Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Peter_K

Matleverans i skärgården?

Rekommendera Poster

Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. 
 

Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..?

🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. 
 

Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..?

🤔

Tungdrönare kanske?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. 
 

Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..?

🤔

Ringsö så kommer en rib med rökta räkor, bröd, glass, mjölk ect 2 gånger om dagen. Tar även beställningar mot förskottsbetalning (frun behövde balsam).

Utgår från Trosa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peter_K:

Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. 
 

Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..?

🤔

Går aldrig att ta utvecklingen för långt😅 haha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan dom fixa en Arizona skulle jag beställa asap👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det viktigaste som jag ser det är att använda lokala aktörer som kör ut maten från skärgprdsbutikerna om man inte själv har lust att ta sig dit för att handla.

 

Alternativet kan bli att ännu flera skärgårdsbutiker slår igen och att det bara går att beställa mat via Mathem om man inte vil ta sig in till fastlandet.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två nät, en långrev samt vanliga fiskespön med mask.

 Minns att far fixade mat 5 dagar i veckan, tre årstider, på 60-talet och senare...

 

Oooops Såg inte att Du ville betala för mat.

.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Hybro:

Två nät, en långrev samt vanliga fiskespön med mask.

 Minns att far fixade mat 5 dagar i veckan, tre årstider, på 60-talet och senare...

Prova det i Östersjön 2024, och du kommer svälta ihjäl 😊

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ärligt talat, det är inte så svårt att ha med sig mat för en vecka eller två. Det är väl möjligen färskt bröd, och kött om man äter det, som kan bli kinkigt med andra veckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På allvar? Eller ville du ha nått att snacka om? Om lokala kör ut limpa å sånt, nybakt, så äre ok. Måste berätta, låg en bit sydost om Stavnäs i en liten skyddad vik för ankare. Trött som fabian å mitt i ottan kom det en trumpet som tutade så det gick vågor på sjön å graniten dallrade, nåja... det kändes så. Det var en liten sån där ni vet,...... jetski. Grabben hade nybakat färskt bröd. Initiativet är okej tycker jag fortfarande men jag tänkte ett par ord som inte lämpar sig för tryck då.

 

Annars så klaarar vi oss med två 10 liters dunkar med vatten i en vecka å så har vi kylklampar som räcker ett par dar för mjölken, som man kan undvara, torrmjölk..... Å kött ärter inte den här skepparen å grönsakerna håller sig kanonbra i en vecka.  Sen har vi gasolspis så vad skulle jag beställa från en Pizzeria? En vego? Tror den hinner kallna innan den är framme. Eller vad tror ni?

 

Men i största allmänhet, det är bra om folk tar initiativ å gör nått å inte lever på bidrag om man nu hamnat här uppe i norden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Men ärligt talat, det är inte så svårt att ha med sig mat för en vecka eller två. Det är väl möjligen färskt bröd, och kött om man äter det, som kan bli kinkigt med andra veckan.

Om man nu skall ha det lika bekvämt på sjön som hemma i stan, så kan man ju lika gärna stanna där!

 

När vi var unga hade vi ju alltid nödproviant ombord, då fanns det flera olika helkonserver med olika grejer och färdiga maträtter att köpa, utbudet på sådana är inte längre lika stort.

I mellersta Bohuslän finns det ju sommarlovslediga ungdomar som mot skälig betalning som åker runt i mindre båtar och säljer glass och litet annat. Flera tar även upp beställningar på färskt bröd som dom levererad morgonen därpå.

 

Förr i tiden var det väldigt ont om fiskaffärer i Bohuslän, men gott om telefonkiosker. 

För i dessa små bås avsedda för trådbunden kommunikation fanns det nästan alltid små lappar upptejpade med telefonnummer till lokala fiskare, man kunde köpa både skedda, kräfta, krabba och räka. nu finns det väl kanske appar...?

 

Det gäller väl att planera, passa på att handla där det finns butiker. Nu har jag ju nästan bara erfarenhet av Göteborgs skärgård och Bohuslän, men handen på hjärtat har det ju gått utför för många mindre butiker på öar och i mindre kustsamhällen, tråkiga butiker ont om färskvaror.

 

I de större kustorterna finns det ju Ica och/eller Coop, ibland även andra butiker som säljer frukt och grönt. En och annan fisk och skaldjursaffär om man nu inte fiskar själv.

 

Jag är väl kanske gammalmodig och bakåtsträvande, men jag har ju ingen empati för enskilda matleveranser ute i skärgården.

Detta renderar ju även en massa transporter, och mattransportörena seglar, ror eller paddlar ju inte, kanske åker dom elektriskt, men mest troligt drivs båtarna av något fossilt bränsle.

 

Däremot är jag en vän av att beställa mat på nätet, och sedan hämta ut densamma i en box när man har tid, på utsidan av butiken.

Vi började praktisera detta under pandemierna, för att slippa smittspridning mellan butikshyllorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, i Bohuslän är det inte så fasligt långt mellan orterna med "riktiga" butiker (alltså dagligvarubutiker som är öppna året runt och belägna på rimligt promenadavstånd från gästhamnen). Jag har säkert missat nån ort på kartan här, men förutom mellan Strömstad och Grebbestad, så är det rätt tätt.

image.thumb.png.674b14efb0817c7815d5674dc2c5f128.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med både kyl och frys klarar jag mej lätt 2+ veckor med kylda, frysta varor och med gasolugnen eller omni ugnen kan jag baka bröd, om jag inte nöjer mej med pannbröd.

Jag tror och tycker att det mest är fantasin som sätter gränserna.

Dom små kassa affärerna som finns i skärgården med dyra priser o dålig kvalité och fiskarnas fantasi priser på fisken så är det en bra investering med ordentlig spis, frys, kyl och vettiga fiskeprylar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Om man nu skall ha det lika bekvämt på sjön som hemma i stan, så kan man ju lika gärna stanna där!

Jag tycker mycket är bekvämare på sjön. Det är just därför jag hellre är där.

 

Jag tycker man absolut ska göra det så bekvämt man kan och som är rimligt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Wildeside:

Med både kyl och frys klarar jag mej lätt 2+ veckor med kylda, frysta varor och med gasolugnen eller omni ugnen kan jag baka bröd, om jag inte nöjer mej med pannbröd.

Jag tror och tycker att det mest är fantasin som sätter gränserna.

Dom små kassa affärerna som finns i skärgården med dyra priser o dålig kvalité och fiskarnas fantasi priser på fisken så är det en bra investering med ordentlig spis, frys, kyl och vettiga fiskeprylar.

Ungefär samma tänk här.

Sedan ett par år tillbaka har en ny butikskedja etablerat sig, ”Handlar’n” kanske är det så att den drivs lokalt på orten? Men här varierar kvalitet och öppethållande rätt så ordentligt.

 

På Rörö, längst norrut i Öckerö kommun är det en andelsförening som driver butiken åt Ica. I stort sett en hyfsad butik men alla färskvaror kommer först med ”11-båten” ja det var för längesedan ett mindre fraktfartyg som kom ut inifrån fastlandet, nu är det vägverkets färja man syftar på som kommer med en distrubitionsbil på däck. Det kunde varit bättre. Ön och dess hamn är populär, med litet energi och utvecklingsvilja hade den butiken kunnat generera ett bra överskott på somrarna. Grannöns butik, på Hyppeln tror jag forfarande drivs av öborna själva, tja, man kan köpa mat som man kan äta sig mätt på… inget att klaga på, men begränsat utbud och har karaktären mer som en servicebutik i stan.

På ytterligare en ö i närheten hade man en storbrand som ödelade butiken och en restaurang och några lägenheter för två år sedan, ny butik är invigd, men jag har inte varit där och kollat ännu.

 

Bästa stället att storhandla på, ja så mycket man kan storhandla till båten, är nog i Kungshamn, stor och bra Ica och en hel del andra butiker runtikring hamnen.

Hamburgsund är bra också, litet knixigt att komma in mellan flytbryggorna bara, men man kan lägga till på Hamburgösidan och ta den linfärjan över. I Hamburgsund finns även kustens bästa glasskafé.

 

Lysekil har stora Ica och Coopbutiker nära hamnarna, det finns tre hamnar. Även reservdelsbutik och verkstad om man får motorproblem.

 

Förr kunde man stanna till som hastigast på Gullholmen för att handla, det kan man ju fortfarande, men förra sommaren tyckte jag att butiken hade gått ned sig. Stenhårda hallonferarri och salmiakbalkar. Likaså var kolasnörerna lika mjuka som okokta spagetti. Men man hade kvar februari- och marsutgåvorna av några olika populärvetenskapliga och historiska tidskrifter, klart att historiska tidskrifter skall väl kanska vara gamla. Ni vet sådana med artiklar om Nils-Petter Sundgren, Lucy, Bockstensmannen, Tutankamon, Gustaf Vasa, Napoleon, Karl XII, gubben med den fåniga mustaschen, Idi Amin och några andra despoter.

 

I Strömstad kan man betrakta gränshandeln. Ola, Håkon och Geir med familjer fyller kundvagnarna över bredden med läsk, godis, charketurivaror och i princip allt man kan köpa. Icke att förglömma den statliga butiken där man kan inhandla brända, jästa och desitllerade varor i butelj, burk eller baginbox. Här klingar de norska mynten och de norska sedlarna prasslar gott, priserna är angivna i två valutor.
Båtar och landsvägsfordon överlastas.

Och för oss andra är det ett bra ställe att handla på då det är väldigt god omsättning på varorna, inget hinner att stå kvar i hyllorna särskilt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev rejas:

Jag tycker mycket är bekvämare på sjön. Det är just därför jag hellre är där.

 

Jag tycker man absolut ska göra det så bekvämt man kan och som är rimligt. :)

Just så!

Man går in i en hamn, fyller skafferi och kylskåp, sedan ut i en naturhamn och har det gôtt.

Och dit vill man ju ogärna bli störd av Fodora eller nån annan som kränger livsmedel.😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Och dit vill man ju ogärna bli störd av Fodora eller nån annan som kränger livsmedel.😀

Tänk när Hemglass skaffar amfibiebilar och börjar spela sin trudelutt i naturhamnarna...😂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger till 99,9% i naturhamnar. För mej är det avkoppling att komma ut i naturen/skärgården och njuta av lugnet.

Gästhamnarna är bara stökiga och dyra (oftast iaf).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Tänk när Hemglass skaffar amfibiebilar och börjar spela sin trudelutt i naturhamnarna...😂

Dessvärre spelas det helt andra "trudelutter" i såväl natur- som gästhamnar. Men jag kan tycka att disciplinen blivit bättre.

Hemglass smakar inte illa, men deras glassar smakar inte så mycket annat heller, alltså ganska tråkiga och smaklösa.

Men det är ju ändå litet småtrevligt då det kommer ut ungdomar i mindre båtar i naturhamnarna och säljer glass. Dom gör ju oftast bara en runda på eftermiddagen. Om man ligger i naturhamn längre ut i skärgården ser man inte till dessa glassförsäljare, då man redan sålt slut på lagret vid det öarna som ligger närmast fastlandet.

12 timmar sedan skrev Wildeside:

Ligger till 99,9% i naturhamnar. För mej är det avkoppling att komma ut i naturen/skärgården och njuta av lugnet.

Gästhamnarna är bara stökiga och dyra (oftast iaf).

Jag längtar till några olika naturhamnar... På senare tid har det blivit mest gästhamnar pga. atros. Nu avled den mest atrosdrabbade och har ersatts av en piggare och betydligt yngre fyrfota besättningsmedlem, som säkerligen gärna skuttar iland och jagar bort kanadagässen och dom mest närgångna trutarna. Hon har tränat på kvarterets skator och kråkor.

Men som jag redan skrivit blir det ändå gästhamn för att fylla på förråden, fylla vissa tankar och tömma en annan tank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2024-01-28 vid 21:41 skrev Peter_K:

Numer kan man ju beställa leverans av matvaror till sin båt när man ligger i naturhamn. En app, ange vad du vill ha och en strajpad båt levrerar grillkol, mjölk och Skogaholmslimpa direkt till din kobbe. 
 

Kommer det på sikt att dyka upp rosaklädda pakistanier som ror ut hämtpizza i framtiden till hungriga båtägare som inte orkar tända gasolspisen? Eller är det att ta utvecklingen ett steg för långt..?

🤔

Varför just pakistanier??? Kan ju lika gärna vara en svensk student som vill dryga ut sin lilla inkomst.

 

Oerhört korkat skrivet!!

Redigerad av Kenneth_S
Rättat stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Varför just pakistanier??? Kan ju lika gärna vara en svensk student som vill dryga ut sin lilla inkomst.

 

Oerhört korkat skrivet!!

Det kan det vara i teorin - men det är det aldrig i verkligheten. Den här typen av microbud baserar tyvärr sina tjänster på rätt unkna anställningsvillkor som ligger på gränsen till människohandel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skall slå ett slag för att fler nysvenskar skall upptäcka båtlivet.

Längs våra kuster är ju båtliv och skärgårdsliv en stor del av vår kultur, både när det gäller fritid och arbetsliv.

Nu har vi här i Norden eller Skandinavien väldigt mycket kust och skärgård, det tar vi för givet, det är inte alla förundrade att ha det så. Antingen saknar man helt kust, eller så är hemlandet plågat av politiska-, religiösa- och/eller väpnade konflikter (det ena eländet utesluter ju inte det andra, som vi vet) så att kusten och närliggande hav är oåtkomliga.

Men vi kanske skall ta med exempelvis då människor från Pakistans inland ut på sjön och introducera dem i denna del av vår kultur.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är rätt mysigt när en båt kommer och säljer jordgubbar i en naturhamn. Gynnar dom gärna även fast man kan köpa innan för 10% av priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag längtar till några olika naturhamnar... På senare tid har det blivit mest gästhamnar pga. atros. Nu avled den mest atrosdrabbade och har ersatts av en piggare och betydligt yngre fyrfota besättningsmedlem, som säkerligen gärna skuttar iland och jagar bort kanadagässen och dom mest närgångna trutarna. Hon har tränat på kvarterets skator och kråkor.

 

Beklagar sorgen med den bortgångna och önskar all lycka o glädje med den nya nya vännen.

Gick igenom samma för ett par år sen.

Den nya här fyller ut kostymen gott o väl med att jaga både det ena och det andra, ger många glädjande/minnesvärda stunder både i skog o mark likväl som ute i skärgården.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Peter_K:

Det kan det vara i teorin - men det är det aldrig i verkligheten. Den här typen av microbud baserar tyvärr sina tjänster på rätt unkna anställningsvillkor som ligger på gränsen till människohandel. 

Aldrig i verkligheten...? Är du ens ute i verkligheten när du skriver som du skriver? 

 

Jag själv känner tre svenska (ja, "Johanssons") som är foodorianer, just för att dryga ut sin studentinkomst. Att det är usla anställningsvillkor är inget du tog upp när du nämnde att det bara är pakistanier som arbetar för foodora. Skärp till dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Aldrig i verkligheten...? Är du ens ute i verkligheten när du skriver som du skriver? 

 

Jag själv känner tre svenska (ja, "Johanssons") som är foodorianer, just för att dryga ut sin studentinkomst. Att det är usla anställningsvillkor är inget du tog upp när du nämnde att det bara är pakistanier som arbetar för foodora. Skärp till dig!

Jag gissar att Peter_K menade att personer som pga främlingsfientlighet eller ren rasism från svenska arbetsgivares håll har väldigt svårt att få mer välbetalda, tryggare anställningar, är mer eller mindre tvingade till företag med usla villkor, som Foodora. Och att det är därför verksamheten domineras stort av personer från t ex Indien, Pakistan och så.

Var man bor kan säkert spela in för hur fördelningen ser ut mellan infödda svenskar och inflyttade.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall vi diskutera "nya" svenskar som tar jobb ingen annan vill ha eller att få mat ut till båten?

 

För mig spelar det ingen roll för jag har mat med mig så det räcker å jag lever ett enkelt båtliv, saknar varken TV, microugn, frys eller en massa elektroniskaa saker. GPS å sjökort i laptopen räcker bra. Å lite "strapatser" med att fixa käket är en del av hela seglatsen.

 

Sen finns det folk som har en flytande sommarstuga med allt ombord som hemma. Det är inte så jag seglar men förstår om just de vill ha maten hemkörd till båten å har råd med det. De har bråttom hem på söndag kväll men jag är pensionerad å tar mig dit jag vill när jag vill. Å har tid att vänta på att potatisen skall koka klart.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådant som konkurrerar med det lokala näringslivet tycker jag mest förstör. Däremot är det jättemysigt med svartjobbande ungdomar som säljer jordgubbar, glass och bröd som de köpt i den lokala butiken eller om de bakat hemma.

 

Jag förstår att det är dyrt i en affär som ska jobba in 90 % av pengarna på tre månader och för mig är det viktigare att det finns affärer om jag behöver handla än att det är billigt.

 

Vi har tidigare klarat att cykelsemestra i en vecka utan att behöva handla annat än bröd och glass, så med båt och kylskåp är det lätt som en plätt att klara en vecka om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hela hänger väl på hur petig man är med maten, och vilka krav man ställer på den.

 

Jag äter generellt väldigt "tråkigt" och ser mat mest som ett nödvändigt ont för att få näring och energi, så jag har inga problem med torrvaror, konserver och sånt.

 

Dock älskar jag mjölk och vill gärna ha det i ganska stora mängder, men där finns det UHT-behandlad mjölk som oöppnad kan förvaras i rumstemperatur. Har man några såna paket kan man förvara dem varmt, sen ställa in dem i kylen dagen innan man öppnar så mjölken är kyld när den ska drickas och också så att den inte är öppnad i varmt tillstånd. På så vis kan man spara plats i kylen men ändå ha med sig förhållandevis mycket mjölk. Nackdelen är att kylen värms upp när mjölken stoppas in, så det kräver mer energi för kylen.

 

Knäckebröd håller jättelänge utan att förvaras på nåt speciellt sätt. Frukt med vaxigt skal som äpple håller också länge. Cornflakes, müsli och gryn håller länge om de förvaras i täta påsar. Konserver finns det ändå rätt gott om, tycker jag. Ärtsoppa, köttsoppa, grönsakssoppa, ravioli, vita bönor i tomatsås, gulasch, m m. Sen finns det numera tetrakonserver med förkokta linser och bönor som man kan hälla direkt i en gryta. Kanske med krossade tomater, också från konserv. Allt detta utan att behöva minsta kyl ens.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan skrev Wildeside:

Beklagar sorgen med den bortgångna och önskar all lycka o glädje med den nya nya vännen.

Gick igenom samma för ett par år sen.

Den nya här fyller ut kostymen gott o väl med att jaga både det ena och det andra, ger många glädjande/minnesvärda stunder både i skog o mark likväl som ute i skärgården.

Tack!

Den tyska schäfertiken blev 14 år och två månader, det är en respektingivande ålder för en schäfer.

Efter att haft, eller att tagit hand om schäfrar i många år, blev det en finsk lapphund. En ny bekantskap som lovar gott. Jag skulle tro att den försöker att valla kanadagässen. Det är ju direkt sällsynt med renhjordar i denna delan av landet. 

Vi håller på att välja ut en bra flytväst till jycken, just nu ser det ut att bli en sådan här hundflytväst, som var bäst i test.

 

Så är det då min egen artros, som efter idel träning blivit bättre. Jag skuttar väl inte lika obehindrat mellan klipporna som förr, men naturhamnar är inget hinder på grund av det iallafall.

1 timme sedan skrev raol:

Det hela hänger väl på hur petig man är med maten, och vilka krav man ställer på den.

 

Jag äter generellt väldigt "tråkigt" och ser mat mest som ett nödvändigt ont för att få näring och energi, så jag har inga problem med torrvaror, konserver och sånt.

 

Dock älskar jag mjölk och vill gärna ha det i ganska stora mängder, men där finns det UHT-behandlad mjölk som oöppnad kan förvaras i rumstemperatur. Har man några såna paket kan man förvara dem varmt, sen ställa in dem i kylen dagen innan man öppnar så mjölken är kyld när den ska drickas och också så att den inte är öppnad i varmt tillstånd. På så vis kan man spara plats i kylen men ändå ha med sig förhållandevis mycket mjölk. Nackdelen är att kylen värms upp när mjölken stoppas in, så det kräver mer energi för kylen.

 

Knäckebröd håller jättelänge utan att förvaras på nåt speciellt sätt. Frukt med vaxigt skal som äpple håller också länge. Cornflakes, müsli och gryn håller länge om de förvaras i täta påsar. Konserver finns det ändå rätt gott om, tycker jag. Ärtsoppa, köttsoppa, grönsakssoppa, ravioli, vita bönor i tomatsås, gulasch, m m. Sen finns det numera tetrakonserver med förkokta linser och bönor som man kan hälla direkt i en gryta. Kanske med krossade tomater, också från konserv. Allt detta utan att behöva minsta kyl ens.

 

Det du beskriver är ju i princip det vi kallar för ”nödproviant”.

Klart att det blir en del prefabricerad mat samt pastarätter och husmanskost med kött/fisk sås och potäter även i vår båt, liksom färdig pyttipanna. Det bästa av den lättlagade snabbmaten är tärnad kassler som bryns och blandas med Onkel Bens sötsura sås, serveras ned ris och en kall pilsner. Kasslern kan bytas ut korv, eller kanske fisk det har vi inte testat. Men Onkel Ben har flera olika såser.

 

Men litet kulinariska rätter får det bli att för att förgylla båtlivet. Hälleflundra eller rödspätta i vitvinssås tillsammans mad pressad potatis. Ibland kommer den obligatoriska grillen fram, och alltid har det hittas någon bra köttbit i kyldisken. Eller bra blandfärs att göra hamburgare på.

Fisk finns i havet, men artrikedomen i fiskaffärernas diskar är ofta riklig. Kolja och kummel välja framför torsk. Makrill nån gång ibland. Matjessill med gräddfil, gräslök och potatis är enkelt och gott, gärna med en snaps till.

På söndagsmornarna kan det bli ”English breakfast” med ägg och bacon.

Sedan har vi en sån där Omniugn som man ställer på gasolspisen, i den kan det göras potatisgratäng, muffins och en massa andra grejer.

 

Apropå hundar… så känner jag mig som en av Pavlovs hundar nu när jag skriver om en massa mat…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...