Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
per_62

Storlek på BMS till LiFePO4 drop-in

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Funderar på ett drop-in batteri LiFePO4 12.8V ca 200-300Ah med inbyggd BMS.
Motor MD7A på 13 hk samt generatorn är på 35A och kanske ska bytas till 50-70A 
Generatorn lär aldrig komma upp i över 100A.
Vad är den praktiska skillnaden mellan en BMS på 100A eller 150A? Räcker det med 100A för denna uppsättning eller är det bättre av någon anledning med 150A?

 

Har nu ett AGM-startbatteri 60Ah och två GEL batterier på tot 200Ah samt en Sterling ProAltC 80A som laddar dessa.
Tänkte bara byta ut GEL-batterierna till ett drop-in batteri LifePO4 12,8V 200-300Ah med inbyggd BMS.

 

Dock anger man på hemsidan att en strömbegränsare kan vara bra att ha till Sterling ProAltC 80A
"NOT RECOMMENDED FOR USE WITH LITHIUM BATTERIES WITHOUT AN EXTERNAL CURRENT LIMITER - The AB system is not a current limiting system and will allow your lithium to draw as much current as it sees available. If you are charging lithium we advise you towards the BB system of chargers. It will provide the correct voltages for lithium, you just need to be aware of the above."

 

Tänker att kanske Sterling kan klara av detta ändå utan att gå sönder? Kommer ett LiFEPO4-batteri kunna göra så att en generator på 50-70A överhettas? 
Eller behöver jag ersätta Sterling ProAltC 80A med tex en DC-DC ladddare, tex Victron Orion XS 12/12-50A?

 

Med en svag diesel som MD7A kommer säkert 2-3 hk att gå till generatorns laddning av LiFEPO4.
En strömbrytare som slår ifrån laddningen kanske är ett alternativ om man behöver full kraft till propellern.  
Men om denna strömbrytare slås av under pågående laddning går väl generatorn sönder?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det är ett "drop-in"-batteri sitter ju BMS definitivt inbyggd i batteriet (och oftast annars också, på de färdigbyggda)?  Eller du kanske står och väljer mellan batterier med olika maxström på i- och urladdning ?

 

Med min (dock ännu ringa) erfarenhet av LiFePO4 så känner jag kanske att begreppet "drop-in" är mer marknadsföring än sant. Framförallt vid laddning beter sig ett LiFePO4 väldigt annorlunda än ett bly/syra, då redan ett "litet" batteri kan sluka i sig mångdubbelt mer ström då en av de positiva egenskaperna är att det kan laddas väldigt snabbt.

Men om man inte har någon begränsning eller skydd kan generatorn riskera att köra ihjäl sig genom överhettning. Den påstämplade maxströmmen gäller nämligen oftast bara vid höga varv då fläktvingen kyler generatorn.

 

Framgår inte om du bara har ett batterisystem och skall starta motorn på det också ?  Även en liten diesel kan dra en hel del på starten. Eller var det för förbrukarbank ?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite OT... Men kanske detta kan vidga vyerna?

 

Har ett 5 kW elverk och ett mindre som jag lätt kan ta med på båten.

 

Min direkta fråga är, hur snabbt kan man ladda upp ett sånt batteri som ovan?

 

Gissar att det behövs nån slags inverter 230 - 12 V eller kraftig specifik laddare, endera från 12 VDC eller 230 VAC. 

Separat BMS eller inbyggt i batteripacket.

 

-Då slipper man belasta lilla båtgeneratorn, eller om man så vill, kunna driva frysar mer effektivt under längre tid, från nåt batteri.

 

Rent bränsleekonomisk ska ju ett elverk gå effektivt kortast möjliga tid. D v s ladda med stor ström, vilket egentligen inte går med PB eller AGM-batterier förutom vid start av laddsekvensen. Därefter handlar det om lägre ström under många timmar, är min lilla erfarenhet under typ 17 säsonger på Vänern.

 

.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittade på Sterlings hemsida en liten manick, ALTERNATOR PROTECTION DEVICE för £67.20, som ska skyddar generatorn om någon kabel lossnar eller säkring går.
En sådan i kombination med en strömbrytare borde väl fungera som en manuell "nödstopp" av generatorn om den skulle bli varm utan att generatorn går sönder. 

"One of the largest destroyer of alternators in the marine world is when a cable comes loose, a fuse blows or an engine is electrically switched ‘off’ when the engine is running, all these things cause an alternator to be disconnected from the battery while running, this, in turn, causes a massive spike in the alternator which, in turn, can easily destroy the alternator regulator and any other advanced regulators in use, the resulting bills can easily run into the hundreds of pounds."

 

Vill nog helst inte ha med ett portabelt elverk men det skulle nog kunna fungera.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev per_62:

Hittade på Sterlings hemsida en liten manick, ALTERNATOR PROTECTION DEVICE för £67.20, som ska skyddar generatorn om någon kabel lossnar eller säkring går.
En sådan i kombination med en strömbrytare borde väl fungera som en manuell "nödstopp" av generatorn om den skulle bli varm utan att generatorn går sönder.

Ja, men en sådan lär inte rädda generatorn från att bli överhettad. Och när det är risk för det så är det inget du kan eller skall styra manuellt med en strömbrytare. Det liksom märks inte utifrån.

 

Och låter du generatorn vara originalkopplad mot AGM-batterierna och har lite ordning på ditt elsystem så har du ingen last som helt plötsligt försvinner. Och "manicken" du länkar till är överflödig.

 

Många - inklusive jag själv - kör med Victron DC/DC för att ladda LiFePO4-banken. Ställbar spänning, laddmoder och annat, samt finns med lite olika maxström så det inte kan dra för mycket ur en stackars liten generator. Och även en modell med ställbar maxström (lite dyrare dock).

 

(Sist ett tips i all välmening: Om det kommer en följdfråga (som min, om det var startbatterier inblandade) så svara inte genom att redigera ursprungsinlägget, utan skriv då den efterfrågade informationen i ett nytt inlägg, som svar på frågan. Annars blir det rätt snurrigt att följa och frågor som verkar irrelevanta).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Funderar på ett drop-in batteri LiFePO4 12.8V ca 200-300Ah med inbyggd BMS.
Motor MD7A på 13 hk samt generatorn är på 35A och kanske ska bytas till 50-70A 
Generatorn lär aldrig komma upp i över 100A.
Vad är den praktiska skillnaden mellan en BMS på 100A eller 150A? Räcker det med 100A för denna uppsättning eller är det bättre av någon anledning med 150A?

 

Har nu ett AGM-startbatteri 60Ah och två GEL batterier på tot 200Ah samt en Sterling ProAltC 80A som laddar dessa.
Tänkte bara byta ut GEL-batterierna till ett drop-in batteri LifePO4 12,8V 200-300Ah med inbyggd BMS.

 

Dock anger man på hemsidan att en strömbegränsare kan vara bra att ha till Sterling ProAltC 80A
"NOT RECOMMENDED FOR USE WITH LITHIUM BATTERIES WITHOUT AN EXTERNAL CURRENT LIMITER - The AB system is not a current limiting system and will allow your lithium to draw as much current as it sees available. If you are charging lithium we advise you towards the BB system of chargers. It will provide the correct voltages for lithium, you just need to be aware of the above."

 

Tänker att kanske Sterling kan klara av detta ändå utan att gå sönder? Kommer ett LiFEPO4-batteri kunna göra så att en generator på 50-70A överhettas? 
Eller behöver jag ersätta Sterling ProAltC 80A med tex en DC-DC ladddare, tex Victron Orion XS 12/12-50A?

 

Med en svag diesel som MD7A kommer säkert 2-3 hk att gå till generatorns laddning av LiFEPO4.
En strömbrytare som slår ifrån laddningen kanske är ett alternativ om man behöver full kraft till propellern.  
Men om denna strömbrytare slås av under pågående laddning går väl generatorn sönder?

Jag har ett elsystem med viss likhet till ditt.

300Ah AGM-batterier (inget separat startbatteri utan en lågspänningsbrytare för att säkerst'lla motorstart)

Sterling AltB 80 och en 80A generator på en 30hk dieselmotor.

 

Jag håller på att byta till 250Ah LFP och behåller ett 100 Ah AGM som startbatteri. Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall.

Tittade på  (och mailade Mr Sterling) om laddstyrning av LFP med Sterlingprylar. Han tyckte att jag skulle köpa deras styrbara DC/DC-laddare. Den kräver en separat styrningskomponent för att justera strömstyrkan. Det blev sammanlagt rätt dyrt. Det blev istället en Victron Orion DC/DC 50A som med blåtand kan ställas in för rätt laddningsspänning och laddningsström.

 

Efter sjösättningen kommer jag att hålla koll på generatortemperaturen och justera strömstyrkan för laddningen med Victron Orion till en nivå där generatorn kommer att överleva och med tillräcklig snabbhet i laddningen av mina LFP (åtta separata 100 Ah Winstonceller som kopplas samman 2p4s för att få ett "12V-batteri" på 200Ah som kommer att ge 250Ah p.g.a. att cellerna överpresterar).

 

BMS kapacitet har inte med batteriernas kapacitet att göra. BMS-kapaciteten hänger samman med vilken max strömstyrka du vill kunna ta ut ut batteriet/batterierna. Mina kraftigaste förbrukare är elwinchar som är avsäkrade 200A. Jag har därför skaffat en BMS som klarar 250A för att ha marginal (strömmen från mitt LFP-batteri passerar genom BMS). Om du har två parallellkopplade LFP dropinbatterier med inbyggd BMS så måste prestandan tillsammans på dessa klara din maximala strömförbrukning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott:

”Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall.”

 

”hålla koll på generatortemperaturen och justera strömstyrkan för laddningen med Victron Orion till en nivå där generatorn kommer att överleva”

 

Menar du att Sterling kommer att skydda generatorn om tex BMS stänger ner LFP och ett laddningsbortfall uppstår?

 

Finns det en temperatursensor som ingår i Victron Orion XS som känner av temperaturen på generatorn? En sådan funktion vore bra men jag kan inte finna denna funktion i manualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

Finns det en temperatursensor som ingår i Victron Orion XS som känner av temperaturen på generatorn? En sådan funktion vore bra men jag kan inte finna denna funktion i manualen.

Det kommer förvisso finnas stöd för att använda Victrons Smart Battery Sensor för Orion men den är mest till för att mäta batteritemperaturer.

 

Om jag skall tolka alla youtubers som har testkört Victron Orion XS, så verkar laddströmen från DCDC-omvandlaren sjunka med inspänningen. Så om generatorns spänning säckar om den lastar för mycket kommer laddströmmen gå ner. Så brukar inte switchade DC/DC-omvandlare fungera. I de flesta fall går inströmmen upp när inspänningen går ner. Omvandlare vill ha samma effekt.

https://youtu.be/nXvUIUsOSAU?si=9o07VlVZDypjGHVT

https://youtu.be/31Ro6vQhKnU?si=U93GrhQwwvkjY3Fx

 

 

Om Orion XS justerar sig själv och det går att ställa maxströmmen så blir det nog inte så svårt att inte överlasta generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev per_62:

Finns det en temperatursensor som ingår i Victron Orion XS som känner av temperaturen på generatorn

Det går inte att sätta på denna på generatorn? Har en sån på mina batterier, mäter spänningen och temperaturen.

Skickar data via BT till Victron appen.

tradlos-batterisenor-victron-smart-battery-sense-long-range-for-mppt-solcellsregulator-1-768x768.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev per_62:

Lintott:

”Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall.”

 

”hålla koll på generatortemperaturen och justera strömstyrkan för laddningen med Victron Orion till en nivå där generatorn kommer att överleva”

 

Menar du att Sterling kommer att skydda generatorn om tex BMS stänger ner LFP och ett laddningsbortfall uppstår?

 

Finns det en temperatursensor som ingår i Victron Orion XS som känner av temperaturen på generatorn? En sådan funktion vore bra men jag kan inte finna denna funktion i manualen.

Jag skrev kanske lite för kortfattat och otydligt.

 

Min Sterling AltB kommer att vara ansluten till ett AGM startbatteri och ett LFP förbrukarbatteri (den har två utgångar). När/om LFP laddning bryts så ligger AGM-batteriet fortfarande kvar och kan ta strömspiken. Det är av denna generatorskyddsanledning jag bygger om elsystemet från enbankslösning med lågspänningsbrytare (har säkerställt att jag alltid haft ström kvar att starta motorn - har aldrig utlöst) till en tvåbankslösning med separat startbatteri och förbrukarbatteri.

  - Så "ja", generatorn kommer inte att få tvärstopp och bränna dioderna -

 

Det finns ingen temperatursensor på Victron Orion. Temperaturmätningen av generatorn kommer att vara väldigt manuell. Jag har en IR fjärrtemperaturmätare som jag kan göra beröringsfri mätning med (som en pistol där jag siktar på generatorn, håller inne en avtryckare, det tänds en IR-punkt där det mäts och temperaturen avläses på en display). Inledningsvis kommer jag att ställa Orion att ladda med en måttlig strömstyrka. När jag kört ett tag så lyfter jag motorluckan (väldigt enkelt i min båt) och kollar tempen på generatorn. Sedan justeras strömstyrkan och så itererar jag tills jag tycker jag har en rimlig avvägning mellan laddström och temperatur. Därefter kommer det att bli koll lite då o då att värdena fortsätter att vara ok.

  - Så "nej", det finns ingen automatisk temperaturreglering men det hade varit bra om det funnits -

 

Jag har funderat på om det går att programmera en RaspberryPI med en tempsensor på generatorn att styra Victron Orion men jag har inte programmeringskunskaperna för att göra det.

Är det någon här på forumet som kan och är intresserad så vore det kul att få ta del av den programmeringen (sen ska det ju kalibreras o.s.v. och det blir kanske lika mycket pillande som min manuella inställningsmetod).

 

Jag har under förra säsongen gjort lite provskott med temperaturmätning av generatorn (300Ah AGM anslutna via Sterlig AltB). Som max var generatorn 60 grader och det varierade på olika mätpunkter på generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Det går inte att sätta på denna på generatorn? Har en sån på mina batterier, mäter spänningen och temperaturen.

Skickar data via BT till Victron appen.

tradlos-batterisenor-victron-smart-battery-sense-long-range-for-mppt-solcellsregulator-1-768x768.jpg

Jag har inte kollat den "burken" men funderar på om den inte bara temperaturjusterar spänningen för laddning av blybatterier. Det finns ett "delta temperatur" för blybatteriladdning som anpassar spänningen efter aktuell temperatur för att få maximal (varken för hög eller för låg) laddspänning.

 

På Sterling AltB finns en motsvarande tempsensor som ansluts o känner tempen på batteriet för att temperaturkompensera spänningen (och även en sensorkabel för att mäta spänning vid batteriet). Funktionen finns inbyggd o sensorn medföljde apparaten.

 

Om min fundering om Victronburken är korrekt så är det nog svårt att få den att justera laddströmstyrka med utgångspunkt från generatortemperatur. Det är helt andra temperaturområden och funktionsregleringar. (Batteritemperatur kanske varierar  mellan -20 till +30 grader och generatortemperatur varierar mellan -20 och +100 grader. Reglering i ena fallet spänning och i andra fallet strömstyrka.)

 

När min båt byggdes så valde jag mellan Ctek och Sterling för att styra batteriladdningen från generatorn. Victron hade inte så utvecklade produkter då och LFP diskuterades inte. Då tyckte jag att funktionerna i Sterling var överlägsna Ctek och installerade min AltB som jag varit väldigt nöjd med. Numera har både batteriteknik och Victronprylar utvecklats så det var dags att tänka om. Jag har kollat på Sterling DC/DC-omvandlare men de har sämre funktion o högre pris än Victron Orion så för DC/DC valde jag att börja med Victronkomponenter.

 

AC/DC-laddning (Mastervolt som har tempsensor i batterifacket för blybatterierna - funktionen avaktiveras vid LFP-inställning) och MPPT-regulator (Epever där jag aldrig drog fram tempsensorn till batterierna, det har fungerat bra ändå) har inställningsmöjligheter så de kan anpassas till LFP, de de får sitta kvar. Jag missar möjligheten att ansluta allt till ett övervakningsnät men jag vill ju även hinna titta på naturen när jag är ute på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Jag har funderat på om det går att programmera en RaspberryPI med en tempsensor på generatorn att styra Victron Orion men jag har inte programmeringskunskaperna för att göra det.

Är det någon här på forumet som kan och är intresserad så vore det kul att få ta del av den programmeringen (sen ska det ju kalibreras o.s.v. och det blir kanske lika mycket pillande som min manuella inställningsmetod).

 

Det absolut enklaste är att sätta en bimetallbrytare på generatorn och låta den styra Orions ingång för fjärrströmbrytare. Då kopplas laddningen ur en stund om temperaturen stiger för mycket vilket sannolikt sker vid lägre motorvarv. Snyggare vore såklart att prata trådlöst med Orion pss som appen och dra ner laddströmmen vid behov, men då måste man förstå Victrons egna protokoll och det kräver mer arbete.

 

En bimetallbrytare skulle nog fungera bra och blir dessutom en bra säkerhetsåtgärd för att rädda generatorn om temperaturen skulle stiga för mycket. Det kräver minimalt med arbete och kostar bara några tior. Brytare för olika temperaturer finns t.ex. hos Conrad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer jag rätt ihåg att Sterling Pro AltC (som jag hade i min förra båt) mäter generatorns temp och kopplar bort generatorn om den blir för het?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en video från Victron (2019) kan en generator bli överhettad i samband med laddning av LFP på 300Ah. Speciellt vid låga varvtal på generatorn. 

Mätning med IR tempmätare ger temperaturer upp till +130C och brända kol på en generator. En Balmar generator med temperaturregulator klarar sig bättre men temperaturen blir även här hög.

 

”Traditionell” generator.
3000rpm 78,9A och +43C
1500rpm 65,1A och mer än +128C vilket gav överhettning och brända kol.

 

Balmar generator med temperaturregulator.
2114rpm 50,3A och +75C
3600rpm 94A vilken minskade med stigande temperatur.
Efter 30 min +130C fungerade fortfarande laddningen.

 

Victron’s slutsats:
1 Montera en överdimensionerad generator som även vid låga varvtal kan ladda LFP utan överhettning.
2 Använd generator med temperaturregulator.
3 Begränsa strömmen med en strömbegränsare eller DC-DC laddare.
4 När LFP blir fulladdat och BMS stänger ner batteriet kan detta skada generatorn om detta inte sker på rätt sätt.

 

Victron menar att dom har tre system som kan skydda generatorn och batterierna:
1 Buck-Boost DC-DC-omvandlare
2 Smart BMS 12/200
3 Orion DC-DC laddare (när videon gjordes 2019 Orion Tr Smart DC to DC. Men 2024 föreslås Orion XS 12/12-50 A DC-DC

 

Funderingar

- Tomgångsvarv för min MD7A ligger kring 700-800 rpm och max 2600rpm.
- Om det finns stora problem med överhettade generatorer främst vid låga varvtal så borde det väl i dagsläget finnas system som förhindrar detta?

- Om LFP-batteriets BMS stänger av batteriet för laddning borde väl en ProAltC och/eller Orion XS (Är det bägge eller någon av dessa?) i kombination med ett AGM-starbatteri se till att generatorn inte skadas?
- Sterling ProAltC verkar kunna hantera en temperaturkabel som ansluts till generatorn och koppla ifrån ProAltC om generatorns temperatur överstiger +100C. Men det verkar vara en alltför hög temperatur och vad händer då med generatorn?
- Finns det inte temperatursensorer att montera på generatorn som kan ge temperaturen på en display ,med en larmsummer?
- Vore väl bra att generatorns temperatur hålls under ca +60C för att den ska må bra och hålla en längre tid?
- Att montera en bimetallbrytare på generatorn som bryter vid ca +60C och ger en signal till Orion XS kanske är ett alternativ?
- Kan en bimetallbrytare på generatorn även kunna koppla bort generatorn på något sätt. Kanske via något rela eller liknande? 
- Ger Orion XS ett fullgott skydd för generatorn om den skulle bli överhettad?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev per_62:

- Ger Orion XS ett fullgott skydd för generatorn om den skulle bli överhettad?

Den burken ger inget skydd alls om generatorn blir överhettad!

Däremot så kan man ställa in den så att den inte överför så mycket ström så att generatorn blir överhettad. 
Vad jag vet så innehåller inte Orion XS någon tempsensor som gör att den drar ner laddningen om generatorn blir för varm. 

Här uppkommer då ett antal avväganden.

Vid vilket varvtal brukar jag köra (notera att motorns varvtal inte är samma som generatorns i de flesta fall) och vad laddar generatorn då?

Hur varm blir generatorn vid detta varvtal jämfört med hur varm man anser att den ska bli som mest?

 

Med kunskap om detta kan man då ställa DC/DC-omvandlaren på rätt värden och som med allt måste det bli en kompromiss eftersom om man ställer ner den till tex 30A som maxström så kommer den inte ge mer även om generatorn vid några tillfällen går på höga varv och kyler sig bra.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev per_62:

Om det finns stora problem med överhettade generatorer främst vid låga varvtal så borde det väl i dagsläget finnas system som förhindrar detta?

Med den batterityp generatortypen är avsedd för, konstantspänningsladdade bly/syra-batterier, är det inga "stora problem". Snarare inga problem alls. Och ja, system finns. Främst genom att byta till en generator med inbyggd temperaturövervakning, men det är dyrt.

Alternativet är som @ChristerN skriver - begränsa maxströmmen till ett säkert värde. Den principen kör t ex jag själv. Visst får jag inte maximalt snabb laddning av LiFePO4-banken, men det går ändå kanske 4ggr snabbare än när jag hade AGM.....

 

4 timmar sedan skrev per_62:

Om LFP-batteriets BMS stänger av batteriet för laddning borde väl en ProAltC och/eller Orion XS (Är det bägge eller någon av dessa?) i kombination med ett AGM-starbatteri se till att generatorn inte skadas?

Har du ett bly/syrabatteri som alltid är inkopplat (t ex ditt motor-AGM) så behöver du inte bekymra dig om att generatorn skull skadas om BMS kopplar bort laddningen av LiFePO4. Generatorn kommer ju alltid ha ett hyfsat rejält batteri inkopplat, som kan svälja en ev. peak. Victrons slutsats gäller ju om lasten bara är en LiFePO4-bank.

 

4 timmar sedan skrev per_62:

Finns det inte temperatursensorer att montera på generatorn som kan ge temperaturen på en display ,med en larmsummer?

Visst kan du köpa en fjärrtermometer. Men det är (som jag skrivit i tidigare inlägg) inget du skall dela din uppmärksamhet på och sköta - temperaturbegränsningen skall ske med automatik. Tänk på att båten skall kunna köras även av den som inte fått specialinstruktion.

 

Sedan är det inte alltid självklart var på generatorn denna extra tempsensor skall sitta om man vill ha ut max och lägga sig nära gränsen. Diodbryggan inuti har t ex i allmänhet en mycket högre temperatur än höljet utanpå. Och om man ändå skall lägga temperaturen med en hel del marginal kan man ju lika gärna köra principen med marginal på maxströmmen, kanske.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare satt in ett "drop in" lifepo4 batteri i en båt med md11, behöll bly startbatteri. 

 

Jag gjorde inget med elsystemet förutom att byta ut förbrukningsbatterierna mot 1 100ah lifepo4 bms blåtand. 

 

Eftersom batteriet hade blåtand kunde jag väldigt lätt övervaka laddningen i början efter installationen. Jag hade max laddning på ca 20-25 ampere/h, dvs det blev ingen extrem laddning och allt fungerade under en säsong när jag fortfarande ägde båten. 

 

Jag har nu en ny båt och kommer även här byta ut förbrukning mot ett 200 ah lifepo4 med inbyggd bms/blåtand. Jag kommer göra likadant, helt enkelt byta ut och sen provköra för att övervaka laddningen men räknar inte med mer än 20-30 ampere/h här heller. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-02-23 vid 21:33 skrev Lintott:

Jag har ett elsystem med viss likhet till ditt.

300Ah AGM-batterier (inget separat startbatteri utan en lågspänningsbrytare för att säkerst'lla motorstart)

Sterling AltB 80 och en 80A generator på en 30hk dieselmotor.

 

Jag håller på att byta till 250Ah LFP och behåller ett 100 Ah AGM som startbatteri. Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall.

Blev nyfiken på hur du kopplar ihop Sterling, Victron Orion XS, start- samt LFP-batteriet och säkringar. Kan du visa ett kopplingsschema hur du kopplat?

 

Är på G med ett 230Ah LiFePO4-dropin batteri, AGM-startbatteri, Victron Orion XS och Sterling ProAltC 80A.

Men är lite villrådig hur jag bör koppla ihop detta. Samt hur bör man tänka med dimensionering av säkringar och placering av dessa.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

6 timmar sedan skrev per_62:

Blev nyfiken på hur du kopplar ihop Sterling, Victron Orion XS, start- samt LFP-batteriet och säkringar. Kan du visa ett kopplingsschema hur du kopplat?

 

Är på G med ett 230Ah LiFePO4-dropin batteri, AGM-startbatteri, Victron Orion XS och Sterling ProAltC 80A.

Men är lite villrådig hur jag bör koppla ihop detta. Samt hur bör man tänka med dimensionering av säkringar och placering av dessa.

Fritt ur minnet (det kan vara fel på någon säkringsdimensionering).

Det här är det som finns i batterilådan (ja inte motor, solceller o AC-laddare förståss...)

Det finns inget spänningsstyrt relä som kopplar samman start o förbrukningsbatteri. Jag "återanvände" Sterling AltB (12V 80A AB1280 är visst Sterlings exakta beteckning, jag blev lite villrådig men tror vi menar samma sak fast du benämner den ProAltC,  https://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a ) som fanns sedan tidigare för att lösa separationen. Sterling AltB ska även "rädda generatordioderna" när LFP-laddning bryts genom att alltid ha anslutningen till startbatteriet som buffert. AC-laddaren har separata utgångar.

 

Tankar om avsäkring:

Det är kablarna som ska avsäkras. Det finns 50, 35, 25, 10 o 6 kvadrats kablar. Allt (nästan) med pressade rörkabelskor.

LFP-batteriet vill jag superavsäkra (både plus o minus, kanske överdrivet men där kör jag med hängslen o livrem. Jag vill inte ha ett skenande LFP.)

 

Jag köpte o installerade en sex-säkrings Maxi-säkringshållare, det finns kanske någon överflödig säkring där. I tidigare installation (varvsbyggd) fanns inga säkringar varken till batteriet eller laddningsanslutningarna.

 

Allt bortom huvudbrytarna är tidigare installation. Utanför batteriboxen finns en separat elcentral med säkringsbrytare för en mängd funktioner.

 

Konstantström o solcell ligger alltid anslutna mot LFP så huvudbrytaren kan slås av när båten lämnas. (Kylen ligger idag via huvudsäkring elcentral men ska flyttas så även den kan vara påslagen före huvudbrytaren). Dessa anslutningar har egen avsäkring.

 

BMS kan bryta antingen laddning eller urladdning när gränsvärden nås (in/ut på minussidan) . Eller slås av via app/övervakningsinstrument.

 

Orion XS kommer att kalibreras så att generatorn inte överhettas (o spänningsanpassas till LFP)

Har inte bestämt ännu om Sterling ställs i blyläge för startbatteriet eller Li-läge. LFP-laddningen kommer ju att styras av Orion XS...

 

 

728480999_Elschemabatteribox.jpg.aba74571068f231f7cc4155d4a8da309.jpg

Del av huvudsäkringspanelen vid utgången från batteriboxen807775546_Huvudskringar.thumb.jpg.789bbca59f16eaee0155cda33a9e1486.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju riktigt säkert ut med de brytare och säkringar som du lagt in.

 

Jag blev nu uppmärksammad på att T-säkring ska jag ha till LFP-batteriet. Hade tidigare funderat på ANL-säkring men dessa kan tydligen ge upphov till en ljusbåge, hög värme och därmed vara en källa till en brand vilket man inte vill ha...

Men varför behövs T-säkringar både på plus och minus på LFP-batteriet. Vad kan hända på minussidan?

 

Bör man inte även ha en brytare som helt kopplar bort batteriet från solpanel, kyl etc så att man verkligen vet att batteriet är helt bortkopplat från övrigt elsystem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Men varför behövs T-säkringar både på plus och minus på LFP-batteriet. Vad kan hända på minussidan?

@Lintott skriver att han vill ha både hängslen och livrem och därför har säkringar på bägge sidor.

Sen avslöjar frågan egentligen ett farligt sett att se saker. All ström går från minus till plus och det går lika mycket igenom bägge kablarna. Att tro att minus är ofarligt ("Vad kan hända på minussidan?") är därmed ett farligt sätt att se på en installation.

Men att bara säkra av plussidan är det vanligaste (men nu kommer säkert @Georg_Ohm eller någon annan att berätta att på vissa bilar är det inte så 😉).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Det ser ju riktigt säkert ut med de brytare och säkringar som du lagt in.

 

Jag blev nu uppmärksammad på att T-säkring ska jag ha till LFP-batteriet. Hade tidigare funderat på ANL-säkring men dessa kan tydligen ge upphov till en ljusbåge, hög värme och därmed vara en källa till en brand vilket man inte vill ha...

Men varför behövs T-säkringar både på plus och minus på LFP-batteriet. Vad kan hända på minussidan?

 

Bör man inte även ha en brytare som helt kopplar bort batteriet från solpanel, kyl etc så att man verkligen vet att batteriet är helt bortkopplat från övrigt elsystem?

Det går att säkra av på många olika sätt och motivet till varför man stoppar in en säkring variera men en huvudanledning är att inte få en brand. Då jag nyligen kastat ut mycket av mitt gamla elsystem och lagt in mycket Victron har sneglat lite på deras systemscheman. Även om de gärna vill att man skall köpa mer av dessa blåa lådor finns det en del bra info.

Jag försökte följa den här schemat bortsett från att jag inte har en inverter eller Victronbatterier. 
Att ha en extra lågspänningsavstänging kan vara trevligt om man vi ha kyskåpet på när man lämnar båten. Victrons BP brytare drar lite ström och kan också styras extern med en SOC-gräns från BMSen istället för en spänningsnivå. 
Victron har byggt en hierarki av säkringar som är relerat till lasten och kabeldiametern. Man får tyvärr många "busbars" soma man slipper om man kopplar in sig direkt på batteripolen. Det har fördelen att man får en snabbare felutpekning och att ett kortslutning stänger av hela systemet. 

Jag har kört en blandning av säkringar beroende på storlek. 
ANL : 100A - 400A

Mega S: 50A - 100A. 

Några autosäkringar: där jag får plats och vill kunna bryta manuellt.

Flatstift säkring: 3A - 30A

 

Victrons schema,

https://www.victronenergy.se/upload/documents/VE-direct-drawing-with-Phoenix-charger-12-50-1-inverter-375W-Li-Batt-smallBMS-MPPT-100-30-Orion-Tr-smart.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...