PerE08 3 Posted April 8 Hallå. Jag fick möjlighet att köpa en 31 fots segelbåt till bra pris. Och jag gjorde det innan jag ens tagit grundkurs i segling vilket jag nu anmält mig till. Jag är lite orolig för att jag - om uttrycket tillåts - har tagit mig vatten över huvudet. Visserligen är säljaren en bekant till mig och han har lovat att vi ska ta gemensamma turer till en början där han lär mig att segla båten. Men jag vill ju förstås kunna segla på egen hand under säkra förhållanden inom en inte alltför avlägsen framtid. Vad tror ni som hållit på med detta länge? Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,900 Posted April 8 2 minuter sedan skrev PerE08: Hallå. Jag fick möjlighet att köpa en 31 fots segelbåt till bra pris. Och jag gjorde det innan jag ens tagit grundkurs i segling vilket jag nu anmält mig till. Jag är lite orolig för att jag - om uttrycket tillåts - har tagit mig vatten över huvudet. Visserligen är säljaren en bekant till mig och han har lovat att vi ska ta gemensamma turer till en början där han lär mig att segla båten. Men jag vill ju förstås kunna segla på egen hand under säkra förhållanden inom en inte alltför avlägsen framtid. Vad tror ni som hållit på med detta länge? Tag det bara lugnt och undvik stress. Om du tänker igenom vad som ska göras och vilka prylar som behövs när du ska lägga till och kasta loss så minskar problemen. För ensamseglare så rekommenderar jag alltid att skaffa en enkel autopilot. Då har du en extra besättningsman som hjälper dig att styra när du måste plocka med annat ombord. Vi har samtliga varit nybörjare någon gång. Lycka till och välkommen till forumet. 2 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 8 Tusen tack för vänliga och lugnande ord. Jag ska genast ta och söka på autopilot. Det låter som en bra kompis på sjön. Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 452 Posted April 8 Det är inga problem om man tar det lugnt och tänker till och planerar innan man kastar loss. Jag seglade optimistjolle och ok jolle nån sommar i min ungdom och köpte en 44 fots kustkryssare när jag va 30 års ålder och jag överlevde. Seglade den ofta själv. 2 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 8 25 minuter sedan skrev Wildeside: Det är inga problem om man tar det lugnt och tänker till och planerar innan man kastar loss. Jag seglade optimistjolle och ok jolle nån sommar i min ungdom och köpte en 44 fots kustkryssare när jag va 30 års ålder och jag överlevde. Seglade den ofta själv. Det låter bra! Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ser verkligen fram emot det här. Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,365 Posted April 8 Stora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador 4 Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 452 Posted April 8 (edited) 54 minuter sedan skrev PerE08: Tusen tack för vänliga och lugnande ord. Jag ska genast ta och söka på autopilot. Det låter som en bra kompis på sjön. Vart i vårt avlånga land kommer du segla? Edited April 8 by Wildeside 2 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 8 timmar sedan skrev raol: Stora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador Tackar tackar! Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 8 timmar sedan skrev Wildeside: Vart i vårt avlånga land kommer du segla? I första hand i Roslagen. Share this post Link to post Share on other sites
s841 66 Posted April 9 Att segla en större båt är precis som raol skriver inga problem , men storleken gör manövrar i hamn knepigare så "träna, träna, träna" på att lägga till/manövrera med motor. Och ta det lugnt. Du kommer få en härlig sommar för; "Navigare necesse est" 1 Share this post Link to post Share on other sites
Dany_ms 66 Posted April 9 9 timmar sedan skrev raol: Stora båtar är lugnare och tryggare båtar. Saker händer i lägre takt. Det är, i min mening, bara tre saker som blir sämre med större båt: 1. Allt är dyrare 2. Tvätt, målning, osv, tar längre tid eftersom det är större ytor 3. Man kan inte ta emot med armkraft mer än i mycket, mycket låg fart, utan risk för skador Det är oftast vad jag oroar mig mest för, att någon på bryggan inte fattar att min båt väger 7,5 ton och försöker stanna/stoppa den med en hand på fel ställe. När jag styr så står jag inne så jag hör inte vad folk ute säger... På andra plats kommer att ha sönder något dyrt och kanske till och med tyskt. Men oavsett - det vanligaste felet vid tilläggning (typ gästhamn) är att man försöker "ta den där platsen innan vi driver mer nedåt" i stället för att backa och göra om och göra rätt, finns oftast mer tid än man tror. Och absolut som många skriver, planera ordentligt - tampar, båtshake, ankarspel, bogpropeller, linor med mera att allt är som det skall, du vet vart allt finns och lagt det så du undviker trassel eller annat som kan kullkasta en välplanerad tilläggning/utgång. Sen var det en bryggranne som frågade om jag var nervös häromsistens när jag lade till. Ja, visst sa jag, kan man inte erkänna det är man nog dum. Han hade haft samma båt i 20 år och var alltid nervös. Inte som att parkera bilen direkt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
anuba 417 Posted April 9 Jag har inte haft min nuvarande båt i alltför många år. Den är lite större än min tidigare med just de egenskaper som @raol nämner. De senaste åren har jag börjat få koll på hur den uppför sig och att men bara vissa saker i rätt väder. Det har varit mycket att lära sig. Ett knep som jag och min fru tillämpade vid tilläggning in täta hamnar var att tydligt deklarera att man är nybörjare. Då får man mycket mer hjälp. Det ser kul ut när folk hoppar ur sina båtar för att ta emot oss för att man inte skall riskera sin egen. Det är väldigt sällan någon av oss behöver hoppa i land för att förtöja. 🙂 3 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 47 minuter sedan skrev s841: Att segla en större båt är precis som raol skriver inga problem , men storleken gör manövrar i hamn knepigare så "träna, träna, träna" på att lägga till/manövrera med motor. Och ta det lugnt. Du kommer få en härlig sommar för; "Navigare necesse est" Strålande. Tack för ditt svar. Mycket uppskattat. Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 13 minuter sedan skrev anuba: Jag har inte haft min nuvarande båt i alltför många år. Den är lite större än min tidigare med just de egenskaper som @raol nämner. De senaste åren har jag börjat få koll på hur den uppför sig och att men bara vissa saker i rätt väder. Det har varit mycket att lära sig. Ett knep som jag och min fru tillämpade vid tilläggning in täta hamnar var att tydligt deklarera att man är nybörjare. Då får man mycket mer hjälp. Det ser kul ut när folk hoppar ur sina båtar för att ta emot oss för att man inte skall riskera sin egen. Det är väldigt sällan någon av oss behöver hoppa i land för att förtöja. 🙂 Tusen tack för ditt svar! Bra tios. Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 38 minuter sedan skrev Dany_ms: Det är oftast vad jag oroar mig mest för, att någon på bryggan inte fattar att min båt väger 7,5 ton och försöker stanna/stoppa den med en hand på fel ställe. När jag styr så står jag inne så jag hör inte vad folk ute säger... På andra plats kommer att ha sönder något dyrt och kanske till och med tyskt. Men oavsett - det vanligaste felet vid tilläggning (typ gästhamn) är att man försöker "ta den där platsen innan vi driver mer nedåt" i stället för att backa och göra om och göra rätt, finns oftast mer tid än man tror. Och absolut som många skriver, planera ordentligt - tampar, båtshake, ankarspel, bogpropeller, linor med mera att allt är som det skall, du vet vart allt finns och lagt det så du undviker trassel eller annat som kan kullkasta en välplanerad tilläggning/utgång. Sen var det en bryggranne som frågade om jag var nervös häromsistens när jag lade till. Ja, visst sa jag, kan man inte erkänna det är man nog dum. Han hade haft samma båt i 20 år och var alltid nervös. Inte som att parkera bilen direkt. Det låter som om det kommer att va bra att öva på det där vid en brygga som inte är alltför fullbelagd. Tack! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Niklas-ES 40 Posted April 9 47 minuter sedan skrev Dany_ms: Det är oftast vad jag oroar mig mest för, att någon på bryggan inte fattar att min båt väger 7,5 ton och försöker stanna/stoppa den med en hand på fel ställe. Hände mig en gång när jag var i yngre tonåren. En man med en Bayliner 2455 eller 2655 kom med för hög hastighet rakt mot bryggan och skrek om jag kan ta imot, instinktivt så tog man grepp och försökte trycka ifrån med handen mot peken, vilket naturligtvis inte gick, och klämde tummen mellan peken och bryggan. Så här i efterhand var det vannsinne av denne att be om detta istället för stå "stå på backen", även lika dumt av mig. Hursom. Körde första sommaren med en 28 fots, snipa ifjol. Som dom flesta säger så går det mesta om man tar det luuungt och planerar, hellre ta om flera gånger. 4 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted April 9 26 minuter sedan skrev PerE08: Det låter som om det kommer att va bra att öva på det där vid en brygga som inte är alltför fullbelagd. Tack! Börja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig. 7 Share this post Link to post Share on other sites
anuba 417 Posted April 9 6 minuter sedan skrev Niklas-ES: Hände mig en gång när jag var i yngre tonåren. En man med en Bayliner 2455 eller 2655 kom med för hög hastighet rakt mot bryggan och skrek om jag kan ta imot, instinktivt så tog man grepp och försökte trycka ifrån med handen mot peken, vilket naturligtvis inte gick, och klämde tummen mellan peken och bryggan. Så här i efterhand var det vannsinne av denne att be om detta istället för stå "stå på backen", även lika dumt av mig. Det var den mindre vackra versionen på att spela nybörjare. Riktig så hemsk har jag inte varit. Men nyare motorbåtar utan slirkoppling till propellern, går rätt fort in hamnen. Antingen går den i 4 knop eller inte alls. I början vågade jag inte lägga in växeln närmare än två meter från bryggan. Det blev till att dra sig in sista biten. Om man har gått från en liten motorbåt till en större på båt med på/av-koppling är det lätt att ha för hög fart in mot bryggan. 1 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 15 minuter sedan skrev ChristerN: Börja öva vid en mack-brygga när macken har stängt. De är ofta väl ”madrasserade”. Då upptäcker du hur den aktuella båten uppför sig. Tack för det tipset. Finns en sån där båten ligger. Av svaren att döma verkar det vara just att angöra brygga som är den största svårigheten som nybörjare, inte själva seglingen (även om jag fattar att den kräver sina goda kunskaper). Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 452 Posted April 9 (edited) 35 minuter sedan skrev PerE08: Tack för det tipset. Finns en sån där båten ligger. Av svaren att döma verkar det vara just att angöra brygga som är den största svårigheten som nybörjare, inte själva seglingen (även om jag fattar att den kräver sina goda kunskaper). Att kasta loss och lägga till är bra att träna på men skulle nog säga att det är bra att träna på öppna vatten att manövrera att vrida, vända med hjälp av roder, fram och back så att man kan hantera flytetyget i alla konstiga situationer som kan uppstå i framför allt trånga hamnar. Edited April 9 by Wildeside 2 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,900 Posted April 9 4 minuter sedan skrev Wildeside: Att kasta loss och lägga till är bra att träna på men skulle nog säga att det är bra att träna på öppna vatten att manövrera att vrida, vända med hjälp av roder, fram och back så att man kan hantera flytetyget i alla konstiga situationer som kan uppstå i framför allt trånga hamnar. En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS "lägger till mot" med fören i motvind, medvind, sidvind från båda håll (båtar beter sig olika med vind på ena eller andra sidan p.g.a. propellerverkan). Sen kan han fortsätta med sidledes tilläggning... Sen vet han rätt väl hur båten beter sig vid tilläggning/avgång. Man kan göra många kul övningar på sjön.... (Nästa är att bärga en fendert som simulerar att någon fallit överbord) 1 Share this post Link to post Share on other sites
Wildeside 452 Posted April 9 12 minuter sedan skrev Lintott: En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS "lägger till mot" med fören i motvind, medvind, sidvind från båda håll (båtar beter sig olika med vind på ena eller andra sidan p.g.a. propellerverkan). Sen kan han fortsätta med sidledes tilläggning... Sen vet han rätt väl hur båten beter sig vid tilläggning/avgång. Man kan göra många kul övningar på sjön.... (Nästa är att bärga en fendert som simulerar att någon fallit överbord) Vet inte varför du citera mej jag kan redan manövrera min båt😉 En liten fundering varför bara med fören eller sidan? Jag backade oftast in min kustkryssare till bryggan (lättare att kliva i land när man har en långsmal segelbåt) och ett förstag i vägen som vanligt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Lintott 1,900 Posted April 9 6 minuter sedan skrev Wildeside: Vet inte varför du citera mej jag kan redan manövrera min båt😉 En liten fundering varför bara med fören eller sidan? Jag backade oftast in min kustkryssare till bryggan (lättare att kliva i land när man har en långsmal segelbåt) och ett förstag i vägen som vanligt. Då missuppfattade du mig. Jag skrev "En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS lägger till mot" för att komplettera ditt inlägg med ytterligare tips till TS. Å att backa är lite speciellt. Jag backar själv in till min bryggplats, det tog ett tag - trots många års båtvana - innan jag fick snits på det. Utan propellersprutet på rodret så krävs det lite mer fart för att få ordning på styrningen. Å för att ge ytterligare erfarenhetstips till TS. Fega inte för mycket med gaspådrag vid manövrering, då tenderar båten att vrida sig istället för att svänga. På väg in mot en brygga så kan man ha rätt hög fart, lägga backslaget i "back" o fortsätta på tomgång framåt. Då blir det en kort stoppsträcka när man varvar upp för att bromsa och inga ryck i backslaget som kan riskera haverier. 4 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted April 9 (edited) 1 timme sedan skrev PerE08: Tack för det tipset. Finns en sån där båten ligger. Av svaren att döma verkar det vara just att angöra brygga som är den största svårigheten som nybörjare Nu får du förstå mig rätt när jag kommer med ett påpekande på ditt ordval. Att angöra en brygga låter sig egentligen inte göras. Att angöra betyder att: "Angöring eller angöra innebär som sjöfartsterm att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt." Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Alla är vi nybörjare någon gång och alla gör vi fel. Den som inte gör några fel gör förmodligen ingenting alls och då är det bättre att göra fel några gånger. Själv är jag i princip född på sjön men har trots det gjort många fel i båtar som har resulterat i skador på material och i viss mån på mig själv någon gång. Min erfarenhet är att man måste vara så lugn man kan i alla situationer. Blir man stressad lär man sig oftast ingenting av vad som hände och vilka fel man gjorde. Dessutom ökar risken för fel när man är stressad. En mycket bra början är att se till att planera såväl segling som tilläggning väl och fundera tex på vilka linor man behöver vid en viss tilläggning, vad man ska göra om det hastigt blåser upp osv. Du börjar att fråga här och det är en bra början. Du ska ta en seglingskurs och det är också bra. Du ska öva vilket är kanon. Du kommer säkert få många fina dagar på sjön! Lycka till! Edited April 9 by ChristerN 2 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 18 minuter sedan skrev ChristerN: Nu får du förstå mig rätt när jag kommer med ett påpekande på ditt ordval. Att angöra en brygga låter sig egentligen inte göras. Att angöra betyder att: "Angöring eller angöra innebär som sjöfartsterm att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt." Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Alla är vi nybörjare någon gång och alla gör vi fel. Den som inte gör några fel gör förmodligen ingenting alls och då är det bättre att göra fel några gånger. Själv är jag i princip född på sjön men har trots det gjort många fel i båtar som har resulterat i skador på material och i viss mån på mig själv någon gång. Min erfarenhet är att man måste vara så lugn man kan i alla situationer. Blir man stressad lär man sig oftast ingenting av vad som hände och vilka fel man gjorde. Dessutom ökar risken för fel när man är stressad. En mycket bra början är att se till att planera såväl segling som tilläggning väl och fundera tex på vilka linor man behöver vid en viss tilläggning, vad man ska göra om det hastigt blåser upp osv. Du börjar att fråga här och det är en bra början. Du ska ta en seglingskurs och det är också bra. Du ska öva vilket är kanon. Du kommer säkert få många fina dagar på sjön! Lycka till! Tack ChristerN. Du fick mig att garva rätt gott åt mig själv. Och gav mig en liten fingervisning om att man inte ska använda termer man inte är säker på. Efter kursen i maj och lite seglingslitteratur blir vokabulären förhoppningsvis rikare och mer korrekt, liksom kunskaperna på sjön. Och som du säger, övning övning övning är nyckeln till framgång och fina dagar på böljan utan att adrenalinnivåerna slår i taket. Tack för tillropet! Allt gott. 1 Share this post Link to post Share on other sites
PerE08 3 Posted April 9 1 timme sedan skrev Lintott: Då missuppfattade du mig. Jag skrev "En fritt liggande boj/prick (men det är förbjudet att förtöja i prickar...) som TS lägger till mot" för att komplettera ditt inlägg med ytterligare tips till TS. Å att backa är lite speciellt. Jag backar själv in till min bryggplats, det tog ett tag - trots många års båtvana - innan jag fick snits på det. Utan propellersprutet på rodret så krävs det lite mer fart för att få ordning på styrningen. Å för att ge ytterligare erfarenhetstips till TS. Fega inte för mycket med gaspådrag vid manövrering, då tenderar båten att vrida sig istället för att svänga. På väg in mot en brygga så kan man ha rätt hög fart, lägga backslaget i "back" o fortsätta på tomgång framåt. Då blir det en kort stoppsträcka när man varvar upp för att bromsa och inga ryck i backslaget som kan riskera haverier. Vilket forum! En guldgruva. Ännu en gång: TACK! Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,196 Posted April 9 1 timme sedan skrev ChristerN: Att angöra en brygga låter sig egentligen inte göras. Att angöra betyder att: "Angöring eller angöra innebär som sjöfartsterm att med pejling eller annan navigationsmetod bestämma fartygets position när det närmar sig ett kustavsnitt." Ganska många gör dock som du och använder ordet angöra som synonymt med "lägga till". Nu vill inte jag påtala att du har fel när du påtalar att någon har fel, men här har du fel! 😁 Se SAOL, som ju är ett rättesnöre i språklighet. 2 1 Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,510 Posted April 9 7 minuter sedan skrev Peter_K: Nu vill inte jag påtala att du har fel när du påtalar att någon har fel, men här har du fel! 😁 Se SAOL, som ju är ett rättesnöre i språklighet. Haha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den. 4 Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,196 Posted April 9 40 minuter sedan skrev ChristerN: Haha! Visste att det var någon som skulle reagera. Dock så kvarstår den nautiskt korrekta betydelsen. Att sedan en Hasse&Tage-film ändrade ”den allmänna uppfattningen” förändrar inte den. Det finns många termer som används felaktigt på sjön och som fått en vedertagen betydelse som är nautiskt felaktiga. Jag tänker t ex på ”tamp” och ”kölsvin”, men det är en annan tråd 😊 2 Share this post Link to post Share on other sites
trewq 591 Posted April 9 För femtio år sen var jag i samma situation som TS. En kompis som hade en liten segelbåt och alltså kunde det där, följde med första gången. Jag tänkte att vi kan väl åka en sväng med stormfock och motor. När vi kom tillbaka hade vi haft alla segel uppe, inkl spinnaker och stormfocken hissad bakfram på akterstaget för att se om det kunde funka. Det gjorde det inte. En nyttig lärdom var att ta det lugnt och att man ska ha rejält. avstånd till land när man ska ta ner spinnakern och inte sätta spinnakerskotet på en knap med ett halvslag. Minska/ta ner segel hellre för tidigt än för sent. Sen var det bara att segla på, ingen större konst. Det underlättade att vi hade bojplats så vi slapp förtöja vid brygga. 2 Share this post Link to post Share on other sites