Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Rekommendera Poster

Hallå sjömän

 

Har några frågor som jag hoppas nån vänlig själ vill ta sig tid att kunna svara på. 
Jag har under senaste tiden undergått behandling av sjukdom vilket inneburit mycket sjukhusbesök. Pga detta har båten dessvärre blivit ner prioriterad.

Till mitt problem: 

jag fann inte tid eller ork till att fixa inför vinterförvaringen. Och nu är frosten redan här (varit under nollan någon vecka iaf) och ingen vinterkonservering gjorts. 
Det enda som gjordes var att jag körde motorn lite på land, där den spolade ut vatten från kylarsystem. 
motorn är en MD6a med slutet kylarsystem, glykol, sen sjövattenintag till kylaren. 
Båten är en Albin Vega. 

Det som har hänt vad jag kan se är att det blivit is längst ner i kölet vid länspumpen. Kanske en 20cm. det var lite vatten kvar i toan som nu också blivit is. På själva motorn ser jag inget som sticker ut. Ser ingenting som har spruckit eller vidgats. 

båten står utomhus på en stor anläggning, Inge ström nära till hands 

 

Finns det någonting jag kan göra eller är det bara att vänta in våren och vara förbered på det värsta?  Vad skulle det värsta vara (haha?) 
Hört att tina upp med kupé kan funka men då behöver jag ström. 
funderade på om det går att försiktig hälla varmvatten vid toan och försöka få ut allt där. 

ska nämnas att jag bara haft båten ett år och är relativt nybörjare

 

tacksam för alla typ av svar och tips. 

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med slutet kylsystem är värmeväxlaren det enda som kan köldskadas i motorn. Beroende på typ och motorns lutning kanske den inte ens har stående vatten i sig, och i så fall händer inget där. Möjligen vattenpumpen också, om den är horisontellt ansluten. Sitter anslutningarna vertikalt bör den självdränera sig.

 

Toan vet jag inte hur den tål frysning...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag släpp locket till impellerpumpen så inte den fryser,köp sedan propylenglykol som du häller i toan och kölen.Obs ska vara propylenglykol,den är inte giftig som etylenglykol är.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev raol:

Toan vet jag inte hur den tål frysning...

Rätt dåligt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på tidigare frågor ang motorn,tror du behöver ha loss avgasslangen och få ner glykol i den rostfria ljuddämparen.Sen känn på alla slangar så att det inte är is i någon.Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Snedseglaren_:

Hallå sjömän

 

Har några frågor som jag hoppas nån vänlig själ vill ta sig tid att kunna svara på. 
Jag har under senaste tiden undergått behandling av sjukdom vilket inneburit mycket sjukhusbesök. Pga detta har båten dessvärre blivit ner prioriterad.

Till mitt problem: 

jag fann inte tid eller ork till att fixa inför vinterförvaringen. Och nu är frosten redan här (varit under nollan någon vecka iaf) och ingen vinterkonservering gjorts. 
Det enda som gjordes var att jag körde motorn lite på land, där den spolade ut vatten från kylarsystem. 
motorn är en MD6a med slutet kylarsystem, glykol, sen sjövattenintag till kylaren. 
Båten är en Albin Vega. 

Det som har hänt vad jag kan se är att det blivit is längst ner i kölet vid länspumpen. Kanske en 20cm. det var lite vatten kvar i toan som nu också blivit is. På själva motorn ser jag inget som sticker ut. Ser ingenting som har spruckit eller vidgats. 

båten står utomhus på en stor anläggning, Inge ström nära till hands 

 

Finns det någonting jag kan göra eller är det bara att vänta in våren och vara förbered på det värsta?  Vad skulle det värsta vara (haha?) 
Hört att tina upp med kupé kan funka men då behöver jag ström. 
funderade på om det går att försiktig hälla varmvatten vid toan och försöka få ut allt där. 

ska nämnas att jag bara haft båten ett år och är relativt nybörjare

 

tacksam för alla typ av svar och tips. 

Mvh 

Vilken typ av backslag har du på mtorn?

Om du har MS-backslag med reduktionsväxel så är detta vattenkylt med sjövatten, och där blir vattnet stående om man inte tappar ur det via pluggen på undersidan, och just backslaget är nog det tråkigaste delen att få frostsprängd med tanke på att det är svårt att få tag på.

 

Såhär ser MS-backslag med reduktionsväxel ut:

image.png.76deed61ffcfbfd5e03a38ab37b17947.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan lösning så du kan göra en konservering från början.En 12v dieselvärmare som ser ut som en resväska ungefär.Värmare utanför och slang in dit du ska värma.Går att hitta för under 2000:-. Annars elfläkt som drivs av elaggregat .Vill du inte köpa borde det gå och hyra något av dessa lösningarna.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev raol:

Tack för alla svar! 


Är det nån idé att koppla loss slangen som går från kylaren till värmeväxlaren? Och kanske mata in glykol? 
 

Jag har ett ms-bakslag med reduktionsväxel dessvärre. Är det nått jag kan göra nu? Jag får försöka hitta pluggen, tänker om det redan blivit is så kanske det är försent? 
 

blir att köpa propylenglykol. Tänker att jag blandar med lite varmvatten och häller i toan, samt ner i toatanken kanske? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Tack för alla svar! 


Är det nån idé att koppla loss slangen som går från kylaren till värmeväxlaren? Och kanske mata in glykol? 
 

Jag har ett ms-bakslag med reduktionsväxel dessvärre. Är det nått jag kan göra nu? Jag får försöka hitta pluggen, tänker om det redan blivit is så kanske det är försent? 
 

blir att köpa propylenglykol. Tänker att jag blandar med lite varmvatten och häller i toan, samt ner i toatanken kanske? 

 

Tänk på att du "aktivt" måste blanda glykolen. Annars skiktar det sig bara och effekten av frostskydd uteblir.

 

Vilken del av landet har du båten i? I Stockholmsområdet går temperaturen upp mot fem plusgrader imorgon och det kan räcka för att det ska gå att tappa ur och försöka få in glykolblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Tack för alla svar! 


Är det nån idé att koppla loss slangen som går från kylaren till värmeväxlaren? Och kanske mata in glykol? 
 

Jag har ett ms-bakslag med reduktionsväxel dessvärre. Är det nått jag kan göra nu? Jag får försöka hitta pluggen, tänker om det redan blivit is så kanske det är försent? 
 

blir att köpa propylenglykol. Tänker att jag blandar med lite varmvatten och häller i toan, samt ner i toatanken kanske? 

 

Det bästa vore ju om du kan tina upp motorn så du därefter kan köra igenom sjövattensidan med glykolblandning, det var ju synd att du inte gjorde det när du ändå körde motorn på land efter upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Lintott:

Tänk på att du "aktivt" måste blanda glykolen. Annars skiktar det sig bara och effekten av frostskydd uteblir.

 

Vilken del av landet har du båten i? I Stockholmsområdet går temperaturen upp mot fem plusgrader imorgon och det kan räcka för att det ska gå att tappa ur och försöka få in glykolblandning.

Ligger i Västerås så det är plusgrader här också idag. Om jag känner på slangar osv efter frost och det verkar lugnt, finns det en chans att jag kan starta upp motorn då? 
 

Lite osäker på hur jag ska få in glykol för hand. 
 

Tack för alla alternativ, verkar inte vara helt kört än så länge. Ska se över hur jag ska gå tillväga 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snedseglaren_:

Ligger i Västerås så det är plusgrader här också idag. Om jag känner på slangar osv efter frost och det verkar lugnt, finns det en chans att jag kan starta upp motorn då? 
 

Lite osäker på hur jag ska få in glykol för hand. 
 

Tack för alla alternativ, verkar inte vara helt kört än så länge. Ska se över hur jag ska gå tillväga 

Om det tinat så kan du blanda glykol i en hink. Lossa sjövattenintaget o stoppa ner slangen i hinken. Lossa utloppslangen efter backslaget o stoppa ner i samma hink. Sen kan du köra runt blandningen genom impellerpump (sjövattenpumpen), värmeväxlaren och backslaget. Kör bara en liten stund eftersom avgasslangen inte blir kyld. När du ser att det är glykolblandning som går runt så stäng motorn. Skruva sedan fast utloppsslangen igen och kör motorn igen, då får du glykolblandning även i avgasslang o ljuddämpare men då tömmer du ut din glykolblandning på utsidan. Tänk på att ha en hink under avgasutsläppet o samla upp glykolen. Den är miljöfarligt avfall och skall gå till återvinning (brukar finnas uppsamlingskärl för glykol i marinor o båtklubbar).

 

Ibland kan impellerpumpen ha problem att komma igång och suga när vattenytan blir lite högre så håll koll att det börjar suga när du startar motorn. Det är inte bra för impellern att "gå torrt" för länge utan vatten/glykol.

 

Å börjar det läcka ut glykolblandning ur motor, värmeväxlare eller backslag så kom du för sent. Då har du vintern på dig att skaffa reservdelar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det att hålla tummarna att motorn går igång även fast den blivit kyld. En fråga då, 

vart sitter utloppslangen på bakslaget? 
nu har jag bara en bild att gå på. 

DE932FB8-F191-478D-9C6B-9B0C5BD367A9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Lintott:

En till fråga jag tänkte på. Om jag körde motorn tills det inte kom vatten ut, borde inte det blivit tomt på vatten då och därav inte bli till is. 
När resten redan är glykolkyld 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

En till fråga jag tänkte på. Om jag körde motorn tills det inte kom vatten ut, borde inte det blivit tomt på vatten då och därav inte bli till is. 
När resten redan är glykolkyld 

Sjövattenpumpen har inte tillräcklig kapacitet för att blåsa ut allt vatten som står i de olika sjövattenfyllda motordelarna. Så lita inte på en sådan tomkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Snedseglaren_:

Okej, då är det att hålla tummarna att motorn går igång även fast den blivit kyld. En fråga då, 

vart sitter utloppslangen på bakslaget? 
nu har jag bara en bild att gå på.

Det har jag ingen aning om. Jag har aldrig ägt någon Pentamotor. Du får försöka hitta en instruktionsbok eller invänta någon som kan dessa motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Snedseglaren_:

Okej, då är det att hålla tummarna att motorn går igång även fast den blivit kyld. En fråga då, 

vart sitter utloppslangen på bakslaget? 
nu har jag bara en bild att gå på. 

DE932FB8-F191-478D-9C6B-9B0C5BD367A9.jpeg

Det där är inte ett MS-backslag.

Jag tycker snarare det ser ut som en sån där reverseringsmojäng, som istället för att ändra åt vilken håll propelleraxeln roterar när du ska köra framåt eller bakåt, istället vrider propellerbladen.  Dessa är inte vattenkylda.

 

Du ser väl att det inte ser ut som MS-backslaget som jag visade på bild tidigare i tråden?

 

Här är en bild som visar båda typerna:

image.thumb.png.439dd3a35eea4b396014b597c30e5a95.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Det där är inte ett MS-backslag.

Jag tycker snarare det ser ut som en sån där reverseringsmojäng, som istället för att ändra åt vilken håll propelleraxeln roterar när du ska köra framåt eller bakåt, istället vrider propellerbladen.  Dessa är inte vattenkylda.

 

Du ser väl att det inte ser ut som MS-backslaget som jag visade på bild tidigare i tråden?

 

Här är en bild som visar båda typerna:

image.thumb.png.439dd3a35eea4b396014b597c30e5a95.png

Du har helt rätt jag blanda ihop dom.. (nybörjarmisstag) jag har en MD6a kombi med reduktionväxel.  
 

nu har jag lyckas lösa en upptining iaf. Så imorgon försöker jag starta motorn och köra igenom glykol så får jag se vad skadan är. 
 

och kanske startar en ny tråd angående det… 

 


tack för all hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...