Till_havs 54 Postad 14 April Men varför köra med två olika versioner? Vem vill köpa en laddare som stör nödtrafik på VHF? Hur kan den vara laglig att sälja eller använda, den uppfyller väl inte CE-märkningen. Om det ändå inte skiljer något mellan versionerna borde väl Victron bara sälja den avstörda modellen! Konstigt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 747 Postad 14 April (redigerade) 1 timme sedan skrev Till_havs: Men varför köra med två olika versioner? Vem vill köpa en laddare som stör nödtrafik på VHF? Hur kan den vara laglig att sälja eller använda, den uppfyller väl inte CE-märkningen. Om det ändå inte skiljer något mellan versionerna borde väl Victron bara sälja den avstörda modellen! Konstigt. Visst är det olagligt och uppfyller inte EMC-direktivet i CE med en enhet som stör på det viset. Borde anmälas till Elsäkerhetsverket (som är tillsynsmyndigheten). Det som stör är med största sannolikhet övertoner från DC/DC:ns switchfrekvens (som troligen är någonstans kring 0,5-5MHz). För att få en DC/DC så effektiv som möjligt vill man nämligen ha maximalt branta switchpulser. Men brantheten ger också extremt mycket övertoner/störningar som man måste stoppa direkt vid källan, inne på kretskortet, så de inte kan hitta ut. XS 50 har man ju gjort mycket mer effektiv än sina föregångare, och antagligen har den designats av nya ingenjörer som prisats av sina chefer för att ha fått fram en väldigt mycket bättre/effektivare produkt än sina föregångare. 2025-04-12 vid 11:27 skrev Comfort4: ....men de hade just nu fått en ny av leverantören med uppdaterad frekvens, en av de första tydligen. Tyder på att man bara justerat något komponentvärde för att flytta grundfrekvensen så en elak överton inte hamnar på just kanal 16. Dvs man bara flyttar problemet i frekvens så det inte skall "märkas" så mycket hos de vanliga kunderna, istället för att lägga in smarta och kompetent designade filterkomponenter för att hindra övertonerna från de skarpa pulserna att sprida sig ut via kablage o.s.v. Väldigt dålig lösning, och den blir inte mer EMC-godkänd för det. Kraven gäller ju över stora frekvensområden, och VHF-bandet är fullt av annan kommunikation på andra frekvenser. Jag springer på det väldigt ofta, kunskapen om EMC är numera en bristvara. Inte minst hos nya/yngre konstruktörer. Och inte minst förståelsen för hur viktigt det är. I kombination med att det är självcertifiering på CE och att det - om man inte är riktigt duktig elektronikdesigner - ofta blir en motsättning mellan produktens övriga prestanda och störningarna, så tar man ut svängarna rejält. I det här fallet lite för mycket. Det går att designa i princip störningsfritt och ändå med hög effektivitet. Men det kräver kompetens. I Victrons fall kan det ha varit ett tidigt ställningstagande att prioritera ner detta "oviktiga" med EMC, och när man ser att det är ett verkligt problem först vid slutproverna (eller t.o.m. efter leverans) och produkten är färdig är det ytterst kostsamt att gå tillbaka och åtgärda det. Då väljer man en lösning så det inte skall "märkas" så mycket. Men kraven finns ju över stora frekvensområden, det är inte bara på marina VHF-delen. Så att flytta problemen är bara att mörka dem. Tyvärr är det vanligt. Många som installerat solpaneler har fått invertrar installerade som varit allt annat än CE-godkänt för hemmiljö. Företaget Svea Solar har många sådana installationer på sitt samvete, som i ett antal fall stört så kraftigt att kunderna av myndigheterna fått användningsförbud på sin anläggning. Inte så att kunden märkt något, men anläggningen har stört ut allmännyttig kommunikation på stort avstånd. Men det går att göra bra radiotysta DC/DC utan större extrakostnader. Har själv en solpanelsanläggning installerad av lokalt företag med inverter från Sungrow. Med förnuftiga filter och ferriter inbyggda på rätt ställe är anläggningen knäpptyst på radio, hela vägen från kortvåg (under någon MHz) till långt upp igenom. Skäms, Victron. Jag är glad att jag kör 30A-varianten. Ja, jag får ha två och de blir rätt varma. Men det är tyst på HELA VHF-bandet. Inte bara vissa marinkanaler. Redigerad 14 April av IngemarE 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 54 Postad 14 April Ungefär hur långt stör den då, tro? 10 meter, 1 M? Om det bara är den egna båten som drabbas så bryr jag mig inte, men om mina ev. nödanrop störs ut pga XS-båt i närheten är det helt oacceptabelt. Här ska anmälas. Den störande versionen måste snarast få säljförbud i Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 747 Postad 23 April 2025-04-14 vid 08:50 skrev Till_havs: Om det bara är den egna båten som drabbas så bryr jag mig inte, men om mina ev. nödanrop störs ut pga XS-båt i närheten är det helt oacceptabelt. Dina nödanrop kanske går fram i en sådan situation. Men du hör ju inte om någon svarar dig och kan då inte föra ett nödsamtal, det är radions mottagare som blir utstörd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 495 Postad 24 April 2025-04-14 vid 06:08 skrev Till_havs: Men varför köra med två olika versioner? Vem vill köpa en laddare som stör nödtrafik på VHF? Hur kan den vara laglig att sälja eller använda, den uppfyller väl inte CE-märkningen. Om det ändå inte skiljer något mellan versionerna borde väl Victron bara sälja den avstörda modellen! Konstigt. Det är inte bara båtägare som köper dom här enheterna, även husbilsmarknaden finns och som jag har förstått det så är den rätt stor för dom vill också ha litiumbatterier. Och där finns ingen VHF att störa ut. Antar att existerande lager av äldre enheter kommer att fortsätta säljas innan dom försvinner från marknaden. Såg en kommentar i ett forum som sade att dom nog trots allt uppfyller CE-kraven men att man ligger precis på gränsen så det är kanske lagligt att sälja dom trots allt. Marinbutikerna däremot borde inte längre ta in och sälja dom här äldre enheterna, men många av dom vet säkert inte ens om att problemet existerar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 474 Postad 25 April Nu har jag några uppdateringar VHF-störningsfrågan. Det går åt rätt håll, https://www.maringuiden.se/forum/topic/108941-victron-orion-xs-50a-stör-min-vhf/?do=findComment&comment=851423 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 474 Postad 16 Maj (redigerade) 2025-04-05 vid 19:20 skrev anuba: Så här snyggt blev det: Lite uppdateringar. Nu har batteriet kommit ner i båten tillsammans med mitt gamla batteri. Det blev presspassning. Jag hade mätt utrymmet förra året att det skulle passa men jag missade att mäta storleken på hålet ner i lådan. Så här trångt ser 620 Ah LFP ut med två små 60Ah AGM som startbatterier. Med det trånga monteringen kan jag inte enkelt komma åt skruvarna till locket för att kunna byta den inbyggda säkringen. Jag vill också ha en spänningsdetektor innanför BMSen för att min nya Multplus II laddare skall kunna ladda med 120A. Victron VE.Bus dongle skall sitta nära batteriet och kommunicera med en RJ45-kabel. Jag har därför modifierat locket med lucka för säkringen, en RJ45-kontakt och öglor för handtag. Det här blev resultatet, Redigerad 16 Maj av anuba Nya bilder 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 628 Postad 16 Maj @anuba BMSen utanför lådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 474 Postad 16 Maj 25 minuter sedan skrev ChristerN: @anuba BMSen utanför lådan? Många BMSer är det. Det sitter ju en säkerhets-BMS inne i varje batteri. Sedan har min yttre BMS Victron BMV-712. Det är den jag litar på. Jag sätter en Ve.bus-kopplad spänningssensor direkt på batteripolerna som sensor för laddarna. Sedan är Multiplussen lite korkad som bara pratar med kabel. Då jag laddar med hög ström typ över 50A kan spänningsfallet bli såpass högt att laddaren kan nå absorbtionsspänningen för tidigt. Eftersom jag bara absorberar i en timme blir inte laddningen klar om spänningsfallet är för stort. Sedan är det alltid kul med fler bluetoothprylar i mobilen. 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 628 Postad 17 Maj (redigerade) 11 timmar sedan skrev anuba: Många BMSer är det. Det sitter ju en säkerhets-BMS inne i varje batteri. Sedan har min yttre BMS Victron BMV-712. Det är den jag litar på. Jag sätter en Ve.bus-kopplad spänningssensor direkt på batteripolerna som sensor för laddarna. Sedan är Multiplussen lite korkad som bara pratar med kabel. Då jag laddar med hög ström typ över 50A kan spänningsfallet bli såpass högt att laddaren kan nå absorbtionsspänningen för tidigt. Eftersom jag bara absorberar i en timme blir inte laddningen klar om spänningsfallet är för stort. Sedan är det alltid kul med fler bluetoothprylar i mobilen. 😉 Tänkte på den JK BMS som ser ut att vara utanför lådan och de EEL-lådor jag har sett har den inbyggd men nu ser jag att det är två uppsättningar LFP-celler. Redigerad 17 Maj av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 474 Postad 17 Maj 45 minuter sedan skrev ChristerN: Tänkte på den JK BMS som ser ut att vara utanför lådan och de EEL-lådor jag har sett har den inbyggd men nu ser jag att det är två uppsättningar LFP-celler. Jo, det är en rätt otydlig installation med ett öppet hemmabygga och en mer sluten låda. Men rent funktionsmässigt blir det två oberoende batterier som jag kommer att koppla ihop till en gemensam plus och minusplint. Jag ville att ha två batterier som kan plockas ut vid behov. En annan variant hade varit att stoppa ner cellerna direkt i båten som vissa gör. Men då får jag sämre kontroll på slitskyddet mellan cellerna och kompression. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser