Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Stan

Reduktionsplikten sänkt, vad innebär det för blankdieseln

Rekommendera Poster

Reduktionsplikten för diesel sänktes vi årsskiftet från drygt 30 % till 6 %. Literpriset har gått ner med drygt 4 kr. Så kallad blankdiesel som vi tankar på de flesta sjömackar har ju varit extra straffbeskattad, så att den ska bli dyrare än vad som säljs normalt på vanliga mackar med RME/Reduktionsplikt.

Vad händer nu? Följer blankdieselns pris med ner med drygt 4 kr även den? Eller händer något annat?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reduktionspliktsavgiften är 4 kr per kg fossil koldioxid som kommer från den andel av bränslet som ska vara koldioxidneutralt. För diesel kan man räkna med 2.6 kg koldioxid per liter bränsle när det förbränns. 30.5 procent av det blir ca 0.8 kg, som motsvarar ca 3 kr och 20 öre i reduktionspliktsavgift. Med moms på det blir det ungefär fyra kronor jämnt som blankdiesel borde kosta mer än fullt reduktionspliktsanpassad diesel enligt förra årets nivåer. Från årsskiftet borde det i stället bara bli en fördyring med ca 78 öre per liter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarar kommande säsong m a o.

Tankar typ 100 liter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Klarar kommande säsong m a o.

Tankar typ 100 liter.

 

Prisskillnaden, i alla fall den som är direkt orsakad av regelverket, motsvarar ungefär en pizza i kostnad. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Prisskillnaden, i alla fall den som är direkt orsakad av regelverket, motsvarar ungefär en pizza i kostnad. :)

 

Hmmm…

Min tank rymmer 420 liter. Tankar jag 350 liter och kostnaden per liter är ca 10 kr mindre blir det många pizzor per tankning.
Tankar jag 1000 liter per säsong blir det ännu fler pizzor.

F_n vad tjock jag skulle bli 😉

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Hmmm…

Min tank rymmer 420 liter. Tankar jag 350 liter och kostnaden per liter är ca 10 kr mindre blir det många pizzor per tankning.
Tankar jag 1000 liter per säsong blir det ännu fler pizzor.

F_n vad tjock jag skulle bli 😉

Nja, jag räknade ju på 100 liter med en prisskillnad på knappa kronan per liter.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Hmmm…

Min tank rymmer 420 liter. Tankar jag 350 liter och kostnaden per liter är ca 10 kr mindre blir det många pizzor per tankning.
Tankar jag 1000 liter per säsong blir det ännu fler pizzor.

F_n vad tjock jag skulle bli 😉

Räknar du på dn sänkning på 25 kr per liter får du ännu fler pizzor. Jag menar, när vi ändå hittar på siffror, varför inte ta i..? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Peter_K:

Räknar du på dn sänkning på 25 kr per liter får du ännu fler pizzor. Jag menar, när vi ändå hittar på siffror, varför inte ta i..? 🙂 

Jag vill påstå att jag inte ”hittar på” några siffror. Sjömackarnas priser bör ligga ca 5:- under de priser de tidigare hade, innan reduktionsplikten ändrades. Gissningsvis, inte hitte-på, ligger de i vår/sommar på ca 2-3 kr över priserna på landmackarna precis som tidigare. Det är iaf vad flera ”förståsigpåare” inom branschen säger.

Med anledning av detta vänder jag mig mot uttalandet att pris-skillnaden bara skulle motsvara en pizza.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 1/5/2024 at 12:21 PM, Stan said:

Reduktionsplikten för diesel sänktes vi årsskiftet från drygt 30 % till 6 %. Literpriset har gått ner med drygt 4 kr. Så kallad blankdiesel som vi tankar på de flesta sjömackar har ju varit extra straffbeskattad, så att den ska bli dyrare än vad som säljs normalt på vanliga mackar med RME/Reduktionsplikt.

Vad händer nu? Följer blankdieselns pris med ner med drygt 4 kr även den? Eller händer något annat?

Jag kan naturligtvis ha fel, men min uppfattning är att reduktionsplikten tillämpas på företagsnivå, inte per försålt bränsle liter för liter. I så fall är det tveksamt om man kan säga att blankdiesel är straffbeskattad. Företagen är skyldiga att blanda in en viss procentandel råvara med bioursprung i sin totala försäljningsvolym, men jag tror inte att lagen reglerar exakt hur detta ska göras. Väljer en företag att sälja blankdiesel, så får de blanda in desto mer bioråvara i sin övriga försäljning för att kompensera. Priserna för de olika bränslekvaliteterna sätter företagen som de själva vill.

Så har åtminstone jag uppfattat att systemet fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången på många år som B0 är billigare i Sverige än i Danmark (18 kr mot 22 kr).

Får se om det håller i sig till säsongen börjar. Sjömackarna ligger kanske högre än listpriset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag vill påstå att jag inte ”hittar på” några siffror. Sjömackarnas priser bör ligga ca 5:- under de priser de tidigare hade, innan reduktionsplikten ändrades.

 

2024-01-07 vid 00:00 skrev ChristerN:

Tankar jag 350 liter och kostnaden per liter är ca 10 kr mindre blir det många pizzor per tankning.

Vilket är det nu - fem eller tio kronor..?

🙂 

För det som vi räknar på; det borde vara korrigerat för ändrade världsmarknadspriset på råolja, annars blir det väldigt konstig matematik. Frågan gällde ju priset och hur det påverkas ändringen av reduktionsplikten, och då verkar raols modell mer riktig och resonerande. 
Vilket är det jag vände mig emot. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade blankdiesel idag för 18.30 ( skelleftediesel ) fick i 40 liter , 4 kr billigare än före nyår , besparing 160:- på en tankning , för ett år sedan betalade jag ett kort tag 28 :-  ,

när jag gick på semester i början på augusti betalade jag 25:- . 

Dvs ni har alla rätt , 10 kr om man räknar ett år tillbaka , 7 kr om man tar från augusti o 4 kr om man tar från nyårsafton . 

 

 Förstår att det gått politik i detta   ämne men bortsett från Putinpriser och världsmarknadspriser mm så har dieseln blivit betydligt billigare , inte något lite heller . 

Så snacket om en pizza hit eller dit kan väl Schyffert få hålla på med ?

 

Sänkningen av bränslepriserna har ju dessutom en inflationsdämpande effekt .

för övrigt så har vi blankdiesel på ett par mackar här så alla priser är från landmack .


 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ChristerN, med tanke på din reaktionsemoji ovan tror jag att jag måste förklara hur jag resonerar. 
 

Priset på diesel består grovt av tre faktorer:

- Världsmarknadspris 

- Skatt och straffavgifter

- Kostnad för inblandning, dvs reduktion. 
 

Nuvarande regering har minskat kravet på inblandning av förnybara ämnen, dvs det som kallas ”reduktion” till EU:s lägstanivå. Det har resulterat i att dieseln nu är c:a 4 kr billigare än innan ändringen. De övriga kronorna upp till de c:a 10 kr du talar om beror på sjunkande världsmarknadspris. Dvs, även om man inte ändrat på reduktionsplikens nivå hade dieseln varit billigare idag än förra sommaren. 
 

Blankdiesel är helt oinblandad. Därför har den en straffavgift. Det finns alltså ett krav på att diesel fortfarande skall vara reducerad för att slippa straffavgift. Att priset på blankdiesel skall sjunka med 10 kr, eller ens 5 kr, till följd av ändrad inblandning i ”normaldiesel” är därför osannolikt. Straffavgiften ligger ju kvar. 
 

Frågeställaren undrar alltså inte hur mycket billigare dieseln är jämfört med när den var dyrast. Frågeställaren undrar hur priset på blankdiesel påverkas av ändrad nivå på reduktionsplikt på ”normaldiesel”. 

Vilket var det raol svarade på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok , för att svara på Stans (TS) fråga .

Blankdieseln som vi tankar , vi har ett par mackar för fordon runt oss med blankdiesel ,

tyvärr ingen sjömack inom rimligt avstånd , gick ner ca 4 kr efter nyår . 

Har inga skojiga beräkningar för det konstaterar bara att jag sparade 160:- mot när jag tankade förra veckan .

Redigerad av elektrikarn
edit stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

med tanke på din reaktionsemoji ovan tror jag att jag måste förklara hur jag resonerar. 

OK jag fattar.

Lite av min poäng i mitt första inlägg var att för vissa betyder den ändrade reduktionsplikten mer än vad en pizza kostar. Speciellt över en säsong. Nu sägs det ju att den lägre reduktionsplikten ska gälla i två år. Vi får väl se.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev ChristerN:

OK jag fattar.

Lite av min poäng i mitt första inlägg var att för vissa betyder den ändrade reduktionsplikten mer än vad en pizza kostar. Speciellt över en säsong. Nu sägs det ju att den lägre reduktionsplikten ska gälla i två år. Vi får väl se.

 

Frågan kvarstår; hur påverkar den minskade reduktionsplikten för ”vanlig” diesel priset på blankdiesel som helt saknar inblandning? Dvs, det är inte ens säkert det blir någon minskning i pris för oss båtägare och då blir det inga pizzor alls. Elektrikarns inlägg tyder dock på att mackarna låter priserna följa varandra; om det visar sig gälla alla mackar när fler tankar under en mer traditionell båtsäsong får väl tiden utvisa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Peter_K said:

 Blankdiesel är helt oinblandad. Därför har den en straffavgift. Det finns alltså ett krav på att diesel fortfarande skall vara reducerad för att slippa straffavgift. Att priset på blankdiesel skall sjunka med 10 kr, eller ens 5 kr, till följd av ändrad inblandning i ”normaldiesel” är därför osannolikt. Straffavgiften ligger ju kvar. 

Jag tror detta bygger på ett missförstånd. Det finns ingen straffavgift specifikt för blankdiesel. Straffavgiften drabbar företag som inte uppfyller reduktionsplikten, beräknad på deras totala försäljning av drivmedel med fossilt ursprung. Straffavgift kan därför drabba ett företag som inte sålt någon blankdiesel, men som underlåtit att blanda in tillräckligt mycket biodrivmedel i sina normala bränslekvaliteter. På motsvarande sätt kan ett företag som säljer blankdiesel undgå straffavgiften om de blandar i tillräckligt med biobaserad råvara i sina övriga kvaliteter, så att denna inblandning kompenserar för att blankdieseln saknar bioinnehåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev speljakt:

Jag tror detta bygger på ett missförstånd. Det finns ingen straffavgift specifikt för blankdiesel. Straffavgiften drabbar företag som inte uppfyller reduktionsplikten, beräknad på deras totala försäljning av drivmedel med fossilt ursprung. Straffavgift kan därför drabba ett företag som inte sålt någon blankdiesel, men som underlåtit att blanda in tillräckligt mycket biodrivmedel i sina normala bränslekvaliteter. På motsvarande sätt kan ett företag som säljer blankdiesel undgå straffavgiften om de blandar i tillräckligt med biobaserad råvara i sina övriga kvaliteter, så att denna inblandning kompenserar för att blankdieseln saknar bioinnehåll.

Jo. Men om man antar att de låter varje bränslevariant bära sina egna kostnader, stämmer resonemanget. Det kan ju se olika ut från företag till företag. Man lägger nog hellre merkostnaden på blankdiesel eftersom den är eftertraktad, snarare än att blanda ut övriga mer, om det inte är så att biodieseldelen är billigare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara läsa innantill på Energimyndighetens resp. Sveriges Riksdags hemsida. Eftersom blankdiesel inte har någon inblandning av biodrivmedel drabbas den av en reduktionspliktsavgift om 4:- /kg CO2 ekv (4:10/liter) hos huvudmannen. Reduktionsplikten är sänkt till 6% under perioden 2024-01-01 - 2026-12-31, från 2027-01-01 avskaffas reduktionsnivåerna helt. Leverantörerna får överlåta reduktionsöverskott mellan produkter och mellan bolag.

 

Systemet för reduktionsplikt fungerar så som @speljakt skriver och bränsleleverantörerna skall senast 1 april varje år redovisa föregående års reduktion av växthusgasutsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En drivmedelskedja ville vinna en upphandling av blankdiesel hos några statliga myndigheter. För att reducera produktkostnaden för blankdieseln, och därmed kunna erbjuda ett lägre pris, tog de bort reduktionspliktsavgiften genom att öka inblandningen i vanlig diesel. Intern sifferlek, javisst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte reduktionspliktavgiften mindre nu när reduktionsplikten är sänkt till 6% ? 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev elektrikarn:

Blir inte reduktionspliktavgiften mindre nu när reduktionsplikten är sänkt till 6% ? 

 


 

De siffror jag nämnde avser, vad jag med min begränsade visdom kunnat tolka, år 2023. Hur det blir 2024 framgår inte av den information jag hittat. Bästa svaret på Din fråga får Du nog om Du ställer frågan till Energimyndigheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

De siffror jag nämnde avser, vad jag med min begränsade visdom kunnat tolka, år 2023. Hur det blir 2024 framgår inte av den information jag hittat. Bästa svaret på Din fråga får Du nog om Du ställer frågan till Energimyndigheten.

Är inte så jätteintresserad av hur o varför men tack för tipset ,

konstaterar bara att jag betalade 18.30 för blankdiesel i söndags o det räcker för mej ,

OKQ8 macken tog strax under 18:- vid samma tillfälle så en liten skillnad var det. 

Förhoppningsvis så är det denna prisbild som kommer att gälla .

må så gott

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...