Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Georg_Ohm

Havstulpaner och annan påväxt 2023.

Rekommendera Poster

Nu har båten stått på land i drygt en vecka.

Påväxten på båtens botten av havstulpaner och gröna trådalger var i år minimal.

Det satt några mindre kolonier där bottenfärgen släppt.

Jag har målat med Biltemas västkustfärg.

På drevet var dom lätt räknade, Hempaspeed funkade bra. 
Propellerarna var rena. 
 

Men det satt en himla massa musslor inne i skölden.

Där är det inte målat med någon bottenfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här, fast östkust och en enda bottentvätt strax efter att havstulpanvarningen gått ut. Ingen bottenmålning. Hurra! Tvätten av skrovet har aldrig gått så snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det har varit dålig tillväxt under sommaren pga lite ljus och låg temp. Så vad som är bottenfärg och vad som är som det hade varit ändå, är nog svårt att veta.

 

Vi har fortfarande inte sett botten på vår båt i höst, för upptagningen har ställts in gång på gång på gång pga väder, sjukdom och personalbrist. Får se mot mitten av november kanske...

Nästa år blir det Grefab över vintern.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog några fler (totalt var det dock inte många) tulpaner på skrovet i år jämfört med 2022. Ligger i Sthlms skärgård, båten målad med Hempaspeed.

Noterade att det var fler på styrbordssidan och på den sidan har det legat en en båtgranne. På babordssidan har det inte varit någon båt liggande i år så de verkar gilla skugga?

Stora skillnaden i år var att det var betydligt fler tulpaner i bogproptunneln än tidigare.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen påväxt på skrovet att tala om. Inga havstulpaner och ganska lite övrigt. Propellern hade lite mer på sig, men jag hann inte ta en bild innan den blev avspolad.

Vi använde International Micron Superior (mörkblå).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Ingen påväxt på skrovet att tala om. Inga havstulpaner och ganska lite övrigt. Propellern hade lite mer på sig, men jag hann inte ta en bild innan den blev avspolad.

Vi använde International Micron Superior (mörkblå).

Det kanske var ett dåligt år för havstulpanerna i år, men bra för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade betydligt fler tulpaner i år än för två år sedan (båten låg på land förra året).

Det blev en test i våras att bara bättra de ytor som behövde bättras. Med följden att tulpanerna satt på de ytor som inte bättrats.

Botten har blivit skrapad två gånger i sommar, fast bara så långt ner jag nådde från ytan.

Propeller och roder har däremot gjorts rena när övriga botten skrapades och det var stor skillnad att gå uppför Göta älv med en propeller som inte var en stor tulpanboll.

Nåväl, många tulpaner var det att spola av i alla fall. Nästa år målar jag hela botten.

 

Något jag gjorde annorlunda i år var att göra rent propellern från havstulpanrester direkt efter att båten ställts på plats, innan de torkat fast. Vilken skillnad jämfört med att göra rent på våren innan sjösättning. Det gick som en dans.

 

Sommarplatsen är i Gullmarsfjorden och bottenfärgen är Biltemas västkustfärg.

Jag är överlag mycket nöjd med Biltemas bottenfärg. Den har presterat bra alla år jag använt den. I år får jag skylla mig själv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 vår båt & drev har klarat sig bra från beväxning. vi borstar botten mm ibland vid bad. södertörn är platsen

 tog upp nu i veckan bättringsmålade i våras B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan hade visst tagit bild.

spacer.pngspacer.pngbotten2023.thumb.PNG.20f2308cfb3ba4416c03acbcab48bf06.PNG

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vecka kvar i vattnet.. bra kampanjer på bottenfärg just nu. Är det någon som har testat Hempels Ecopower Racing på västkusten? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-07 vid 19:26 skrev McLasse:

Jag hade betydligt fler tulpaner i år än för två år sedan (båten låg på land förra året).

Det blev en test i våras att bara bättra de ytor som behövde bättras. Med följden att tulpanerna satt på de ytor som inte bättrats.

Botten har blivit skrapad två gånger i sommar, fast bara så långt ner jag nådde från ytan.

Propeller och roder har däremot gjorts rena när övriga botten skrapades och det var stor skillnad att gå uppför Göta älv med en propeller som inte var en stor tulpanboll.

Nåväl, många tulpaner var det att spola av i alla fall. Nästa år målar jag hela botten.

 

Något jag gjorde annorlunda i år var att göra rent propellern från havstulpanrester direkt efter att båten ställts på plats, innan de torkat fast. Vilken skillnad jämfört med att göra rent på våren innan sjösättning. Det gick som en dans.

 

Sommarplatsen är i Gullmarsfjorden och bottenfärgen är Biltemas västkustfärg.

Jag är överlag mycket nöjd med Biltemas bottenfärg. Den har presterat bra alla år jag använt den. I år får jag skylla mig själv.

Gullmarn är ju känd för sina olika biotoper, olika salthalt etc.

Jag tänker att det kan vara stor skillnad i påväxt var båten har sin hemmahamn, ute vid Lysekil/Fiskebäckskil eller längst in vid Örekilsälvens utlopp eller inne i Färlevsfjorden.

Jag använder samma färg, hade väl bara tänkt att fläckmåla på de ytor där färgen skadats, men efter vad du skriver blir det till att måla hela botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på västkusten är det ju svårt att slippa undan havstulpanerna men av okänd anledning så växer det mer eller mindre inte några alls på min boj från Biltema. När bilden togs(helgen som var) så har bojen legat i sen mitten på Maj. Samma sak tidigare år. På allt annat växer det i mängder och snabbt där bojen ligger

Aldrig varit med om något obehandlat material som det inte växer på

 

IMG_3545.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Capitan:

Här på västkusten är det ju svårt att slippa undan havstulpanerna men av okänd anledning så växer det mer eller mindre inte några alls på min boj från Biltema. När bilden togs(helgen som var) så har bojen legat i sen mitten på Maj. Samma sak tidigare år. På allt annat växer det i mängder och snabbt där bojen ligger. Aldrig varit med om något obehandlat material som det inte växer på.

🤔    😬    😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Capitan:

Här på västkusten är det ju svårt att slippa undan havstulpanerna men av okänd anledning så växer det mer eller mindre inte några alls på min boj från Biltema. När bilden togs(helgen som var) så har bojen legat i sen mitten på Maj. Samma sak tidigare år. På allt annat växer det i mängder och snabbt där bojen ligger

Aldrig varit med om något obehandlat material som det inte växer på

 

IMG_3545.jpg

Ja det är ju svårt att veta, men kanske någonting i bojens material som havstulpanerna inte gillar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-09 vid 15:23 skrev Georg_Ohm:

Jag använder samma färg, hade väl bara tänkt att fläckmåla på de ytor där färgen skadats, men efter vad du skriver blir det till att måla hela botten.

Det kan vara så att effekten av färgen avtagit eftersom båten låg på land förra sommaren. Kanske hade den "kommit igång igen" om jag slipat lite lätt på ytan på den gamla färgen innan sjösättning?

De ställen som var bättrade var i alla fall tulpanfria. Utom i kanterna på de bättrade ytorna där den förbenade tulpansmittan spridit sig från de obättrade ytorna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-20 vid 22:50 skrev McLasse:

Det kan vara så att effekten av färgen avtagit eftersom båten låg på land förra sommaren. Kanske hade den "kommit igång igen" om jag slipat lite lätt på ytan på den gamla färgen innan sjösättning?

De ställen som var bättrade var i alla fall tulpanfria. Utom i kanterna på de bättrade ytorna där den förbenade tulpansmittan spridit sig från de obättrade ytorna.

Undrar egentligen vad det är som får havstulpanernas larver att bilda kolonier på samma plats varje sommar...?

Jag vet ju att diverse fåglar kommer tillbaka i flera generationer till samma fågelholk... ålarnas yngel simmar tillbaka till fädernas hemmafarvatten, laxarna hittar tillbaka till samma åar och floder.. men havstulpaner?

Jag har ett par ställen på steget precis under vattenlinjen, och två ställen mitt på botten på en slät yta där det alltid finns mindre kolonier varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar egentligen vad det är som får havstulpanernas larver att bilda kolonier på samma plats varje sommar...?

Jag vet ju att diverse fåglar kommer tillbaka i flera generationer till samma fågelholk... ålarnas yngel simmar tillbaka till fädernas hemmafarvatten, laxarna hittar tillbaka till samma åar och floder.. men havstulpaner?

Jag har ett par ställen på steget precis under vattenlinjen, och två ställen mitt på botten på en slät yta där det alltid finns mindre kolonier varje år.

Håller med om att tanken är lite läskig, havstulpaner med intelligens som råttor eller en svalor. Kanske är det dem och inte alla AI vi skall oroa oss för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Dany_ms:

Håller med om att tanken är lite läskig, havstulpaner med intelligens som råttor eller en svalor. Kanske är det dem och inte alla AI vi skall oroa oss för.

”AI” betyder väl ”alternativ intelligens”?
Jag tror bestämt att en partiledare tog till denna alternativa intelligens häromsistens.

 

Men även havstulpanerna har ju genomgått evolutionen, kanske avknoppades dom tidigt, innan dom fick någon avancerad hjärna… 

Dess larver väljer väl inte en plats att bygga bo på rent måfå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-22 vid 15:34 skrev Georg_Ohm:

Undrar egentligen vad det är som får havstulpanernas larver att bilda kolonier på samma plats varje sommar...?

 

. . .

 

Jag har ett par ställen på steget precis under vattenlinjen, och två ställen mitt på botten på en slät yta där det alltid finns mindre kolonier varje år.

Jag föreställer mig att det är platser där det antingen är kraftigare erosion av ytan (och därmed bottenfärgen) pga "stående" virvlar vid typisk gångfart, alternativt strömningsmässiga "dödpunkter" där de är mer skyddade från att slitas bort av vattenflöde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...