Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Blev påmind om den här Jotun-frågan nyligen. Jag har inte orkat jaga efter det finska beslutet om att avslå VC17M, så det mysteriet lämnar jag därhän tills vidare, men jag kikade lite i EU:s databas över biocidprodukter och kan notera att Jotun nu fått sitt norska produktgodkännande erkänt även i Belgien och Danmark. Man kan kika på denna sida om NonStop VK Black till exempel där det finns en massa dokument. Jag kan inte läsa byråkratfranska så de belgiska besluten har jag inte gett mig på, men jag kikade lite på danska Miljøstyrelsens beslut.

 

I korthet så skriver myndigheten att man accepterar det norska godkännandet i stort sett utan invändningar, men att man förser godkännandet med ett nationellt förbehåll om att produkten endast godkännes för professionellt bruk, eftersom säker hantering kräver personlig skyddsutrustning:

Citat

Den biocidholdige produktfamilie godkendes ikke til ikke-erhvervsmæssig brug, da sikker anvendelse forudsætter brug af værnemidler. Ifølge den nationale vurderingsramme for biocidholdig bundmaling er krav om værnemidler uacceptabelt for ikke-erhvervsmæssig brug. Miljøstyrelsen gør opmærksom på denne indskrænkning i brevet af 01.11.2023 med henvisning til Biocidforordningens artikel 37 angående særlige nationale forhold.

Det var intressant, jag hade missat att den möjligheten med nationella förbehåll av den här typen fanns. Jag vet inte om det här med att endast proffs får måla giftfärg är ett nytt krav i Danmark eller om det även varit så tidigare, men nån i forumet kanske vet?

 

Det är för mig fortfarande oklart varför Jotun valt att dra tillbaka sin motsvarande ansökan i Sverige innan de ens fick godkänt i Norge.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mystiskt! Det finns väl inget särskilt i den färgen? Är det så illa i Danmark att man som båtägare inte får måla på bottenfärg själv? Lite som att man inte får fylla tanken på bilen själv i vissa amerikanska delstater - en absurd inskränkning utan rimliga bevekelsegrunder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte VC17 eco funka som bas med inblandning av koppar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om bottenfärg blev kulturminnesskyddad, såsom Falu rödfärg är, den färgen innehåller ju en himla massa skadliga beståndsdelar, som förutom koppar innehåller 21 olika naturliga mineraler som tex järnockra, bly, zink och kiselsyra.. Möjligen togs bly bort. Men eftersom den är kulturminnesskyddad slipper den ett förbud....

Vad är då konsekvenserna med detta? Det går bra att förgifta sin trädgård, skog, mark och stadsplanerat område, men inte våra hav.

 

Nu kan man ju inte måla båtbottnar med falu rödfärg... men tänk om...

I Norge säljs det ju ganska potent båtbottenfärg rakt över disk, man kanske skall be att få den upphälld i Demidekk-burkar... vilket man enligt ryktesvägen tydligen kan få i Fredrikstad... angående husfärg/fasadfärg då.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-13 vid 17:57 skrev Georg_Ohm:

I Norge säljs det ju ganska potent båtbottenfärg rakt över disk, man kanske skall be att få den upphälld i Demidekk-burkar... vilket man enligt ryktesvägen tydligen kan få i Fredrikstad... angående husfärg/fasadfärg då.

Demidekk existerar inte i Norge. Så det är nog gråimport på de tomburkarna då 😉

Däremot finns denna:

image.png.8d5d16196cfc50e24b7add9a1afe8a95.png

Undrar om man kan få tag på en svensk flagga i samma storleksom den norska 😉

Ska enl uppgift fungera i 2 säsonger på västkusten, dvs norr om Idefjorden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Janne_G:

Demidekk existerar inte i Norge. Så det är nog gråimport på de tomburkarna då 😉

Däremot finns denna:

image.png.8d5d16196cfc50e24b7add9a1afe8a95.png

Undrar om man kan få tag på en svensk flagga i samma storleksom den norska 😉

Ska enl uppgift fungera i 2 säsonger på västkusten, dvs norr om Idefjorden.

 

bild.png.150871b77e323c97651e960c3d0f2876.png

Å tanken var nog att hälla över färgen för att "maskera innehållet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-13 vid 17:57 skrev Georg_Ohm:

Nu kan man ju inte måla båtbottnar med falu rödfärg... men tänk om...

I Norge säljs det ju ganska potent båtbottenfärg rakt över disk, man kanske skall be att få den upphälld i Demidekk-burkar... vilket man enligt ryktesvägen tydligen kan få i Fredrikstad... angående husfärg/fasadfärg då.

Jag köpte Jotuns norska färg för nåt år sedan. Mer koppar, men jag märkte ingen skillnad på påväxt. Problemet i sundet är mest alger som växer på. Så jag fortsätter med Internationals Micron, som funkar fint mot havstulpanerna.
Jag hade jättemycket havstulpaner förra året, men inte på ytor med Micron. Mest på offeranoder och gummi, och något ställe invid skölden.

 

För några år sedan målades vår klubbåt med vanlig husfärg (trälasyr), beroende på ett missförstånd. Det fungerade förvånansvärt bra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat Jotun Nonstop Supreme, den funkar bra på västkusten men håller inte riktigt två säsonger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ujujuj, hur ska man klara det här egentligen. Hade hoppats hamstra för två år och "övervintra" tills det fanns en lösning. Men nu är färgen redan slut. Vad ska man göra nu? Har någon provat vc17 eco och blanda i koppar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev AndW:

Ujujuj, hur ska man klara det här egentligen. Hade hoppats hamstra för två år och "övervintra" tills det fanns en lösning. Men nu är färgen redan slut. Vad ska man göra nu? Har någon provat vc17 eco och blanda i koppar?

 

Vad det verkar är VC17 Eco, minus koppar, identisk med VC17m, där man som användare manuellt blandade i kopparpulver från en medföljande påse.
Det är ju olagligt, men funkar gör det säkert.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon lycklig ägare till en förpackning vc17 som kan tänka sig väga kopparpåsen?
 

Jag gjorde ett felköp för några år sen, och fick en påse koppar över. Nästa år blandade jag i lite extra och då fjällade färgen, det blev mer koppar än färgen kunde binda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan skrev AndW:

Finns det någon lycklig ägare till en förpackning vc17 som kan tänka sig väga kopparpåsen?
 

Jag gjorde ett felköp för några år sen, och fick en påse koppar över. Nästa år blandade jag i lite extra och då fjällade färgen, det blev mer koppar än färgen kunde binda. 

Har ingen förpackning, men det är, enligt dokumentation, 20 viktprocent koppar när det är blandat.
VC17 består nästan helt av xylen och etylbensen, båda med en densitet på ca 0.9 kg/L. Det bör innebära att en liter färdigblandad färg ska ha ca 220 gram kopparpulver i sig. En burk är väl 0.75 L, så 165 g koppar bör det vara som följer med.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, antog att det var viktprocent för torkad färg. Men då är nog kopparhalten ännu högre…det mest andra avdunstar. Men varifrån fick du siffrorna? Står att densiteten är 0.95 för eco och enligt KemI är kopparhalten 17.96% viktprocent, landar på 156g med samma metod som du. Inom felmarginalen…

densiteten på vc17m upoges vara 1.06, vilket jag tycker borde vara 1.131 när koppar har en densitet på 8.96g/cm3 och man lägger till 208g

 

 Vc17m eco

https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/VC_17m_Eco_swe_A4_20150908.pdf?_ga=2.128766277.873165848.1710881836-1677823074.1710881836

 

Vc17m

https://www.international-yachtpaint.com/s3/documents/TDS/VC_17m_swe_A4_20130213.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur densiteten kan bli 0.95 när typ 97-98 procent av komponenterna har en densitet på ca 0.89.

 

Men sen är det knappast så kritiskt heller. +/- 20 procent gör nog ingen märkbar skillnad.

 

Siffrorna fick jag från några år gamla datablad på olika håll. De varierar kanske receptet lite från år till år. Att minska kopparhalten kan också vara ett sätt att minska produktionskostnaden för att kunna behålla priset på samma nivå. Koppar är ganska dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-03-19 vid 17:18 skrev raol:

Har ingen förpackning, men det är, enligt dokumentation, 20 viktprocent koppar när det är blandat.

Fast det är väl torrhalt vi pratar om..?

Dvs efter att xylenet dunstat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det är väl torrhalt vi pratar om..?

Dvs efter att xylenet dunstat?

Omöjligt. 20 viktprocent koppar i VC17 när allt lösningsmedel är borta skulle förmodligen bara motsvara 8-10 gram. Nästan allt är lösningsmedel, så vad skulle vara kvar i övrigt som ändå skulle vara fyra gånger så tungt som kopparn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omkring 150g är nog vad man hällde i ungefär. I den häraden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...