Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
sSvensson

Polera blått skrov

Rekommendera Poster

Hej

Önskar vägledning och tips på hur jag ska kunna få upp ett någorlunda blankt skrov. 
Har en polermaskin och ett par trissor från Jula. 
Testade idag att köra lite med någon cleaner jag hade i garaget men nä blev knappt någon skillnad. Trissan blev dock blå. 
 

 

9E979C6D-E2FC-4EF6-BAF7-550543880E20.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Ramlade över denna pajsare för en tid sedan och gick lös på en av våra båtar. Jag blev inte besviken...

https://www.youtube.com/watch?v=LrIqf8LO2tM

Det som de flesta gör fel, och även i den länkade videon, är att man inte IPA-tvättar efter poleringen. Först då ser man hur gelcoaten ser ut i verkligheten, utan de lite feta polermedlen som ger ett intryck av blankhet. Jag är absolut inget proffs men har polerat mina båtar i drygt 30 år, så viss erfarenhet har jag.

I övrigt har jag undvikit lammullshättor så långt möjligt då dessa tar väldigt mycket av gelcoaten. På ganska fina ytor har jag tex bara kört en medelmjuk skumgummihätta med lite vatten på. Men på samma sätt som i videon har jag kört långsamt med en roterande polermaskin. Alltid fått bra resultat. Det som jag ännu inte har listat ut är hur man bevarar glansen mer än några veckor.

I år har jag testat något nytt. Efter sedvanlig tvätt, polering och IPA-tvätt har jag kört en keramisk lackförsegling. Tyckte det var onödigt att betala 3.000:- för märkesprodukter så jag köpte från Biltema. Direkt efter behandlingen tyckte jag faktiskt att resultatet blev lite sämre än vanliga vaxer. Jag kan leva med det om det håller sig så hela säsongen men annars går jag på de dyrare alternativen nästa år.

Som ni kanske förstår så ser jag inga problem med att få till en bra glans på TS typ av båt. Problemet är att få det att hålla sig blankt!

Så mitt råd till TS är att välj ett vanligt polermedel efter noggrann tvätt. Polera med låg hastighet med en roterande eller oscillerande maskin. (Roterande ger större risk för sliprosor.) Tvätta med IPA (Isopropanol Alkohol - finns tex hos Kjell & Co och kan blandas 50/50 med avkalkat vatten). Om du vill ha mer glans, prova med en annan mjukare eller hårdare trissa, det tar tid att hitta rätt produkter, med polermedel och tvätta alltid efter poleringen med IPA på en mikrofiberduk. Byt duk ofta!

När du är nöjd så lägger du på ett beprövat vax eller gå ”hela vägen” och lägg på en keramisk lackförsegling. Fast det rekommenderar jag nog inte att man ger sig på något av de första åren man polerar gelcoat.

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Jag har alltid kört med full fart med polermaskinen😳

Det är en oscillerande. 
Ska sluta med det och sänka. 
IPA har jag faktiskt hemma. 
Nytt försök i morgon. 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kör med oscillerande maskin och Rupes medium wool trissa, ull men ingen traditionell lammullshätta, när jag har med matt gelcoat att göra. Jag kör ut medlet på lägsta hastighet med över ytan en gång och går sen upp till läge 4 eller 5 av 6. Kör jag med den mindre roterande har jag lägre hastighet.

Tidigare använde jag 3M produkter men har nu gått över till Angelwax som har keramiska produkter och de är väldigt lättarbetade och lämnar väldigt lite rester om man inte kladdar på för mycket på trissan, 3 ”ärtor” på en 150mm trissa brukar räcka för drygt en halv kvadratmeter, så en halvliters flaska räcker flera säsonger till en 30 fots båt.

Jag använder Biltemas gula microfiberdukar i storpack för att torka av efter polering och till IPA:n och sen är det bara att köra dem i tvättmaskinen. Trissorna tvättar jag för hand med såpa varje dag och jag har två att byta med. Det också viktigt att borsta ur ullrtrissan efter varje delparti så att den inte kladdar ihop. Trissorna kostar en slant men nu har jag haft dem i tre säsonger så bra grejer håller om man sköter dem rätt.

Redigerad av Makro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man behöver polera med polish på en blå båt varje år. Vårt skrov håller sig blankt och fint då iaf, sedan finns några partier som är svåra att hålla efter och där blir det flammigt.

 

Med det sagt tror jag du behöver gå några vändor med polermaskinen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft blå och grå ytor på mina båtar och enligt mig behöver man ett grovt polermedel och lamullshätta för att få till det hela.

 

Polish, cleaner osv är namn för polermedel som avverkar väldigt lite och är tänkta för slutfinish. Rubbing eller heavy cut compound mm är det som gäller när det är oxiderat ordentligt. 
 

Roterande eller oscillerande maskin är en smaksak. Det finns mer åsikter och tyckande än fakta när det gäller vad som går och inte går. Själv har jag kört roterande i många år, men nu gått över till oscillerande. Skulle säga att det är smidigare med oscillerande, men att trissan är det som avgör mest i slutändan. 
 

Mina favoriter är Arcticleans wool pad och deras Heavy cut polermedel. Vattenbaserat medel som faktiskt inte bara avverkar kanon, utan även ger ovanligt bra glans med rätt teknik. Testade i år Tershines Magnify vax på toppen och än så länge är det mycket bättre än tidigare vaxer jag testat. Det finns självklart många andra bra produkter, men dessa har gjort jobbet lättare och resultatet bättre än det jag använt tidigare.

 

Vill man inte lägga stora pengar på maskin, så fungerar Biltemas PM150B roterande bra och deras PO125A oscillerande är helt ok, men med lite sämre avverkning än de bästa pga liten slaglängd på oscillationen.

 

Om resultatet inte håller så länge är det vanligaste att det finns kvar oxid och man behöver gå på hårdare. Det blir ju dock ChristerN säger en balansgång mellan avverkning och resultat. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Foliering börjar bli poppis. Kan kanske vara ett alternativ även kostnadsmässigt om man jämför med polering inräknat sin egen arbetsinsats i kostnaden inkl. material och utrustning för varje år för foliens livslängd. 


Används mycket på bilar och vad jag förstått är det enda underhållet vanlig tvätt med shampo. Ingen polering, inga avancerade medel etc.


Har ingen egen erfarenhet av det. Bor du i Sthlm så kan du åka och spana in de röda sightseeing båtarna som har Abba namn, de folierades för typ 5-7 år sedan (om de inte har gjort om det senaste året). Sånna yrkesbåtar brukar få typ en tvätt om året i underhåll.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla svar. 
blir till att beställa lite. Fått bra förslag på produkter. 
 

Men någon som har provat Biltemas Ultimate cut ?
Då kan man komma igång redan idag. 

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

Tror man behöver polera med polish på en blå båt varje år. Vårt skrov håller sig blankt och fint då iaf, sedan finns några partier som är svåra att hålla efter och där blir det flammigt.

 

Med det sagt tror jag du behöver gå några vändor med polermaskinen.

Ja, så är det med min ”lillbåt” med mörkblå Yamarin-färg under relingslisten men bara sidan som ligger mot solen på dagen behöver ordentlig avverkning. Där brukar den fina mörkblå färgen bli blå-grå i slutet av sommaren. Lite trist när man tvättat/polerat/tvättat/vaxat en halv dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sSvensson:

Tack för alla svar. 
blir till att beställa lite. Fått bra förslag på produkter. 
 

Men någon som har provat Biltemas Ultimate cut ?
Då kan man komma igång redan idag. 

Den fungerar säkert ok, trissan bör dock vara ull om du skall få ordentlig avverkning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@sSvenssonUrsäkta att jag återkommer i tråden.

 

Den personen som förekommer i den video jag länkade till äger och driver en större båtrekonditioneringsfirma i USA sedan ett par decennier och kan därmed med fog anses vara professionell aktör. Jag tror nog att alla vi skribenter/amatörer i denna tråd faller platt till marken i jämförelsen. Nog om det.

 

Vi har inom familjen en 34 fots motorbåt som under en lång tid vaxats och därför haft en skapligt glansig yta men blivit allt flammigare med åren. Till denna säsong frågade jag en bekant inom 3M om råd. Jag blev då bland annat tipsad om denna Lee och hans materialval och metoder, som ibland kan te sig kontroversiella, och kollade därför på ett antal av hans videos.

 

Jag bestämde mig för att testa lite försiktigt på en mindre yta och mina farhågor om att jag och den aktuella båten skulle drabbas av "the total disaster" kom på skam. Så det blev all-in. Nu kan man se vad klockan är i spegelbilden. Avstånd mellan klockan och skrovet beror på betraktarens synskärpa och urtavlans storlek.

 

Men som sagt så brukar jag ha fel, troligen även i detta fall. Äger jag aktier i 3M? Nope!

 

Lycka till med rekonditioneringen av Din båt, alldeles oavsett vilka produkter och metoder Du väljer! Glöm inte solglasögon när Du ska beskåda resultatet. 😎

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

@sSvenssonUrsäkta att jag återkommer i tråden.

 

Den personen som förekommer i den video jag länkade till äger och driver en större båtrekonditioneringsfirma i USA sedan ett par decennier och kan därmed med fog anses vara professionell aktör. Jag tror nog att alla vi skribenter/amatörer i denna tråd faller platt till marken i jämförelsen. Nog om det.

 

Vi har inom familjen en 34 fots motorbåt som under en lång tid vaxats och därför haft en skapligt glansig yta men blivit allt flammigare med åren. Till denna säsong frågade jag en bekant inom 3M om råd. Jag blev då bland annat tipsad om denna Lee och hans materialval och metoder, som ibland kan te sig kontroversiella, och kollade därför på ett antal av hans videos.

 

Jag bestämde mig för att testa lite försiktigt på en mindre yta och mina farhågor om att jag och den aktuella båten skulle drabbas av "the total disaster" kom på skam. Så det blev all-in. Nu kan man se vad klockan är i spegelbilden. Avstånd mellan klockan och skrovet beror på betraktarens synskärpa och urtavlans storlek.

 

Men som sagt så brukar jag ha fel, troligen även i detta fall. Äger jag aktier i 3M? Nope!

 

Lycka till med rekonditioneringen av Din båt, alldeles oavsett vilka produkter och metoder Du väljer! Glöm inte solglasögon när Du ska beskåda resultatet. 😎

 

Jag har kört en del 3M och då primärt den grönkorkade. Bra produkt, inget snack om det…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mange249:

Jag har kört en del 3M och då primärt den grönkorkade. Bra produkt, inget snack om det…

Jo, jag har också under flera års tid använt 3M, på senare tid nästan uteslutande Perfect It Gelcoat Medium och Light. Men jag har hittills inte vågat gå på så "aggressivt" och använda Heavy Cut och höga varvtal på roterande lammullstrissa som jag gjorde nu senast. Resultatet överraskade verkligen. Man lär så länge man lever. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allas svar. 
Körde lite ikväll. 
På med medel och lägsta fart på en mindre yta. 
Smetade ut och sedan höjde hastigheten och körde i S rörelse. 
Blev faktisk hyfsat. Lite oxidering är kvar men blankt blev det. 
Ska köpa hem hem lite prylar i veckan som ni har tipsat om.

 
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att det går framåt. Tänkte att jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter i ämnet. Först och främst - jag är ingen professionell polerare men har under de senaste 10 åren försökt att lära mig en hel del i ämnet och hunnit polera ganska många båtar.

 

Först och främst: Det är sällan eller aldrig samma behov över hela båten. Bara för att den ena sidan (som kanske legat mot solen vid bryggan) kräver lammullshätta på roterande maskin betyder det inte att den andra sidan behöver samma behandling för motsvarande resultat.

 

Avverkning och därmed resultat är en kombination av:

- Hur aggressiv maskin man har (roterande / dual action)

- Vad man har för dyna (lammull/hård skum/ mjuk skum)

- Hur aggressivt medel man använder (heavy cut, rubbing, polish etc)

 

Därför kan jag inte säga att du ska göra på ett visst sätt med din båt men några tips kan du få:

 

1. Använd ett relativt grovt medel. Jag gillar Menzerna 400 men 3M Heavy cut och andra fungerar säkert minst lika bra.

 

2. Använd MYCKET mindre medel än du tror. 3 ärtor räcker till ett område på 0,5x0,5m - minst. För mycket medel så kladdar det mest och du får svårt att komma upp i rätt temperatur.

 

3. Börja på riktigt låga varv och öka när medlet börjar torka. Jag kör aldrig snabbare än 75% av farten som min Flex klarar av.

 

4. Gå över samma yta 5-6 gånger i varierande vågrät/lodrät rörelse

 

5. Prova först med en hård skumdyna. Om denna inte fungerar kan du prova lammull - men då kommer du vilja ha en polering till efteråt då lammullen avverkar bra men ger en halvdålig yta

 

6. Har du bara tillgång till en maskin - använd en dual action (oscillerande) och inte en roterande. Den roterande kommer avverka bättre men för ett perfekt resultat behöver du antingen vara ruskigt duktig eller polera en gång till med en oscillerande

 

7. Gör du detta bra kommer båten se riktigt fin ut men för ett perfekt resultat skulle jag även polera en gång med en polish typ Menzerna 2500 även om det sällan behövs

 

8. Torka av båten ordentligt med IPA innan vax eller lackförsegling för att undvika flammor

 

9. Vaxa båten - här burkar jag använda Menzerna Gelcoat Protection men återigen finns det många alternativ.

 

/Christian

 

 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-09 vid 22:30 skrev ChristerN:

 Det som jag ännu inte har listat ut är hur man bevarar glansen mer än några veckor.

 

Att glansen inte håller mer än några veckor betyder att medelhård trissa och vatten inte fungerar. du måste ner på djupet och rengöra annars kommer det tillbaka på någon månad.

Har själv en segelbåt med mörkblått skrov denna poleras vartannat år. 

År två så har den fått lite oxid men är långt ifrån matt.


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

nuförtiden använder väl inte proffsen längre polerande/slipande medel för att få bort oxid av denna kaliber. Som jag förstår det är det väl numera medel med kemisk verkan som gäller, typ Buffer 2000.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sventable2:

Att glansen inte håller mer än några veckor betyder att medelhård trissa och vatten inte fungerar. du måste ner på djupet och rengöra annars kommer det tillbaka på någon månad.

Det där tror jag inte på. Men jag kanske var otydlig?
För det första så har jag använt medelmjuk trissa och vatten på ställen som varit ganska bra i skick då de inte utsatts för så mycket sol, tex det mesta av skrovet under relingen. 
För det andra så har jag använt de flesta ”optimala” polermedlen, hela skalan från hårdaste till mjukaste, på de utsatta områdena och ytorna har efter IPA-tvätt varit i skick som nya. Att ta bort mer är bara dumt då man tär mer än nödvändigt på gelcoaten. 
För det tredje så vet jag några varv som har gjort jobbet och avverkat mycket men även med ”proffsvax”, dvs såna som bara företag kan köpa, har ytan blivit matt efter någon månad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där tror jag inte på. Men jag kanske var otydlig?
För det första så har jag använt medelmjuk trissa och vatten på ställen som varit ganska bra i skick då de inte utsatts för så mycket sol, tex det mesta av skrovet under relingen. 
För det andra så har jag använt de flesta ”optimala” polermedlen, hela skalan från hårdaste till mjukaste, på de utsatta områdena och ytorna har efter IPA-tvätt varit i skick som nya. Att ta bort mer är bara dumt då man tär mer än nödvändigt på gelcoaten. 
För det tredje så vet jag några varv som har gjort jobbet och avverkat mycket men även med ”proffsvax”, dvs såna som bara företag kan köpa, har ytan blivit matt efter någon månad. 

då finns det två alternativ antingen så är gelcoaten slut eller så polerar firman inte riktigt. en riktigt polerad båt håller lätt minst en säsong. bilden jag la till är vid sjösättningen säsong 2. den är tvättad och nytt lager keramiskt lackskydd pålagt men ingen polering överhuvudtaget

båt polerad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man ser ju inte så mycket av glansen på ytan på den bilden men jag tror dig. 
Men nu skriver du att du har haft ett keramiskt lackskydd på. Det ger ju en helt annan hållbarhet (sägs det, första säsongen för mig så jag har ingen erfarenhet).

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

Man ser ju inte så mycket av glansen på ytan på den bilden men jag tror dig. 
Men nu skriver du att du har haft ett keramiskt lackskydd på. Det ger ju en helt annan hållbarhet (sägs det, första säsongen för mig så jag har ingen erfarenhet).

ja ett keramiskt håller mycket bättre än vax. jag lägger 1-komp på båten, dessa har blivit så bra så 2-komp känns onödigt.

ett vax på en bil har inte en hållbarhet mer än 8-12veckor beroende på hur och med vad man tvättar. så på en båt med vatten och det soltrycket tror jag inte det lagret ligger mer än en månad

när jag arbetade med polering så hade vi en kund som återkom 1 gång varannan månad för ett nytt vaxlager bilen va i nyskick på alla vis även om den va en 10-12 år gammal. vi försökte med att det man kunde lägga mer hållbara saker men icke vax hade han använt hela sin livstid och det skulle minsann fortsättas med det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört på lite till. 
blev Biltemas Ultimate Cut. Otålig som man är. Men är nöjd. Men får inte bort all oxid. Ska dock köra en omgång till för att se om det vill försvinna. 
Blir nog en lammull men det får bli till höst eller nästa säsong. 
Vax däremot ska jag beställa enligt era tips. Skippar keramiskt denna gång.
Hade köpt Biltemas billiga båtvarv men lämnade tillbaka det. 
 

75F1C3DB-2CCF-4B04-A533-284D6E478B6A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till. 
Vänster om motorn körde jag nu. Givetvis dog batteriet på maskinen innan jag vart helt klar. 

ECDA03EC-EE6C-4888-85AE-72F9B5C542B4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev sSvensson:

Kört på lite till. 
blev Biltemas Ultimate Cut. Otålig som man är. Men är nöjd. Men får inte bort all oxid. Ska dock köra en omgång till för att se om det vill försvinna. 
Blir nog en lammull men det får bli till höst eller nästa säsong. 
Vax däremot ska jag beställa enligt era tips. Skippar keramiskt denna gång.
Hade köpt Biltemas billiga båtvarv men lämnade tillbaka det. 
 

75F1C3DB-2CCF-4B04-A533-284D6E478B6A.jpeg

Det är svårt att se riktigt på bilden men det KAN vara så att du håller på att gå igenom det blåa lagret gelcoat. Små ringar av vitaktig färg tyder på det. Men jag kan ha fel.

Sen kan man inte ha bråttom när man polerar en båt. Tänk på hur han i videon som länkades ovan först kör långsamt fram och tillbaka, sen upp och ner, flera gånger, över en begränsad yta - och han är ett proffs!

Jag hade en gång en chef som sa att om något är värt att göra så är det värt att göra bra. Det behöver inte bli perfekt, men bra. Det tar tid att lära sig, helt enkelt, men du är nog på god väg.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen klar för denna säsong. 
blev okej. Får putsa vidare till hösten eller nästa vår. 
Tar ett tag innan man får in tekniken. Hade alldeles för mkt polermedel ett tag. Ibland kanske för lite. 
 

Vaxet blev Menzerna gelcoat premium protection. Vet jag inte om jag gjorde rätt dock? Körde med maskinen på lägsta fart med mjuk trissa. Kändes som man ibland tog för lite. Väntade 30 min och torkade av. 
 

Tack för alla tips. 
 

3F7DAD04-CBBA-4F95-A42D-E3B4416582E7.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev sSvensson:

Vaxet blev Menzerna gelcoat premium protection. Vet jag inte om jag gjorde rätt dock? Körde med maskinen på lägsta fart med mjuk trissa.

Först. Det där ser väldigt bra ut! Grattis!

Jag har använt Premium Protection några år och gillar det skarpt. Dock så tycker jag att det har tappat för mycket i glans efter några veckor. Nåväl, får se vad du tycker.

Jag kör poleringen med medelmjuk trissa på låga varv men jag lägger på vaxet med mjuk trissa och kör lugnt i början och ökar sen varvtalet. (När jag polerade förr om åren. Nu har jag ju testat keramisk lackförsegling.) Hur mycket varv man ska ha vet jag inte och det beror ju på maskinen men min erfarenhet är att det blev blankare och vaxet fäste lättare med lite högre varv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...