Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Gasfjäder/dämpare

Rekommendera Poster

Söker 2st med CC 410mm (skruvhålen).

 

Är till mina ganska så stora samt tunga motorluckor och ska se ut som modell B och klara lite vikt. 

 

Självklart kan man byta fästen osv, men vill helst inte det, blir bara mera skruvhål.

 

Vet någon vart man kan hitta dessa? Jula hade en sort, modell A som var perfekt längd, men såklart fel fästen.

Biltemas sortiment har jag ej kikat på.

 

Screenshot_20240310-193421.thumb.png.d69f4a2806143f2774ce80f15347b1d3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte typ B till min kärra på Swedol, Längd och kraft kommer jag inte ihåg. Du får titta på deras sortiment.Tänk på att fästet på stången är skruvat och utbytbart. Ronnie

Redigerad av Ronnienr10
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltema har nog alla typerna, tittade nyligen efter nya typ B till min takbox. Typen finns men de hade i de längder som jag behövde. 

Sök på gasfjäder och sedan bara gå igenom dem en efter en, lite omständigt är det.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Boanjohan:

Biltema har nog alla typerna, tittade nyligen efter nya typ B till min takbox. Typen finns men de hade i de längder som jag behövde. 

Sök på gasfjäder och sedan bara gå igenom dem en efter en, lite omständigt är det.

Ja, bara 117st olika modeller att välja på. Såklart är dom i Kundtjänst, så man kan inte känna och klämma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Jag köpte typ B till min kärra på Swedol, Längd och kraft kommer jag inte ihåg. Du får titta på deras sortiment.Tänk på att fästet på stången är skruvat och utbytbart. Ronnie

Alla Swedols är 650mm, passar ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev patrikflink:

Ja, bara 117st olika modeller att välja på. Såklart är dom i Kundtjänst, så man kan inte känna och klämma...

Ja det är många modeller och storlekar. Jag hade ju måtten på min gamla så jag kunde gå igenom dem på hemsidan. Tyvärr fanns just inte de dimensionerna och fäste jag sökte.

117 st kan ju bli lite jobbigt att stå i kundtjänst och klämma och känna på. Upplever att mer och mer hamnar i kundtjänst☹️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma utgångsläge och köpte Julas typ A och gjorde om fästena och det funkar fint.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sökte    gasfjäder    mg   mackey tipsade  05 2020  . sodemann verkar ha..B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Söker 2st med CC 410mm (skruvhålen).

 

Är till mina ganska så stora samt tunga motorluckor och ska se ut som modell B och klara lite vikt. 

 

Självklart kan man byta fästen osv, men vill helst inte det, blir bara mera skruvhål.

 

Vet någon vart man kan hitta dessa? Jula hade en sort, modell A som var perfekt längd, men såklart fel fästen.

Biltemas sortiment har jag ej kikat på.

 

Screenshot_20240310-193421.thumb.png.d69f4a2806143f2774ce80f15347b1d3.png

En gasfjäder havererade för mig för några år sedan. Jag hittade en ny hos Sodeman  https://www.fjadrar.se/  som verkar vara en danskfirma (paketen kom därifrån). Jag ersatte min rostiga fjäder med en i rostfritt syrafast så nu kommer den att hålla. De har en konfigurator där du kan välja dimensioner på kolven och inte minst viktigt vilken styrka den ska ha. Leveransen var snabb, jag vill minnas att det gick på 2-3 dagar. En rostfri fjäder inkl frakt kostade drygt 1.100 kr.

 

Sen finns de en annan leverantör  https://www.gasfjadershop.se/  med liknande upplägg. Ibland kan det skilja lite i sortimentet mellan leverantörerna om man vill ha en speciell dimension i t.ex. rostfritt.

 

Å som någon skrev ovan, det går att skruva loss ändstyckena och flytta till ny gasfjäder om kolvstången är i samma dimension.

 

Om det finns märkning på din gaskolv så sök på det numret, det kan gå att hitta spec med kraften (måtten är ju lätta att mäta). Vill du ha starkare kolv så är det bara att välja nästa kolv i styrka.

 

Den här hade stått i ett rör som saknade dränering och det fungerade inte i långa loppet...

1616361241_Gasfjderhelbildkrympt.thumb.jpg.e4758ad901c95c73e3f2658f7e259f75.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fick nu en från vår lastbilsverkstad, dock är den 400 mm, men jag tror att den kan fungera. Sitter normalt i luckan ovanför bakgavellyft, så kraften finns.

Passar den så blir det att få en till.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att sätta den med kolvstången neråt, så håller den längre. Ofta sitter de åt fel håll.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Tänk på att sätta den med kolvstången neråt, så håller den längre. Ofta sitter de åt fel håll.

Här är den, fungerar perfekt!

IMG_20240312_090305149.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Här är den, fungerar perfekt!

IMG_20240312_090305149.jpg

Från en leverantörs hemsida, med avseende på vad @Rollen skrev ". Montera med kolvstången nedåt och svarta cylinderröret uppåt för bästa smörjning av packningar och erhållande av ändlägesdämpning. Felaktig montering minskar livslängden avsevärt."

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev excel319:

Från en leverantörs hemsida, med avseende på vad @Rollen skrev ". Montera med kolvstången nedåt och svarta cylinderröret uppåt för bästa smörjning av packningar och erhållande av ändlägesdämpning. Felaktig montering minskar livslängden avsevärt."

Vad har det för betydelse när den ligger vågrätt 99% av sin tid (smörjning)?

 

Men ska kolla detta med verkstad om det måste sitta på något speciellt sätt för att bibehålla livslängden.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-13 vid 11:24 skrev patrikflink:

Vad har det för betydelse när den ligger vågrätt 99% av sin tid (smörjning)?

 

Men ska kolla detta med verkstad om det måste sitta på något speciellt sätt för att bibehålla livslängden.

image.png.c9f9f6fdbf13f81bad690fa6777083cb.png

https://www.gasfjadershop.se/vanliga-fragor/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på gasfjädershop och hittade att man kan minska trycket i en gasfjäder om den blivit för kraftig. Hade ingen aning om att man kan göra det själv.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-15 vid 14:47 skrev Lintott:

Kollade lite på gasfjädershop och hittade att man kan minska trycket i en gasfjäder om den blivit för kraftig. Hade ingen aning om att man kan göra det själv.

 

Bra att veta, men kan man göra tvärtom också? Vad är det för slags gas i sådana här dämpare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvävgas(Nitrogen), precis samma som i gasstötdämpare på mc eller bil, Öhlins, Showa, Kayaba, Whitepower osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev NW355:

Kvävgas(Nitrogen), precis samma som i gasstötdämpare på mc eller bil, Öhlins, Showa, Kayaba, Whitepower osv.

Ok, tack för svar.

Rent hypotetiskt, undrar då om en däckfirma kan fylla på sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kontaktar du en kyltekniker som råkar ha nitrogen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev NW355:

Kvävgas(Nitrogen), precis samma som i gasstötdämpare på mc eller bil, Öhlins, Showa, Kayaba, Whitepower osv.

 

55 minuter sedan skrev NW355:

Eller så kontaktar du en kyltekniker som råkar ha nitrogen....

Hmmm jag kan ju konsultera ”klockfyllaren” i Citroënklubben.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vanlig luft innehåller 78procent kväve... borde alltså funka ganska bra.. eller..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev snoy:

vanlig luft innehåller 78procent kväve... borde alltså funka ganska bra.. eller..

Man kanske kan fylla på med utandningsluft, som är litet syrefattigare…😏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetsgaser som Argon eller Mison kan funka likaså luft om den torkas till låga daggpunkter.

Jag hade valt nitrogen alla dar i veckan.

Paddorna kom med nitrogenbollar så paddägare har ett visst behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...