiment idag. Redigerad 14 Juli av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 14 Juli (redigerade) OT Min 5 mån hundvalp fick akut glaukom, grå starr på båda ögonen för 9 dagar sen. Inget att göra, inget annat val, hon fick somna in. 😪 Redigerad 14 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 246 Postad 14 Juli (redigerade) Och nu har även mitt vänstra ögat blivit oskarpt allt mer. Blir att byta lins och då även glas i glasögonen. Högra ögats syn funkar perfekt efter tidigare linsbytet. Rent praktisk när jag nu tittar, så ger vänstra naturligt varmare i ljusupplevelse. Tvärtemot den lins som är bytt, som ger ett kallare ljus. Redigerad 14 Juli av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 14 Juli 3 timmar sedan skrev Hybro: OT Min 5 mån hundvalp fick akut glaukom, grå starr på båda ögonen för 9 dagar sen. Inget att göra, inget annat val, hon fick somna in. 😪 Beklagar sorgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 674 Postad 15 Juli 2025-07-14 vid 16:22 skrev Georg_Ohm: Och tvärtom, alltså en bländningsrisk då man kliver ut från nämnda dunkla sjöbod. Här är ju skillnaden mellan fotokromatiska glasögon liten jämfört med vanliga solglasögon som man troligen inte alls sätter på inne i den dunkla sjöboden. Jag har aldrig använt solglasögon, varken på sjön eller i skidbackarna. När jag var ung tjatade alla om att jag skulle få grå starr när jag blev äldre och mitt standardsvar var att om 40 år kan man operera grå starr. Nu kan man operera, men vad jag kan se har jag ännu ingen grå starr. Ta i trä! Sedan kan man ju bli snöblind också, men det har jag inte heller lyckats bli. Vid snöblindhet infinner sig en stark smärta i ögonen, det börjar ofta att rinna tårar och starkt ljus blir outhärdligt. Tidiga symptom på snöblindhet kan vara skav eller en känsla av att man har skräp i ögat. Såren på hornhinnan är ytliga, och läker oftast av sig själv på ungefär ett dygn. Wilkipedia Jag har ingen aning om varför jag verkligen ogillar solglasögon, men så är det och hittills har jag inte lidit av det. Det är ganska märkligt, både att jag ogillar solglasögon och att det verkar som att jag klarar mig utan, iaf. hittills. Är det någon annan som inte använder solglasögon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 623 Postad 15 Juli 1 timme sedan skrev Mackey: Är det någon annan som inte använder solglasögon? Inget svar på din fråga men jag är beroende av polariserande solglasögon så fort det blir lite ljusare än det är runt kl 20 en fin dag i mitten av juli. Använder jag inte solglasögon så får jag ont i huvudet och ibland migrän. 😓 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 119 Postad 15 Juli 21 minuter sedan skrev ChristerN: Inget svar på din fråga men jag är beroende av polariserande solglasögon så fort det blir lite ljusare än det är runt kl 20 en fin dag i mitten av juli. Använder jag inte solglasögon så får jag ont i huvudet och ibland migrän. 😓 Instämmer till fullo i allt detta samt att man ser botten bättre när det behövs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad onsdag kl 08:29 15 timmar sedan skrev Mackey: Är det någon annan som inte använder solglasögon? Jo på sätt och vis. Jag har ju fotokromatiska glasögon. Men har dubbelslipade solglasögon i reserv, dessa är väldigt bra, inköpta hos Hjertmans. Jag blir också väldigt besvärad av solljuset särskilt till sjöss och i fjällen, där det kan bli ännu mera bländande med all snö. Och javisst huvudvärk och spänningar i ansiktsmuskelatiren som främsta symptom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 438 Postad torsdag kl 11:38 Mitt andra liv började i år efter grå starr operation. Har i flera år gjort syntest och fått nya glasögon men trots det inte sett skarpt på avstånd. Trodde att det var så att bli gammal, lärde mig att dubbelmastaren vid horisonten egentligen hade en mast. Nu ser jag bra när jag är ute och seglar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser