Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ljud

Biltemas däckställning

Rekommendera Poster

Hej gott folk!

 

Ska köpa ny däckställning till 7.5 meter båt och undrar om nån har erfarenhet av Biltemas däckställning för 3000:-?

 

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/tackstallning/dackstallning-2000044612?gbraid=0AAAAADowiYgCivINoe2RoHLtVC6tHYgGv&gclid=Cj0KCQjwmICoBhDxARIsABXkXlJw06HXW63REaR8za9fRIWBm484yBfxrm2V-npepnv35y0_0DbxXjcaAq19EALw_wcB

 

Det är klart jag hoppas på att komma undan så billigt, men lurar jag mig själv. 
 

Har tyvärr ingen möjlighet att åka och kolla på den, frågar därför här. 
 

 

tack o trevlig höst!

Redigerad av ljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte sett denna i fält, men den fungerar säkert bra. Du kan ju säkra benen med en sprint, eller linda hårt med tape så den inte säckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en press & son, har svårt att se att konstruktion och kvalitet skulle kunna diffa så mycket. Det är aluminiumrör med "skarvhylsor". Jag hade kört med Biltema för 3000kr, du har ju väldigt enkelt att reklamera om något går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kojak77:

Har en press & son, har svårt att se att konstruktion och kvalitet skulle kunna diffa så mycket. Det är aluminiumrör med "skarvhylsor". Jag hade kört med Biltema för 3000kr, du har ju väldigt enkelt att reklamera om något går sönder.

Oberoende av kvaliteten/fabrikat så ställer jag mig tveksam till att det är "väldigt enkelt" att reklamera med en trasig ställning mitt i vintern och båten full med snö ??!!

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en [ ... ]

Mvh Anders.

 

Försäljning sker i Köp & Sälj.

/stavhammar mod

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart bättre än BT- plastsmäck.

 

Nu är det så att PS delarna säljs anpassad till var båtmodell.

Därmed inte sagt att det inte går att anpassa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Rascal:

Oberoende av kvaliteten/fabrikat så ställer jag mig tveksam till att det är "väldigt enkelt" att reklamera med en trasig ställning mitt i vintern och båten full med snö ??!!

Jag jämför med fackhandlare eller press & son. Inte vädret. Biltema kommer inte att tjafsa om något är trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min täckställning från Press & Son igår. Har inte packat upp, men vad jag hört och den hjälp jag fått är det bara positivt.

Anpassad täckställning för båten (9m), bra presenning, ryckdämpare, nockskydd, lina , frakt m. utkörning.

9700:- Tycker ändå inte det var fasansfullt om det är bra grejer. 

 

 

Med det sagt så tror jag säker Biltemas gör jobbet, faktum att min pappa skall köpa en till sin styrpulpet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Jag fick min täckställning från Press & Son igår. Har inte packat upp, men vad jag hört och den hjälp jag fått är det bara positivt.

Anpassad täckställning för båten (9m), bra presenning, ryckdämpare, nockskydd, lina , frakt m. utkörning.

9700:- Tycker ändå inte det var fasansfullt om det är bra grejer. 

 

 

Med det sagt så tror jag säker Biltemas gör jobbet, faktum att min pappa skall köpa en till sin styrpulpet.

 

 

Jag har också Press&son som visserligen medföljde båten som nu är stulen. Men lite nyfiken på detta med "anpassad" för båten, rören är teleskop och enkla att justera, så man anpassar dessa väl själv för båten? Har tänkt behålla ställningen till nästa båt vad det nu blir för något då den är enkel att justera om det behövs. Eller är det fasta längder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det går att justera rören (en aning iallafall). Men, jämfört med universala täckställningar, då det alla rör är lika gång och går att justera mer, så har jag vissa som är jättekort för att tex. passa på rufftak. Detta gör att denna ställning är anpassad för just min båt, och funkar i regel inte på andra.

 

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg ut till en klubbholme, med min 28 fots Cumulus segelbåt.

Bygger upp min P/S , när båten ligger i vattnet, då jag inte riskerar att slå ihjäl mig, ifall jag tappar balansen.

 

Den ställning jag har är konstruerad med uteliggare. D v s presenningen når en bit utanför relingen.

 

Kommer bilder senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

På väg ut till en klubbholme, med min 28 fots Cumulus segelbåt.

Bygger upp min P/S , när båten ligger i vattnet, då jag inte riskerar att slå ihjäl mig, ifall jag tappar balansen.

 

Den ställning jag har är konstruerad med uteliggare. D v s presenningen når en bit utanför relingen.

 

Kommer bilder senare.

Stackars uteliggare... Men det är klart, dom får iallafall en presenning över huvudet. 😜

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en riktigt fin täckställning till båten.Sedan förra året används den inte,orsak blev så trött på märken efter öljetter på skrovsidan.Så jag la en skiva ovanpå sprayhod bågarna en billig press från Jula 3X4 meter.Det täcker rufflucka och halva sittbrunnen,blev helt perfekt.Resten av båten tål nederbörd utan problem.Hon tvättas ändå till våren,såg sedan under vintern att fler tagit efter detta arrangemang.😀 Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med utliggare menas att täckställingen går utanför relingen.

I o f s gillar jag att ligga ute året runt, med rättprylar.

 

IMG_20230913_202644.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IMG_20230913_202009.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-12 vid 11:25 skrev ljud:

Hej gott folk!

 

Ska köpa ny däckställning till 7.5 meter båt och undrar om nån har erfarenhet av Biltemas däckställning för 3000:-?

 

https://www.biltema.se/bat/batupplaggning/tackstallning/dackstallning-2000044612?gbraid=0AAAAADowiYgCivINoe2RoHLtVC6tHYgGv&gclid=Cj0KCQjwmICoBhDxARIsABXkXlJw06HXW63REaR8za9fRIWBm484yBfxrm2V-npepnv35y0_0DbxXjcaAq19EALw_wcB

 

Det är klart jag hoppas på att komma undan så billigt, men lurar jag mig själv. 
 

Har tyvärr ingen möjlighet att åka och kolla på den, frågar därför här. 
 

 

tack o trevlig höst!

Jag har haft en sådan ställning på en åtta meters motorbåt i fem vintrar. Den fungerar toppen. Man kan komplettera med några NOA-fästen om man vill monterar den mot pulpeten. 
Jag har haft både tung och lätt presenning på den utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 m båt, tre takstolar, ryggås och två stolpar av 45x45 för några hundra. Håller sedan 1995

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

9 m båt, tre takstolar, ryggås och två stolpar av 45x45 för några hundra. Håller sedan 1995

Jag körde också med en träställning i 15år. Nackdelen med den är att den måste förvaras någonstans. En aluställning går in bilen och kan ställas i ett förråd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev anuba:

Jag körde också med en träställning i 15år. Nackdelen med den är att den måste förvaras någonstans. En aluställning går in bilen och kan ställas i ett förråd. 

Brukar man inte ha grejerna kvar vid sin plats på båtklubben?

Själv har jag hela båtvagnen full med bråte, täckt med en presenning.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...