Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska skapa ett fiktivt företag och gör därför en undersökning om marknaden. Jag hade verkligen uppskattat om ni kunde ta er några minuter och svara på den. Den kräver ingen inloggning eller liknande, bara att trycka på länken och svara.

Hoppas ni har en fortsatt bra dag!

 

https://forms.gle/VaiggDSZiTnoVxuF7 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lika fascinerande med såna här undersökningar. Varför så oerhört snäva åldersspann för lägre åldrar, för att sen klumpa ihop alla som är över 30 (jag gissar att säkert 90 % av aktiva här på forumet är äldre än så, och förmodligen även en stor majoritet av alla som har båt)?

 

Ett sjönödskit ska absolut inte innehålla en VHF-radio. Nödkit, då tänker man sig nåt man plockar fram när det hänt nåt. En handhållen radio kan inte ligga oanvänd länge. Batteriet kommer att ta slut och den är då obrukbar tills den laddats igen (och kanske har batteriet tagit stryk av att vara urladdat länge). Dessutom är det problematiskt att en radio inte är aktivt använd, för den bör åtminstone vara relativt regelbundet hanterad, så den som ska använda den i skarpt läge är bekväm med funktioner och sånt. Ska man sen kunna använda DSC-funktionen, så behöver radion först vara programmerad med ett MMSI-nummer. Inget man sätter sig för att göra i ett nödläge... Också problematiskt med en förhållandevis dyr elektronikpryl i ett nödkit. Det borde bara innehålla "döda" grejer, så att säga.

 

Nödraket, nja, kitet lär knappast vara riktat mot folk som gör långa överfarter på öppet hav utan snarare glada semesterbåtåkare längs kusterna. Nödraketer fyller inte mycket funktion på en fritidsbåt i dag, med mobiler och radio tillgängliga. Ska det absolut vara pyroteknik med, så är ett par nödbloss bättre. Men helst inget alls sånt.

 

Signalflaggor? Vad tänker du dig för nödsituation där signalflaggor ska användas? Skippa!

 

Plugg för hål är bra, men ännu bättre är pluggAR för hål. Flera olika storlekar och både hårda (t ex trä) och mjuka (nåt sorts gummi eller silikongummi så de kan tvingas in och lättare täta även lite oregelbundna hål. Kanske också en burk sån där klistrig tätningspasta som jag sett verkar funka bra på vissa typer av hål.

 

Signalhorn, det tolkar jag som en sån där liten tryckluftstuta. Ja, det är vettigt, för det är en grej man aldrig behöver i normala situationer, utan först när saker gått lite snett, som tät dimma eller så.

 

Första hjälpen-kit är bra. Gärna ett rätt omfattande med många av varje typ. Flera kompresser, flera rullar gasväv. Många plåster i olika storlekar och även på "band" som kan klippas, och då ska det vara bra kvalitet som klistrar bra och tål väta - jag upptäckte för några år sen att plåstren i kitet vi hade var totalt värdelösa. Lossade efter nån minut från torr och ren hud. Jag förbrukade samtliga i paketet innan det hade slutat blöda, och då tog det ändå bara tiotalet minuter kanske...

Kitet bör även innehålla värmefiltar, en riktigt bra sax, kirurgtejp, desinfektionsvåtservetter styckförpackade.

 

Kniv, tja, det tycker jag ju ska finnas lättåtkomligt i alla båtar hela tiden, inte nåt man ska behöva gräva i ett nödkit efter, men jag vet ju att det inte ser ut så. Knivar är billiga och tar inte mycket plats i ett kit, så visst.

 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat på enkäten men inte svarat dock. Det är lite svårt att svara på vissa av frågorna. Till exempel värdet på det exempelkit som presenteras. En VHF-radio kan enkelt kosta mellan 1000 och 3000 kronor och en första hjälpen väska från 100 till över 6000 kronor. Så det är svårt att säga ett värde på kittet.

 

Sedan kan det vara bra att definiera vilket syfte detta kit har, är det till för att användas ombord på båten, eller tas med om man behöver överge båten, en så kallad "grab bag". Båda skulle jag säga är väldigt dynamiska.

 

Den förstnämnda bör anpassas till aktuell båt och den andra också till aktuell båt men även till aktuell omgivning. Bemanningen på båten spelar också in.

 

Nått av det viktigaste i ett "kit" så här års torde vara torra kläder.

 

Jag vill inte på något sätt dissa er idé. Men den behöver nog preciseras lite mer. Till exempel definiera en målgrupp.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat, Har ni ingen lärare på skolan som kan hjälpa er med hur man gör en undersökning? Visst är det ett "fiktivt företag" ni skapar, men försök ändå lära er något. Läs noga vad raol svarar, gör om gör rätt och använd tiden på skolan för att lära er något. Ursäkta min något irriterade ton, men jag begriper inte hur låg kvalitet det är på elevers totala brist på hur en undersökning ska formuleras och användas till. Ställ krav på undervisningen så blir er framtid ljusare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev SvanteHeden:

Hej

 

Jag ska skapa ett fiktivt företag och gör därför en undersökning om marknaden. Jag hade verkligen uppskattat om ni kunde ta er några minuter och svara på den. Den kräver ingen inloggning eller liknande, bara att trycka på länken och svara.

Hoppas ni har en fortsatt bra dag!

 

https://forms.gle/VaiggDSZiTnoVxuF7

Bra ideer 🙂

Men måste instämma lite vad som redan sagts. 

1. Vad är syftet? Är det ett kit för en nödsituation där man är kvar ombord på båten? Eller är det ett ett nödkit mer riktat mot överlevnad om man måste överge fartyget (grab bag som nämndes tidigare). 

2. Vilka är målgruppen? Är det små eller större båtar?

 

Detta måste tydliggöras innan ni kan gå vidare med ideen tror jag.

 

Här r några tankar att tänka på enligt mig:

Om syftet är nödläge ombord i båten så är det ju i princip bara att samla den nödutrustning man bör ha ombord i ett kit. Vad man bör ha ombord beror då på båtstorlek och om det är segel eller motorbåt. I en större båt har man normalt redan all nödvändig utrustning ombord. På mindre öppen båt så är er ide med ett kit att ta med sig bra.

Det är svårt att avgöra vad som är relevant utrustning. Men för ett allmänt kit för mindre dagtursbåtar kommer här är några förslag från mig  baserat på funktionen att avhjälpa problem/nöd ombord och kunna påkalla och invänta uppmärksamhet:

 

- Multifunktionskniv

- morakniv

- ficklampa (med reservbatterier eller en sån prepperficklampa man laddar med vev.

- Pluggar/kilar för motverka vatteninträngning

- Liten stubbyhammare ( sån med kort handtag)

- Första hjälpen kudde

- Visselpipa

- Nödbloss

- Spegel

- värmefoliefilt

- Silvertejp

- rep/snöre typ 4 mm tjockt och x antal meter

- "minisvets" (kraftigare variant av tändare)

 

Och sedan kan man lägga till mycket mer och jag har säkert glömt något vitalt. Men detta borde få plats i en liten vattentät säck som är lätt att stuva  och inte kosta skjortan.

 

Typ ankare, padel, rep mm utgår jag från att man har på båten. De är även lite svårt att få ner i ett litet portabelt kit🙂

 

Lycka till med ert företag, ideen är bra👍

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev s841:

Allvarligt talat, Har ni ingen lärare på skolan som kan hjälpa er med hur man gör en undersökning? Visst är det ett "fiktivt företag" ni skapar, men försök ändå lära er något. Läs noga vad raol svarar, gör om gör rätt och använd tiden på skolan för att lära er något. Ursäkta min något irriterade ton, men jag begriper inte hur låg kvalitet det är på elevers totala brist på hur en undersökning ska formuleras och användas till. Ställ krav på undervisningen så blir er framtid ljusare.

Då jag varit mentor för studenter många gånger som för första gången kommer ut till ett företag och skall göra ett exjobb eller liknande, så kan jag bara hålla med.

 

A och O när man skall göra något - oavsett inom vilket område - är att man som första punkt lägger tillräcklig tid på research. Som första steg fundera på målgrupp, sedan lära känna målgruppen och verifiera att de verkligen har detta behovet. Gäller även senare både i vardagen och i arbetslivet.

 

Först därefter är det dags att knåpa ihop undersökningar som denna.

Det handlar dock inte om att bli experter inom området, men mer än nödig kännedom krävs för att s.a.s. kunna ställa rätt frågor. För utan rätt frågor blir ju svaren värdelösa, och då blir ju hela undersökningen helt irrelevant. Eller hur ?

Och lärarna - som ofta själva lever i en skyddad värld innanför skolans väggar - förstår inte alltid detta heller, utan tror även de att det räcker med att Googla lite så vet man det mesta om denna kategori användare eller ett teknikområde. Men inte ens med Google till hjälp är det så enkelt....

 

Inte sällan visar det sig efter denna inledande research att idén man hade antingen redan är löst eller löser ett problem som inte finns. Eller ännu vanligare att problemet egentligen var ganska mycket mer komplext och mångbottnat än man trodde.

Då får man avgränsa sig och/eller fundera på om det är vettigt att gå vidare. Tyvärr hanterar många lärare/handledare denna situation genom att pusha eleverna att ändå köra vidare på sin idé, antagligen mest för att allt annat blir "besvärligt" och inte enligt mallen.

 

I verkliga arbetslivet går saker inte alltid som man tänkt sig, och i synnerhet på utvecklingssidan måste man vara öppen för att både målbild och specifikationer kan/måste ändras om verkligheten visar sig vara lite annorlunda än man först trodde. I synnerhet om man slarvat med förberedelsearbetet.

 

Så varför tar man så lätt på detta tänk i skolan ?

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som saknar whiskey för medicinsk bruk?😁

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev raol:

Det är alltid lika fascinerande med såna här undersökningar. Varför så oerhört snäva åldersspann för lägre åldrar, för att sen klumpa ihop alla som är över 30 (jag gissar att säkert 90 % av aktiva här på forumet är äldre än så, och förmodligen även en stor majoritet av alla som har båt)?

 

Ett sjönödskit ska absolut inte innehålla en VHF-radio. Nödkit, då tänker man sig nåt man plockar fram när det hänt nåt. En handhållen radio kan inte ligga oanvänd länge. Batteriet kommer att ta slut och den är då obrukbar tills den laddats igen (och kanske har batteriet tagit stryk av att vara urladdat länge). Dessutom är det problematiskt att en radio inte är aktivt använd, för den bör åtminstone vara relativt regelbundet hanterad, så den som ska använda den i skarpt läge är bekväm med funktioner och sånt. Ska man sen kunna använda DSC-funktionen, så behöver radion först vara programmerad med ett MMSI-nummer. Inget man sätter sig för att göra i ett nödläge... Också problematiskt med en förhållandevis dyr elektronikpryl i ett nödkit. Det borde bara innehålla "döda" grejer, så att säga.

 

Nödraket, nja, kitet lär knappast vara riktat mot folk som gör långa överfarter på öppet hav utan snarare glada semesterbåtåkare längs kusterna. Nödraketer fyller inte mycket funktion på en fritidsbåt i dag, med mobiler och radio tillgängliga. Ska det absolut vara pyroteknik med, så är ett par nödbloss bättre. Men helst inget alls sånt.

 

Signalflaggor? Vad tänker du dig för nödsituation där signalflaggor ska användas? Skippa!

 

Plugg för hål är bra, men ännu bättre är pluggAR för hål. Flera olika storlekar och både hårda (t ex trä) och mjuka (nåt sorts gummi eller silikongummi så de kan tvingas in och lättare täta även lite oregelbundna hål. Kanske också en burk sån där klistrig tätningspasta som jag sett verkar funka bra på vissa typer av hål.

 

Signalhorn, det tolkar jag som en sån där liten tryckluftstuta. Ja, det är vettigt, för det är en grej man aldrig behöver i normala situationer, utan först när saker gått lite snett, som tät dimma eller så.

 

Första hjälpen-kit är bra. Gärna ett rätt omfattande med många av varje typ. Flera kompresser, flera rullar gasväv. Många plåster i olika storlekar och även på "band" som kan klippas, och då ska det vara bra kvalitet som klistrar bra och tål väta - jag upptäckte för några år sen att plåstren i kitet vi hade var totalt värdelösa. Lossade efter nån minut från torr och ren hud. Jag förbrukade samtliga i paketet innan det hade slutat blöda, och då tog det ändå bara tiotalet minuter kanske...

Kitet bör även innehålla värmefiltar, en riktigt bra sax, kirurgtejp, desinfektionsvåtservetter styckförpackade.

 

Kniv, tja, det tycker jag ju ska finnas lättåtkomligt i alla båtar hela tiden, inte nåt man ska behöva gräva i ett nödkit efter, men jag vet ju att det inte ser ut så. Knivar är billiga och tar inte mycket plats i ett kit, så visst.

 

 

Tack för ett bra och utförligt svar. Vi kommer ta dina tips i åtanke, men jag kan förklara hur vi tänkte med ålderspannet. Vi anser att personer mellan till exempel 30-50 år inte har så stora skillnader på åsikter om sjönödskitet samt att vi måste få fram svar som vi kan diskutera över vilket inte alltid stämmer överens med vad som hade varit bra i verkligheten. Plus att det här forumet bara är en del av vår undersökning och majoriteten av undersökningen görs på yngre då de är vår huvud målgrupp. Ännu en gång, tack för dina bra tankar, de hjälper till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev rejas:

Jag har tittat på enkäten men inte svarat dock. Det är lite svårt att svara på vissa av frågorna. Till exempel värdet på det exempelkit som presenteras. En VHF-radio kan enkelt kosta mellan 1000 och 3000 kronor och en första hjälpen väska från 100 till över 6000 kronor. Så det är svårt att säga ett värde på kittet.

 

Sedan kan det vara bra att definiera vilket syfte detta kit har, är det till för att användas ombord på båten, eller tas med om man behöver överge båten, en så kallad "grab bag". Båda skulle jag säga är väldigt dynamiska.

 

Den förstnämnda bör anpassas till aktuell båt och den andra också till aktuell båt men även till aktuell omgivning. Bemanningen på båten spelar också in.

 

Nått av det viktigaste i ett "kit" så här års torde vara torra kläder.

 

Jag vill inte på något sätt dissa er idé. Men den behöver nog preciseras lite mer. Till exempel definiera en målgrupp.

Tack för idéerna, vi ska se över dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev s841:

Allvarligt talat, Har ni ingen lärare på skolan som kan hjälpa er med hur man gör en undersökning? Visst är det ett "fiktivt företag" ni skapar, men försök ändå lära er något. Läs noga vad raol svarar, gör om gör rätt och använd tiden på skolan för att lära er något. Ursäkta min något irriterade ton, men jag begriper inte hur låg kvalitet det är på elevers totala brist på hur en undersökning ska formuleras och användas till. Ställ krav på undervisningen så blir er framtid ljusare.

Vill bara förklara att vi inte har oändligt med tid och att enkäten trots att bara är en liten del av vårt arbete. Absolut hade vi lagt ner mer tid på den om det var något verkligt, men det är trots allt bara en skoluppgiften där betyget spelar roll. Då är inte det alltid det mest "verklighetstrogna" som spelar roll

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SvanteHeden:

Absolut hade vi lagt ner mer tid på den om det var något verkligt, men det är trots allt bara en skoluppgiften där betyget spelar roll. Då är inte det alltid det mest "verklighetstrogna" som spelar roll

Med den inställningen hoppas ni att få ta del av seriösa båtägares tid. Är det rimligt tycker ni?

(förlåt mig men jag har inte ens kollat på era frågor)

 

Det har varit ett antal liknande undersökningar utlagda här på MG och gemensamt för de flesta, kanske alla, är att frågorna har saknat verklighetsförankring och logiken i enkäten felaktig. Detta gör att svaren blir helt ointressanta då de som ändå tar sig tid för att hjälpa till inte kan svara konsekvent då frågorna är felaktigt ställda. Värdet av undersökningen blir då noll och inget.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå folkens, skärpning! Vad är det för jäkla inställning vissa av er har. Det är skolelever (antar gymnasie med kursen ung företagsamhet) som gör skolarbete. Inte ett examensarbete på en civilingenjörsutbildning (som många gånger inte heller håller så hög standard de heller). Ha lite överseende.

Det viktiga i ungt företagande är att lära sig och förstå en process, att driva ett projekt och då är kvaliten på produkten underordnad. Produkten är bara ett övningsobjekt. Om enkäten leder till Kalle Anka svar eller inte, är inte det viktiga.

 

Svara efter bästa förmåga på enkäten och bidra till deras utbildning att bli en del av Sveriges framtid. Och om ni vill, ge även på ett vänligt sätt konstruktiv feedback på hur frågorna kunde ställts bättre.....oxå som ett bidrag till deras utbildning.

Om ni stör er på att frågorna så låt bli att svara. Men såga aldrig oerfarna. elever vid fotknölarna, de är ju bara elever!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Boanjohan:

Hallå folkens, skärpning!

Ja, jag tar åt mig och kanske var jag väl hård i min kritik men kanske är den bästa lärdomen för dessa ungdomar att omvärlden förväntar sig en viss kvalitet för att svara på random enkäter. Hoppas du @SvanteHeden tar det på det viset. Önskar dig också lycka till med arbetet!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nödkit ombord är ju bra... men...

Det kitet skall ju anpassas till båtens storlek, till vilka farvatten man ämnar navigera på.

En mindre båt med utombordare skall ju vara utrustad med åror och reservdunk, på en större båt som seglas utomskärs är ju åror oftast värdelösa, ok, man kan arrangera ett nödroder med en åra, och om man nu ämnar korsa ett eller annat världshav krävs ju en annan och en mer omfattande säkerhetsutrustning. Så det kan ju skilja sig åt ordentligt mellan olika båtar och på vilka farvatten man ämnar navigera på. Verktyg är ju bra, exempelvis en hylsnyckelsats, men att då betänka är ju att en del båtmotorer har skruvar och muttrar i mm-standard, andra har det i tum-standard, en del har båda delarna.

 

Väldigt generellt så kan man ju säga som så att alla sjöfarare skall utrusta sig med ett sunt förnuft, någon form av utbildning, det är det mest grundläggande.

Något som man egentligen inte skulle behöva påpeka, men som det med all tydlighet slarvas med är ju flytväst till samtliga ombord, vuxna, barn och husdjur. Och flytvästar är relativt värdelösa om dom inte bäres på kroppen ordentligt fastsatta.

Flytvästar skall ju iofs inte ingå i nödkitet, dom tillhör ju den personliga förstahandsutrustningen.

 

Jag har ju sagt det många gånger förut då det gäller olika sådana häringa undersökningar med delvis diffusa frågor att:

"Om man nu inte förstår svaret på en fråga, så behöver ju det ju inte betyda att det är svaret det är fel på, det kan lika gärna vara så att frågan är felformulerad".

(Egentligen var det ju den brittiska författaren Douglas Adams som formulerade sig ungefär så någonstans i "Liftarens guide till galaxen").

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Kollade länken, funkar ej, borta, bara en emailadress.

Jaha, har vi lyckats skjuta ytterligare en undersökning i sank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha, har vi lyckats skjuta ytterligare en undersökning i sank?

Nej, det tror jag inte.

Men undersökningstiden har väl säkerligen tagit slut. Legat ute i nästan två veckor, och skolprojektet måste väl gå vidare till nästa fas någon gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...